AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #21 Skrevet 8. juni 2023 Akkurat slike hus jeg har vært interessert i og fulgt med på opp gjennom årene. 55% er antagelig urealistisk, og muligens 70% også, men om huset blir liggende lenge får selger sine forventninger godt redusert. Forrige hus jeg kjøpte lå ute for like over 5 mill. Interessesant hus for meg, fordi mye dyrt og kjedelig var tatt, som tak, ytterdører, vinduer og kledning, samt god beliggenhet. Imidlertid total behov for renovering innvendig og av hage. Prisen var Imidlertid for høy. Min strategi var å vente. Om noen kjøpte for pris jeg ikke kunne gi ville jeg uansett ikke kunne gitt slik pris. Først da huset var redusert i pris til 4250000 meldte jeg meg. Bød da 3,9 og endte opp med å få huset til 4,15 mill. Litt mer enn jeg håpet på, men jeg visste også at det var en god investering. Pusset opp for 800000 kr, og taksten steg til 5,7, lånte 250000 kr ekstra og fullførte, og taksten gikk til 6,2. Del av oppussing var å lage utleie i kjelleren, så vi bor relativt billig. Om det er en god investering kommer mye an på hvilket potensiell pris bolig har når oppusset, og hvilke planer man har. Jeg kunne gå noe over det jeg var komfortabel med i utgangspunktet fordi jeg visste at jeg skulle lage utleie i kjelleren, og at det ville hjelpe veldig økonomisk. Jeg hadde ikke penger til absolutt hele oppussing da jeg startet, men pusset opp så mye som jeg kunne, fikk ny takst og noe høyere lån, pusset opp resten, og fikk enda ny takst. På det tidspunktet var utleie i kjelleren ferdig, og dekket mye mer enn det jeg måtte ta i ekstra lån for å fullføre. Det er altså ikke nødvendig å ha alt du trenger til oppussing i utgangspunktet, men plan og totaløkonomi i det bør jo være bra. Samt innsatsvilje, gjennomføringsevne og faktisk råd til det. Mulig å prøve seg selvfølgelig, men 55% er antagelig vel lite. Anonymkode: 34122...47e 2
Snok1 Skrevet 8. juni 2023 #22 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det spiller ingen rolle hva DU syns boligen er verdt. Det har vært takstmann der som har satt boligens sanne verdi. Ikke lek noe bedre enn han Anonymkode: aa0ae...d31 Begrepet takst eksisterer ikke lenger. Man har en tilstandsrapport som beskriver boligens tekniske tilstand og mål. Tilstandsrapporten sier ingenting om verdi, men brukes som underlag når megler og selger sammen setter prisantydning. Prisantydning er som navnet tilsier en gjetning. Markedet er har det endelige ordet. Begrepet takst er utgått på dato. Sorry, du tar feil. 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #23 Skrevet 8. juni 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Det spiller ingen rolle hva DU syns boligen er verdt. Det har vært takstmann der som har satt boligens sanne verdi. Ikke lek noe bedre enn han Anonymkode: aa0ae...d31 Noe er aldri verdt mer enn noen er villig til å betale uansett hva en takst måtte si Anonymkode: 96436...899 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #24 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Akkurat slike hus jeg har vært interessert i og fulgt med på opp gjennom årene. 55% er antagelig urealistisk, og muligens 70% også, men om huset blir liggende lenge får selger sine forventninger godt redusert. Det er altså ikke nødvendig å ha alt du trenger til oppussing i utgangspunktet, men plan og totaløkonomi i det bør jo være bra. Samt innsatsvilje, gjennomføringsevne og faktisk råd til det. Mulig å prøve seg selvfølgelig, men 55% er antagelig vel lite. Anonymkode: 34122...47e Ja. Her er det mye potensiale og gode materialer! Men kjøkken og bad har vel stått siden huset ble bygd for over 60 år siden, så det skal skiftes ut. Tak må tas på sikt (litt kostbart, asbest). Samt at det elektriske systemet er modent for utskifting. Vinduer er også gått ut på dato og inngangsdører. Så nok av dyre utskiftingsprosjekter. Og boligen vil nok være mer lettsolgt og øke i verdi når disse utbedringene er gjort, men det er jo kostbare ting å gjøre. Uten at det øker verdien så mye, i hvert fall ikke slik markedet er nå. Lignende eiendommer som er pusset opp går for 300 000 ish over det denne boligen ligger ute for nå. Såååå en del under det utbedringene koster. Anonymkode: 37c98...6b2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #25 Skrevet 8. juni 2023 Når jeg drar på visning på leiligheter i Oslo så pleier jeg å slippe ut rotter i oppgangen for å få ned prisen. Anonymkode: fde3b...fbf 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #26 Skrevet 8. juni 2023 Jeg hadde en lignende taktikk når jeg kjøpte. Jeg var interessert, men meldte ikke interesse før den hadde ligget ute i to måneder. Etter visning bestemte jeg meg for å by ca 35% under takst. Jeg endte opp med å gi ca 30% av takst. Anonymkode: 09f2a...3da
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #27 Skrevet 8. juni 2023 Du kan alltids by 55% av prisantydning, noe jeg ser du har gjort, men du får ikke huset for den summen. Skal godt gjøres om du får tilslag på 70%, også, selv om det er mer sannsynlig. Hold oss informert. Anonymkode: e205c...eed 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #28 Skrevet 12. juni 2023 Hvordan har det gått, TS? Anonymkode: e205c...eed
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #29 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 8.6.2023 den 15.31): Ja. Her er det mye potensiale og gode materialer! Men kjøkken og bad har vel stått siden huset ble bygd for over 60 år siden, så det skal skiftes ut. Tak må tas på sikt (litt kostbart, asbest). Samt at det elektriske systemet er modent for utskifting. Vinduer er også gått ut på dato og inngangsdører. Så nok av dyre utskiftingsprosjekter. Og boligen vil nok være mer lettsolgt og øke i verdi når disse utbedringene er gjort, men det er jo kostbare ting å gjøre. Uten at det øker verdien så mye, i hvert fall ikke slik markedet er nå. Lignende eiendommer som er pusset opp går for 300 000 ish over det denne boligen ligger ute for nå. Såååå en del under det utbedringene koster. Anonymkode: 37c98...6b2 Om oppusset tilsvarende bolig ligger ute for 300000 mer bare er det utrolig dårlig butikk å kjøpe det som må pusses opp. Alt du nevner som må tas er forferdelig dyrt. Hadde jeg aldri gått for. Mulig selger trenger en kalddusj angående å få et veldig lavt bud. Det er ikke bare kostnadene ved å pusse opp, det er enormt mye jobb også, så et renoveringsobjekt er feilpriset om du kan få tilsvarende bolig ferdig oppusset til kun 300000 kr mer. Jeg har som nevnt brukt rundt millionen på å pusse opp, og jeg trengte ikke ta taket, dører og vinduer. Ikke er huset enormt stort heller, og ikke har jeg gått for eksklusive dyre løsninger. Nå brukte jeg riktig nok 150000- 200000 på hagen også, men virker likevel som at huset du ser på er urimelig priset i forhold til arbeidet som må gjøres og tilsvarende boliger som er pusset opp. Man bør ikke kjøpe et oppussingsobjekt hvor arbeidet og kostnadene ikke lønner seg. Man får det riktig nok akkurat som man selv ønsker, men prisen på boligen bør likevel være slik at man ikke går i tap på å gjøre en slik voldsom jobb. Jeg fikk igjen omtrent 1,5 kr for hver krone jeg brukte angående økt takst, og det synes jeg var akseptabelt, selv om jeg da ikke har noe god timesbetaling for innsatsen akkurat. For det krever å pusse opp et hus. Det går utallige timer. Anonymkode: 34122...47e 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #30 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mulig selger trenger en kalddusj angående å få et veldig lavt bud. Det er ikke bare kostnadene ved å pusse opp, det er enormt mye jobb også, så et renoveringsobjekt er feilpriset om du kan få tilsvarende bolig ferdig oppusset til kun 300000 kr mer. virker likevel som at huset du ser på er urimelig priset i forhold til arbeidet som må gjøres og tilsvarende boliger som er pusset opp. Man bør ikke kjøpe et oppussingsobjekt hvor arbeidet og kostnadene ikke lønner seg. Man får det riktig nok akkurat som man selv ønsker, men prisen på boligen bør likevel være slik at man ikke går i tap på å gjøre en slik voldsom jobb. Ja, det er dette jeg tenker også! AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvordan har det gått, TS? Anonymkode: e205c...eed Har vært i kontakt med selger (dvs ikke lagt inn bud, men luftet hva jeg kan gi), og fikk beskjed om at det var nok litt lavt, men at de skulle ha meg i tankene. Anonymkode: 37c98...6b2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #31 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 8.6.2023 den 13.55): Hei. Har kommet over et hus jeg er veeeldig interessert i. Det har ligget ute siden januar, og har allerede blitt satt ned litt i pris. Vanligvis går boliger i dette området ganske kjapt, typ rett etter visning, men dette er altså et av objektene som tydeligvis ikke når målgruppen. Trolig fordi det trenger litt-en del renovering. Selv synes jeg huset er litt dyrt i forhold til hvor mye som må gjøres, samt at jeg har ikke såå mye penger. Så ønsker å prøve meg på et ganske så skambud. Typ 55% av det boligen ligger ute til nå. Maks jeg ønsker å gi er 70% av det boligen ligger ute for nå. Er det innafor å by 55% av det boligen ligger ute til? Er et dødsbo som skal fordeles på mange arvinger, ikke vært i bruk siste året. Anonymkode: 37c98...6b2 Ja du kan men synes du kanskje går litt vel under Anonymkode: 78d68...714
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #32 Skrevet 12. juni 2023 Jeg ville forhørt meg rett med selger, vi hadde lignende der vi solgte arv som skulle deles en god del under takst men siden en solgte til folk som var kjent med hva som var utfordrende med huset så veide det veldig opp i forhold til å bli ferdig med det. Anonymkode: e550e...e7d
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #33 Skrevet 12. juni 2023 Det høres som om du tenker dette som et lurt kjøp og en fin mulighet siden boligen har ligget lenge ute, til tross for at andre hus med nyere el-anlegg, bad og kjøkken (oppgraderinger til MINST en halv million) sammenlignet går for kun 300k over denne. Hva vil prisen du byr bli hvis du legger på prisen for nytt bad, kjøkken, el og generell oppussing (er gulvene noe nyere? tenker du skjult el-anlegg og nye gipsvegger?)? Hvis du regner med å bruke 1,5 mill på oppussing og trekker dette fra prisen på de tilsvarende boligene - er du da på rundt 70% eller nærmere 55%? Eller under? Og synes du det er gøy å bo i et oppussingsprosjekt i de månedene det tar å gjøre dette arbeidet? (Og vi vet alle at jeg er generøs her - måneder blir fryktelig fort til år før alt er i boks) Er du nevenyttig og full av overskudd? Jeg håper du har regnet konservativt på hva en oppgradering vil koste, lagt inn rom for usikkerhet og kompensasjon for all arbeidsinnsatsen og at det er dette som ligger bak forslaget på 55 % - i så fall, go for it! Anonymkode: 5d00f...b9c
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #34 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg ville forhørt meg rett med selger, vi hadde lignende der vi solgte arv som skulle deles en god del under takst men siden en solgte til folk som var kjent med hva som var utfordrende med huset så veide det veldig opp i forhold til å bli ferdig med det. Anonymkode: e550e...e7d Ja, vært i kontakt, var veldig hyggelig og ble heldigvis ikke fornæma av mitt lave tilbud! De hadde ikke noe hast, men skulle huske på det. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det høres som om du tenker dette som et lurt kjøp og en fin mulighet siden boligen har ligget lenge ute, til tross for at andre hus med nyere el-anlegg, bad og kjøkken (oppgraderinger til MINST en halv million) sammenlignet går for kun 300k over denne. Hva vil prisen du byr bli hvis du legger på prisen for nytt bad, kjøkken, el og generell oppussing (er gulvene noe nyere? tenker du skjult el-anlegg og nye gipsvegger?)? Hvis du regner med å bruke 1,5 mill på oppussing og trekker dette fra prisen på de tilsvarende boligene - er du da på rundt 70% eller nærmere 55%? Eller under? Og synes du det er gøy å bo i et oppussingsprosjekt i de månedene det tar å gjøre dette arbeidet? (Og vi vet alle at jeg er generøs her - måneder blir fryktelig fort til år før alt er i boks) Er du nevenyttig og full av overskudd? Jeg håper du har regnet konservativt på hva en oppgradering vil koste, lagt inn rom for usikkerhet og kompensasjon for all arbeidsinnsatsen og at det er dette som ligger bak forslaget på 55 % - i så fall, go for it! Anonymkode: 5d00f...b9c Ja, jeg merker jeg får mer og mer kalde føtter jo mer jeg ser på excel-arket... I første omgang tenker jeg å gjøre rimeligere oppgraderinger (male alt innendørs - dog er strietapet, så vet ikke om det er lettere med nye gipsvegger egt, hvitevarer kjøkken, kjøkkenplate osv... og bad, det dyreste til å starte med). Har ikke råd til noe mer til å starte med, selv om jeg får det til min lavelave pris. Kan jo såklart ta høyere lån, da. Gulvene er gamle, men godt bevart tregulv da det har vært teppegulv oppå. el-anlegget må nok oppgraderes på sikt, og rør har brukt opp over halve levetida... Så at et lignende renoveringsobjekt (dog med 3 etg, kontra 2 her, og 2 kjøkken mot 1 her, ble solgt for 600k for 2 år siden! og Dette huset ligger ute til 2 millioner... ). Men siden da snakkes det vel om at det har vært en tredobling av prisene i kommunen, men det gjelder nok en annen plass som er ca 30min unna med bil, der går renoveringsobjekter på budrunde over takst, mens her er prisen allerede satt ned. Men ja, det er mye jobb og penger som trengs her. Samt at jeg ikke ønsker å oppgradere for mye mtp at det ikke nødvendigvis er det mest attraktive området. Både ja og nei til nevenyttig. Men jeg har mye familie som eventuelt kan hjelpe meg, men de bor litt unna så det er jo såklart mye å be om, og ikke noe jeg forventer. Elsker å lære nye ting og se resultater. Anonymkode: 37c98...6b2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #35 Skrevet 12. juni 2023 Jeg er en av de som synes oppussing er gøy, og som trives med å leve gjennom lange og tunge prosjekter, men det er ikke alt som er like gøy. Som f.eks. de tingene du nevner at må utbedres her, de er DYRE og ikke særlig morsomme for en ufaglært. Tak, bad, rør, vinduer og dører - dette vil kreve at du bruker fagfolk, og/eller kjøper inn dyre materialer. Min personlige teori er at det er mye mer å tjene på å "pusse opp" relativt nye boliger med umoderne eller harry elementer gjennom ren overflatebehandling og styling fremfor reelle oppussingsobjekter. Jeg synes også det er mye mer gøy å fikse vegger med strietapet og male slitte gulv, fremfor å lede et baderomsprosjekt med masse håndverkere - uansett hvor hyggelige de er når de først dukker opp. Hvis boligen er i en prisklasse på rundt 2 mill, så skal det fort en del til før du får noe igjen for denne typen oppgraderinger ved salg. Det er jo ikke nødvendigvis dumt - personlig synes jeg det er litt fint å tenke på at valgene jeg tar, de tar jeg ene og alene for min del og ikke for å imponere andre. Samtidig burde du ikke gå i minus. Det er greit om man ikke får allverdens avkastning på arbeidstimene som legges ned eller personlige design-valg, men prisen på huset bør stå i stil med kostnaden på nødvendig oppgraderinger og verdien på huset etter oppgradering. Anonymkode: 5d00f...b9c 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #36 Skrevet 14. juni 2023 Fant nettopp ut at det skal bygges mellom 60-80(!) boliger i området jeg egentlig ønsker å bo, som er 30min unna (selv om stedet hvor dette huset ligger også er kjempefint, og da har jeg gode venner rett ved som jeg kan låne utstyr av). Der har det har blitt nesten helt umulig å kjøpe (for en enslig uten særlig høy inntekt i alle fall) pga så få hus som kommer på markedet (og derfor sjukt høye priser). Og dette vil jo trolig skape ringvirkninger i hele kommunen, slik at huset jeg ser på nå blir i alle fall mest sannsynlig ikke særlig attraktivt da. Så da ble jeg med ett endaaa mer usikker Anonymkode: 37c98...6b2 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #37 Skrevet 14. juni 2023 Jeg hadde blitt så fornærmet at jeg hadde tatt huset med meg i graven om jeg måtte. Fikk forøvrig ett skambud på en eiendom jeg skulle selge. Sa selvfølgelig nei og trakk eiendommen bort fra markedet i 6 mnd. Endte med budrunde og fikk over prisantydning. Anonymkode: 79802...56b 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #38 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg hadde blitt så fornærmet at jeg hadde tatt huset med meg i graven om jeg måtte. Fikk forøvrig ett skambud på en eiendom jeg skulle selge. Sa selvfølgelig nei og trakk eiendommen bort fra markedet i 6 mnd. Endte med budrunde og fikk over prisantydning. Anonymkode: 79802...56b Da får de for min del ta med seg huset i graven 😊 Anonymkode: 37c98...6b2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #39 Skrevet 14. juni 2023 Men er det ikke sannsynlig at dette huset IKKE vil stige særlig i verdi, mtp antall nye boliger som skal bygges? Og priser her har steget mye de siste 3 årene pga mangel på boliger kontra folk som flytter hit... Jeg kan jo kjøpe huset dersom DET er drømmeboligen, men tror ikke det vil lønne seg til noe mer enn en del under takst. Anonymkode: 37c98...6b2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå