Gå til innhold

Ung kattemor


gjest283

Anbefalte innlegg

Vi fikk en katt for 1,5 måneder siden som nå er 9 måneder. Hun var ikke kastrert, men hadde gått på P-piller, mens hun var ute. Hun har ikke vært ute av huset etter vi fikk henne.

I forgårs merket vi at hun var gravid, og knapt 2 timer senere fødte hun en kattunge. Vi hadde merket at hun la på seg litt rundt magen, men vi tenkte at det bare var fordi hun hadde spist litt ekstra.

Jeg mistenker at kanskje broren hennes kan være faren, hun bodde på gård og kattungen har akkurat samme farge som broren. I tillegg har hun ikke vært kjempe begeistret for kattungen sin. Hun gir den melk og varme, og forlater den ikke, men hun ser litt furten ut og vil mye heller ha kos av oss.

Så jeg har noen spørsmål

Kan kattungen få helseplager ved innalv?

Hvorfor liker ikke katten kattungen?

Vil det være best for dem å beholde kattungen når den blir eldre?

Er det noe man bør være forberedt på, eller noe jeg bør vite?

Dette er første gangen min jeg har fått kattunge, og alt har komt veldig brått på, men takk for svar!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, kattungen kan få plager pga innavl, men da hadde ikke kattemor gitt den mat/vasket den. De merker om det er noe galt med ungene. 

Siden kattemor er så ung er det ikke sikkert at den "vet" hva hun skal gjøre med den. Men så lenge kattungen får melk og stell er alt ok. 

Steriliser kattemor så snart hun er ferdig med amming, og ikke slipp den ut før det er gjort, de kan bli drektig igjen kort tid etter fødselen. 

Om du beholder kattungen, steriliser/kastrer når den er 4mnd, så slipper du kattunger. 

Endret av C-girl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at søsken parrer seg? Hvordan kan jeg få vite sikkert om det er innavl eller ikke? Vi skal sterilisere katten rett etter amming ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjest283 skrev (36 minutter siden):

Er det vanlig at søsken parrer seg? Hvordan kan jeg få vite sikkert om det er innavl eller ikke? Vi skal sterilisere katten rett etter amming ja

Det skjer desverre ofte at søsken parrer seg ja. 

Bra at dere skal sterilisere pusemor. 

Husk å gi ekstra næringsrik mat når hun ammer, kitten eller babycat & mother

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-girl skrev (1 time siden):

Det skjer desverre ofte at søsken parrer seg ja. 

Bra at dere skal sterilisere pusemor. 

Husk å gi ekstra næringsrik mat når hun ammer, kitten eller babycat & mother

Til katten eller kattungen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjest283 skrev (11 timer siden):

Til katten eller kattungen?

Til begge. Men de første ukene vil kattungen bare drikke melk, men fra ca 4 uker kan du vende den til å spise litt oppbløtet tørrfôr (bløt med vann) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ung kattemor vil ofte ikke være så overbegeistret for kattungen som en mer erfaren katt vil være, (samtidig som en mer erfaren kattemor oftere vil forlate sine for å hvile andre plasser og spise mat) men så lenge den får mat så er alt fint. Innavl i førsteledd fører sjelden til misdannelser, men sjansen for at kattungen får misdannelser på sine unger igjen er større så kastrer før dere evt selger den. Og som noen allerede har nevnt, hold kattemor inne frem til hun også er kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo se det litt an om du beholder kattungen eller ikke. Antagelig vil kattemor bli irritert og prøve å jage bort ungen etterhvert, slik det fungerer uten menneskelig innblanding. Ville ikke adoptert bort ungen før den er kastrert, så det ikke blir flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...