Gå til innhold

Kollega med asperger. Jeg er litt lei..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Siden folk med aspergers sliter med sosiale koder og det å lese andres intensjoner, så er faktisk den aller beste løsningen å si ting rett ut til dem. Bare si at "når du sa det, så ble det oppfattet som frekt" eller "nå avbryter du litt mye igjen, og det er slitsomt for meg/oss andre". Vær grei og hyggelig, men bunn ærlig.

De med aspergers kan være uten filter og det kan oppfattes frekt og nedlatende overfor andre, selv om de overhodet ikke mener det sånn. De kan også slite med å regulere hvem sin tur det er å snakke, og hvor høy stemmen deres er, og dette kan også gjelde høytmaskerende individer som ellers fremstår som tilnærmet nevrotypiske.
For å kommunisere godt med kollegaen din kan du jo prøve det samme som hun gjør; vær ærlig og si ting rett ut. Da snakker du hennes språk.

Aspergers er ikke alltid en alvorlig utviklingshemming nei. Det er en funksjonshemming som er medfødt, som ikke endrer seg gjennom livet. Aspergers/autisme et stort spekter som spriker i alle retninger, og autister er like forskjellige som nevrotypiske mennesker både i funksjon og intelligens.

Det er direkte frekt og er ikke riktig måte å oppføre seg på, verken mot aspergere eller nevrotypiske. Da er det faktisk bedre å trekke seg rolig ut av samtalen, evt med en unnskyldning om noe man må gjøre, og gå derfra. Så kan man snakke med vedkommende på tomannshånd en annen gang og si ifra om at det ble for mye. Er man er god venn/kollega så hjelper man personen neste gang ved å si ifra når det blir for mye. Folk med aspergers trenger hjelp til å navigere blant nevrotypiske, like mye som en person med annen funksjonsnedsettelse trenger hjelp. Å være frekk er ikke en god løsning, uansett hvor lei og oppgitt man blir.

Anonymkode: 21948...aac

Asberger eller høytfungerende autisme er en utviklingsforstyrrelse om det skulle være noe tvil om hva det innebærer 

Anonymkode: 9fe53...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Avbryt og si 'Dette gidder jeg ikke høre på', evt. gå ut av rommet eller ta noe lyd i ørene. 

Anonymkode: a1082...552

Håper du tuller, for hva er poenget med å være frekk og slem mot kollegaer? Vi er tross alt voksne folk, og burde klare å oppføre oss deretter. 

Anonymkode: 2354e...e9c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har asperger. Jeg tør ikke å si rett ut alt jeg tenker eller avbryte når folk snakker. Ellers fungerer jeg fint sosialt og liker å snakke med folk. Men vi med asperger er vel forskjellige vi også.

Anonymkode: a9b5d...a79

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.6.2023 den 19.11):

Er du like dann mot folk med Downs? Asperger er en alvorlig utviklingshemming! Du bør lese "Våre små søsken" av Inger Hagerup.

Anonymkode: 036db...525

Og forresten, slutt å gå rundt og spre feilinformasjon. Det er skadelig 

Anonymkode: 9a25d...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det beste hadde nok vært om du hadde klart å si "unnskyld, men du prater litt mye nå, jeg sier det ikke for å kritisere, men fordi jeg blir litt sliten av det. Håper det er greit at jeg sier i fra". Og så smiler du vennlig.

Jeg tror de fleste med asperger setter pris på å få en direkte, men veldig vennlig tilbakemelding. Mange er sårbare for kritikk og takler det dårlig, så det er viktig å si i fra med omtanke.

Jeg har selv asperger og ville tatt det til meg med én gang. Jeg kan også gå litt på høygir noen ganger og bli litt for ivrig, og da er det bra når folk sier, "unnskyld, jeg er litt sliten akkurat nå og du snakker litt for mye".

Ellers er jeg enig i at det sikkert kan hjelpe om du sier i fra at "nå forenkler jeg litt".

Anonymkode: d4c1a...755

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

Håper du tuller, for hva er poenget med å være frekk og slem mot kollegaer? Vi er tross alt voksne folk, og burde klare å oppføre oss deretter. 

Anonymkode: 2354e...e9c

Det er overhodet ikke frekt, det er direkte. Man skal ikke pakke ting inn i hundre lag verbal bomull når man taler med en person med Aspergers. Det gjør de heller ikke selv, sier bare ting rett ut. Det er en befrielse. 

Anonymkode: a1082...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hun mener det nok ikke for å være belærende eller bedreviter. Kansje du kan spørre henne om hvorfor hun forklarer dette på den måten? Tenker at det er ikke lett å ha asberger og at hun garantert sliter i sosiale situasjoner. Kan være hun bare har lyst å snakke med deg men vet ikke hvordan. 

Anonymkode: 55917...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...