Gå til innhold

Grisete lat fjortis.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en jente på 13 år. Egentlig veldig veloppdratt og selvstendig. Men nå som hun er blitt ungdom så er det som om en bryter er skrudd på, eller eventuelt av da. 

Vi har prøvd såå mye for å få henne til å bidra hjemme, til ingen nytte. Hun gjør det ikke, vi maser, hun blir sur fordi vi maser, vi blir sur fordi hun er sur. 

Skulle helst sett at hun satt skoene på plass i gangen (ligger gjerne slengt 4-5 par på gulvet som er hennes), og tørker av kjøkkenbenken etter bruk hvis den er full i syltetøy og brødsmuler. Dette har jeg gitt opp å mase på, det blir ikke gjort. 

Det vi forventer nå er at hun tar sitt eget rom. Det vil si at hun skal ta skitne klær på vask (har soverom ved siden av vaskerommet), tar søppel i søppelkurv, tar oppvask opp på kjøkkenet. Men ingenting av dette blir gjort!! Hun har det ryddig sånn seriøst i 1 dag før det flyter igjen. Da snakker vi en solid blanding av skitne truser, mugne matbokser og våte håndklær fra gymtimene. Vi kjefter, hun gråter, hun lover, og det går to dager før vi begynner på nytt. Har prøvd å inndra iPad osv, men da blir det bare grining og vi er såå fæl. 

Noen tips?? Blir snart sprø. Før har hun vært mer hjelpsom, gjerne tatt ut av oppvaskmaskinen og gått med søppel, men nå er det tydeligvis aaalt for mye å forvente. 

Får lyst å ta et raid på det rommet selv, hun har MYE klær for eksempel, så det frister å kvitte oss med mye av det, slik at det blir mindre å rote med. Nå er hele gulvet dekket i en mix av skitne og rene klær (pluss søppel, matbokser). 

Anonymkode: 606eb...fbe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hva gjør dere når hun gråter og sier dere er fæle fordi dere tar iPad? Gir den tilbake? Da er det jo ikke rart hun gråter🙈 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det varer bare 6-7 år til, det går bra. Lykke til. 😅

Anonymkode: ebe11...46d

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Anzii skrev (2 minutter siden):

Og hva gjør dere når hun gråter og sier dere er fæle fordi dere tar iPad? Gir den tilbake? Da er det jo ikke rart hun gråter🙈 

Nei, gir den ikke tilbake, men hun streiker, blir bare liggende i sengen og gråte. Da er alt i verden helt forferdelig 😅 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, gir den ikke tilbake, men hun streiker, blir bare liggende i sengen og gråte. Da er alt i verden helt forferdelig 😅 

Jeg tror jeg kanskje ville gjort som du foreslår jeg - raide rommet. Gi henne en siste sjanse til å rydde og holde det i orden, og forklare at hvis ikke det går er dere nødt til å hjelpe henne med å redusere antall ting å rote med, frem til hun lærer seg å holde orden. Det blir jo kjipt for henne selvsagt, men kanskje det er det hun trenger? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Får hun noe lommepenger, mobil? Dere kan skru av wifi, ingen data osv…

Frata mobilen, slutte med lommepenger frem til hun skjerper seg.

Anonymkode: cb252...191

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva om du lar alle klærne bli møkkete? Vil hun bære de ut i vaskekurven da eller ta på skitten truse? La henne velge. 

Anonymkode: ebe11...46d

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en som er helt lik. Jeg tror det er en hormonpsykose og venter på at det går over.

Anonymkode: 8d00b...62c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme problem her.

Løsningen - ukelønn. Bidra og få ukelønn. Hvis ikke får han ingenting og da må man være konsekvent. Og det betyr at han ikke får vært med på alt kompiser gjør og ikke får kjøpt seg noe. 

Du kan også legge ansvaret over på henne. Spør, hva kan du bidra med? Hvordan skal vil løse dette og hva konsekvenser blir hvis det ikke blir gjort. Snakk med henne om det er noe som plager henne. Hvorfor hun ikke hjelper til. Og prøv å motivere til det. 

Ikke kjeft, mas eller lignende. Ingen har lyst å gjøre ting når andre maser og kjefter. 

Anonymkode: 542f5...08d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor, men det er forferdelig å rydde når man er 13 år. Kanskje kaoset roet meg ned. Eller kanskje hun er sliten? Er hun frisk fysisk? 

Anonymkode: 132b5...c1f

AnonymBruker
Skrevet

Som om jeg skulle skrevet det selv. Med unntak av skitne klær. De ligger strødd på badegulvet.

Det er bevist at de er hjerneskadet og har pubertetståke i den alderen. Ikke nødvendigvis at denne latskap er med viten å vilje. Denne kunnskapen har fått meg til å håndtere det på en annen måte enn før.

Min løsning på dette er rett og slett at manglende handling fører til mindre rettigheter. Hvis ikke rommet er ryddet til lønningsdag så får hun ikke månedslønn sin.

Rydder hun ikke opp etter seg etter en beskjed, så forsvinner strømkabelen til PCen frem til det er gjort.

Kampen har vi hver gang, men når hun ser at jeg faktisk gir konsekvensene så skjer det plutselig.

Anonymkode: 345d2...4a3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som om jeg skulle skrevet det selv. Med unntak av skitne klær. De ligger strødd på badegulvet.

Det er bevist at de er hjerneskadet og har pubertetståke i den alderen. Ikke nødvendigvis at denne latskap er med viten å vilje. Denne kunnskapen har fått meg til å håndtere det på en annen måte enn før.

Min løsning på dette er rett og slett at manglende handling fører til mindre rettigheter. Hvis ikke rommet er ryddet til lønningsdag så får hun ikke månedslønn sin.

Rydder hun ikke opp etter seg etter en beskjed, så forsvinner strømkabelen til PCen frem til det er gjort.

Kampen har vi hver gang, men når hun ser at jeg faktisk gir konsekvensene så skjer det plutselig.

.. og klær blir ikke vasket når de slenger. Det er krise og ganske effektivt.

Reversible konsekvenser er fint, for da er alltid muligheten der til å rette opp i det igjen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Da må hun bare få gråte da. Ingen rydding & vasking av rom = ingen iPad . Så får det være opp til henne hvor lenge det går . 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjelp henne å rydde rommet, og så ber du henne om å holde det ryddig for å få ukepenger. Ha en skittentøyskurv på rommet, så havner de kanskje ikke på gulvet. Ha også søppelbøtte på rommet med pose. Ikke vask klær som ligger på gulvet. Ikke lag middag hvis det er grisete på kjøkkenbenken. Be henne å ha tallerken under brødskiva når hun lager seg mat. Ipad er ikke relatert til det hun gjør galt. Og det er lettere å få med seg beskjeder når de ikke kommer som kjeft. Hjernen fungerer ikke så bra når de er i puberteten. Det kan de ikke noe for, men man må ha forventninger. Men ikke for store forventninger.

Anonymkode: 88ec7...2d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ei på snart 17 som fremdeles har det så ille på rommet sitt. Min løsning den siste tiden er at jeg lukker døren til rommet hennes og ordner ingenting for hennes av rydding & klesvask & slikt, så får hun kjenne på hvor ille det blir. Og jeg behøver ikke kjenne på stresset med at det er så ille 😉

Hver gang hun skal ha overnattingsbesøk så holder hun på noen timer med ryddig og vasking, så da blir det bra.

Og nå har hun begynt å etterlyse rene klær. Hun har fått beskjed om at klær som ligger i skittentøykurven blir vasket, men ingenting annet. 

Anonymkode: fee48...134

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke oppføre meg sånn som tenåring. Jeg har hatt en trygg og god oppvekst likevel 🤷‍♀️ Med stor frihet, kommer også stort ansvar. 

Som ved alt annet, bestemmer ikke verken småbarn eller tenåringer hva som skal gjøres i et hjem, og alle skal selvsagt bidra. Det er et viktig ledd i det å bli voksen og selvstendig, og en fornuftig ungdom.

Hormoner? Heh, ja. Det skal likevel ikke legge listen for noe som helst.

Bare i 2023 foreldre holder på slik. Dagens ungdom skulle hatt seg et besøk tilbake i 1950, for å se hvor heldig stilt de er i dag. Eller - heldig og heldig. Vil heller kalle bjørnetjenestene foreldrene deres gjør, veldig uheldig. 

Blir en flott gjeng å få inn i arbeidslivet, gitt. Mange klager allerede over ubrukelig ungdom, nyutdannede som ikke er i stand til å gjøre verken det ene eller andre. Syke hele tiden, sitter med nesa i mobilen. Det kommer av en årsak.

Anonymkode: 76704...5e0

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg fikk ikke oppføre meg sånn som tenåring. Jeg har hatt en trygg og god oppvekst likevel 🤷‍♀️ Med stor frihet, kommer også stort ansvar. 

Som ved alt annet, bestemmer ikke verken småbarn eller tenåringer hva som skal gjøres i et hjem, og alle skal selvsagt bidra. Det er et viktig ledd i det å bli voksen og selvstendig, og en fornuftig ungdom.

Bare i 2023 foreldre holder på slik. Dagens ungdom skulle hatt seg et besøk tilbake i 1950, for å se hvor heldig stilt de er i dag. Eller - heldig og heldig. Vil heller kalle bjørnetjenestene foreldrene deres gjør, veldig uheldig. 

Blir en flott gjeng å få inn i arbeidslivet, gitt. Mange klager allerede over ubrukelig ungdom, nyutdannede som ikke er i stand til å gjøre verken det ene eller andre. Syke hele tiden, sitter med nesa i mobilen. Det kommer av en årsak.

Hmm! Noen gode poeng. Samtidig! Aldri før har så mange unge tatt utdanning, og gjerne lange utdanninger. De er pliktoppfyllende, ikke bare i jobb men også andre arenaer. Arbeidsmarkedet er beintøft i forhold til 20 år tilbake. 

Unge får til langt mer enn før. De står også under ekstremt press. 

At ungdom er ubrukelig har man vel sagt i alle generasjoner. Likevel blir det noe ut av de også.

Anonymkode: 542f5...08d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Enig. Var ungdom på 80-tallet, ikke snakk om å få lov til å holde sånn på, ikke at tanken hadde streifet meg uansett. Ganske sikker på at vi hadde "hormoner" da og - og vi jobbet og tok utdanning også!

Jeg mener selvfølgelig ikke at man ikke skal vise ungdom forståelse, men ungdommer trenger virkelig ikke behandles som om de er småbarn som  klarer ingenting selv. De skal snart ut i voksenlivet og viktig at de er forberedt på det.

Dette er ikke myntet på deg ts! Men den holdningen jeg synes jeg ofte observerer, som går på at det er så synd på barn/ungdom hvis de blir stilt minste krav til (og ikke bare får flyte rundt som et jordbær i et hav av fløte!).

Anonymkode: c1adf...dd8

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Rommet bestemmer de Iver selv , vil de ha set grisete så javel det er ikke mitt problem. 
De innser selv hvor grisete det blir tilslutt, i tillegg tar vi det sammen ca hver 4 mnd 

Anonymkode: f810f...4b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei det er ikke bare nå, det var sånn før igså

Anonymkode: f810f...4b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...