AnonymBruker Skrevet 10. juni #1 Del Skrevet 10. juni Bor i et gammelt hus, som potensielt blir til slutt fredet. Dette er en lang historie som jeg ikke skal gå innpå nå. Men saken er at det er en gammel vannskade i et hjørnet i et gulv som har vært stabil lenge. Det er altså lenge siden det ble skadet og det har holdt seg stabilt i 25 år. Jeg har nylig kommet inn i huset og tatt over restaureringen. Og ser at etasjeskillet må tas umiddelbart. Fordi vi ikke er fredet enda- så omfatter ikke dette noen støtteordninger hverken fra kulturminnefondet eller noen av de andre støttene. Men hvor mye kan en slik reperasjon koste? Vi er på stramt budskjett og jeg må tenke smart mtp alt jeg gjør. Er redd dette blir omfattende. Jeg vil rive selv og legge nytt gulv oppå, men akkurat bjelkelaget må proffe ta. Antar at det må jekkes opp fra 1 etg under prosessen. Anonymkode: b9605...cdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #2 Del Skrevet 10. juni Hvor langt er et tau? Du sier jo ingenting om det er stubbeloft, byggeår, om det er laftet vegg eller tegl, om skaden er så omfattende at hele bjelkelaget må skiftes, eller om det er lokalt i et mindre rom, om det er mot yttervegg eller innervegg, eller om skaden har medført soppangrep. Må lerretstak demonteres? Er det gipsrosetter og lister som blir påvirket? Mitt tips: få noen med kunnskap på befaring, og ta det derfra. Du trenger kanskje ikke jekke opp, men du må nesten garantert stemple av bjelkelaget. Anonymkode: f2b9b...08f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #3 Del Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor langt er et tau? Du sier jo ingenting om det er stubbeloft, byggeår, om det er laftet vegg eller tegl, om skaden er så omfattende at hele bjelkelaget må skiftes, eller om det er lokalt i et mindre rom, om det er mot yttervegg eller innervegg, eller om skaden har medført soppangrep. Må lerretstak demonteres? Er det gipsrosetter og lister som blir påvirket? Mitt tips: få noen med kunnskap på befaring, og ta det derfra. Du trenger kanskje ikke jekke opp, men du må nesten garantert stemple av bjelkelaget. Anonymkode: f2b9b...08f Beklager, det er stubbloftsleire. Byggeår 1880, det er laftet- men i det aktuelle området ble et vindu tettet med reisverk og panel. Huset er ombygget noen år senere etter 1880, derfor er vinduet tettet igjen. Reisverket i området virker å være greit stand nå. Det dreier seg om et hjørne på ca 1x 1 meter. Gulvet siger naturlig fra pipene generelt. Ikke hussopp. vi har hatt masse folk med kunnskap her generelt, det er et bygg som får mye oppmerksomhet og har derfor hatt flere håndverkere med spesial kunnskap på gamle bygg som har sett over hele huset. Men ingen av dem er spesielt interessert i dette området. Ergo de tar det ikke spesielt på alvor. Jeg vil likevel fikse dette, for jeg mener at det har utviklet seg i det siste. Vi har håndverkere med kunnskap på gamle hus i sving med andre områder av huset i større prosjekter men de har ikke kapasitet til dette i tillegg nå. Det er en nyere og ikke orginalt fra byggeår dekor i taket under, antakelig utbedret rundt 1920, hvor de har demontert lerretstak og laget en annen form for gipsdekor-bord med smalt lerret imellom oppå panelet som ikke er vanskelig for meg å erstatte selv. Jeg har lært meg å støpe gipsrosetter selv. Jeg vet at det er fra 1920 fordi min familie hadde flere hus, og et annet de bygget i 1920 hadde maken dekor i taket. Dekoren er vel fortsatt verneverdig dog i det øyeblikket huset blir fredet. Anonymkode: b9605...cdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #4 Del Skrevet 10. juni Ok. I slike prosjekter er det antall timer håndverkere bruker som er det som koster. Det er nesten helt umulig å anslå uten å ha vært der selv. Kanskje må fasaden avstives under arbeidet, kanskje må stubbeloft fjernes i hele etasjeskillet, kanskje må man gjøre inngrep i yttervegg for å få skiftet bjelkelaget. Mitt råd er fremdeles å få noen på plass for å se på det. Noen med erfaring med eldre bygninger. Anonymkode: f2b9b...08f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå