Gå til innhold

Man velger jo ikke selv å bli onkel eller tante, tenk litt på dette.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 11.6.2023 den 15.19):

Her var altså forbeholdet at det var snakk om 37,5 timer i uka med jobb. Hvis du har to personer med vanlig fulltidsjobb, den ene har barn og den andre ikke har barn, gitt at helsa er lik, så har personen uten barn enormt mye mer fritid, ja. Husarbeid og slike ting må begge gjøre, bare at barn genererer enda mer husarbeid slik at det blir ekstra mye å gjøre der også. Jeg ante ikke hvor mye fritid jeg hadde før jeg fikk barn, før etter at jeg hadde fått barna. 🤣

Men ja, helt enig i at ingen kan kreve barnevakt av noen andre. 

Anonymkode: f6fa4...aaa

Nei, den har jo ikke det. Det er jo ikke jobb å være sammen med familie og venner, ta vare på seg selv, eget hjem og egne eiendeler. Det er uansett fritid uansett om du bruker den til å lese bøker, har 10 papegøyer eller 2 barn. Folk tar valg i livet som avgjør hvor mange oppgaver/avtaler de har utenom arbeidstiden. Det kan være alt fra et aktivt sosialt liv, barn, verv, hus og hage, trening, kjeledyr, ulike hobbyer osv. De fleste tar disse valgene fordi det passer deres livsstil. Det er ingen med 5 barn og frukthage som sier til en person med 1 barn og leilighet: Du må bidra fordi du har så mye fritid. Hvis man ser på det å ta vare på egne barn og hjem som arbeid, er jo det alene et argument for at man ikke kan forvente at noen skal gjøre jobben for deg  - som ikke har søkt på jobben og ikke får betalt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 10.09):

Jeg er så lei av folk som tror ting går automatisk, at alle er interessert i barn. Eller andre sine barn.

Livet er krevende nok som det er med arbeidslivet, tiden man skal bruke på alt av forpliktelser. Livet består jo av kun forpliktelser, liten tid der man bestemmer selv. Legger du sammen tiden med soving og jobb har du jammen ikke mye tid igjen!

Så har du søsken som maser om sine barn, som man ikke orker tid til. Dette er slitsomt!

Så hyler de når de ikke får viljen sin....sukk. 

Anonymkode: 547ce...281

Jeg vet om en som er onkel og vil ikke ha noe å gjøre med barna til sitt søsken. Søsknet vil at han skal passe barna av og til, men det kan man jammen ikke forvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min bror har ingen barn, men min manns bror har to barn som jeg er tante til. Synes ungene er ufordragelige så det holder med familieselskap, bursdager og at ungene møtes hos svigers. Orker ikke tanken på å få de hit utenom barnas bursdag. Har ikke en positiv ting å si om de ungene. 

Anonymkode: 7f1f6...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bombasi skrev (På 10.6.2023 den 22.14):

Er litt enig med TS, selv om man bør anstrenge seg litt også for å være gode onkler og tanter, hvis man kan og har mulighet... 

Dog bør det ikke forventes at tanter og onkler skal være foreldre nr 2 fra foreldrene. 

Jeg er en onkel det ikke kan forventes særlig fra. Jeg trodde på forhånd at jeg skulle bli en superonkel som virkelig var i livene deres, men realiteten var annerledes. Jeg er skikkelig dårlig både med og rundt barn, og klarer ikke å kommunisere og få "kontakt" med barna. Og siden jeg er så dårlig og barna finner meg uinteressant, så har jeg ingen motivasjon for å prøve. Dette har jeg vært ærlig med mine søsken om, og har nærmest bedd om unnskyldning på forhånd. Og med det har jeg blitt fritatt alle forventninger og "plikter" rundt barna, og fungerer som en passiv onkel som innimellom kommer og går. Det lever jeg overraskende greit med, selv om jeg tror foreldrene er litt skuffet over det. 

Men sånn er det. Ikke alle har det i seg å være god onkel eller tante, og ikke alle ønsker det. Og det må bare foreldre akseptere.

Dette kunne jeg skrevet selv, bare at jeg er tante. Takk for at du satte ord på dette, veldig fint skrevet. Ga meg noen ideer til hva jeg kan si til "mine" for at de kanskje lettere kan forstå 

Anonymkode: 17332...f04

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eh.. er det et problem å bli tante eller onkel ? 

Anonymkode: cab02...fc5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min bror har ingen barn, men min manns bror har to barn som jeg er tante til. Synes ungene er ufordragelige så det holder med familieselskap, bursdager og at ungene møtes hos svigers. Orker ikke tanken på å få de hit utenom barnas bursdag. Har ikke en positiv ting å si om de ungene. 

Har du tenkt på at mannen din kanskje er glad i disse «ungene»? De er tross alt i ganske nær familie med ham.

Anonymkode: 2c914...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du tenkt på at mannen din kanskje er glad i disse «ungene»? De er tross alt i ganske nær familie med ham.

Anonymkode: 2c914...50e

Han er heller ikke veldig interessert, og jeg må fikse alle de årlige gavene til de (bursdag og jul) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.6.2023 den 15.19):

Her var altså forbeholdet at det var snakk om 37,5 timer i uka med jobb. Hvis du har to personer med vanlig fulltidsjobb, den ene har barn og den andre ikke har barn, gitt at helsa er lik, så har personen uten barn enormt mye mer fritid, ja. Husarbeid og slike ting må begge gjøre, bare at barn genererer enda mer husarbeid slik at det blir ekstra mye å gjøre der også. Jeg ante ikke hvor mye fritid jeg hadde før jeg fikk barn, før etter at jeg hadde fått barna. 🤣

Men ja, helt enig i at ingen kan kreve barnevakt av noen andre. 

Anonymkode: f6fa4...aaa

Man har jo lik fritid utfra arbeidstiden du nevner. Er jo heller hva man bruker tiden sin på som er poenget her, du velger å se barn som en jobb. Det er jo ikke lønnet arbeid å ha barn, men endel av fritiden du velger å bruke på det å ha Familien AS.

Du tenker nok mer på egentid, men når du velger å få barn så er ditt avkom ditt ansvar 24/7. Håper du tenkte deg nøye gjennom dette før du fikk barn, at det faktisk er ditt ansvar.

Alle har faktisk 24t i løpet av et døgn, så ikke kom med "du har mye mer tid enn meg".... :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man har jo lik fritid utfra arbeidstiden du nevner. Er jo heller hva man bruker tiden sin på som er poenget her, du velger å se barn som en jobb. Det er jo ikke lønnet arbeid å ha barn, men endel av fritiden du velger å bruke på det å ha Familien AS.

Du tenker nok mer på egentid, men når du velger å få barn så er ditt avkom ditt ansvar 24/7. Håper du tenkte deg nøye gjennom dette før du fikk barn, at det faktisk er ditt ansvar.

Alle har faktisk 24t i løpet av et døgn, så ikke kom med "du har mye mer tid enn meg".... :) 

Mer fritid kan tolkes i denne sammenhengen som at man har mer fleksibel fritid når man ikke har barn. Det er gjerne venner uten barn jeg oftest spør om de har lyst til å finne på noe fordi de ikker bunden av barna, - spesielt aleneforeldre. 

Anonymkode: 85046...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...