AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #1 Skrevet 8. juni 2023 Hei. Har kommet over et hus jeg er veeeldig interessert i. Det har ligget ute siden januar, og har allerede blitt satt ned litt i pris. Vanligvis går boliger i dette området ganske kjapt, typ rett etter visning, men dette er altså et av objektene som tydeligvis ikke når målgruppen. Trolig fordi det trenger litt-en del renovering. Selv synes jeg huset er litt dyrt i forhold til hvor mye som må gjøres, samt at jeg har ikke såå mye penger. Så ønsker å prøve meg på et ganske så skambud. Typ 55% av det boligen ligger ute til nå. Maks jeg ønsker å gi er 70% av det boligen ligger ute for nå. Er det innafor å by 55% av det boligen ligger ute til? Er et dødsbo som skal fordeles på mange arvinger, ikke vært i bruk siste året. Anonymkode: 37c98...6b2
Snok1 Skrevet 8. juni 2023 #2 Skrevet 8. juni 2023 Det er innafor å by. Boligmarkedet gir ingen insentiver til ikke å være kynisk. Dersom det er mange arvinger er det større sjanse for at èn av arvingene er sultne på å få pengene raskt. Jeg bør 30% under takst i stigende marked en gang bare for å tvinge fram en budrunde og avslutte den slik at jeg også ville kunne by på et annet objekt jeg var interessert i. Da ingen andre bød på objektet endte jeg opp med å kjøpslå med eier og fikk den til 10% under prisantydning. Jeg var i utgangspunktet klar for å gå 15% over. Noen ganger har du bare flaks, og ingen takker deg for å stå med lua i hånda. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #3 Skrevet 8. juni 2023 Snok1 skrev (Akkurat nå): Det er innafor å by. Boligmarkedet gir ingen insentiver til ikke å være kynisk. Dersom det er mange arvinger er det større sjanse for at èn av arvingene er sultne på å få pengene raskt. Jeg bør 30% under takst i stigende marked en gang bare for å tvinge fram en budrunde og avslutte den slik at jeg også ville kunne by på et annet objekt jeg var interessert i. Da ingen andre bød på objektet endte jeg opp med å kjøpslå med eier og fikk den til 10% under prisantydning. Jeg var i utgangspunktet klar for å gå 15% over. Noen ganger har du bare flaks, og ingen takker deg for å stå med lua i hånda. Det er i hvert fall ingen andre interesserte, ingen som i det hele tatt har vært på visning. Dette er stor kontrast til andre boliger i området (eller, 20min unna med bil) hvor det gjerne kan være 20stk på visning og ca alltid salg dagen etter visning.. Så markedet viser jo tydeligvis at dette er priset for høyt akkurat nå... Men da prøver jeg, verste som kan skje er jo nei. Anonymkode: 37c98...6b2 2
isw Skrevet 8. juni 2023 #4 Skrevet 8. juni 2023 Bud på 55% av prisantydning sees gjerne ved tvangssalg, hvor salget skjer via Tingretten. Det er uvanlig ved frivillig salg, spesielt i kurante områder. Dødsbo går ofte noe lavere enn ordinære salg, men sjelden så lavt. Men for all del, det koster deg ingenting å prøve. 1
Veggdyret Skrevet 8. juni 2023 #5 Skrevet 8. juni 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er i hvert fall ingen andre interesserte, ingen som i det hele tatt har vært på visning. Dette er stor kontrast til andre boliger i området (eller, 20min unna med bil) hvor det gjerne kan være 20stk på visning og ca alltid salg dagen etter visning.. Så markedet viser jo tydeligvis at dette er priset for høyt akkurat nå... Men da prøver jeg, verste som kan skje er jo nei. Anonymkode: 37c98...6b2 20 minutter med bil er jo ikke nødvendigvis "i nærområdet", da kan huset feks. lett sogne til en helt annen skole, eller beliggenheten kan være slik at det ikke går buss der, eller det kan ligge på feil side av en bom ift. hvor det finnes arbeidsplasser i kommunen, og alt dette kan ha stor påvirkning på attraktiviteten til huset. Det samme har privat vann/kloakk/vei etc. Det er ikke bare tilstandsgraden til selve huset folk ser på når de er på boligjakt. 8
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #6 Skrevet 8. juni 2023 Man kan jo alltids prøve, men som selger hadde jeg tenkt "no way!" om jeg fikk et så lavt bud. Da er det betydelig mer naturlig å legge det ut til si 20% under nåværende prisantydning og teste markedet der, framfor å hoppe helt ned og la deg få det til halv pris. Anonymkode: 6075c...269 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #7 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan jo alltids prøve, men som selger hadde jeg tenkt "no way!" om jeg fikk et så lavt bud. Da er det betydelig mer naturlig å legge det ut til si 20% under nåværende prisantydning og teste markedet der, framfor å hoppe helt ned og la deg få det til halv pris. Anonymkode: 6075c...269 Hvordan tror du det stilles i et arveoppgjør hvor det er 8 stk arven skal deles på? og hvor lenge ville du latt et hus stå tomt og betalt løpende kostnader? Veggdyret skrev (2 minutter siden): 20 minutter med bil er jo ikke nødvendigvis "i nærområdet", da kan huset feks. lett sogne til en helt annen skole, eller beliggenheten kan være slik at det ikke går buss der, eller det kan ligge på feil side av en bom ift. hvor det finnes arbeidsplasser i kommunen, og alt dette kan ha stor påvirkning på attraktiviteten til huset. Det samme har privat vann/kloakk/vei etc. Det er ikke bare tilstandsgraden til selve huset folk ser på når de er på boligjakt. Ja! Er veldig små tilstander her, så blir annen skole, faktisk en skole 10 min unna, og en til 20 min unna igjen. Dog splitter ny skole og barnehage i gangavstand til akkurat dette huset. Men det mest populære stedet er det 20min unna, men der har jeg i alle fall ikke råd til å kjøpe noe... Og blir solgt hus i dette området også altså, det som ikke er renoveringsobjekt går kanskje ca til takst. Men få som har vært på markedet akkurat her, så lite å sammenligne med. Anonymkode: 37c98...6b2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #8 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hei. Har kommet over et hus jeg er veeeldig interessert i. Det har ligget ute siden januar, og har allerede blitt satt ned litt i pris. Vanligvis går boliger i dette området ganske kjapt, typ rett etter visning, men dette er altså et av objektene som tydeligvis ikke når målgruppen. Trolig fordi det trenger litt-en del renovering. Selv synes jeg huset er litt dyrt i forhold til hvor mye som må gjøres, samt at jeg har ikke såå mye penger. Så ønsker å prøve meg på et ganske så skambud. Typ 55% av det boligen ligger ute til nå. Maks jeg ønsker å gi er 70% av det boligen ligger ute for nå. Er det innafor å by 55% av det boligen ligger ute til? Er et dødsbo som skal fordeles på mange arvinger, ikke vært i bruk siste året. Anonymkode: 37c98...6b2 Ville ikke bydd mer enn jeg ville gitt for det. Innafor å prøve seg på et skambud når du nærmer deg det som er det du max vil by så gjør megler oppmerksom på at du ikke har mer å gå på. Da får du det sikkert Anonymkode: 54059...0b7
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #9 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan tror du det stilles i et arveoppgjør hvor det er 8 stk arven skal deles på? og hvor lenge ville du latt et hus stå tomt og betalt løpende kostnader? Det har jeg eksakt null formening om :-) Disse løpende kostnadene blir jo også delt på 8.. Men det er faktisk ikke veldig vanskelig å legge ut huset på nytt med f.eks. 20% lavere prisantydning for å se om man vekker mer interesse på den måten. Det er veldig fort gjort. Jeg syns det er rart dersom du vinner fram med et så lavt bud, men lykke til. Anonymkode: 6075c...269
Snok1 Skrevet 8. juni 2023 #10 Skrevet 8. juni 2023 TS spør ikke om det er vanlig å legge innskambud, og TS spør ikke om sannsynligheten for at det er en vinnerstrategi. TS spør om det er innafor. Ja, TS, det er innafor. Vinner du huset? Det vet du jo ikke , men det er ingen andre som byr. Du vet at du kan alltid komme tilbake med et høyere bud, men selger kjenner ikke din strategi, og må ta høyde for at du ikke kommer tilbake. Du har ingenting å tape og alt å vinne på å legge inn et skambud. Det er bare å gjøre det! 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #12 Skrevet 8. juni 2023 Har luftet for megler hva jeg maks kan gi mtp utbedringsbehov i boligen og fikk til svar at det var nok litt for lavt (60% av hva boligen ligger ute til). Men da vet de hva jeg er villig til å gi så får de ta kontakt dersom de ønsker å selge boligen Anonymkode: 37c98...6b2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #13 Skrevet 8. juni 2023 kanskje veldig dum strategi men nå er det for sent 😅 Har mulighet til å bruke foreldre som medlåntakere og få høyere lån, men når det går tregt nå vil jeg jo ikke risikere å gi mer enn det jeg får solgt det for senere heller. Anonymkode: 37c98...6b2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #14 Skrevet 8. juni 2023 Nei det er ikke innafor å by 55%. Du kan prøve å by 75% og håpe dere ender på 80-85%. Byr du 55% bare fornærmer du selger og selger kommer til å avslå alle budene dine i protest uansett hvor høyt du går. Lurer på hva som får folk til å tro at det er greit å by så lavt på et hus!!! Anonymkode: aa0ae...d31 6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #15 Skrevet 8. juni 2023 Det spiller ingen rolle hva DU syns boligen er verdt. Det har vært takstmann der som har satt boligens sanne verdi. Ikke lek noe bedre enn han Anonymkode: aa0ae...d31 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #16 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det spiller ingen rolle hva DU syns boligen er verdt. Det har vært takstmann der som har satt boligens sanne verdi. Ikke lek noe bedre enn han Anonymkode: aa0ae...d31 Men til syvende og sist er det markedet som bestemmer:) Anonymkode: 37c98...6b2 2 6
Million Skrevet 8. juni 2023 #17 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): kanskje veldig dum strategi men nå er det for sent 😅 Har mulighet til å bruke foreldre som medlåntakere og få høyere lån, men når det går tregt nå vil jeg jo ikke risikere å gi mer enn det jeg får solgt det for senere heller. Anonymkode: 37c98...6b2 Det du gir i dagens marked er jo noe helt annet enn fremtidens marked. Du kan jo ikke tenke sånn, at fordi det går tregt nå, vil det gå tregt i fremtiden også. Boligmarkedet kan ta seg veldig opp om ett år eller to, kanskje. Eller om et par måneder. Det vet vi ikke. Eksperter har prøvd å spå boligmarkedets utvikling gang på gang, og feiler like ofte. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #18 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men til syvende og sist er det markedet som bestemmer:) Anonymkode: 37c98...6b2 Nei det er selger som bestemmer Anonymkode: aa0ae...d31 1
Snok1 Skrevet 8. juni 2023 #19 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har luftet for megler hva jeg maks kan gi mtp utbedringsbehov i boligen og fikk til svar at det var nok litt for lavt (60% av hva boligen ligger ute til). Men da vet de hva jeg er villig til å gi så får de ta kontakt dersom de ønsker å selge boligen Anonymkode: 37c98...6b2 Det er alt for passivt, men kanskje har du tent en forståelse for at de må langt lavere summer. Vent litt til, så legger du inn et bud. Å snakke med megle er èn ting, et bud er det samme som harde, kjappe cash på bordet.
Snok1 Skrevet 8. juni 2023 #20 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei det er selger som bestemmer Anonymkode: aa0ae...d31 Han er ikke selger før han aksepterer prisen markedet er villig til å betale. Inntil da er han en tilbyder. Sååååå……markedet er sjefen. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå