AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #1 Skrevet 7. juni 2023 Jeg er på en arbeidsplass hvor man selv registrerer antall arbeidstimer hver dag. Vanlig arbeidstid er 7,5t pr dag. En av kollegaene mine jobber veldig korte dager, ofte bare 6-7t, selvom han har full stilling. Mistenker at han fører 7,5t likevel. Kan/pleier arbeidsgiver kontrollere dette? Altså bortsett fra å kun se på timelista. Er det lovlig? For eks se hvor lenge han har vært pålogget på data for eks? Dette er altså kontorjobb. Anonymkode: fb19c...b91
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #3 Skrevet 7. juni 2023 Arbeidsgiver kan i de fleste systemer sjekke timelistene ja. Og ja, det er selvsagt lovlig, vi gjør det stadig vekk ved mistanke om feilaktig oppføring. Vi har blant annet lærlinger som jobber mye selvstendig, og vi har hatt enkelte tilfeller hvor de rett og slett har forsøkt å lure oss. Hos oss så har ledere med personalansvar mulighet til å sjekke, samt systemansvarlig for tidsloggingssystemet (meg, i dette tilfellet ). Hvor lenge han har vært pålogget er noe verre å se, for mange systemer lar deg være innlogget en god stund uten aktivitet før du blir logget ut automatisk, om det ikke bare lar brukeren være innlogget over lang tid. Vår citrix-løsning blant annet (terminalservere) logger meg ikke ut før jeg har vært inaktiv i 1,5t, så det blir mer vanskelig å stole på. Men for vår del, så ser vi på oppmøte/fysisk tilstedeværelse og måler det opp mot timelistene som blir logget i et dedikert system for nettopp det. Det skal også nevnes at det finnes mange unntak, selv har jeg tilretteleggingstiltak som fritar meg fra all kjernetid, og hvis helsa skranter noe så tar jeg korte dager, og jobber inn resttimene mine på kvelden/i helgen. Bare en liten obs. før man ev. dømmer noen, men aner jo ikke hva slags forhold dere har og hvor mye innsikt i hans situasjon du har. Anonymkode: 28ce1...4fc
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #4 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Arbeidsgiver kan i de fleste systemer sjekke timelistene ja. Og ja, det er selvsagt lovlig, vi gjør det stadig vekk ved mistanke om feilaktig oppføring. Vi har blant annet lærlinger som jobber mye selvstendig, og vi har hatt enkelte tilfeller hvor de rett og slett har forsøkt å lure oss. Hos oss så har ledere med personalansvar mulighet til å sjekke, samt systemansvarlig for tidsloggingssystemet (meg, i dette tilfellet ). Hvor lenge han har vært pålogget er noe verre å se, for mange systemer lar deg være innlogget en god stund uten aktivitet før du blir logget ut automatisk, om det ikke bare lar brukeren være innlogget over lang tid. Vår citrix-løsning blant annet (terminalservere) logger meg ikke ut før jeg har vært inaktiv i 1,5t, så det blir mer vanskelig å stole på. Men for vår del, så ser vi på oppmøte/fysisk tilstedeværelse og måler det opp mot timelistene som blir logget i et dedikert system for nettopp det. Det skal også nevnes at det finnes mange unntak, selv har jeg tilretteleggingstiltak som fritar meg fra all kjernetid, og hvis helsa skranter noe så tar jeg korte dager, og jobber inn resttimene mine på kvelden/i helgen. Bare en liten obs. før man ev. dømmer noen, men aner jo ikke hva slags forhold dere har og hvor mye innsikt i hans situasjon du har. Anonymkode: 28ce1...4fc Takk for svaret. Vi sender også inn timelistene våre til lederen vår så jeg veit at han ser på timene. Men har en nokså fleksibel arbeidsplass så mange tar korte dager og så jobber resten hjemmefra på kveldene. Får derfor ikke sammenlignet timelistene med fysisk oppmøte som på din arbeidsplass. Av grunner jeg ikke vil gå inn på her så veit jeg at denne ansatte ikke jobber på kveldene. Men hvis man ikke får sammenlignet timelistene med fysisk oppmøte eller ved pålogging så blir det altså ikke oppdaget..:P Anonymkode: fb19c...b91
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #5 Skrevet 7. juni 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svaret. Vi sender også inn timelistene våre til lederen vår så jeg veit at han ser på timene. Men har en nokså fleksibel arbeidsplass så mange tar korte dager og så jobber resten hjemmefra på kveldene. Får derfor ikke sammenlignet timelistene med fysisk oppmøte som på din arbeidsplass. Av grunner jeg ikke vil gå inn på her så veit jeg at denne ansatte ikke jobber på kveldene. Men hvis man ikke får sammenlignet timelistene med fysisk oppmøte eller ved pålogging så blir det altså ikke oppdaget..:P Anonymkode: fb19c...b91 Vi også har noe av den samme utfordringen med faste ansatte, som har fleksitid og mulighet til å jobbe inn på kveldene. Men det skal fremdeles logges, vi fører reell arbeidstid selv om vi går tidlig og jobber noen timer på kvelden. Noe annet blir useriøst i mine øyne, om man først skal ha et timeloggingssystem. Men igjen, det er kun leder(e) og systemansvarlig som kan få innsikt til å sjekke det opp. Samtidig vil jeg også påpeke at spriket i arbeidsmoral kan være enormt stort, men med mindre du selv er en leder, så er det egentlig ikke så mye å legge seg opp i, særlig ikke om det ikke direkte går utover dine arbeidsoppgaver (at du må jobbe ekstra/utover normal arbeidstid grunnet denne personens unnasluntring). Jeg ser det selv på min arbeidsplass, enkelte bruker dagen til å både surfe VG og Dagbladet, samt diverse private ærender. Jeg har lært at jeg må bare drite i det, og så lenge jeg kan stå for mine timer så får det samme hva enkelte andre gjør. Innimellom blir jeg noe irritert, da jeg tidvis jobber mye overtid for å nå tidsfrister ol., men det er ikke min oppgave å rette på det, jeg har ikke personalansvar. Anonymkode: 28ce1...4fc
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #6 Skrevet 8. juni 2023 Jeg jobber i helsevesenet og vi hadde akkurat kurs der det kom tydelig frem at det var ulovlig å sjekke pålogging opp mot timelister. Man kan ikke bruke datainnsamling på den måten. Anonymkode: d7244...4e0 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #7 Skrevet 8. juni 2023 Så lenge denne ansatte gjør arbeidsoppgavene hen skal utføre så spiller det vel ingen rolle for deg? Sjefen vil vel merke det om personen ikke gjør det som er forventet. Vi fører timer på min arbeidsplass og ingen sjekker om vi er på jobb, men timene føres jo på prosjekter og prosjektledere ser jo om man fører masse timer men ikke har levert noe arbeid. Men jeg tenker utført arbeid er viktigere enn nøyaktig tid sittet på jobb så om jeg er veldig effektiv en dag fører jeg 8 timer selv om jeg jobbet 7 med god samvittighet. For de 8 timene er jo beregnet med pauser osv. Og jeg vet jeg iblant svarer på en mail osv utenom arbeidstid. Generelt vil jeg anbefale å ikke bry seg så mye om hva andre gjør på jobb så lenge det ikke går ut over deg direkte. Det vil alltid være mange som jobber mindre og mer enn deg og alltid folk med dårligere arbeidsmoral. Og det vil bare skape unødig stress og frustrasjon hos deg uten noen gevinst. Har mange på jobben jeg synes leverer dårlig men det er ikke mitt problem Man vet heller ikke hva som ligger bak så det er greit å gi folk litt slack/goodwill/tvilen til gode. Anonymkode: 0cab2...60d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå