AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #21 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da går man direkte til personen det gjelder. Jeg jobber også deltid, og er rammet av migrene spesielt på sommertid så jeg holder meg inne dørs store deler av døgnet og av og til er jeg sengeliggende hele dagen pga dette. Hadde jeg gått en tlf fra kommunelegen om at naboen har tatt kontakt og er bekymret for mitt ve og vel så hadde jeg blitt lynende forbanna altså. Ts, kontakt personen det gjelder. Ingen andre!! Anonymkode: b20b6...ba6 Det er gjort for lenge siden. Takk for velmenende råd, det eneste jeg trengte svar på, var hvor jeg vender meg med min bekymring. Jeg er ikke interessert i å dele personens livshistorie, eller detaljer omkring min relasjon til vedkommende. Noen kunne faktisk skjønt hvem det gjaldt! Norge er et lite land. Dette er et menneske jeg bryr meg om og er bekymret for. Anonymkode: 459bf...eb1 1 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #22 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, ærlig talt. Du passer dine egne saker. Anonymkode: 67571...e3e Nettopp. Og jeg anser mennesker jeg bryr meg om som "mine saker"👍 Anonymkode: 459bf...eb1 5 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #23 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Fint du bryr deg. Jeg har tidligere kontaktet legevakt og fastlegen til min eks, da han var langt nede og snakket mye om å ta livet sitt. Kontakt kommunelegen eller legevakt, så vurderer de situasjonen og kan også kontakte personens fastlege. I min varsling ringte helsepersonell eksen og dro hjem til han. Anonymkode: ade7c...cb2 Takk. Jeg kontaktet faktisk i dag "sidetmedord" og utdypet situasjonen, og de sa det samme som du sier her❤️ Anonymkode: 459bf...eb1 2 2
Svartfugl Skrevet 7. juni 2023 #24 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Godt spørsmål, for meg hører dette creepy ut, en merkelig person som skal ta en annen, kanskje en kvinne som er blitt avvist. Anonymkode: be8fe...fbd Nei, hun prøver å hjelpe noen som kanskje trenger hjelp. 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #25 Skrevet 7. juni 2023 Jeg ville latt ligge. Har ringt på nabo en gang. Han kunne ikke gå inn i huset sitt fordi det var så mye giftig gass og farlige dyr der inne så han satt ute og frøs. Da må noe gjøres. Men snakket med han først for å se om noe kunne gjøres. Man ringer ikke helsevesen på en person uten å ha undersøkt saken. Anonymkode: 95216...4d0 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #26 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville latt ligge. Har ringt på nabo en gang. Han kunne ikke gå inn i huset sitt fordi det var så mye giftig gass og farlige dyr der inne så han satt ute og frøs. Da må noe gjøres. Men snakket med han først for å se om noe kunne gjøres. Man ringer ikke helsevesen på en person uten å ha undersøkt saken. Anonymkode: 95216...4d0 Hvor har du det fra at saken ikke er undersøkt? Med vilje ga jeg ingen detaljer om personen eller vår relasjon. Synes det er dårlig gjort av deg å dele detaljene omkring din nabo. Om vedkommende er frisk nå og leser dette - eller en pårørende er her og ser du deler sånt?!? Det du skriver er detaljert og gjenkjennelig. Anonymkode: 459bf...eb1 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #27 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): La oss si du ringer kommunelegen. Vedkommende sjekker om den voksne er ok. Den voksne svarer «nei, jeg sliter noe voldsomt psykisk.» Legen spør: «vi, du ha behandling/hjelp?» den voksne svarer «neitakk.» Saken er avsluttet. Det kan ikke utøves tvang uten et vedtak. Og da må vedkommende enten være umyndig eller farlig - konkret farlig. Og å følge opp noen uten samtykke? Tvang. Anonymkode: 96109...c1c Det kan godt tenkes at det ikke skjer noe, men kanskje skjer det også noe...? Jeg er ikke synsk, så jeg klarer ikke se fremtiden. Kanskje tenker helsevesenet at personen fremstår helt fin, hva vet jeg? Jeg vet bare hva jeg har observert og observerer av fysiske og kognitive forandringer hos personens, og ønsker å gjøre et forsøk på å bedre situasjonen. Da vet jeg i alle fall at jeg prøvde, og kommer dagen da personen skader seg selv alvorlig,, vil det kanskje, kanskje, være mindre vondt for meg, fordi jeg vet at jeg stilte opp ved å både være tilstede selv, men også prøve å skaffe profesjonell hjelp. Anonymkode: 459bf...eb1 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #28 Skrevet 7. juni 2023 Syns det er kjempe fint at du bryr deg. Broren min slitet med alvorlig psykisk sykdom. Ved to anledninger har jeg blitt kontaktet av noen som ikke kjenner meg som er veldig bekymret. Mammaen til samboeren min er bipolar.. han har blitt oppringt av en nabo noen ganger fordi naboen er bekymret! TUSEN TAKK til dere som ser og bryr dere om mennesker som sliter. Takk for at dere spør❤️ Anonymkode: 019d4...5c5 3 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #29 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Joda, men så har man en del av dem som synes alt som ikke passer inn i deres personlige, ytterst snevre definisjon av «normal», er bekymringsverdig. Det kan jo tenkes at selv en psykisk frisk person kan føle det ubehagelig og invaderende å bli beskyldt for å være psykisk syk? Anonymkode: 237f3...561 Tro meg, jeg kjenner flere mennesker enn personen jeg er bekymret for! Jeg skal ikke sende bekymringsmelding for en haug folk. Jeg er bekymret for en spesiell person som har forandret væremåte drastisk. Men kanskje bekymrer jeg meg for lett...? For det du uttrykker her, opplever jeg som bekymringsfullt! På seg selv kjenner man jo andre-så du har en svært snever definisjon av "normal", eller? Ta kontakt om du vil snakke om det. Greit med utfyllende bakgrunnsinformasjon før jeg sender en eventuell bekymringsmelding 😂😂 Anonymkode: 459bf...eb1 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #30 Skrevet 7. juni 2023 Usikker, tror jeg ville ha prøvd kommunelegen. Bra du bryr deg. Og bra du har vett til å la være å utbrodere detalljer her. Ekkelt hvis noen kan kjenne seg igjen. "Alle" leser KG selv om de ikke har bruker og kommenterer her, og det er det ikke alltid at folk tenker over. Anonymkode: 4848e...b30 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #31 Skrevet 7. juni 2023 Men hvorfor spør du ikke personens nærmeste om hen har det bra? Stoler du ikke på dem heller? Anonymkode: 11681...365 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #32 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da går man direkte til personen det gjelder. Jeg jobber også deltid, og er rammet av migrene spesielt på sommertid så jeg holder meg inne dørs store deler av døgnet og av og til er jeg sengeliggende hele dagen pga dette. Hadde jeg gått en tlf fra kommunelegen om at naboen har tatt kontakt og er bekymret for mitt ve og vel så hadde jeg blitt lynende forbanna altså. Ts, kontakt personen det gjelder. Ingen andre!! Anonymkode: b20b6...ba6 Ts opplyser at h*n ikke vet hvem arbeidsgiver til vedkommende er, og at ts derfor ikke kan diskutere sin bekymring med arbeidsgiver, videre at personen jobber deltid og hjemme - altså har personen det er bekymring for muligens ikke tilknytning til kolleger heller. Fordi du selv jobber deltid, blir du opprørt/fornærmet over at ts er bekymret for personen og ønsker finne ut hvor man sender bekymringsmelding for en voksen? Dette handler ikke om deltidsjobb! Det handler om bekymring for en person som tydeligvis ikke har så mange relasjoner i livet sitt. Ts bryr seg og vil hjelpe. Jeez... Ikke rart det er krig i verden, sierem. Anonymkode: 459bf...eb1 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #33 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hvorfor spør du ikke personens nærmeste om hen har det bra? Stoler du ikke på dem heller? Anonymkode: 11681...365 Søte deg, jeg er personens nærmeste! Vedkommende har ikke nær familie, ingen levende slekt og lav tilknytning til arbeidslivet. Og hva mener du med om jeg ikke stoler på dem "heller"? Hvem har du fått for deg at jeg ikke stoler på? Anonymkode: 459bf...eb1 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #34 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Søte deg, jeg er personens nærmeste! Vedkommende har ikke nær familie, ingen levende slekt og lav tilknytning til arbeidslivet. Og hva mener du med om jeg ikke stoler på dem "heller"? Hvem har du fått for deg at jeg ikke stoler på? Anonymkode: 459bf...eb1 Kjære vene ro deg ned. Har personen tillit til deg er du kan hende oppført som hens nærmeste pårørende? Har vedkommende lagt deg til i min helsejournal"? Litt lettere å kommunisere med de rette instanser da enn for bare "en utenforstående" Det er jo den som står der de evt kontakter Anonymkode: 11681...365 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #35 Skrevet 7. juni 2023 Ts her: Takk til alle som har gitt nyttige tilbakemeldinger. Jeg har i tillegg til å henvende meg her blant annet kontaktet sidetmedord i dag. Svarene fra pårørende- og interessseorg for mental helse er helt i tråd med det flere sier her. Man skal bry seg, man skal være tilstede for den som sliter, og man skal kontakte kommunelege/legevakt om man ikke kjenner til fastlege. Jeg har sendt avgårde en epost til kommunelege, og håper at denne personen, som jeg er genuint glad i og bekymret for, får tilbud en en form for oppfølging ❤️ Anonymkode: 459bf...eb1 1 8
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #36 Skrevet 7. juni 2023 Har du lite og gjøre ts? Anonymkode: 978b2...8ac 1
Nevrosererroser Skrevet 7. juni 2023 #37 Skrevet 7. juni 2023 Jeg og partner var i en lignende situasjon tidligere i år, vi visste hvem vedkommendes fastlege og en annen behandler var så vi sendte bekymringsmelding til til begge disse og kommunelegen. Vi sendte alt pr post da det var et krav fra kommunelegen i vedkommendes kommune og oppga det vi hadde av informasjon på vedkommende, i vårt tilfelle inkluderte det personnummer, men man kommer langt med navn, telefonnummer og adresse fikk vi beskjed om. Vi la også med vår kontaktinformasjon. Vi hadde snakka med personen det gjaldt ved flere anledninger og ga også beskjed til vedkommende om at vi hadde sendt bekymringsmelding og hvorfor. Personen ville ikke ha kopi av brevet vi sendte men fikk tilbudet så alt var veldig åpent og ærlig. I vårt tilfelle førte bekymringsmeldingen raskt til møte med oss, den det gjaldt, behandler og NAV. Vi fikk snakka godt ut om bekymring, personen selv fikk komme med egne betraktninger og ønsker, alt i alt et veldig nyttig og godt møte som førte til en tiltaksplan og oppfølging som burde vert på plass tidligere. Vinopplevde at det ble tatt på alvor og personen det gjelder har det i dag mye bedre enn før vi sendte bekymringsmeldingen, hen har greid å delta og følge opp selv så etter møtet har ikke vi gjort særlig mye annet enn å heie og støtte på sidelinjen. 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #38 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du lite og gjøre ts? Anonymkode: 978b2... Ca like mye som deg, tydeligvis 😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂 Anonymkode: 459bf...eb1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #39 Skrevet 7. juni 2023 Hvis noen man kjenner endrer personlighet og oppførsel og feks blir psykotisk, så er ikke bare den personen en fare for seg selv, men potensielt flere. Selvsagt er det bra at folk bryr seg og melder bekymring hvis noe er alvorlig galt. Jeg regner ikke med at vedkommende har en lett depresjon liksom .. Anonymkode: 34ae6...04c 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #40 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvis noen man kjenner endrer personlighet og oppførsel og feks blir psykotisk, så er ikke bare den personen en fare for seg selv, men potensielt flere. Selvsagt er det bra at folk bryr seg og melder bekymring hvis noe er alvorlig galt. Jeg regner ikke med at vedkommende har en lett depresjon liksom .. Anonymkode: 34ae6...04c Nei, jeg tror ikke det. Jeg har sett en veldig stor forandring hos personen. Personlighet, humør, matvaner, hygiene osv osv. Men jeg er jo ikke ekspert, derav ønsker om å melde fra til helsepersonell. Jeg tror ikke det er psykose og heller ikke fare for andres liv og helse, men føler meg tryggere ved å la andre med rett utdanning avgjøre det! Anonymkode: 459bf...eb1 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå