Gå til innhold

Var på intervju, referanser ringt, lyst ut ny stilling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på jobbintervju forrige uke. Intervjuet gikk bra, praten gikk lett, opplevde at jeg svarte godt på alle spørsmål og kom med formuleringer som indikerte at jeg var den kandidaten de lette etter og begrunnet dette med søknaden min, erfaringen og og svarene jeg kom. Skulle på svar sent neste uke eller i starten av denne. Vet de har ringt referanser. Sendte oppfølgende mail i går, hvor jeg takket for hyggelig intervju og lurte på hvor de var hen i prosessen. Ikke fått svar. I dag ble jeg gjort oppmerksom på at ny og lik stillingsannonse har blitt lagt ut. Står ikke merket som 2.gangs utlyst stilling, men rett og slett identisk annonse lagt ut på nytt igjen. Ikke hørt noe fra de jeg var på intervju hos. Ville dere ha tatt kontakt igjen og spurt om hvorfor de har lyst ut stillingen igjen/ på nytt? Evt. spurt om tilbakemelding på hvorfor jeg (tydeligvis) ikke er aktuell. Eller ville dere ha konkludert med at jeg ikke får jobben og latt det være med det? 

Anonymkode: 2003a...73a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har akkurat vært der for 3 måneder siden. Det viste seg at sjefen min hadde gitt dårlig referanse til den potensielle arbeidsgiveren. Har funnet ut av det senere av en annen arbeidsgiver som skulle gi meg et jobbtilbud. 

Kan det hende du har vært uheldig med referanse av sjefen din?

Anonymkode: fc4ea...a00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være. Men finner det litt merkelig. Begge referansene mine har sagt ja til å være referanser, og begge har gitt inntrykk for at dette ikke er noe problem og "selvfølgelig" kan jeg føre dem opp. Synes og det er vanlig folkeskikk å faktisk informere om at referansen ga oss et negativt bilde...? Hadde vært greit med en tilbakemelding, så vet jeg da evt. at jeg ikke kan ha x som referanse ved en annen anledning. 

Anonymkode: 2003a...73a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det kan være. Men finner det litt merkelig. Begge referansene mine har sagt ja til å være referanser, og begge har gitt inntrykk for at dette ikke er noe problem og "selvfølgelig" kan jeg føre dem opp. Synes og det er vanlig folkeskikk å faktisk informere om at referansen ga oss et negativt bilde...? Hadde vært greit med en tilbakemelding, så vet jeg da evt. at jeg ikke kan ha x som referanse ved en annen anledning. 

Anonymkode: 2003a...73a

Du skal ikke snakke med referansene dine da, og spørre hvordan det gikk og om de kunne tenke seg å være referanser en annen gang også? Da vil du antageligvis få en følelse av hva som ble sagt.

Ellers pleier jeg å spørre referansene mine direkte om de vil være gode referanser for meg. Det må jo være svært spesielle mennesker som sier ja, men egentlig mener nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde både bedt om tilbakemelding fra der du søkte og spurt referansen jeg. Ville sett om det samsvarte. Hadde jeg ikke fått svar fra der det var søkt hadde jeg sett det som useriøst.

Anonymkode: edf66...611

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte mail i går og forhørte meg om hvordan de lå an i prosessen med å ansette noen. Fikk ikke svar, men fikk idag vite at de hadde lyst ut stillingen igjen. Føler det blir "masete" om jeg sender enda en mail? Også er det som du sier: får litt inntrykk av useriøsitet når de ikke ikke oppfyller hva de forespeiler og heller ikke svarer på mail. Så heller kanskje i mot å bare la det være. 

Anonymkode: 2003a...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har akkurat vært der for 3 måneder siden. Det viste seg at sjefen min hadde gitt dårlig referanse til den potensielle arbeidsgiveren. Har funnet ut av det senere av en annen arbeidsgiver som skulle gi meg et jobbtilbud. 

Kan det hende du har vært uheldig med referanse av sjefen din?

Anonymkode: fc4ea...a00

Jeg kan ikke si det mange nok ganger, men det må sies igjen. Det er kriminelt at en sjef (referanse) har så utrolig mye makt over dine jobbmuligheter og din egen fremtid. 

Noe av det sykeste som finnes i dag er at vi fortsatt har et system der jobbsøkere må oppgi referanser, slik at man er helt hjelpeløs og prisgitt hva en annen person (nåværende eller tidligere sjef) babler om deg i telefonen bak ryggen din, til den nye, potensielle arb.giveren. 

Anonymkode: 8400b...95e

  • Liker 13
  • Hjerte 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there, lyste ut både 2 og 3 ganger etter 2. gangs intervju, og den som stakk av med stillingen var en av referansene mine. Fikk vite det når jeg skulle ha ny runde med referanse. Fikk jobben og hundre laken mer enn den jobben jeg ikke fikk, pluss bedre jobb. 

Anonymkode: 32b97...312

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kan ikke si det mange nok ganger, men det må sies igjen. Det er kriminelt at en sjef (referanse) har så utrolig mye makt over dine jobbmuligheter og din egen fremtid. 

Noe av det sykeste som finnes i dag er at vi fortsatt har et system der jobbsøkere må oppgi referanser, slik at man er helt hjelpeløs og prisgitt hva en annen person (nåværende eller tidligere sjef) babler om deg i telefonen bak ryggen din, til den nye, potensielle arb.giveren. 

Anonymkode: 8400b...95e

Ts her. Jeg er helt enig. I denne sammenhengen vet jeg ikke om det er referansen. Men det er kanskje nærliggende å tro? Man er prisgitt et annet menneske og helt maktesløs til å kunne påvirke hva som blir sagt. Jeg skulle i det minste håpe at den man søker seg til kunne vært ærlig og sagt at referansen ga et dårlig inntrykk. Eller evt. sitert referansen og gitt jobbsøker en sjanse til å fortelle sin versjon e.l. Det er jo og utrolig ubehagelig om referanser gir innrykk for at det er helt greit og fint å være referanse, også gir negativ tilbakemelding  til den man søker seg til. Hva gjør man da? De ønsker jo og helst ledere som referanser, og i mitt tilfelle kan jeg ikke velge og vrake blant 10 ledere jeg har hatt. 

Anonymkode: 2003a...73a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal referansen lyve for at du skal få jobben da? 
 

Jeg både ansetter nye og er referanse for tidligere ansatte, og det som ofte kommer opp i samtalene er hvordan innstilling du har til folk rundt deg, fravær og om du møter presis om morgenen hvis dere starter tidlig. 
 

om dette virker bra så kan det evt bli snakk om faglig dyktighet, men føler dette stort sett kommer i annen rekke vs hvordan du er som person. 

Anonymkode: 87981...a80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke det er veldig masete å sende en ny mail nei. Arbeidsgivere er alt for sløv idag. Har man kommet så langt i ansettelsesprosessen at man har vært til intervju burde det i det minste være en selvfølge at man får beskjed om at man ikke får jobbtilbud.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber er det i perioder stort gjennomtrekk av ansatte, noe som kan føre til at identiske annonser blir lagt ut med korte mellomrom. Det kan jo være noe sånt som har skjedd.

Anonymkode: 860d3...ee7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen min lyser ut stillinger på nytt når det har vært få søkere og de vil prøve en gang til, for å se om noen bedre søker. Hun sier de fra første runde fremdeles er aktuelle, men at hun vil prøve en gang til i tilfelle. Flere ganger har de som søkte første gang fått jobben. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke si det mange nok ganger, men det må sies igjen. Det er kriminelt at en sjef (referanse) har så utrolig mye makt over dine jobbmuligheter og din egen fremtid. 

Noe av det sykeste som finnes i dag er at vi fortsatt har et system der jobbsøkere må oppgi referanser, slik at man er helt hjelpeløs og prisgitt hva en annen person (nåværende eller tidligere sjef) babler om deg i telefonen bak ryggen din, til den nye, potensielle arb.giveren. 

Anonymkode: 8400b...95e

En psykopat sin store drøm.

Anonymkode: ff252...414

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sendte mail i går og forhørte meg om hvordan de lå an i prosessen med å ansette noen. Fikk ikke svar, men fikk idag vite at de hadde lyst ut stillingen igjen. Føler det blir "masete" om jeg sender enda en mail? Også er det som du sier: får litt inntrykk av useriøsitet når de ikke ikke oppfyller hva de forespeiler og heller ikke svarer på mail. Så heller kanskje i mot å bare la det være. 

Anonymkode: 2003a...73a

For det første må du snakke med referansene dine å spørre hva som ble snakket om, hvilken info ny arbeidsgiver ville ha, og hva referansene har sagt...

For det andre, du har fått beskjed ta det kan drøye til neste uke med svar, du har allerede vist at tålmodighet ikke er en sterk side siden du allerede har sendt mail å etterpsurt hvoedan de ligger an. Du har allerede mast på de etter svar, IKKE send enda mer mas!! Respekter at de har sagt at det kan drøye til neste uke!

Anonymkode: 139e5...84c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Skal referansen lyve for at du skal få jobben da? 
 

Jeg både ansetter nye og er referanse for tidligere ansatte, og det som ofte kommer opp i samtalene er hvordan innstilling du har til folk rundt deg, fravær og om du møter presis om morgenen hvis dere starter tidlig. 
 

om dette virker bra så kan det evt bli snakk om faglig dyktighet, men føler dette stort sett kommer i annen rekke vs hvordan du er som person. 

Anonymkode: 87981...a80

Ts her. Hvem har sagt noe om å lyve? I mitt tilfelle så har jeg spurt referansene mine (ansikt til ansikt) om de kan være referanser. Begge har sagt ja, med «et smil», og det har ikke blitt formulert som noe annet enn at de skal være en god referanse for meg, og med lovord om at jeg har vært en god arbeidstager på mange områder. Om det viser seg å være motsatt, og de faktisk sier noe negativt bak min rygg, så hadde jeg satt pris på at referansene var ærlig om dette slik at jeg hadde hatt muligheten til å velge noen andre. Eller evt. informert om hva referanse kan finne på å si i retning negativt til de jeg søker jobb hos. 

Anonymkode: 2003a...73a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For det første må du snakke med referansene dine å spørre hva som ble snakket om, hvilken info ny arbeidsgiver ville ha, og hva referansene har sagt...

For det andre, du har fått beskjed ta det kan drøye til neste uke med svar, du har allerede vist at tålmodighet ikke er en sterk side siden du allerede har sendt mail å etterpsurt hvoedan de ligger an. Du har allerede mast på de etter svar, IKKE send enda mer mas!! Respekter at de har sagt at det kan drøye til neste uke!

Anonymkode: 139e5...84c

Ts her. Beklager formulerte meg feil og raskt i innlegget. Jeg var på intervju forrige uke. Fikk beskjed om at jeg ville høre fra de/ får svar på slutten av forrige uke, eller starten av denne uken. Ikke noe om uke 😊 jeg føler ikke at jeg har mast, sendte en veldig kort, hyggelig og presis Mail i går ettermiddag hvor jeg spurte om de var i nærheten av å lande prosessen med ny ansettelse. Tenker det kan være en fordel å vise interesse og. Altså: Ingenting om neste uke. 

Anonymkode: 2003a...73a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Der jeg jobber er det i perioder stort gjennomtrekk av ansatte, noe som kan føre til at identiske annonser blir lagt ut med korte mellomrom. Det kan jo være noe sånt som har skjedd.

Anonymkode: 860d3...ee7

Ts her. Ønsker ikke å risikere og utlevere for mye. Godt tenkt, men det er et arbeidssted hvor det kun er èn stilling de har utlyst. Ikke flere av samme yrkestittel. 

Anonymkode: 2003a...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sjefen din vil bli kvitt deg så hadde han jo gitt deg en glitrende referanse.

Anonymkode: 8fa62...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Var på jobbintervju forrige uke. Intervjuet gikk bra, praten gikk lett, opplevde at jeg svarte godt på alle spørsmål og kom med formuleringer som indikerte at jeg var den kandidaten de lette etter og begrunnet dette med søknaden min, erfaringen og og svarene jeg kom. Skulle på svar sent neste uke eller i starten av denne. Vet de har ringt referanser. Sendte oppfølgende mail i går, hvor jeg takket for hyggelig intervju og lurte på hvor de var hen i prosessen. Ikke fått svar. I dag ble jeg gjort oppmerksom på at ny og lik stillingsannonse har blitt lagt ut. Står ikke merket som 2.gangs utlyst stilling, men rett og slett identisk annonse lagt ut på nytt igjen. Ikke hørt noe fra de jeg var på intervju hos. Ville dere ha tatt kontakt igjen og spurt om hvorfor de har lyst ut stillingen igjen/ på nytt? Evt. spurt om tilbakemelding på hvorfor jeg (tydeligvis) ikke er aktuell. Eller ville dere ha konkludert med at jeg ikke får jobben og latt det være med det? 

Anonymkode: 2003a...73a

Dette gjøres da de søker etter bedre kandidater og/eller ikke har fått nok søkere. 

Anonymkode: b90e6...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...