Gå til innhold

Ok løsning om vasking, eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er hjemme i permisjon med baby, og samboer forventer at jeg holder en viss standar hjemme. Jeg rydder det strøkent hver dag og støvsuger, men pga baby og at jeg også vil prioritere å gå tur med baby og andre mammaer med baby, og finne på litt annet med baby som åpen barnehage osv, så vasker jeg svært lite hjemme. Drar over benker og sånt såklart, men de store jobbene som gulver og bad og andre ting gjør jeg sjeldent. 

Samboer er sur for dette, så jeg har nå leid inn vaskehjelp annenhver uke som vasker husket skinnende ren på min regning. Jeg rydder og gjør masse med baby som vanlig og følger opp baby. Dette gjør at samboer egentlig ikke trenger å gjøre så veldig mye han heller så han får jo goder av det. 

På en måte er det greit at jeg betaler for vask alene siden jeg ikke orker/gidder/har mulighet til å vaske så mye, men på en måte synes jeg vi burde vært to om det siden det gjør at alle de store tingene dekket av meg. Han er ikke flink til å vaske han heller, går lang tid mellom hver gang.  Hva tenker folket her? 

 

Anonymkode: cc5e1...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker at enten deler dere på utgiften, eller så tar han hele. Han kan jo evt vaske selv. Makan!

Anonymkode: ee7b3...eee

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at mens han er på jobb, er din jobb å ivareta baby (og deg selv).

Du rydder etter deg selv og baby og gjør litt ekstra om du har tid/overskudd. 

Generelt husarbeid fordeles som om dere begge var i jobb utenfor huset.

Anonymkode: 9f4d7...fa0

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med dere altså virkelig, men her om dagen så fikk jeg ordentlig tilsnakk av samboer fordi jeg ikke hadde gjort nok, enda huset var helt ryddig. Han ville at jeg skulle vasket. Han spurte meg om han også bare skulle slappe av når han hadde pappaperm, så han viser jo at han ikke skjønner en dritt av hva jeg gjør hjemme med baby. Jeg klikka helt på han, men han mente jeg da bare var drama. Jeg tenkte drit og dra og bestilte vaskehjelp, tenkte at jeg heller betaler enn å ha det sånn. 

Huset er nå skinnende rent og samboer har ingen dårlig samvittighet over at jeg fra nå av betaler vaskehjelp alene, smørblid var ham faktisk fordi nå var huset sånn han ønsket det 😒

Jeg kan ikke bare gå fra samboer når han oppfører seg dårlig, vi har jo barn sammen og hvor skal jeg bare gå med en baby liksom... 

Ts 

Anonymkode: cc5e1...405

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker at mens han er på jobb, er din jobb å ivareta baby (og deg selv).

Du rydder etter deg selv og baby og gjør litt ekstra om du har tid/overskudd. 

Generelt husarbeid fordeles som om dere begge var i jobb utenfor huset.

Anonymkode: 9f4d7...fa0

Enig med denne 👌🤩

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer han til å vaske når han har permisjon?

Anonymkode: 493ee...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommer han til å vaske når han har permisjon?

Anonymkode: 493ee...399

Det tviler jeg veldig på, men jeg vet at jeg ikke skal betale vasking når han har permisjon. 

Ts 

Anonymkode: cc5e1...405

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det tviler jeg veldig på, men jeg vet at jeg ikke skal betale vasking når han har permisjon. 

Ts 

Anonymkode: cc5e1...405

Ikke gjør det nå heller.

Enten deler dere regningen, eller så gjør han det selv. Han kommer ikke til å vaske eller betale for vaskehjelp når han er i permisjon. 

Anonymkode: 608ec...890

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater bår menn tror de kan leve som på 50-tallet med en gang kvinnen har permisjon og som i tillegg selv har ferie når det er deres tur.

Forteller så mye om holdningen deres til kvinner. 

Endret av Rotemor
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husarbeid er noe som kommer på begge to og han kan ikke forvente at du gjør det når du er hjemme. Da er din fulltidsjobb å passe på baby. Husholdningsoppgaver fordeles likt på begges fritid. Du har en arbeidstid hjemme når han har arbeidstid på jobb så ja kostnader for vaskehjelp skal deles mellom begge to! 

Anonymkode: 0b4a8...ccf

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis denne til mannen din 

 

Anonymkode: 0b4a8...ccf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at dette er et I-land problem.

Hvor lang tid tar det egentlig å vaske gulv eller støvsuge. Med gode rutiner og litt velvilje tar det minimalt med tid, kanskje mindre tid enn det tar å administrere vaskehjelpen. For hvor mange timer jobber denne vaskehjelpen annenhver uke. La vi si at hun bruker 4 timer, det tilsvarer 17 minutt per dag, bruker hun 2 timer så snakker vi litt over 8 minutter.

Og jeg vil tro de fleste har 10 minutter tilgjengelig i løpet av en dag, men det krever selvsagt at man innfører noen rutiner og et system for vasking. 

For min del så virker det mer som en prinsippsak eller en form for vegring mot å vaske. Jeg er mann menn jeg har absolutt tatt min fair share av vasking i huset. Vasking er noe som man samarbeider om, men jeg gidder ikke lage store diskusjoner rundt fordelingen av vaskingen. Jeg liker å ha det rent rundt meg, så jeg vasker der jeg ser det trengs og håper samboeren blir motivert til å gjøre det samme. 

Vaskehjelp hver 14 dag, jeg hadde i hvert fall ikke klart å sitte å se på at det ble mer og mer skittent i 14 dager til vaskehjelpen kom til unnsetning. Menn og kvinner der ute i landet, finn frem vaskebøtta igjen og hold det reint i eget reir.

Anonymkode: 1e4e1...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Tenker at dette er et I-land problem.

Hvor lang tid tar det egentlig å vaske gulv eller støvsuge. Med gode rutiner og litt velvilje tar det minimalt med tid, kanskje mindre tid enn det tar å administrere vaskehjelpen. For hvor mange timer jobber denne vaskehjelpen annenhver uke. La vi si at hun bruker 4 timer, det tilsvarer 17 minutt per dag, bruker hun 2 timer så snakker vi litt over 8 minutter.

Og jeg vil tro de fleste har 10 minutter tilgjengelig i løpet av en dag, men det krever selvsagt at man innfører noen rutiner og et system for vasking. 

For min del så virker det mer som en prinsippsak eller en form for vegring mot å vaske. Jeg er mann menn jeg har absolutt tatt min fair share av vasking i huset. Vasking er noe som man samarbeider om, men jeg gidder ikke lage store diskusjoner rundt fordelingen av vaskingen. Jeg liker å ha det rent rundt meg, så jeg vasker der jeg ser det trengs og håper samboeren blir motivert til å gjøre det samme. 

Vaskehjelp hver 14 dag, jeg hadde i hvert fall ikke klart å sitte å se på at det ble mer og mer skittent i 14 dager til vaskehjelpen kom til unnsetning. Menn og kvinner der ute i landet, finn frem vaskebøtta igjen og hold det reint i eget reir.

Anonymkode: 1e4e1...eb5

Hei mann, 

Denne er til deg: 

 

Anonymkode: 0b4a8...ccf

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke hvordan støvsuging og gulvvask kan være "store jobber".

Du liker jo tydeligvis ikke å vaske hjemme. Baby eller ei. 

Da er jo vaskehjelp en god ide.

Anonymkode: 85367...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hvordan støvsuging og gulvvask kan være "store jobber".

Du liker jo tydeligvis ikke å vaske hjemme. Baby eller ei. 

Da er jo vaskehjelp en god ide.

Anonymkode: 85367...dbd

Ikke om du er singel ungkar på 35kvm som gjør det annenhver uke, men om du har en familie med en liten baby og et typisk to etasjers hus med to bad eller fler så tar det hvertfall tre-fire timer hver dag bare å vaske + ca halvannen time å støvsuge gulv, sofaer og senger + flere timer på rydding + tørke støv av hyller og gjenstander + en time vaske dusjvegger og badekar + et par timer på å vaske tøy og henge opp tøy og brette tøy til hele husholdningen + et par timer å handle mat og planlegge handleliste + lage mat og alt dette mens man må ha falkeøyne på babyen som trenger 100% oppmerksomhet til enhver tid og stimulering de timene baby er våken og man ikke kan multitaske med andre ting + amming + byssing av baby og alt med baby som egentlig er en fulltidsjobb i seg selv. 

Det er en hel arbeidsdag som er mer fysisk og psykisk krevende enn de fleste vanlige dagjobber. Hvorfor tror du egentlig at rike folk ansetter vaskehjelp, kokk, au pair, noen til å handle mat og organisere osv? IKKE fordi det er en enkelt og lite tidkrevende jobb å gjøre selv 🙄🤷‍♀️ 

Anonymkode: 0b4a8...ccf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt urimelig av han! Hadde jeg vært han hadde jeg vært veldig fornøyd med at huset var ryddet strøkent når han kommer hjem. Det var det svært sjelden de gangene jeg eller samboeren min var i perm. Ingen klaging på det.

Håper det ikke er så lenge til han skal ha perm, så kan du forvente strøkent og vasket hus utført eller betalt av han. 

Anonymkode: 9a979...41e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er jeg faktisk enig med samboeren. Den som er hjemme med permisjon bør virkelig kunne klare å holde huset ryddig og rent. Det er ikke så stor jobb. I dag går man hjemme med baby. Før i tiden hadde man gjerne flere barn hjemme. Likevel klarte man å få gjort husarbeid

Anonymkode: 32a7d...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.6.2023 den 19.11):

Tenker at dette er et I-land problem.

Hvor lang tid tar det egentlig å vaske gulv eller støvsuge. Med gode rutiner og litt velvilje tar det minimalt med tid, kanskje mindre tid enn det tar å administrere vaskehjelpen. For hvor mange timer jobber denne vaskehjelpen annenhver uke. La vi si at hun bruker 4 timer, det tilsvarer 17 minutt per dag, bruker hun 2 timer så snakker vi litt over 8 minutter.

Og jeg vil tro de fleste har 10 minutter tilgjengelig i løpet av en dag, men det krever selvsagt at man innfører noen rutiner og et system for vasking. 

For min del så virker det mer som en prinsippsak eller en form for vegring mot å vaske. Jeg er mann menn jeg har absolutt tatt min fair share av vasking i huset. Vasking er noe som man samarbeider om, men jeg gidder ikke lage store diskusjoner rundt fordelingen av vaskingen. Jeg liker å ha det rent rundt meg, så jeg vasker der jeg ser det trengs og håper samboeren blir motivert til å gjøre det samme. 

Vaskehjelp hver 14 dag, jeg hadde i hvert fall ikke klart å sitte å se på at det ble mer og mer skittent i 14 dager til vaskehjelpen kom til unnsetning. Menn og kvinner der ute i landet, finn frem vaskebøtta igjen og hold det reint i eget reir.

Anonymkode: 1e4e1...eb5

Da kan jo mannen fikse det når han kommer fra jobb.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her er jeg faktisk enig med samboeren. Den som er hjemme med permisjon bør virkelig kunne klare å holde huset ryddig og rent. Det er ikke så stor jobb. I dag går man hjemme med baby. Før i tiden hadde man gjerne flere barn hjemme. Likevel klarte man å få gjort husarbeid

Anonymkode: 32a7d...ef4

Før i tiden var det helt legitimt å behandle ungene på en måte som i dag anses som forsømmelse. Frigjorde en del vasketid der, kan man si.

Anonymkode: 9f4d7...fa0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt skikkelig skuffet om mannen min hadde forventet strøkent hus i permisjonstiden min. 

Det kunne nok fint vært gjort med tanke på tid og mulighet. Men når babyen var våken ville vi gjøre aktiviteter, om det så var å se på maur.. Og når babyen sov hadde jeg et enormt behov for egentid. Å ha 100% fokus på babyen var utmattende på et vis. Å se på Netflix eller mobil var SÅ deilig som avbrekk. 

Vasking er dessuten ikke bare støvsuging og vask av gulv. Vask av badene er ukk gøy med selskap. Særlig ikke pga bruk av klor og andre midler 

Anonymkode: 26fef...e07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du gidder. Hadde samboeren min forventet noe som helst etter at jeg har vært hjemme en hel dag med ungen så hadde jeg satt meg i bilen å dratt fra både han og ungen for noen timer, så kunne han selv oppleve hvordan det er… 

 

Hvorfor finner du deg i å bli behandlet på denne måten? 

Anonymkode: e1e26...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...