Gå til innhold

Er badematte bare for pynt(??)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg hatt rareste samtalen med samboer angående badematter. Han mener det er bare for pynt, mens jeg mener det har praktiske funksjoner.  Som f eks å ikke ha for bløt gulv etter man har enten dusjet eller badet for å hindre å f eks skli eller tråkke på noe bløtt når man har skiftet. Derfor vil jeg skifte badematte oftere fordi det blir brukt.

Oppriktig mener han at det ikke har funksjonelle grunner men kun for estetiske (????) og han syntes jeg var sær.

Er det noe jeg har misforstått og faktisk helt på bærtur. 😂 veldig nysgjerrig; bruker dere badematte?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker badematte for å ha noe å stå på, sette beina på, når jeg er på badet. Jeg har kaldt badegulv. Jeg har to, og de er definitivt ikke til pynt. 

Anonymkode: c84da...ce9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tillegg: hvis jeg hadde varme i gulvet, ville jeg ikke hatt bruk for badematte. 

Anonymkode: c84da...ce9

AnonymBruker
Skrevet

Aldri hatt badematte. Syns de bare er rot.. ligger de å blir våte og tørker flere ganger mellom hver vask vil jeg også syns det er litt ekle ( uten at det vel er mer en følelse) 

Hat varme i gulvet.

Anonymkode: a4e3d...87e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mest for pynt. Men ligger foran vaskemaskin og vask. Så er myke å stå på der man tilbringer noen minutter. Så litt praktisk.

Anonymkode: 1a4e2...6ab

Skrevet (endret)

Hva slags badematte mener du da? Jeg synes ikke det er "pynt" med sånne. Bare i veien og man kan snuble i dem. Rotete å ha på gulvet.

Jeg liker i hvert fall ikke badematter hvis du mener den gamle typen med lugg og gummi under. Støv- og skittsamlere. Ville ikke stått på en sånn med våte føtter.

Det finnes også mer moderne badematter av frotté, ment å stå på med våte føtter når man kommer ut av dusjen. Disse er enklere å vaske og kan kastes i maskinen sammen med håndklær. Da er det for så vidt ok med badematte.

Uansett, jeg liker ikke badematter. Jeg har det ikke. Har varmekabler under baderomsgulvet, så det er lunt å stå på uansett.

Endret av Million
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, de har en funksjon. Jeg har en foran dusjen og en foran speilet på badet. Vi har ikke på varmekabler annet enn på vinteren, så det er viktig å ha noe som suger opp vannet fra føttene etter dusjen. Jeg er veldig frysen også, så da er det fint med ett foran speilet også. 

Anonymkode: 1a2ec...49b

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde et bad der gulvet var veldig glatt. Da var det greit med en matte å stå på i to sekunder når man kom ut av dusjen. Jeg slengte den bare i vaskemaskinen (alene) om jeg følte at den var skitten nok. En badematte til pynt hadde jeg bare tenkt på om badet var like stort som min nåværende leilighet ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mye greiere å bruke et håndkle som badematte.

Anonymkode: 752bd...42e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sånn badematte av frotté bruker vi når vi har vært i dusjen. Men den ligger jo ikke på gulvet om ingen er i dusjen. 

Anonymkode: 42fa1...d46

AnonymBruker
Skrevet

Vi har badematte av nytelsesgrunner, synes det er deilig og mykt å stå på den, pluss gir varme og lunhet under føttene 🙂

Anonymkode: 5770e...4a0

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes selv badematter er litt rotete. Jeg har ikke noen minimalistisk stil, men merker det når den vaskes at det ser ryddigere uten. Den har likevel en funksjon, og veldig greit å ha noe å tråkke på rett ut av dusjen. 

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (40 minutter siden):

Nei, jeg liker ikke badematter hvis du mener den gamle typen med lugg og gummi under. Støv- og skittsamlere. Ville ikke stått på en sånn med våte føtter.

Disse kan da også vaskes, jeg vasker min en gang i uka sammen med håndklær på 60 grader.

Anonymkode: 28e22...ffb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Disse kan da også vaskes, jeg vasker min en gang i uka sammen med håndklær på 60 grader.

Blir de ikke fryktelig tunge av vann og tar en evighet å tørke med den gummien på baksiden?

Uansett, hver sin smak.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (4 minutter siden):

Blir de ikke fryktelig tunge av vann og tar en evighet å tørke med den gummien på baksiden?

Uansett, hver sin smak.

Nei, den tørker fort. Og jeg har god sentrifuge så det er ikke noe problem. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for estetikk, men for funksjon. Når man kommer dryppende våt ut fra dusjen og skal tørke seg, jeg liker ikke å stå i en våte flekker på gulvet, eller at de er der når jeg har tatt på sokker og skal inn på badet igjen for å gå på do eller sminke meg eller noe. Har hatt det av den grunn, men foretrekker egentlig bare å bruke et håndkle. Etter det er brukt en gang så havner det på gulvet for å tråkke på og tørke føtter før det går i vaskemaskinen.

Anonymkode: 8ec4c...7f0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Million said:

Uansett, hver sin smak.

Du har rett i å være skeptisk.

Jeg vasket våre i vaskemaskinen noen ganger i året i flere år, helt frem til en dag, da ting gikk skikkelig skeis.

Det ble ubalanse under sentrifugering og maskinen begynte å hoppe. Jeg mener virkelig HOPPE.

Det var utrolig flaks at vi var i umiddelbar nærhet når det skjedde, for tørketrommelen som stod på toppen begynte å bevege seg og vi fikk såvidt stoppet maskinen og hindret at tørketrommelen smalt i gulvet.

Men ikke nok med det, hele trommelen i vaskemaskinen løsnet, da hele festeordningen var knekt. Det var umulig å få den reparert.

Det var siste gang jeg vasker noe slikt i maskinen. Selv om det vil gå bra de fleste ganger, så _kan_ det gå skikkelig gærent.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vasket våre i vaskemaskinen noen ganger i året i flere år, helt frem til en dag, da ting gikk skikkelig skeis.

Det ble ubalanse under sentrifugering og maskinen begynte å hoppe. Jeg mener virkelig HOPPE.

Det var utrolig flaks at vi var i umiddelbar nærhet når det skjedde, for tørketrommelen som stod på toppen begynte å bevege seg og vi fikk såvidt stoppet maskinen og hindret at tørketrommelen smalt i gulvet.

Men ikke nok med det, hele trommelen i vaskemaskinen løsnet, da hele festeordningen var knekt. Det var umulig å få den reparert.

Det var siste gang jeg vasker noe slikt i maskinen. Selv om det vil gå bra de fleste ganger, så _kan_ det gå skikkelig gærent.

Jeg tviler litt på at dette skjedde fordi du vasket ei badematte. Tror maskinen bare var ødelagt. Det går jo helt fint å vaske gulvtepper som er mye større og tyngre enn ei badematte.

Anonymkode: fa8c3...a32

• Liker 3
Gjest AnonymBrukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette kan skje med en vanlig vask også. Det er en av grunnene til å ikke reise fra en vaskemaskin som er i gang.

AnonymBruker
Skrevet

Her bruker vi bare et håndkle til å stå på etter dusj. Badematter som jeg er oppvokst med er bateriebomber, ergo ser jeg på de som det. Man vet aldri hvor ofte de blir rengjort, de ble aldri det 'før i tiden' 😛

Badematte kommer ikke inn i mitt hus.

Anonymkode: cdab8...f8e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...