Gå til innhold

Hvordan klare å endre tankesett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For det er det jeg må… 

 

Jeg sitter her i str l. Alt presser og strammer. Magen ser gravid ut i femte mnd. Jeg må enten få opp i str xl, eller gjøre noe med det. Jeg er ikke 40 år engang, og mor til tre, så jeg bør vel gjøre noe med det.

 

Jeg spiser godteri hver dag. Ca hver kveld jeg legger meg så har jeg en vondt følelse, og tenker at «i morgen, ja da..» Men så kommer morgen og kjøret er i gang. Jeg er helt desperat og avhengig av noe godt. 
Jeg har vært med på online coach osv. Jeg vet hva jeg må gjøre for å klare det.. Men jeg klarer ikke- og det er her jeg må ha hjelp nå!!

Anonymkode: 07fc9...683

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:klem3:  Du har tre barn, du har lov til å ikke være instafit:P Jeg er 35, ingen barn, og er ikke i nærheten av instafit :fnise:  

Sukker gir lignende reaksjon i hjernen som kokain, så det kan være vanskelig å forholde seg til. Jeg vet at noen synes det er enklest å forholde seg til at det er kun lov med godteri på lørdag, andre sier at det er bedre med pittelitt hver dag/ofte, andre kutter det helt ut og slutter å få lyst på. Sikkert flere strategier men dette er de jeg har prøvd og alle har fordeler og ulemper.

Forsøk periodisk faste? Min mann er muslim og jeg fastet en hel dag sammen med familien hans bare for å ha prøvd under ramadan. Det var null problem og fant ut jeg skulle prøve periodisk faste da jeg kom hjem. Fordelen er at det er veldig enkelt å forholde seg til, magesekken krymper så det er grenser for hva du klarer å spise. I går spiste jeg en liten ostesnurr med ost og skinke og en solrik til lunsj, så spiste jeg en halv burger, en pølse i brød og litt potetsalat til middag. Var så mett jeg holdte på å stupe! Noen kan oppleve å bli slapp av periodisk faste men jeg merker overhodet ikke det, men jeg har kontorjobb da. Tenker at "spisevinduet" blir så kort at du rett og slett ikke klarer å få i deg så mye:P

Anonymkode: 5f008...047

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i en strevsom livsfase, så jeg tenker at det ikke skal være helt perfekt nå. Men hva er hovedproblemet kostholdsmessig i din hverdag? Er det godteri gjennom hele dagen? Personlig er jeg ikke overvektig, men kan absolutt ikke ha godteri liggende hjemme, da spiser jeg det uansett og fyker opp i vekt. Så der er mitt råd å IKKE kjøpe det inn. Avtal med mannen din at han handler, og at dersom han ikke vil støtte dette så kan han kjøpe godteri til seg selv og gjemme det/spise det i skjul. 
Er hovedproblemet for store porsjoner vanlig mat? Bruk tallerkenmodellen og kun forsyn deg en gang. Ikke spis opp barnas rester, ikke putt noe i munnen med mindre du sitter ned ved bordet ved et måltid. Aldri spis med skjerm. Unngå drikke med kalorier. Gjør små enkle endringer. Det trenger ikke bli perfekt, bare i første omgang stanse vektoppgangen.

Og hold deg opptatt, særlig på kveldstid. Det kan være håndarbeid, hudpleie, lakke negler, husarbeid, gå en tur med en morsom podcast osv. Holde hendene opptatt med noe liksom. Puss tennene når barna pusser tennene for kvelden.

Anonymkode: 2d043...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervalltrening,trening med høy intensitet gir meg kontroll på sult/metthet og behovet for å spise noe hele tiden.  Og fordelen er at en økt tar meg ca 30 minutter. 

Få kontroll over matinntak uten å bli manisk.  Det holder ikke i lengden. Jeg kuttet ut Pepsi max,da dette gir meg mye større matlyst og ønske om å spise mer. Samt at det ga meg forstyrrelse rundt søvn,som igjen gir meg mer søtsug. 

Også må man innstille seg på litt ubehag i kropp og sjel i en fase hvor en endrer livsstil. Men det er forskjell på det og å sulte seg.

 

Anonymkode: 276fe...6bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du nok i løpet av dagen? Og ordentlig sammensatte måltider med nok proteiner og fett? 

Anonymkode: 92ab3...48f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 10.01):

For det er det jeg må… 

 

Jeg sitter her i str l. Alt presser og strammer. Magen ser gravid ut i femte mnd. Jeg må enten få opp i str xl, eller gjøre noe med det. Jeg er ikke 40 år engang, og mor til tre, så jeg bør vel gjøre noe med det.

 

Jeg spiser godteri hver dag. Ca hver kveld jeg legger meg så har jeg en vondt følelse, og tenker at «i morgen, ja da..» Men så kommer morgen og kjøret er i gang. Jeg er helt desperat og avhengig av noe godt. 
Jeg har vært med på online coach osv. Jeg vet hva jeg må gjøre for å klare det.. Men jeg klarer ikke- og det er her jeg må ha hjelp nå!!

Anonymkode: 07fc9...683

Oj, dette var akkurat som å lese om meg.  Jeg er så sint på meg selv hver kveld, og tenker at; i morgen er det slutt! Så kommer morgendagen, og sukkersuget er så intenst at jeg bukker under.... At det går an å ha så dårlig selvkontroll. 

Men jeg vet at hvis jeg klarer å kutte ut søtt (jeg har klart det før, flere ganger, men startet igjen, selvfølgelig. ), så går det en uke, med hodepine og hard mental jobb. Etter den uka forsvinner søtsuget.  Jeg er også helt vill etter Pepsi Max, og har hørt at det trigger søtsuget, selv om den er sukkerfri. 

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg om dagen. Jeg skulle egentlig ta meg sammen på nyåret, slik at jeg gikk litt ned før sommeren og badesesongen. Men; "jeg begynner i morgen-strategien" har blitt utsatt dag etter dag, og her sitter jeg å gomler sjokolade og smågodt, mens shortsen som passet fint i fjor strammer godt over baken..... 

Anonymkode: 37a84...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt det akkurat som deg, og vet hvor umulig det kan føles å ta kontroll ❤️ 
Det som har hjulpet for meg er å lese boka til Marit Kolby, Hva og når skal vi spise. 
Etter at jeg leste den så har jeg fokusert mer på matkvalitet, fått inn litt lengre intervaller mellom måltider (kuttet mellommåltider) og jeg sørger for minst 12 timer nattfaste.
Middag er dagens siste måltid og noen dager etter at jeg innførte disse endringene, så stilnet godtesuget veldig. Jeg spiser fortsatt litt godteri eller dessert i helgene, men da i sammenheng med middagen og etter det er det slutt.
Til sammenligning satt jeg tidligere hele kvelden og spiste godteri til jeg var kvalm, ventet litt til kvalmen roet seg noe og så spiste litt til, helt til det var på tide å legge seg. Og la meg da med stappa og kvalm følelse, full av selvforakt og tanker om at i morgen, da skal jeg ta tak. 
Etter at jeg endret litt på matvanene mine (ca 2 mnd siden) har jeg jevnere energi gjennom dagen, fordøyelsen føles veldig stabil, og magen min er mye flatere. 

Anonymkode: 63853...ae1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som meg for to år siden! 

For meg så hjalp det veldig å starte forsiktig og ikke begynne et nytt liv helt brått. Begynte å trene og bevege meg mer uten å egentlig endre kostholdet. Men oppdaget at jeg som en naturlig konsekvens av å trene mer automatisk førte til mindre tid til å spise drittmat, siden treningen tok mesteparten av tiden etter at barna hadde lagt seg. 

Først etter to måneder med trening begynte jeg å bli litt strengere med kosten. Skille mer mellom helg og hverdag, bli litt mer obs på fast måltidsrutine. Synes det da var myye lettere å ta tak i, siden treningen hadde gitt meg overskudd og energi i tillegg til at jeg fant litt mer motivasjon i å spise bedre nå som jeg allerede brukte en del tid på trening. Gjorde alle endringer gradvis. 

Sier ikke at det har gått smertefritt siden da, altså, for jeg har gått på flere smeller underveis, men stort sett så har jeg klart å bygge fine rutiner som gjør det lettere å stå over det verste og på disse to årene så har jeg gått ned 15 kg og strammet opp kroppen betydelig (fra størrelse L/XL til S/M). Det tok forresten en stund før jeg begynte å gå ned. Holdt på sikkert to måneder med de første par kiloene, gikk litt opp, så mer ned osv. Så var ikke slik at alt rant av seg selv, men klarte å være tålmodig og tenke langsiktig.
 

Så mitt beste råd er å starte i det små! Om det er trening, kosten eller søvnen du tar tak i først bør du kjenne etter på selv, men prøv å ikke tenke at du må endre på alt i morgen. Om du spiser godteri hver dag, prøv å bytte til fire ganger i uka. Spis 40 gram i stedet for 80 gram, eller noe annet. 

Dette klarer du, jeg har trua! 💪🏻

Anonymkode: b22e7...711

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 10.01):

For det er det jeg må… 

 

Jeg sitter her i str l. Alt presser og strammer. Magen ser gravid ut i femte mnd. Jeg må enten få opp i str xl, eller gjøre noe med det. Jeg er ikke 40 år engang, og mor til tre, så jeg bør vel gjøre noe med det.

 

Jeg spiser godteri hver dag. Ca hver kveld jeg legger meg så har jeg en vondt følelse, og tenker at «i morgen, ja da..» Men så kommer morgen og kjøret er i gang. Jeg er helt desperat og avhengig av noe godt. 
Jeg har vært med på online coach osv. Jeg vet hva jeg må gjøre for å klare det.. Men jeg klarer ikke- og det er her jeg må ha hjelp nå!!

Anonymkode: 07fc9...683

Du trenger ikke endre tankesett men endre vaner. Ikke kjøp godteri og ikke ha noe som helst søtsaker liggende.

Anonymkode: 651f7...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn noe annet å belønne deg selv med enn sukker. Spis ordentlig mat til du er passe mett 3-4 ganger daglig, og gjør noe du gleder deg til på kvelden som ikke innebærer sukker og kalorier. 

Puslespill, strikking, hagearbeid, sex, scrapbooking, seriemaraton, maling, osv osv. 

Anonymkode: ba666...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.6.2023 den 12.10):

Høres ut som meg for to år siden! 

For meg så hjalp det veldig å starte forsiktig og ikke begynne et nytt liv helt brått. Begynte å trene og bevege meg mer uten å egentlig endre kostholdet. Men oppdaget at jeg som en naturlig konsekvens av å trene mer automatisk førte til mindre tid til å spise drittmat, siden treningen tok mesteparten av tiden etter at barna hadde lagt seg. 

Først etter to måneder med trening begynte jeg å bli litt strengere med kosten. Skille mer mellom helg og hverdag, bli litt mer obs på fast måltidsrutine. Synes det da var myye lettere å ta tak i, siden treningen hadde gitt meg overskudd og energi i tillegg til at jeg fant litt mer motivasjon i å spise bedre nå som jeg allerede brukte en del tid på trening. Gjorde alle endringer gradvis. 

Sier ikke at det har gått smertefritt siden da, altså, for jeg har gått på flere smeller underveis, men stort sett så har jeg klart å bygge fine rutiner som gjør det lettere å stå over det verste og på disse to årene så har jeg gått ned 15 kg og strammet opp kroppen betydelig (fra størrelse L/XL til S/M). Det tok forresten en stund før jeg begynte å gå ned. Holdt på sikkert to måneder med de første par kiloene, gikk litt opp, så mer ned osv. Så var ikke slik at alt rant av seg selv, men klarte å være tålmodig og tenke langsiktig.
 

Så mitt beste råd er å starte i det små! Om det er trening, kosten eller søvnen du tar tak i først bør du kjenne etter på selv, men prøv å ikke tenke at du må endre på alt i morgen. Om du spiser godteri hver dag, prøv å bytte til fire ganger i uka. Spis 40 gram i stedet for 80 gram, eller noe annet. 

Dette klarer du, jeg har trua! 💪🏻

Anonymkode: b22e7...711

Jeg har samme erfaring, og skulle ønske at alle som skal ned i vekt kunne ta med seg litt av det du sier.

Det å heller fokusere på aktivitet i starten flytter fokuset på hva man kan og ikke kan spise, men på noe annet som tar tiden bort fra kjøkken og fristelser. Det å si feks "jeg skal begynne å gå en tur hver kveld, eller komme meg på treningssenteret annenhver dag" frigjør tid hvor man kjemper mot godterisug. 

Begynner man med aktivitet, men samtidig sier at jeg trenger ikke endre kostholdet, så skjer det noe i hjernen som gjør at et godterisuget gir seg litt. Klart du kan bruke viljestyrke til å motstå, men det er lettere å heller erstatte tiden man kjemper mot fristelser over på et annet fokus. 

Anonymkode: eee84...e8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...