Gå til innhold

Undulater


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi ønsker å få oss undulater for aller første gang.  Vi er en familie på 4, 2 voksne pluss 2 barn. Bor i leilighet.

Tenker å kjøpe et par, slik at de har selskap. 
Har følgende spm.: 

- Bråker de mye om nettene og sånn ellers?

- Krever de mye stell?

-Koster det mye å ha undulater?


-Er Geo bur fra f.eks. Omlet.no et godt nok bur?

-Bør jeg kjøpe 2 gutter, 2 jenter eller et av hvert kjønn? Hva går best sammen?

Ønsker ikke å ha flere enn 2 fugler.
 

Anonymkode: 9122c...c8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp en bok om undulater, les den nøye og bruk den senere som oppslagsverk. Jeg anbefaler denne boken om undulater. Forfatteren er veldig dyktig.

Anonymkode: 07984...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er stille om natta. Våre trekker seg tilbake og er stille fra 21-22. De skvalder i takt med lydnivået rundt, så de maser en del når tvn står på, eller folk prater. Det er en god del lyd altså, av og til skråler og skriker de skikkelig høyt, mesteparten av tiden sitter de og koseprater.

Ikke mye stell, men de forårsaker mye merarbeid ved å rote og støve enormt. Jeg støvsuger flere ganger om dagen i perioder, kommer an på hvor ryddig jeg føler behov for å ha det rundt meg.. og de gnager på ALT, særlig hunner. De bør ha greiner tilgjengelig så de går på det istedetfor lister og lignende. Men det blir jo mye treflis av det også.

Dyrt å skaffe alt, men når bur og slikt er skaffet koster det nesten ingenting. En sekk med frø holder lenge.

Buret bør være bredere enn det er høyt, og ha en del plass, de skal ha rom til å fly litt inne i buret, og de flyr helst sidelengs.

Gutter går fint sammen, gutt/jente går fint, jenter ikke. Bare i grupper med klar overvekt av gutter.

Anonymkode: e68ae...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, fugler er ikke enkle kjæledyr, selv ikke når de er to.   Jeg støtter anbefalingen om å kjøpe bok om undulat, og bruke boken som oppslagsverk senere.

Men det viktigste:   Vær oppmerksom på at de færreste veterinærer har kunnskap om fugl, og at det er veldig vanskelig å få god hjelp hvis fuglene blir syke eller skadet.

For å svare på de konkrete spørsmålene dine:

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Bråker de mye om nettene og sånn ellers?

De "bråker" og roter mye på dagtid, men er stille når det er mørkt rundt dem.  Jeg har teppe over buret, og lystette gardiner,  og da får de gode 10-12 timers nattefred. 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Krever de mye stell?

Ja, og nei. Buret må rengjøres regelmessig.

 De må ha rent vann og ny mat hver dag, friske grønnsaker, frukt og pellets, og det anbefales at de får sanke maten selv, slik de gjør i naturen.   Det betyr igjen at de bør få fly fritt, enten i et rom, eller helst i et voliere, store deler av dagen.  

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Koster det mye å ha undulater?

Ut over bur og mat, egentlig ikke.

Anonymkode: 1266f...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...