Gå til innhold

Bør barn "sole seg"?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Blir man brun er man mer utsatt for hudkreft. Å bli brun er ikke positivt slik mange tror. 

Anonymkode: 293c1...2c0

Å lett kunne bli litt brun uten å bli brent er den beste beskyttelsen mot kreft. 

Om man konsekvent går med UV trøyer og sunblock så får du et barn/tenåring som ikke tåler eksponering fra sol overhodet. 

Anonymkode: 7ab9a...cba

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har du kilder å vise til?

Ts 

Anonymkode: af8db...e0a

Er «omstritt». 

Der har du kilden :P

Anonymkode: 4d9d2...1ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Om du tenker på risikoen for kreft, så er det solbrenthet som er farlig. Og der er man jo mer eksponert om man har hud som ikke er vant med sol overhodet, for innimellom vil man bomme på smøring, glemme seg, eller noe. 

Nei. Solet brun hud er skadet hud. Eksponering for sol slik at huden blir rød eller brun er farlig og øker sannsynligheten for kreft. Jeg smører meg absolutt hver eneste dag, sol eller regn. Det beskytter huden.

Anonymkode: 671aa...ed9

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å lett kunne bli litt brun uten å bli brent er den beste beskyttelsen mot kreft. 

Om man konsekvent går med UV trøyer og sunblock så får du et barn/tenåring som ikke tåler eksponering fra sol overhodet. 

https://www.nrk.no/trondelag/solbrent_-her-er-8-myter-om-sol_-solkrem_-hud-kreft-og-solarium-1.16041285

Selv om du ikke er blitt brent, er brunfargen et tegn på DNA-skade.

Det betyr dårligere kvalitet på huden, rynker, skjøre kar i huden, pigmentflekker og økt risiko for hudkreft, sier hudlegen.

Anonymkode: 9ac50...d90

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du kilder på at brunfarge=beskyttelse mot kreft? For det er ganske farlig å spre feil informasjon om dette. 

Anonymkode: 4e664...ea1

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du smører han jo inn så mye at det ikke går an å få noe farge. :klo:

Anonymkode: fa301...fa4

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Blir man brun er man mer utsatt for hudkreft. Å bli brun er ikke positivt slik mange tror. 

Anonymkode: 293c1...2c0

Nå er jo de fleste typer hudkreft relativt ufarlige. Viser seg at de som er oftest i solen er mindre utsatt for å få melanom enn de som er sjelden i solen, men da gjerne har mer intens eksponering, og hud som tåler mindre. Det er jo logisk. 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9335442/

https://www.aftenposten.no/norge/i/5BM6xe/kobler-kreftrisiko-til-kontorjobber-det-kan-fort-bli-for-mye-for-huden

• Liker 2
Skrevet

Smører alltid med 50...vi voksne og....vi får jo farge. Men nå er ikke det intensjonen våres å bli brun....men passe på sol og hud 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal barn få farge? Trodde folk hadde skjønt tegninga nå. Jeg har ligget på en del sydenturer og solet meg før, men nå med alt man vet om hudkreft så smører jeg meg godt hele tida. Og ligger ikke i sola og soler meg lenger. 

Anonymkode: 54fe8...f42

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor skal barn få farge? Trodde folk hadde skjønt tegninga nå. Jeg har ligget på en del sydenturer og solet meg før, men nå med alt man vet om hudkreft så smører jeg meg godt hele tida. Og ligger ikke i sola og soler meg lenger. 

Anonymkode: 54fe8...f42

https://edition.cnn.com/2021/07/17/health/sunscreen-recall-cancer-wellness/index.html

Ja, du får fortsette å smøre deg til døde og se syk ut samtidig. :vetikke: Over halvparten av solkremer i butikkhyllene gjør mer skade enn nytte. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Jeg blir svart med solfaktor 50. Ungen også 🤔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og så? Er vel mye viktigere å beskytte huden enn å "få farge"? 

Her bruker både jeg og barna 50.

Anonymkode: f7551...700

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du kilder på at brunfarge=beskyttelse mot kreft? For det er ganske farlig å spre feil informasjon om dette. 

Anonymkode: 4e664...ea1

Nei, maks brunfarge beskytter ikke mot kreft.

Men å ha hatt en viss eksponering for sol opp gjennom gjør at huden tåler sol bedre generelt.

Og da slipper man tabbene der man blir hummerrød 2-3 ganger hver sommer, fordi man glemmer seg, eller bommer litt.

Episodene som virkelig er skummelt når det kommer til hudkreft. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, barn bør ikke sole seg som i at en skal prøve å få dem solbrune. Og en blir brun selv med solfaktor 50, for noen av oss er det med det en kan bli brun hvis det skulle være et mål. 

Jeg bruker solfaktor 30 på meg selv og barna, men jeg har ikke noen gode argumenter for det. Så vidt jeg vet er det ikke så veldig stor forskjell i grad av beskyttelse, og jeg innbiller meg at det oftere er flere ugunstige stoffer i solfaktor 50, selv om jeg vet at det handler mer om følelser en fakta for min del. 30 er i hvert fall tilstrekkelig for oss gjennom en norsk sommer, vi blir ikke solbrente om vi smører oss regelmessig med det. 

Men på stranda i Syden hadde jeg nok brukt 50 hvis barna skulle leke i solen en stund. De har lys hud om vinteren, men blir brune. Jeg har enda lysere hud, blir ikke brun med mindre jeg soler meg med faktor 50, og jeg blir veldig lett solbrent. 

Det er forresten ikke vist sikkert at solkrem beskytter mot føflekkreft. Og det er noe jeg virkelig frykter, etter å ha mistet en nær person. Så jeg smører ikke med 50 og så bare lar barna leke i stekende sol, vi trekker inn i skyggen når sola er på sitt sterkeste midt på dagen. 

Anonymkode: 424f3...e2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg smører mine barn med faktor 30 i Syden. Bruker 50 på ørene og ekstra utsatte steder. Eldstemann blir knallbrun og yngstemann er like bleik. Hudtype har mye å si. 

Anonymkode: 798a0...4c1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye feilinformasjon. Man trenger absolutt ikke bli solbrent for å øke kreftrisikoen. Å bli brun er IKKE naturlig beskyttelse og ikke noe man trenger. Man trenger lys på kroppen, men bør unngå direkte sol og smøre seg med høy faktor hele tiden. 

Anonymkode: 73490...d26

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

https://edition.cnn.com/2021/07/17/health/sunscreen-recall-cancer-wellness/index.html

Ja, du får fortsette å smøre deg til døde og se syk ut samtidig. :vetikke: Over halvparten av solkremer i butikkhyllene gjør mer skade enn nytte. 

Artikkelen handler om at noen partier av noen spesifikke merker solkrem hadde blitt forurenset under produksjon. Altså feil i fabrikken..ikke at solkrem generelt er farlig.. Les det du lenker til da.

"The vast majority of tested sunscreens, however, were free of benzene, and experts stress the importance of sunscreen use to protect skin from the aging and cancerous effects of the sun.

“It is NOT a reason to stop using sun protection, which is known to prevent skin cancer. To do so would be like hearing a particular car model was recalled and then committing to never drive again,” dermatologist Dr. Ranella Hirsch"

Anonymkode: c7a4c...14e

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (44 minutter siden):

Jeg blir svart med solfaktor 50. Ungen også 🤔

Da smører dere ikke på nok eller ofte nok 

Anonymkode: f6493...be7

AnonymBruker
Skrevet

https://kreftforeningen.no/forebygging/sol-solarium-og-hudkreft/

Behøver en som aldri blir solbrent å beskytte seg i sola?

Ja, det å være mye i sterk sol over tid øker risikoen for hudkreft, også om man ikke blir solbrent.  

Hvilken solfaktor bør jeg bruke?

En generell anbefaling er å bruke minimum faktor 30, og smøre rikelig. Hvor mye den enkelte må beskytte seg i sola, avhenger blant annet av hudtype, tid på dagen og året, og hvor sterk sol det er der du er. Ingen faktor gir full beskyttelse, og du bør uansett ikke forlenge tiden du er i sola, selv om du har brukt høy faktor. Da kan høy faktor gi falsk trygghet. UVA-beskyttelsen skal være minst 1/3 av solfaktoren (SPF), så en solkrem med høyere solfaktor vil også bety høyere beskyttelse mot UVA-stråling. Barn og voksne kan godt bruke samme krem, selv om det finnes egne kremer som er tilpasset for barn.

Inneholder solkrem stoffer som er kreftfremkallende?

Stoffene som brukes i solkremer i Norge er godt regulert og er trygge å bruke. Det er viktig å bruke solkrem som et supplement til andre måter å beskytte seg på, og å finne en solkrem man liker, så den blir brukt. Her kan apotekene gi gode råd

Solbeskyttelse viktig hele livet

Huden «husker» episoder når vi blir solbrent eller vi er mye i intens sol. Derfor har solbeskyttelse betydning gjennom hele livet, fra vi er barn og til vi er gamle. Sørg for at barn også er godt beskyttet, og at de lærer om sola. Da kan de slippe mange vonde episoder med å være solbrent i årene fremover. Barn under ett år bør ikke oppholde seg i direkte sol.

Kreftforeningen

Anonymkode: ca65c...390

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og barna blir fort brune,vi bruker kun faktor 30 og 50 og jammen blir vi ganske så brune.

Anonymkode: 661e9...c1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...