Tutten Skrevet 8. juni 2023 #1 Skrevet 8. juni 2023 (endret) Hei! Jeg har gått på Wegovi i 3 mnd og har nå bmi under 30. har fått resept hos nettlege, hvor jeg skriver vekt, høyde og viser en film av kroppen. Jeg fikk opp varsel om at de ikke kunne gi meg resepten siden jeg nå har for lav BMI. Er det noen som har erfaring fra å få resept når man har gått ned? Trodde dette var en medisin man kunne ta resten av livet og at målet var en sunn BMI. Burde jeg heller lyve på vekten? Legetjenesten er Eurovlinix, skal ringe dem i morgen og er redd for å si noe feil i telefonen Endret 8. juni 2023 av Tutten
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #2 Skrevet 8. juni 2023 De skriver jo helt tydelig på nettsiden sin at legemiddelet kun er tilgjengelig for de med bmi over 30. Og nei, det er ikke ment for å gå på resten av livet, målet er å få hjelp til å legge om til en sunn livsstil. Leger hvor man ikke har fysisk konsultasjon har også oftere strengere grenser for hva de gir ut av reseptbelagte medisiner. Anonymkode: a61ff...258 2
aazy Skrevet 8. juni 2023 #3 Skrevet 8. juni 2023 48 minutter siden, Tutten said: Hei! Jeg har gått på Wegovi i 3 mnd og har nå bmi under 30. har fått resept hos nettlege, hvor jeg skriver vekt, høyde og viser en film av kroppen. Jeg fikk opp varsel om at de ikke kunne gi meg resepten siden jeg nå har for lav BMI. Er det noen som har erfaring fra å få resept når man har gått ned? Trodde dette var en medisin man kunne ta resten av livet og at målet var en sunn BMI. Burde jeg heller lyve på vekten? Legetjenesten er Eurovlinix, skal ringe dem i morgen og er redd for å si noe feil i telefonen Skal bruke start-BMI men det kjipe med ein lege på nett er vel at ein ikkje kan forvente like høgt kunnskapsnivå eller sjangs for at dei er oppdatert på norske måten å gjere ting på. Ein *kan* nok ta den livet ut, men er verdt å prøve uten og evnt vurdere om vekta går veldig opp over tid. Målet er ikkje naudsyntvis ein viss BMI, men 10%+ vektnedgang som er ca maks nedgang for helsegevinst om ei slit med sjukeleg fedme. Om startvekt feks er 100kg vil 90kg vere nok, medisinsk sett, til å unngå helseproblemer pga vekt. 2
Tutten Skrevet 8. juni 2023 Forfatter #4 Skrevet 8. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De skriver jo helt tydelig på nettsiden sin at legemiddelet kun er tilgjengelig for de med bmi over 30. Og nei, det er ikke ment for å gå på resten av livet, målet er å få hjelp til å legge om til en sunn livsstil. Leger hvor man ikke har fysisk konsultasjon har også oftere strengere grenser for hva de gir ut av reseptbelagte medisiner. Anonymkode: a61ff...258 Åpenbart hadde jeg BMI over 30 da jeg startet. Når jeg har undersøkt grundig på egenhånd, har det vært sagt at man kan gå på dem lenge-noen livet ut. Har ikke vært borti noen tilfeller der noen går på i bare tre måneder. Hjelp til en sunn livsstil trenger jeg ikke, kunnskap har jeg nok av. Anbefaler deg å f eks se helsekost Furuseth eller lese fedmelegers beskrivelse av både fedmeproblematikk og wegovi. Jeg håpte jeg kunne få svar fra noen med erfaring, og slippe å måtte diskutere om jeg har en sunn livsstil. Endret 8. juni 2023 av Tutten 1
Tutten Skrevet 8. juni 2023 Forfatter #5 Skrevet 8. juni 2023 aazy skrev (9 minutter siden): Skal bruke start-BMI men det kjipe med ein lege på nett er vel at ein ikkje kan forvente like høgt kunnskapsnivå eller sjangs for at dei er oppdatert på norske måten å gjere ting på. Ein *kan* nok ta den livet ut, men er verdt å prøve uten og evnt vurdere om vekta går veldig opp over tid. Målet er ikkje naudsyntvis ein viss BMI, men 10%+ vektnedgang som er ca maks nedgang for helsegevinst om ei slit med sjukeleg fedme. Om startvekt feks er 100kg vil 90kg vere nok, medisinsk sett, til å unngå helseproblemer pga vekt. Ja, muligens skulle jeg gått til legen min først, men syns det er vanskelig å få tid til å gå til legen i arbeidstiden da jeg jobber i åpningstiden. Skal snakke med dem i morgen, da får vi se om det ordner seg:) 1
Topsi Skrevet 8. juni 2023 #6 Skrevet 8. juni 2023 aazy skrev (3 timer siden): Skal bruke start-BMI men det kjipe med ein lege på nett er vel at ein ikkje kan forvente like høgt kunnskapsnivå eller sjangs for at dei er oppdatert på norske måten å gjere ting på. Ein *kan* nok ta den livet ut, men er verdt å prøve uten og evnt vurdere om vekta går veldig opp over tid. Målet er ikkje naudsyntvis ein viss BMI, men 10%+ vektnedgang som er ca maks nedgang for helsegevinst om ei slit med sjukeleg fedme. Om startvekt feks er 100kg vil 90kg vere nok, medisinsk sett, til å unngå helseproblemer pga vekt. Men målet bør være opp til pasienten selv. Hun betaler for resepten og for medisinen, det koster ikke samfunnet noenting. Hvis en med BMI på 35 ønsker en BMI på 23, så er vel det opp til vedkommende selv. De vet hva de er komfortable med, og det er kun deres kropp og deres liv. Ingen andres. Deres valg. 1 2
Tutten Skrevet 9. juni 2023 Forfatter #7 Skrevet 9. juni 2023 Topsi skrev (7 timer siden): Men målet bør være opp til pasienten selv. Hun betaler for resepten og for medisinen, det koster ikke samfunnet noenting. Hvis en med BMI på 35 ønsker en BMI på 23, så er vel det opp til vedkommende selv. De vet hva de er komfortable med, og det er kun deres kropp og deres liv. Ingen andres. Deres valg. Ja, ikke sant? Jeg vil gjerne ha en BMI som er innenfor 19-25. Fordi jeg ønsker en sunn kropp! Ja, veldig positivt at man kan få gode helsegevinster av å gå ned 10% uansett startvekt (det vet alle), men det er jo noe med at når du først får en medisin som fjerner årsaken til at du legger så lett på deg, så har man jo lyst å oppnå den anbefalte BMI-en. De fleste slanker seg sikkert for å også oppnå de psykososiale fordelene med å ha en sunn, slank kropp. Mye stigma og diskriminering rettet mot overvektige 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #8 Skrevet 9. juni 2023 Tutten skrev (3 minutter siden): Ja, ikke sant? Jeg vil gjerne ha en BMI som er innenfor 19-25. Fordi jeg ønsker en sunn kropp! Ja, veldig positivt at man kan få gode helsegevinster av å gå ned 10% uansett startvekt (det vet alle), men det er jo noe med at når du først får en medisin som fjerner årsaken til at du legger så lett på deg, så har man jo lyst å oppnå den anbefalte BMI-en. De fleste slanker seg sikkert for å også oppnå de psykososiale fordelene med å ha en sunn, slank kropp. Mye stigma og diskriminering rettet mot overvektige Nettleger uten fysiske konsultasjoner er avhengig av å være mer regelryttere enn leger med fysiske konsultasjoner. Tror ikke du kommer noen vei med det, da dette er helt iht anbefalinger. Gå til fastlegen din for en prat om du ikke er fornøyd med svaret fra nettlegen. Anonymkode: 38fc1...480 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #9 Skrevet 9. juni 2023 Håper det løser seg for deg! Jeg er veldig interessert i å forsøke wegovi selv men er litt redd bieffekter. Har du merket noe? Anonymkode: a5866...3e3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #10 Skrevet 9. juni 2023 Indikasjonen på Wegovy er faktisk bmi over 30, eller over 27 med tilleggsykdommer. Det er klart en fult komersiell legetjeneste forholder seg strikt til indikasjon, spesielt om du ikke har noen andre sykdommer. Ingen lege kommer til å skrive ut Wegovy til en pas med bmi på ned mot 19 som du ønsker deg iflg innlegget over, det er faktisk faglig uforsvarlig. Anonymkode: 1b117...754 1
Tutten Skrevet 9. juni 2023 Forfatter #11 Skrevet 9. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Håper det løser seg for deg! Jeg er veldig interessert i å forsøke wegovi selv men er litt redd bieffekter. Har du merket noe? Anonymkode: a5866...3e3 Nei, jeg har ikke merket noe. Merker godt at jeg får jevnere blodsukker og selvsagt på vekten. Snakket med dem i dag, og de er helt enig i at man selvsagt ikke må avslutte behandlingen før man har gått ned til en sunn vekt, så tror det løser seg. Men de sa at de ikke kunne tilby noe mer enn resepter til behandling. Derfor må man ta det med fastlege når man har nådd BMI på 25 (hvis man ønsker å fortsette) Ønsker deg lykke til om du velger å starte. Undersøk andres erfaringer, f eks på YouTube, så er det lettere å vurdere bivirkninger og om det er best å avslutte Endret 9. juni 2023 av Tutten
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #12 Skrevet 9. juni 2023 Topsi skrev (14 timer siden): Men målet bør være opp til pasienten selv. Hun betaler for resepten og for medisinen, det koster ikke samfunnet noenting. Hvis en med BMI på 35 ønsker en BMI på 23, så er vel det opp til vedkommende selv. De vet hva de er komfortable med, og det er kun deres kropp og deres liv. Ingen andres. Deres valg. Det er en sannhet med modifikasjoner. Man betaler medisinen selv, men når heftige bivirkninger bl.a. fører til sykefravær bekoster staten det. Jeg bruker det selv, om min lege er veldig obs på at man ikke kjenner langtidseffekten eller vet hvordan lang tids bruk påvirker pasienten. Men ingen med normal bmi kommer til å få utskrevet et slankepreparat. Anonymkode: 1b117...754
Topsi Skrevet 9. juni 2023 #13 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er en sannhet med modifikasjoner. Man betaler medisinen selv, men når heftige bivirkninger bl.a. fører til sykefravær bekoster staten det. Jeg bruker det selv, om min lege er veldig obs på at man ikke kjenner langtidseffekten eller vet hvordan lang tids bruk påvirker pasienten. Men ingen med normal bmi kommer til å få utskrevet et slankepreparat. Anonymkode: 1b117...754 Ja, og? Jeg har ikke vært sykemeldt en dag, jeg får den medisinen for å vedlikeholde bmi rundt 23 etter vekttap, det er MIN kropp, det er JEG som skal leve i den og føle meg komfortabel, INGEN ANDRE. Og JEG betaler 1
aazy Skrevet 10. juni 2023 #14 Skrevet 10. juni 2023 (endret) On 6/8/2023 at 11:56 PM, Topsi said: Men målet bør være opp til pasienten selv. Hun betaler for resepten og for medisinen, det koster ikke samfunnet noenting. Hvis en med BMI på 35 ønsker en BMI på 23, så er vel det opp til vedkommende selv. De vet hva de er komfortable med, og det er kun deres kropp og deres liv. Ingen andres. Deres valg. Leger kan ikkje forhalde seg til at folk skal gjere kva enn dei vil. Dei må måle helsegevinst versus potensial for biverknader eller anna uønska effekter. Helsegevinsten med å gå frå overvektig, men topp helse, til "normal"vektig med identisk helse er jo sjølvsagt null. Reint filosofiske argumenter som at alle burde ha moglegheit til å passe inn i eit stadig skiftende skjønnheitsideal høyrer ikkje heime i medisinsk praksis. Vi lar ikkje menn uten behov for hormonbehandling ta mengdar med testosteron for å sjå ut som Chris Hemsworth, sjølv om det sikkert hadde vore fett for dei å ha vaskebrettmage året rundt. Det er heilt innafor å meine det på eit personleg nivå, men standarden er altså litt annleis i eit samfunnsøkonomisk eller medisinsk perspektiv. Endret 10. juni 2023 av aazy 2
Topsi Skrevet 10. juni 2023 #15 Skrevet 10. juni 2023 (endret) aazy skrev (18 minutter siden): Leger kan ikkje forhalde seg til at folk skal gjere kva enn dei vil. Dei må måle helsegevinst versus potensial for biverknader eller anna uønska effekter. Helsegevinsten med å gå frå overvektig, men topp helse, til "normal"vektig med identisk helse er jo sjølvsagt null. Reint filosofiske argumenter som at alle burde ha moglegheit til å passe inn i eit stadig skiftende skjønnheitsideal høyrer ikkje heime i medisinsk praksis. Vi lar ikkje menn uten behov for hormonbehandling ta mengdar med testosteron for å sjå ut som Chris Hemsworth, sjølv om det sikkert hadde vore fett for dei å ha vaskebrettmage året rundt. Det er heilt innafor å meine det på eit personleg nivå, men standarden er altså litt annleis i eit samfunnsøkonomisk eller medisinsk perspektiv. Hvorfor er det ikke mitt valg når det er min kropp? Og ikke minst, hvorfor teller ikke det å føle seg vel i egen kropp så lenge det ikke er sykt, f eks alvorlig undervekt, når det gjelder vekt? Endret 10. juni 2023 av Topsi
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #16 Skrevet 10. juni 2023 Topsi skrev (4 minutter siden): Hvorfor er det ikke mitt valg når det er min kropp? Fordi samfunnet må dekke kostnadene om du blir syk av medisinen og trenger behandling. Anonymkode: 38fc1...480 4
Topsi Skrevet 10. juni 2023 #17 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi samfunnet må dekke kostnadene om du blir syk av medisinen og trenger behandling. Anonymkode: 38fc1...480 Vi betaler for kvinner som bruker abort som prevensjon, ja faktisk jeg kan vide til artikkelfra overlege på sykehus i Norge, men når det omhandler MIN kropp og MIN psykiske helse så skal noen komme og overprøve MITT valg? 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #18 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi samfunnet må dekke kostnadene om du blir syk av medisinen og trenger behandling. Anonymkode: 38fc1...480 Dette vil isåfall gjelde for fryktelig mange situasjoner. Anonymkode: a4d6c...4ec 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #19 Skrevet 10. juni 2023 Topsi skrev (4 minutter siden): Vi betaler for kvinner som bruker abort som prevensjon, ja faktisk jeg kan vide til artikkelfra overlege på sykehus i Norge, men når det omhandler MIN kropp og MIN psykiske helse så skal noen komme og overprøve MITT valg? Du kan trekke inn alle andre eksempler du ønsker. Men når retningslinjene er så tydelig og du bruker nettlege ikke en lege som har fysisk oppfølging så får du en oppfølging som følger de strengeste retningslinjene uten fleksibilitet og skjønn. Ønsker du noe annet tar du kontakt med fastlegen din eller privat allmennlege for oppfølging. Ingen grunn til å bli frustrert på andre i et forum av den grunn. Anonymkode: 38fc1...480 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #20 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette vil isåfall gjelde for fryktelig mange situasjoner. Anonymkode: a4d6c...4ec Ja, det skjønner jeg. I dette tilfellet er det snakk om å bruke medisinen i en situasjon der den ikke lenger er anbefalt eller vurdert riktig iht kriteriene. Da blir det litt annerledes. Anonymkode: 38fc1...480 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå