AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #21 Skrevet 9. juni 2023 Vent til mandag med ny mail. Du sendte en i går de fortsatt skal bare på Anonymkode: 5b63b...41d
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #22 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette gjøres da de søker etter bedre kandidater og/eller ikke har fått nok søkere. Anonymkode: b90e6...61d Ts her. Ja, bare nysgjerrig hva grunnen til det er, når de gikk lang vei i å indikere hvor god søker jeg var, og at jeg virket som riktig kandidat for dem på intervjuet. Vet og at de ringte referanser, noe som er en god pekepinn på at man er aktuell. Hva har skjedd som gjør at jeg ikke en en god kandidat for de likevel er vel det jeg lurer på. Hadde vært fint med en tilbakemelding fra dem, slik også forespeilet. Synes det hadde vært god skikk. Anonymkode: 2003a...73a
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #23 Skrevet 9. juni 2023 Jeg ville ikke sendt epost en gang til. De skal jo ansette noen, så de glemmer deg nok ikke.. Anonymkode: 34c30...4af 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #24 Skrevet 9. juni 2023 De burde holdt deg oppdatert her, enten de ikke vil ha deg, eller om prosessen drar ut fordi de ønsker flere søkere. Men tror jeg hadde hatt is i magen og ikke mailet, selv om det er stressende. Når det kommer til referanser, så er det noen ganger de referansene man ikke oppgir som blir ditt fall.. Jeg har selv blitt spurt mange ganger om jeg kjenner den og den fordi de er fra mitt gamle firma, og to ganger har jeg sagt at de må du ikke finne på å ansette, og ganske sikkert ødelagt deres sjanse. Den ene var kommet til siste intervjurunde og hadde sikkert et par glimrende referanser, man har jo alltids en kompis som går god for en, eller minst en medarbeider eller sjef som var fornøyd. Men er det en liten bransje, kjenner man noen som kjenner noen osv, så spør man litt rundt. Ikke at det er det som har skjedd deg nødvendigvis, men bare sånn om du skulle konkludere med at referansene var problemet, så kan det ha vært andre som har veid inn som du ikke vet om. Anonymkode: 95a31...f6c 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #25 Skrevet 9. juni 2023 Det med referanser er skummelt. I en av mine første jobber hadde vi en ung medarbeider, som på alle måter var dyktig og pliktoppfyllende. Han spurte sjefen vår om å være referanse, noe han smilende sa ja til. Jeg overhørte samtalen om referansen, og sjefen vår var helt «flat» i sin vurdering, det gjenspeilet på ingen måte medarbeiderens innsats, men var heller ikke løgn. Så kom de til sykemeldinger, og sjefen lyste opp og forklarte at joda, fyren har vært sykemeldt en lengre periode. Han la til «hvis du er ute etter en fyr som biter tenna sammen for jobbens del, så er ikke dette fyren for dere» Det han ikke tok med var at fyren var sykemeldt fordi han ble skadet på jobb. Saken ble aldri meldt som arbeidsskade, fyren fikk ingen unnskyldning og takken er at sykemeldingen ble brukt mot han… Jeg lærte meg etterhvert at denne sjefen hadde en viss glede av å ødelegge for andre. Anonymkode: 43b24...954 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #26 Skrevet 9. juni 2023 Ring og spør. Enklere å få et ærlig svar muntlig enn skriftlig Anonymkode: efda6...a9c 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #27 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): De burde holdt deg oppdatert her, enten de ikke vil ha deg, eller om prosessen drar ut fordi de ønsker flere søkere. Men tror jeg hadde hatt is i magen og ikke mailet, selv om det er stressende. Når det kommer til referanser, så er det noen ganger de referansene man ikke oppgir som blir ditt fall.. Jeg har selv blitt spurt mange ganger om jeg kjenner den og den fordi de er fra mitt gamle firma, og to ganger har jeg sagt at de må du ikke finne på å ansette, og ganske sikkert ødelagt deres sjanse. Den ene var kommet til siste intervjurunde og hadde sikkert et par glimrende referanser, man har jo alltids en kompis som går god for en, eller minst en medarbeider eller sjef som var fornøyd. Men er det en liten bransje, kjenner man noen som kjenner noen osv, så spør man litt rundt. Ikke at det er det som har skjedd deg nødvendigvis, men bare sånn om du skulle konkludere med at referansene var problemet, så kan det ha vært andre som har veid inn som du ikke vet om. Anonymkode: 95a31...f6c Ts. Her. Ja, en tanke som er verdt og reflektere over. Verden blir plutselig litt liten når man har vært i samme yrke-sektor en stund. Anonymkode: 2003a...73a
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #28 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 8.6.2023 den 18.12): Sendte mail i går og forhørte meg om hvordan de lå an i prosessen med å ansette noen. Fikk ikke svar, men fikk idag vite at de hadde lyst ut stillingen igjen. Føler det blir "masete" om jeg sender enda en mail? Også er det som du sier: får litt inntrykk av useriøsitet når de ikke ikke oppfyller hva de forespeiler og heller ikke svarer på mail. Så heller kanskje i mot å bare la det være. Anonymkode: 2003a...73a Enig i at du ikke bør sende flere e-poster nå. Jeg ville ringt og hørt om du kunne få tilbakemelding, men ville ventet en ukestid. Anonymkode: 289ce...347 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #29 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 9.6.2023 den 7.52): Ts her. Ja, bare nysgjerrig hva grunnen til det er, når de gikk lang vei i å indikere hvor god søker jeg var, og at jeg virket som riktig kandidat for dem på intervjuet. Vet og at de ringte referanser, noe som er en god pekepinn på at man er aktuell. Hva har skjedd som gjør at jeg ikke en en god kandidat for de likevel er vel det jeg lurer på. Hadde vært fint med en tilbakemelding fra dem, slik også forespeilet. Synes det hadde vært god skikk. Anonymkode: 2003a...73a Det er nok for tidlig for dem å gi deg tilbakemelding. Anonymkode: 289ce...347
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #30 Skrevet 10. juni 2023 Mener at du som jobbsøker, med den nye personvernlovgivningen, har rett på å få vite hva referanser har sagt om deg, så stillingsutlyser/den som ringer må notere positive og negative ting som beholdes i noe tid. Correct me if I’m wrong. Anonymkode: 4214f...795 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #31 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mener at du som jobbsøker, med den nye personvernlovgivningen, har rett på å få vite hva referanser har sagt om deg, så stillingsutlyser/den som ringer må notere positive og negative ting som beholdes i noe tid. Correct me if I’m wrong. Anonymkode: 4214f...795 Ts her. Interessant. Det visste jeg ikke. Tenker jeg kan ringe og høre om jeg ikke har hørt noe om en uke eller to. Anonymkode: 2003a...73a
Bombasi Skrevet 10. juni 2023 #32 Skrevet 10. juni 2023 (endret) Jeg kan ikke forklare hvorfor samme stilling er lyst ut på ny. Det kan være mange grunner til det, og det trenger ikke engang være den stillingen du har vært på intervju om, men en annen. Det kan også være at de ønsker bredere søkermasse, men det er ikke sikkert at dem får. Så... ingen god forklaring på det. Og det trenger ikke bety noe for deg, så ikke overtenk det. Men jeg ønsker å si at du må for all del ikke pepre ned arbeidsgiveren med mail om hvordan de ligger an i prosessen osv. Det har jo bare gått en uke, og det har ikke engang gått en full arbeidsdag før du vurderer å sende en ny. Ansettelsesprosesser tar tid, og det må du akseptere. Å sende mail etter mail for å forhøre deg om prosessen er intet annet enn mas fordi du er utålmodig, og kan oppleves respektløst. Det er som sagt omfattende å ansette, det tar tid, og lederne har gjerne en full lederjobb i tillegg. Vent til du får svar, uansett hvor lang tid det går, er mitt beste råd noensinne. Ikke ring heller. Endret 10. juni 2023 av Bombasi 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #33 Skrevet 11. juni 2023 Bombasi skrev (9 timer siden): Jeg kan ikke forklare hvorfor samme stilling er lyst ut på ny. Det kan være mange grunner til det, og det trenger ikke engang være den stillingen du har vært på intervju om, men en annen. Det kan også være at de ønsker bredere søkermasse, men det er ikke sikkert at dem får. Så... ingen god forklaring på det. Og det trenger ikke bety noe for deg, så ikke overtenk det. Men jeg ønsker å si at du må for all del ikke pepre ned arbeidsgiveren med mail om hvordan de ligger an i prosessen osv. Det har jo bare gått en uke, og det har ikke engang gått en full arbeidsdag før du vurderer å sende en ny. Ansettelsesprosesser tar tid, og det må du akseptere. Å sende mail etter mail for å forhøre deg om prosessen er intet annet enn mas fordi du er utålmodig, og kan oppleves respektløst. Det er som sagt omfattende å ansette, det tar tid, og lederne har gjerne en full lederjobb i tillegg. Vent til du får svar, uansett hvor lang tid det går, er mitt beste råd noensinne. Ikke ring heller. Ts her. Det er helt sikkert samme stillingen. Jeg er dels enig i noe av det du skriver. Og jeg også ender med å ikke sende ny Mail eller ringe. Men må si at jeg reagerer på at de uoppfordret sa at jeg skulle høre fra de enten slutten av forrige uke, eller starten av denne uken, og det ikke skjer. Til tross for at jeg sendte en Mail og forhørte meg onsdag ettermiddag. Og at de lyser ut stillingen på nytt torsdag. Synes det hadde vært god skikk og gi en oppdatering - som de selv sa de skulle gi meg, eller hvert fall svare på mailen jeg sendte. Anonymkode: 2003a...73a
JennieB Skrevet 11. juni 2023 #34 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ts her. Det er helt sikkert samme stillingen. Jeg er dels enig i noe av det du skriver. Og jeg også ender med å ikke sende ny Mail eller ringe. Men må si at jeg reagerer på at de uoppfordret sa at jeg skulle høre fra de enten slutten av forrige uke, eller starten av denne uken, og det ikke skjer. Til tross for at jeg sendte en Mail og forhørte meg onsdag ettermiddag. Og at de lyser ut stillingen på nytt torsdag. Synes det hadde vært god skikk og gi en oppdatering - som de selv sa de skulle gi meg, eller hvert fall svare på mailen jeg sendte. Anonymkode: 2003a...73a Jeg har full forståelse for behovet ditt om å få oppdatering. Det er likevel ikke arbeidsgiverens behov, det er umulig å vite hvorfor de ikke kunne gi deg tilbakemelding likevel. Men Mail og spørsmål fra deg endrer ikke situasjonen. Det er veldig vanlig å ikke få tilbakemelding når de sier du skal få tilbakemelding. Jeg ville virkelig bare lagt ballen død og ventet på svar. 2
Bombasi Skrevet 11. juni 2023 #35 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Det er helt sikkert samme stillingen. Jeg er dels enig i noe av det du skriver. Og jeg også ender med å ikke sende ny Mail eller ringe. Men må si at jeg reagerer på at de uoppfordret sa at jeg skulle høre fra de enten slutten av forrige uke, eller starten av denne uken, og det ikke skjer. Til tross for at jeg sendte en Mail og forhørte meg onsdag ettermiddag. Og at de lyser ut stillingen på nytt torsdag. Synes det hadde vært god skikk og gi en oppdatering - som de selv sa de skulle gi meg, eller hvert fall svare på mailen jeg sendte. Anonymkode: 2003a...73a Jeg er enig i at det er dårlig av arbeidsgiver å gi seg selv en frist som de ikke holder, selv om det er ganske vanlig, og attpåtil lyse ut stillingen på nytt uten å sende ut informasjon til de som har vært på intervju. Virkelig uprofesjonelt, og viser at de er en smule arrogant. Men utover det er det ingenting du kan gjøre fra eller til, og ikke tillat deg å være den som maser. Det vil ikke gi deg svar, og det setter deg i dårlig lys. Husk at du er ikke alene i og om prosessen. Føler du deg dårlig behandlet så synes jeg du bør vurdere å avslå et potensielt jobbtilbud, eller eventuelt la være å søke igjen ved en senere anledning. Uprofesjonell ansettelsesprosess speiler ofte hvor dårlig ledelsen faktisk er. Du må bare la tiden gå nå, og la arbeidsgiver ta initiativ til kontakt. Det er ikke noe du kan gjøre fra eller til uansett. Og alle som har vært på intervju vil bli kontaktet, enten med jobbtilbud eller avslag. Det er svært sjeldent at noen som har vært på intervju ikke hører noe som helst, og det igjen sier alt om den umenneskelige ansettelsesprosessen de holder på med. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå