Gå til innhold

Kollega med asperger. Jeg er litt lei..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber med en kvinnelig kollega med asperger. Vedkommende er hyggelig og høytfungerende, men i det siste har jeg irritert meg mer og mer over ting. 
 

Hvis jeg sier en faktafeil eller forenkler det jeg skal si retter vedkommende på meg. Også kommer det gjerne en lekse om opphavet til ordet. Gjerne en lang lekse om dette. Oppleves litt belærende.

Virker som vedkommende ikke klarer å bite det i seg og må rette på meg og andre kollegaer. 

vedkommende avbryter også svært mye. Og snakker veldig mye selv. Greit i små mengder, men når det er 8 timer hver dag blir jeg litt sliten. Vi er en liten bedrift. 
 

Er dette vanskelig for folk med asperger. Hvordan kan jeg få kommunikasjonen til å gli best mulig mellom oss? 

Anonymkode: 13c85...ded

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her står det litt om hvordan det er å være autist.

Kanskje det hjelper hvis du vet hvordan hun har det på innsiden ❤️

De sliter med samspill, men de må nesten få lov til å eksistere i samfunnet de også.

90% av de med Asperger klarer ikke å være i arbeidslivet. Så kollegaen din er et unntak og hun presser seg nok mye. Det fortjener hun ros for ❤️

Anonymkode: 18de2...df3

  • Liker 6
  • Hjerte 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg jobber med en kvinnelig kollega med asperger. Vedkommende er hyggelig og høytfungerende, men i det siste har jeg irritert meg mer og mer over ting. 
 

Hvis jeg sier en faktafeil eller forenkler det jeg skal si retter vedkommende på meg. Også kommer det gjerne en lekse om opphavet til ordet. Gjerne en lang lekse om dette. Oppleves litt belærende.

Virker som vedkommende ikke klarer å bite det i seg og må rette på meg og andre kollegaer. 

vedkommende avbryter også svært mye. Og snakker veldig mye selv. Greit i små mengder, men når det er 8 timer hver dag blir jeg litt sliten. Vi er en liten bedrift. 
 

Er dette vanskelig for folk med asperger. Hvordan kan jeg få kommunikasjonen til å gli best mulig mellom oss? 

Anonymkode: 13c85...ded

Bra at det blir rettet i feil vel? Og du kan la være å forenkle

Anonymkode: 4bdf3...5c8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du like dann mot folk med Downs? Asperger er en alvorlig utviklingshemming! Du bør lese "Våre små søsken" av Inger Hagerup.

Anonymkode: 036db...525

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er du like dann mot folk med Downs? Asperger er en alvorlig utviklingshemming! Du bør lese "Våre små søsken" av Inger Hagerup.

Anonymkode: 036db...525

Du tar feil.

Anonymkode: 94f67...9a3

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du tar feil.

Anonymkode: 94f67...9a3

Ja, det er en omfattende funksjonshemming.

Anonymkode: 18de2...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kjent ut ja😆 Jeg er autist selv og kan bli litt mye.
For min del fungerer det best om folk bare tydelig sier fra at nå snakker jeg som en foss, nå forklarer jeg ting andre vet, nå må jeg stoppe opp litt.

Har du forsøkt å snakke med henne om dette? Si fra klart og tydelig at du vet det hun sier og at det er mer til distraksjon enn hjelp at hun forklarer før hun sjekker om det er nødvendig å forklare for eksempel?
Grensesetting og tydelige rammer er noe mange autister (og andre for den del) trenger, det er ikke andres ansvar å «oppdra» oss men jo vagere ting er jo mer vanskelig er det å vite hva som er greit og hva som er for mye. Kanskje er dette noe en leder på jobben eller lignende kan ta tak i? 
For mange autister gnager det veldig når folk er upresise, mange av oss har også mye erfaring med å bli missforstått fordi folk leser mellom linjene heller enn å lytte til det vi faktisk sier så da blir vi overdrevent forklarende. Det kan også vere en mestringsstrategi hun har for å samle tankene med oppsummering og forklaring for seg selv mer enn at det egentlig er ment for å rette på andre. At det oppfattes som nedlatende er selvsagt slitsomt og neppe ønska for hennes del heller.

Jeg er ganske bevisst på egen oppførsel men blir jeg overstimulert eller stressa går jeg i høygir, det er ikke helt uvanlig for diagnosen uten at jeg vet om noe av dette stemmer for kollegaen din.

Som noen nevner over er det mange autister som ikke greier å stå i jobb så om det er mulig å få jobba med dette er det så veldig verdifullt. Jo flere som får til arbeidslivet jo bedre. 

  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du tar feil.

Anonymkode: 94f67...9a3

Er det ordet utviklingshemming du reagerer på? Jeg mener da utviklingshemming knyttet til sosialisering, altså at de aldri vil kunne ta del i det sosiale samspillet mellom mennesker på samme måte som friske kan.

Anonymkode: 036db...525

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gitt klar og direkte beskjed om hvordan slike kommentarer oppfattes. Man kan også lære seg manerer selv om man har Asberger.
 

Muligens ville det ikke hatt noen effekt, men da har man prøvd.

Anonymkode: 869ff...5e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevrosererroser skrev (37 minutter siden):

Det høres kjent ut ja😆 Jeg er autist selv og kan bli litt mye.
For min del fungerer det best om folk bare tydelig sier fra at nå snakker jeg som en foss, nå forklarer jeg ting andre vet, nå må jeg stoppe opp litt.

Har du forsøkt å snakke med henne om dette? Si fra klart og tydelig at du vet det hun sier og at det er mer til distraksjon enn hjelp at hun forklarer før hun sjekker om det er nødvendig å forklare for eksempel?
Grensesetting og tydelige rammer er noe mange autister (og andre for den del) trenger, det er ikke andres ansvar å «oppdra» oss men jo vagere ting er jo mer vanskelig er det å vite hva som er greit og hva som er for mye. Kanskje er dette noe en leder på jobben eller lignende kan ta tak i? 
For mange autister gnager det veldig når folk er upresise, mange av oss har også mye erfaring med å bli missforstått fordi folk leser mellom linjene heller enn å lytte til det vi faktisk sier så da blir vi overdrevent forklarende. Det kan også vere en mestringsstrategi hun har for å samle tankene med oppsummering og forklaring for seg selv mer enn at det egentlig er ment for å rette på andre. At det oppfattes som nedlatende er selvsagt slitsomt og neppe ønska for hennes del heller.

Jeg er ganske bevisst på egen oppførsel men blir jeg overstimulert eller stressa går jeg i høygir, det er ikke helt uvanlig for diagnosen uten at jeg vet om noe av dette stemmer for kollegaen din.

Som noen nevner over er det mange autister som ikke greier å stå i jobb så om det er mulig å få jobba med dette er det så veldig verdifullt. Jo flere som får til arbeidslivet jo bedre. 

Takk for gode råd! Jeg liker henne egentlig veldig godt! Hun har så god humor og hun er veldig empatisk og snill. Blir bare av og til litt mye. Tror det er mest når hun er sliten hun blir slik 

Anonymkode: 13c85...ded

  • Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Takk for gode råd! Jeg liker henne egentlig veldig godt! Hun har så god humor og hun er veldig empatisk og snill. Blir bare av og til litt mye. Tror det er mest når hun er sliten hun blir slik 

Anonymkode: 13c85...ded

Basert på egen erfaring vil jeg tro du har rett i at det skjer mer av slikt når hun blir sliten, det skjer ihvertfall oftere at maska mi glipper når jeg er sliten.

Det høres ut som hun har en god kollega i deg TS, håper hun får til å balansere toleransevinduet sitt bedre til fordel for både seg og dere andre på arbeidsplassen. Jeg er ihvertfall overbevist om at de fleste ønsker å ha en god tone med andre på jobb, autisme eller ei så si fra og bygg på alt som funker😊

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det ordet utviklingshemming du reagerer på? Jeg mener da utviklingshemming knyttet til sosialisering, altså at de aldri vil kunne ta del i det sosiale samspillet mellom mennesker på samme måte som friske kan.

Anonymkode: 036db...525

For det første er din påstand ikke ubetinget sann. Mange med høytfungerende autisme/tidligere asberger er fullt ut i stand til å ta del i det sosiale samspillet på lik linje med nevrotypikere, det bare tar litt lengre tid å lære inn kodene - blant annet fordi det kan være vanskelig å manøvrere hva som er OK å snakke med hvem om og når - og det krever et litt annet fokus og mer energi en for de som ikke har disse utfordringene. 

For det andre er autismespekterforstyrrelse ikke en sykdom.

Anonymkode: 714a5...118

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her står det litt om hvordan det er å være autist.

Kanskje det hjelper hvis du vet hvordan hun har det på innsiden ❤️

De sliter med samspill, men de må nesten få lov til å eksistere i samfunnet de også.

90% av de med Asperger klarer ikke å være i arbeidslivet. Så kollegaen din er et unntak og hun presser seg nok mye. Det fortjener hun ros for ❤️

Anonymkode: 18de2...df3

Det er jo bare tull. De aller fleste med Aspergers klarer fint å være i arbeidslivet. 
 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er du like dann mot folk med Downs? Asperger er en alvorlig utviklingshemming! Du bør lese "Våre små søsken" av Inger Hagerup.

Anonymkode: 036db...525

Å herregud. 

Anonymkode: ef4c5...b77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hun har aspergers kan hun ikke noe for. Men jeg kjenner folk uten diagnoser som er mer irriterende enn dette. Bare gi henne klar beskjed når hun begynner å korrigere deg. 

Anonymkode: 74217...d01

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det at man må korrigere dem. Det oppleves ubehagelig for oss «normale», men en kollega har Asberger og kan noen ganger være både nedlatende og uspiselig frekk. 

Da tar jeg samtale på tomannshånd og forklarer hvordan hans adferd oppfattes av meg. Han blir alltid glad for feedback og endrer adferd. 

Anonymkode: 15b94...918

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er jo bare tull. De aller fleste med Aspergers klarer fint å være i arbeidslivet. 
 

Å herregud. 

Anonymkode: ef4c5...b77

For selv om unge utgjør en liten andel av uføretrygdende, forteller også tall fra NAV at over 90 prosent av de med Asperger syndrom står utenfor arbeidslivet. 

https://psykologtidsskriftet.no/notis/2018/08/ung-uforetrygdung-uforetrygd

I følge statistikken står mellom 85 og 90 prosent av alle med Aspergers syndrom og andre diagnoser innenfor den lette delen av autismespekteret utenfor arbeidslivet.

https://www.mynewsdesk.com/no/ferd/pressreleases/jobb-for-mennesker-med-unike-egenskaper-493106

https://www.autism.org.uk/what-we-do/news/new-data-on-the-autism-employment-gap

The Office for National Statistics (ONS) has published new data that shows just 22% of autistic adults are in any kind of employment

https://autismspectrumnews.org/tackling-the-unemployment-crisis-for-adults-with-asperger-syndrome/

Most studies indicate that 75-85% of adults with Asperger Syndrome do not hold a full-time job.
 

Anonymkode: 18de2...df3

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg jobber med en kvinnelig kollega med asperger. Vedkommende er hyggelig og høytfungerende, men i det siste har jeg irritert meg mer og mer over ting. 
 

Hvis jeg sier en faktafeil eller forenkler det jeg skal si retter vedkommende på meg. Også kommer det gjerne en lekse om opphavet til ordet. Gjerne en lang lekse om dette. Oppleves litt belærende.

Virker som vedkommende ikke klarer å bite det i seg og må rette på meg og andre kollegaer. 

vedkommende avbryter også svært mye. Og snakker veldig mye selv. Greit i små mengder, men når det er 8 timer hver dag blir jeg litt sliten. Vi er en liten bedrift. 
 

Er dette vanskelig for folk med asperger. Hvordan kan jeg få kommunikasjonen til å gli best mulig mellom oss? 

Anonymkode: 13c85...ded

Du kan ta en prat med vedkommende og si hva du føler når den gjør det, og lære deg å si før du forenkler " nå forenkler jeg litt" slik at vedkommende kan plukke opp de kodene etterhvert. Når du blir avbrutt så si bare hyggelig at nå snakket jeg og var ikke ferdig. Begynn i settinger dere er alene så blir det enklere for begge. 

 

Anonymkode: efb2f...2f6

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis jeg sier en faktafeil eller forenkler det jeg skal si retter vedkommende på meg. Også kommer det gjerne en lekse om opphavet til ordet. Gjerne en lang lekse om dette. Oppleves litt belærende.

Anonymkode: 13c85...ded

Avbryt og si 'Dette gidder jeg ikke høre på', evt. gå ut av rommet eller ta noe lyd i ørene. 

Anonymkode: a1082...552

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden folk med aspergers sliter med sosiale koder og det å lese andres intensjoner, så er faktisk den aller beste løsningen å si ting rett ut til dem. Bare si at "når du sa det, så ble det oppfattet som frekt" eller "nå avbryter du litt mye igjen, og det er slitsomt for meg/oss andre". Vær grei og hyggelig, men bunn ærlig.

De med aspergers kan være uten filter og det kan oppfattes frekt og nedlatende overfor andre, selv om de overhodet ikke mener det sånn. De kan også slite med å regulere hvem sin tur det er å snakke, og hvor høy stemmen deres er, og dette kan også gjelde høytmaskerende individer som ellers fremstår som tilnærmet nevrotypiske.
For å kommunisere godt med kollegaen din kan du jo prøve det samme som hun gjør; vær ærlig og si ting rett ut. Da snakker du hennes språk.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er du like dann mot folk med Downs? Asperger er en alvorlig utviklingshemming! Du bør lese "Våre små søsken" av Inger Hagerup.

Anonymkode: 036db...525

Aspergers er ikke alltid en alvorlig utviklingshemming nei. Det er en funksjonshemming som er medfødt, som ikke endrer seg gjennom livet. Aspergers/autisme et stort spekter som spriker i alle retninger, og autister er like forskjellige som nevrotypiske mennesker både i funksjon og intelligens.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Avbryt og si 'Dette gidder jeg ikke høre på', evt. gå ut av rommet eller ta noe lyd i ørene. 

Anonymkode: a1082...552

Det er direkte frekt og er ikke riktig måte å oppføre seg på, verken mot aspergere eller nevrotypiske. Da er det faktisk bedre å trekke seg rolig ut av samtalen, evt med en unnskyldning om noe man må gjøre, og gå derfra. Så kan man snakke med vedkommende på tomannshånd en annen gang og si ifra om at det ble for mye. Er man er god venn/kollega så hjelper man personen neste gang ved å si ifra når det blir for mye. Folk med aspergers trenger hjelp til å navigere blant nevrotypiske, like mye som en person med annen funksjonsnedsettelse trenger hjelp. Å være frekk er ikke en god løsning, uansett hvor lei og oppgitt man blir.

Anonymkode: 21948...aac

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...