AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #1 Skrevet 9. juni 2023 vi er et par i sør trøndelag som eier et lite småbruk. over 20 og under 40:) ingen barn, bare hund. noe av jorda er leid ut til bønder, men har en stor flekk selv også som kan brukes til. f.eks kjøkkenhager og sånt. nå som rentene går opp kjenner jeg på det at økonomien bekymrer litt. samtidig er vi vel kanskje litt tosomme også, da ingen av oss har familie i området- og som tilflyttere har vi ikke noe nettverk. vi tenker litt på det å leie ut et av soverommene i huset- til en rimelig pris. er det noe som "vanlige folk" ville oppfattet som en grei måte å bo på? altså kanskje ikke om du har 4 barn og partner,.... men om du var på en plass i livet hvor du kun hadde seg selv å tenke på - ville det vært noe du ville ha vurdert? kunne ha mulighet til å dyrke mat selv/kanskje holdt hund/ høns/ eller et par sauer om du ønsket- må hjelpe litt til med gjøremål som. f.eks snømåkk og plenklipp og sånt- ikke noe tvang til å gjøre ting med oss, men med samme interesser ville det ikke vært slik at personen måtte "bo på rommet sitt" til enhver tid. ville det vært veldig sært å annonsert et rom på en slik måte? for de som leier ut rom i huset- føles det veldig invaderende å ha fremmede som spaserer rundt omkring. hvilke husregler har dere for at det skal føles greit for både leietager og dere som leier ut? Anonymkode: 03311...0d6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #2 Skrevet 9. juni 2023 for de som leier ut rom i huset- føles det veldig invaderende å ha fremmede som spaserer rundt omkring? skulle være et spørsmål:) Anonymkode: 03311...0d6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #3 Skrevet 9. juni 2023 Jeg leier ut et rom i huset mitt gjennom airbnb og synes det fungerer fint, men det blir noe annet enn å ha en permanent leietaker på et rom i huset hele tiden. Fordelene med airbnb er at det er mye bedre betalt og man kan stenge når man har behov for å være alene. Men man må selvfølgelig bo på et sted som er attraktivt for airbnb-gjester da. Det er folk i nabolaget her som har leid ut et rom i huset til studenter, og det har fungert fint også, så vidt jeg vet. Anonymkode: ba9b5...f3d 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #4 Skrevet 9. juni 2023 I byene er jo dette helt normalt, det blir jo som et hvilket som helst kollektiv. Jeg leier ut to soverom i min leilighet og betaler ned lånet på den måten. Jeg valgte to mennesker som er på ca samme alder som meg og som er på samme «nivå» i livet. Vi skravler noen dager over en morgenkaffe sammen, noen kvelder ser vi film men andre dager snakker vi omtrent ikke sammen. Jeg er veldig fornøyd og kommer til å fortsette å leie ut rom til lånet er nedbetalt. Anonymkode: 9e540...e6b 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #5 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg leier ut et rom i huset mitt gjennom airbnb og synes det fungerer fint, men det blir noe annet enn å ha en permanent leietaker på et rom i huset hele tiden. Fordelene med airbnb er at det er mye bedre betalt og man kan stenge når man har behov for å være alene. Men man må selvfølgelig bo på et sted som er attraktivt for airbnb-gjester da. Det er folk i nabolaget her som har leid ut et rom i huset til studenter, og det har fungert fint også, så vidt jeg vet. Anonymkode: ba9b5...f3d ja, med airbnb bli man ikke så låst. jeg er redd for at det kan oppleves invaderende å ha en fast person i huset- men etterhvert blir man vel litt kjent og da er det ikke så gale lengre. men man får vel kanskje følelsen av og til om å ha gjester som aldri går hjem:p litt av grunnen til at vi tenker på å leie ut er jo også det å ha noen som kan hjelpe til med å ta i et lite tak som nevnt tidligere- det er jo litt gøyere å gjøre ting når man er flere. noen som kanskje har kunnskapen til- og lyst til å ta motorsaga i skogen å ordne litt vinterved og sånt. eller kanskje noen som vil være med ut i båten om kvelden for å fiske på havet. vi bor rett ved i populær fiskeelv også, så tenker nok det ville vært mange fiskere som kunne ønsket å leie via airbnb, men det er ikke nødvedigsvis å få mest mulig i leie som er målet. Anonymkode: 03311...0d6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #6 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): I byene er jo dette helt normalt, det blir jo som et hvilket som helst kollektiv. Jeg leier ut to soverom i min leilighet og betaler ned lånet på den måten. Jeg valgte to mennesker som er på ca samme alder som meg og som er på samme «nivå» i livet. Vi skravler noen dager over en morgenkaffe sammen, noen kvelder ser vi film men andre dager snakker vi omtrent ikke sammen. Jeg er veldig fornøyd og kommer til å fortsette å leie ut rom til lånet er nedbetalt. Anonymkode: 9e540...e6b men i kollektiv blir det vel ofte mye mer likeverdig i og med at de fleste i kollektivet leier fra en som ikke bor der. tror du ikke? når man skal leie et rom i et hus hvor det bor et par, kanskje det ikke føles like greit for leietager? jeg vet ikke, har aldri bodd i kollektiv. hvordan du har det er jo litt slik vi tenke det ville vært fint å hatt det. Anonymkode: 03311...0d6
Daria Skrevet 9. juni 2023 #7 Skrevet 9. juni 2023 Jeg ville aldri leid et rom hos et par. Det er noe annet å være flere enslige som deler, da er man mer likestilt selv om det er en som eier. Og ved enhver antydning om forventninger om å ta i et tak og "det er gøy å være flere" hadde jeg løpt i motsatt retning - da er dere jo ikke ute etter en leietaker, men arbeidshjelp og selskapsdame/-mann. 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #8 Skrevet 9. juni 2023 Daria skrev (1 minutt siden): Jeg ville aldri leid et rom hos et par. Det er noe annet å være flere enslige som deler, da er man mer likestilt selv om det er en som eier. Og ved enhver antydning om forventninger om å ta i et tak og "det er gøy å være flere" hadde jeg løpt i motsatt retning - da er dere jo ikke ute etter en leietaker, men arbeidshjelp og selskapsdame/-mann. ja, det er det jeg også tenker på som jeg skrev rett før du postet:) det vil ikke bli forventet at en eventuell leietager skal stå på som en arbeidshest, men veldig lav leie året gjennom mot at det gjøres litt ekstra som trengs i ny og ne. hybler her ser jeg gjerne går for opp i 10-12 k, og det vi ser for oss er en brøkdel av det. Anonymkode: 03311...0d6
cafflatte Skrevet 9. juni 2023 #9 Skrevet 9. juni 2023 Dere vil jo ikke ha leietaker med arbeidshjelp, tror ikke dere får mange interesserte.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #10 Skrevet 9. juni 2023 vi har ingen drift på småbruket. plog som brøyter gårdsplass ved snøfall. om man ønsker å ha kjøkkenhage å styre med den er det på eget initiativ og ikke for vår del etc. men det er likevell mye småplukk som trengs å gjøres, som f.eks klipping av plen- måking av altan og sånt,.... bare sånn for å presisere at det ikke er en god gammeldags dreng vi ser etter:) for folk som leier litt utenfor storbyen er det vel vanlig at slike ting blir bedt om hjelp med uansett som leietager? alle plassene jeg leide (da jeg var leietager) måtte vi klippe plen og måke snø, det var en del av kontrakten. hva er det som gjør at det er arbeidshjelp man ser etter? Anonymkode: 03311...0d6
Tvist Skrevet 9. juni 2023 #11 Skrevet 9. juni 2023 Jeg klipper plen og måker snø der jeg leier. Og har ikke spesielt lav leie av den grunn. Men jeg kunne ikke tenkt meg å bo i kollektiv med et par, hadde nok følt på en tvang til enten å være sosial eller holde meg på rommet. Men nå er ikke jeg er menneske som liker å bo i kollektiv. Men når jeg er på ferie med Airbnb leier jeg gjerne et rom i en leilighet, da setter jeg pris på det sosiale. 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #12 Skrevet 9. juni 2023 Daria skrev (35 minutter siden): Jeg ville aldri leid et rom hos et par. Det er noe annet å være flere enslige som deler, da er man mer likestilt selv om det er en som eier. Og ved enhver antydning om forventninger om å ta i et tak og "det er gøy å være flere" hadde jeg løpt i motsatt retning - da er dere jo ikke ute etter en leietaker, men arbeidshjelp og selskapsdame/-mann. Det finns garantert folk som syns det er et pluss å ha litt å drive med. Anonymkode: 0ed0d...6c8 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #13 Skrevet 9. juni 2023 Tvist skrev (1 minutt siden): Jeg klipper plen og måker snø der jeg leier. Og har ikke spesielt lav leie av den grunn. Men jeg kunne ikke tenkt meg å bo i kollektiv med et par, hadde nok følt på en tvang til enten å være sosial eller holde meg på rommet. Men nå er ikke jeg er menneske som liker å bo i kollektiv. Men når jeg er på ferie med Airbnb leier jeg gjerne et rom i en leilighet, da setter jeg pris på det sosiale. det er i hovedsak det jeg ser på som kan bli utfordringen også. ikke nødvendigvis det å be om hjelp til å få ting gjort. selv om det er noe som må gjøres på et småbruk er det ikke så fryktelig mye når man ikke drifter det. det jeg ser for meg det som ville trengtes hjelp til: luking i jordbærland 1-2 ganger ila en sommer. ca 100 kvm stort, tar vel et par timer om man gjør det alene. men så kan man også forsyne seg så mye man vil av bærene ila sommeren. klipping av plen 1-2 ganger i uka ila gress sesong vi måkte altan og hundegård her kanskje,..4-6 ganger ila denne vinteren. tur i vedskogen 1-2 dager ila sesong. med en lav husleie, brøkdel av hva hybler ligger ut for i området ser jeg ikke på det som et spesielt problem at arbeidskraft kan bes om til gjengjeld. jeg vil også tro at enkelte kanskje også nettopp ønsker å se om småbruk/ gårdsliv kan være noe for de. derfor vil folk som kunne tenke seg en slik ordning ha mulighet til å kunne ha et par sauer/ høns i fjøset her- de kunne fått dyrke sin egen kjøkkenhage/ eller holde på i drivhuset- om de ønsket. nå har vi flere rom i selve hovedetasjen. vi har et stort rom i kjeller- som har egen inngang, men per nå kun er murkjeller. her ville det ikke føltes så mye på at "man er fanget på rommet" tror jeg, men at man kanskje har sin egen plass, dersom vi satset på å innrede det. Anonymkode: 03311...0d6
Tvist Skrevet 9. juni 2023 #14 Skrevet 9. juni 2023 Det kan jo ikke skade å prøve. Vil tro at du finner noen om du legger den ut til en rimelig pris, så får du ha litt grundige samtaler med dem så du vet litt om dem før de flytter inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå