Gå til innhold

Klage på klassesammensetning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mitt barn skal begynne på skolen til høsten og i dag fikk vi klassesammensetning. Mitt barn er da det eneste som ikke kommer i klasse med en eneste venn fra bhg. Hun er helt alene blant fremmede mens resten av venninne fra bhg kom i samme klasse. 
vi flyttet hit spseifikt for å bli godt kjent med venner før skolestart.
 

Vi er helt knust og har bedt om møte med skolen. Men jeg har hørt fra andre foreldre at man ikke kommer noen vei med den skolen..

Hva bør være slagplanen fremmover og hvor kan man klage? Advokatmat?

Anonymkode: 4f889...4c3

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke advokat i alle fall, for det er vel ikke rettsregler som styrer spørsmålet om klassesammensetning. Legg fram saken for skolen, men de har jo også andre hensyn å ta enn deres ønske, og dere har ingen rett til å få det igjennom. Hadde passet på å ikke «stille krav» til skolen, men vært hyggelig og «lagspiller». Få fram hvorfor dere mener klasseplasseringen er uheldig. Men skolen har jo som nevnt andre hensyn å ta, og det kan hende det er grunner til at de har satt opp klassene som de har (de har vel litt kontakt med barnehagene og har fått innspill om hvem som passer sammen osv)

Anonymkode: c5014...1b8

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig bortkastet å kontakte advokat, barnet har nok ikke rett på å bli plassert i samme klasse som vennene sine verken nå eller senere i løpet av skoleløpet. 
 

Anbefaler deg å ta det opp med skolen på en fin måte. Mest sannsynlig vil de si at dere prøver det ut i en periode, og tar opp ballen senere. Barn er heldigvis veldig tilpasningsdyktige, og barnet ditt vil mest sannsynlig få seg venner i denne klassen også, noe som bare er positivt. Veldig dumt å gjøre barnet avhengig av enkeltpersoner, da blir skoleløpet veldig skjørt. Det er altså kjempebra om hun heller får flere å spille på. 
 

Med mindre det er noe spesielt med barnet som gjør dere ekstra bekymret for om hun kan bli kjent/bli trygg, ser jeg ikke noen grunn til å bli knust av dette. 

Anonymkode: a620b...323

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advokat for hva?😱

nei dere har ikke noen rettigheter og det går bra med de aller fleste

Anonymkode: f2ffb...4e5

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet bør kanskje lære seg å tilpasse seg nye mennesker på ulike arenaer? De fleste barn går det jo bra med. Vennene hennes er jo antageligvis i samme bygg, og kan leke sammen i friminuttene.

Det her er ingenting å bli knust over. Ikke ta sorgene på forskudd. Ikke legg redselen din på barnet.

Anonymkode: f4c99...0dc

  • Liker 23
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt knust faktisk.. og vurderer advokat.. 

Altså.. her går du fra null til hundre over noe som ikke er ett ordentlig problem en gang.. 

Det du gjør er å sende en henvendelse til rektor eller er som er ansvarlige for klassesammensetningen og forklarer rolig og hyggelig at det er vanskelig for barnet at de ikke har med seg noen av vennene sine inn i den nye klassen og om det er muligehter for å bytte klasse. Så tar du dialogen der ifra. 

Dersom det ikke går så er virkelig ikke dette verdens undergang! 

Anonymkode: 2d395...162

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, barnet har tidligere hart en språkforsinkelse og tidligere slitt med trivsel og det sosiale. Vi byttet tidlig til denne bhg for å sikre oss at hun fikk gode relasjoner før skolestart. Det har hun også fått. Hun har ingen diagnoser nå, men har et dårlig språk sammenlignet med jevnaldrende.

Så tar skolen og putter alle barna fra bhg i en egen klasse og hun i en annen. Hun ble puttet i en klasse hvor alle barna har gått i en annen bhg og er en sammensveiset gjeng. Hun er den eneste!! 
 

Jeg synes det er sterkt kritikkverdig. Og har dessverre hørt at skolen tar null hensyn til foreldre sitt ønsker på dette feltet. Det virker ikke som trivsel er av viktighet for dem.

 

jeg har kontaktet skolen for møte

 

TS

Anonymkode: 4f889...4c3

  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Mitt barn skal begynne på skolen til høsten og i dag fikk vi klassesammensetning. Mitt barn er da det eneste som ikke kommer i klasse med en eneste venn fra bhg. Hun er helt alene blant fremmede mens resten av venninne fra bhg kom i samme klasse. 
vi flyttet hit spseifikt for å bli godt kjent med venner før skolestart.
 

Vi er helt knust og har bedt om møte med skolen. Men jeg har hørt fra andre foreldre at man ikke kommer noen vei med den skolen..

Hva bør være slagplanen fremmover og hvor kan man klage? Advokatmat?

Anonymkode: 4f889...4c3

Siden dere er nyinnflyttede uten stort nettverk synes jeg du skal legge vekt på det i kontakten med skolen og behovet for trygghet. At med større nettverk hadde du ikke tatt kontakt. Dere forstår at skolen ikke kan vite om alle barns omstendigheter og derfor informererer dette jo om akkurat det at dere flyttet for å få trygg skolestart og som barnet nå mister.

Vi flyttet også siste året i barnehagen. De var 8 skolestartere totalt, kun 5 stk skulle til samme skole (4 gutter og 1 jente) så de delte gutta i 2 og jenta for seg. Yngste gikk i samme barnehage, de var 21 skolestartere. Der havnet 13 stk i en klasse, 6 stk (2 jenter og 4 gutter) i en klasse og 2 stk i en klasse (2 gutter)  Det ble skjevt, så den ene mammaen til de to gutta i den siste klassen nektet det, mente han trengte flere kjente så de endte opp med 14 av 21 i en klasse fra samme barnehage i og 1 fra samme barnehage i en annen. Kan si det ble blandet om etter en del år, for så på ungdomsskolen å havne tilbake til mange grupper som gikk i barnehagen sammen igjen…. 

Anonymkode: 4c209...2e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også planer om å danne vennskap før skolestart. Disse vennskapene holdt ca to uker før barna fant seg nye venner. Dette kommer til å gå kjempefint. Det er enormt mye fokus på vennskap og inkludering når de starter på skolen.

Anonymkode: eaced...4fb

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet. Han får seg nye venner fra klassen da. Vi bor ikke i usa og å kontakte advokat er bare.......

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Herlighet. Han får seg nye venner fra klassen da. Vi bor ikke i usa og å kontakte advokat er bare.......

Hvis skolen blånekter og ikke er interessert til å høre på oss så kanskje man er nødt til å gå den veien for å bli hørt. 
 

Skolen har ihvertfall ikke barnets beste i fokus, det er  veldig tydelig. Og det bør de kanskje gjøres oppmerksomme på.

Anonymkode: 4f889...4c3

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som en herlig forelder å ha i klassen. 

Anonymkode: e736b...1a3

  • Liker 13
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis skolen blånekter og ikke er interessert til å høre på oss så kanskje man er nødt til å gå den veien for å bli hørt. 
 

Skolen har ihvertfall ikke barnets beste i fokus, det er  veldig tydelig. Og det bør de kanskje gjøres oppmerksomme på.

Anonymkode: 4f889...4c3

De kan vel leke sammen i friminuttet da. Jeg synes det positivt å vå nye venner. Unger må ha litt utfordringer i livet siden mamma ikke kan ordne alt hele tiden.

Ikke pakk ungen din inn i bomull.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helikopter-mamma. Fins en del av de. 

Anonymkode: 034e2...120

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du høres ut som en herlig forelder å ha i klassen. 

Anonymkode: e736b...1a3

Jeg kan nok komme til å bli forferdelig krevende for skolen ja, om de ikke gjør jobben sin.

Som mor må jeg kjempe for mitt barn. Jeg er ikke sånn som nikker og godtar alt

Jeg er vennlig og grei mpt foreldre og andre barna. 

Anonymkode: 4f889...4c3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (3 minutter siden):

De kan vel leke sammen i friminuttet da. Jeg synes det positivt å vå nye venner. Unger må ha litt utfordringer i livet siden mamma ikke kan ordne alt hele tiden.

Ikke pakk ungen din inn i bomull.

Hun har hatt nok av utfordringer med sine språkutfordringer. Kjent på mye utenforskap i sitt korte liv. 
Du fikk med deg saken i vg i forrige uke med 12 åringen som tok livet sitt? 

Men jeg bør selvfølgelig bare gi faen å la det stå til..

Anonymkode: 4f889...4c3

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ok, barnet har tidligere hart en språkforsinkelse og tidligere slitt med trivsel og det sosiale. Vi byttet tidlig til denne bhg for å sikre oss at hun fikk gode relasjoner før skolestart. Det har hun også fått. Hun har ingen diagnoser nå, men har et dårlig språk sammenlignet med jevnaldrende.

Så tar skolen og putter alle barna fra bhg i en egen klasse og hun i en annen. Hun ble puttet i en klasse hvor alle barna har gått i en annen bhg og er en sammensveiset gjeng. Hun er den eneste!! 
 

Jeg synes det er sterkt kritikkverdig. Og har dessverre hørt at skolen tar null hensyn til foreldre sitt ønsker på dette feltet. Det virker ikke som trivsel er av viktighet for dem.

 

jeg har kontaktet skolen for møte

 

TS

Anonymkode: 4f889...4c3

Har det slått deg at foreldrene til de andre barna har bedt om å IKKE komme i klasse med ditt barn, nettopp for å slippe å være støttekontakter?

Det er ikke kritikkverdig, det kan være mange grunner for at skolen gjør som de gjør. Klassene kan bla.a være delt inn etter bosted, etter innspill fra bhg eller etter innspill fra foreldre. Vennskap endrer seg uansett mye i første klasse, man får ny venner i klassen, ny venner på sfo, ny venner på diverse fritidsaktiviteter og beholder samtidig kontakten med de man virkelig trives med som man kjenner fra før. Hvis barnet ditt bytter klasse og alle de hun kjenner finner seg ny venner og ikke vil være med henne, hva skal du gjøre da? Tvingen gjennom at de skal være sammen ved hjelp av advokat?

Anonymkode: a51cd...c21

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kan nok komme til å bli forferdelig krevende for skolen ja, om de ikke gjør jobben sin.

Som mor må jeg kjempe for mitt barn. Jeg er ikke sånn som nikker og godtar alt

Jeg er vennlig og grei mpt foreldre og andre barna. 

Anonymkode: 4f889...4c3

Gjør jobben sin? Du mener tvinge andre til å være med din datter? Begynner å forstå hvorfor de andre foreldrene har bedt om at de IKKE skal komme i samme klasse.

Anonymkode: a51cd...c21

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har det slått deg at foreldrene til de andre barna har bedt om å IKKE komme i klasse med ditt barn, nettopp for å slippe å være støttekontakter?

Det er ikke kritikkverdig, det kan være mange grunner for at skolen gjør som de gjør. Klassene kan bla.a være delt inn etter bosted, etter innspill fra bhg eller etter innspill fra foreldre. Vennskap endrer seg uansett mye i første klasse, man får ny venner i klassen, ny venner på sfo, ny venner på diverse fritidsaktiviteter og beholder samtidig kontakten med de man virkelig trives med som man kjenner fra før. Hvis barnet ditt bytter klasse og alle de hun kjenner finner seg ny venner og ikke vil være med henne, hva skal du gjøre da? Tvingen gjennom at de skal være sammen ved hjelp av advokat?

Anonymkode: a51cd...c21

Jeg er helt sikker på det ja.

Ingen av de andre barna er støttekontakter, de er gode venner. Hun har ikke spesielle behov. Jeg er gode venner med foreldrene.

Jeg fikk beskjed av skolen av inndelingen ble gjort utelukkende pga geografi.  Det skiller meter mellom hvilke klasse hun ble satt i. Jeg spurte rektor og hun sa at mitt barn bodde på grensa til den og den klassen. Det slo dessverre veldig uheldig ut.

 

 

Anonymkode: 4f889...4c3

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gjør jobben sin? Du mener tvinge andre til å være med din datter? Begynner å forstå hvorfor de andre foreldrene har bedt om at de IKKE skal komme i samme klasse.

Anonymkode: a51cd...c21

Ingen har bedt om det. Slutt å vri om historien her. 
 

klassene ble delt inn på grunnlag av geografi. Den samme inndelingen skjedde året før. Problemet er at ingen fra bhg bor like i nærheten. 
 

 

Anonymkode: 4f889...4c3

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...