AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #1 Skrevet 7. juni 2023 Hei. Er det noen som vet hvordan man går frem for å sende bekymringsmelding (eller lignende) om en voksen? Jeg vet ikke hvem personen har som fastlege. Personen jobber kun deltid og fra hjemmekontor. Jeg vet ikke om hen har nær kontakt med overordnet, eller hvem som er overordnet i jobbsituasjon. Jeg frykter alvoelig depresjon /psykisk sykdom hos personen , og det hadde vært trygt å vite at helsevesen/kommune eller en annen instans hadde blitt koblet på-om enn bare for å utelukke at noe er alvorlig galt. Anonymkode: 459bf...eb1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #2 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei. Er det noen som vet hvordan man går frem for å sende bekymringsmelding (eller lignende) om en voksen? Jeg vet ikke hvem personen har som fastlege. Personen jobber kun deltid og fra hjemmekontor. Jeg vet ikke om hen har nær kontakt med overordnet, eller hvem som er overordnet i jobbsituasjon. Jeg frykter alvoelig depresjon /psykisk sykdom hos personen , og det hadde vært trygt å vite at helsevesen/kommune eller en annen instans hadde blitt koblet på-om enn bare for å utelukke at noe er alvorlig galt. Anonymkode: 459bf...eb1 Hvilken relasjon har du til vedkommende, som gjør at du er så sikker på psykisk sykdom? Anonymkode: 420cc...a50 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #3 Skrevet 7. juni 2023 Da er det nok kommunelegen du må kontakte som igjen tar kontakt med personens fastlege. Men du vet at ingenting vil skje? Fastlegen vil kun ringe og høre hvordan vedkommende har det. Så lenge vedkommende ikke plager noen eller truer med selvmord så vil ikke helsevesenet gjøre noe. De kan ikke gjøre noe annet enn å ringe og spørre. Jeg lurer også på hva slags relasjon du har til vedkommende som du tydeligvis ikke vet så mye om, men samtidig tror er psykisk syk. Anonymkode: 220a0...97a 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #4 Skrevet 7. juni 2023 Du kan melde fra til kommune- eller bydelsoverlegen. Anonymkode: 45471...907 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #5 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvilken relasjon har du til vedkommende, som gjør at du er så sikker på psykisk sykdom? Anonymkode: 420cc...a50 Hvorfor vil du vite det? Spørsmålet mitt er om noen vet hvordan man sender bekymringsmelding for en voksen. Om dette er min nabo som jeg har kjent i to uker, eller min mor spiller vel ingen trille? Jeg er bekymret for en person, og ønsker melde dette til rette instans - om så kun for å UTELUKKE noe galt. Anonymkode: 459bf...eb1 6 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #6 Skrevet 7. juni 2023 Sånn i utgangspunktet kan du ikke melde det til noen andre enn lege eller kommuneoverlege. Anonymkode: 6676a...aef 2 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #7 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da er det nok kommunelegen du må kontakte som igjen tar kontakt med personens fastlege. Men du vet at ingenting vil skje? Fastlegen vil kun ringe og høre hvordan vedkommende har det. Så lenge vedkommende ikke plager noen eller truer med selvmord så vil ikke helsevesenet gjøre noe. De kan ikke gjøre noe annet enn å ringe og spørre. Jeg lurer også på hva slags relasjon du har til vedkommende som du tydeligvis ikke vet så mye om, men samtidig tror er psykisk syk. Anonymkode: 220a0...97a Godt spørsmål, for meg hører dette creepy ut, en merkelig person som skal ta en annen, kanskje en kvinne som er blitt avvist. Anonymkode: be8fe...fbd 6
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #9 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da er det nok kommunelegen du må kontakte som igjen tar kontakt med personens fastlege. Men du vet at ingenting vil skje? Fastlegen vil kun ringe og høre hvordan vedkommende har det. Så lenge vedkommende ikke plager noen eller truer med selvmord så vil ikke helsevesenet gjøre noe. De kan ikke gjøre noe annet enn å ringe og spørre. Jeg lurer også på hva slags relasjon du har til vedkommende som du tydeligvis ikke vet så mye om, men samtidig tror er psykisk syk. Anonymkode: 220a0...97a Takk. Da kontakter jeg kommunelegen. Anonymkode: 459bf...eb1 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #10 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Godt spørsmål, for meg hører dette creepy ut, en merkelig person som skal ta en annen, kanskje en kvinne som er blitt avvist. Anonymkode: be8fe...fbd Hvordan kan man "ta" noen ved å melde fra til rette instans? Jeg melder vel bare inn at jeg er bekymret for personens velbefinnende, og hva jeg har observert av endring i personens oppførsel, hukommelse og humør, også får helsevesenet ta ansvar for situasjonen - eller ikke. Uansett har jeg da gjort en bitteliten innsats for at personen kanskje og forhåpentligvis kan få det litt bedre? Trist at du føler behov for å "stemple" andre som creepy når de er redd for noens mentale tilstand. Anonymkode: 459bf...eb1 10 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #11 Skrevet 7. juni 2023 Har ikke personen en pårørende du kan spørre? I elektronisk helsejournal har man da om man er registrert oppgitt en pårørende. Ment som kontaktperson i nødstilfeller om hen trenger helsehjelp. Anonymkode: 11681...365 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #12 Skrevet 7. juni 2023 Nei, ærlig talt. Du passer dine egne saker. Anonymkode: 67571...e3e 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #13 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor vil du vite det? Spørsmålet mitt er om noen vet hvordan man sender bekymringsmelding for en voksen. Om dette er min nabo som jeg har kjent i to uker, eller min mor spiller vel ingen trille? Jeg er bekymret for en person, og ønsker melde dette til rette instans - om så kun for å UTELUKKE noe galt. Anonymkode: 459bf...eb1 Men det er det ingen som kan. Å være deprimert uten å forsøke bedre sin helse eller oppsøke hjelp er et valg man som myndig er mer enn fri til å ta. La oss si du ringer kommunelegen. Vedkommende sjekker om den voksne er ok. Den voksne svarer «nei, jeg sliter noe voldsomt psykisk.» Legen spør: «vi, du ha behandling/hjelp?» den voksne svarer «neitakk.» Saken er avsluttet. Det kan ikke utøves tvang uten et vedtak. Og da må vedkommende enten være umyndig eller farlig - konkret farlig. Og å følge opp noen uten samtykke? Tvang. Og om du nå tenker «folk prioriterer ned psykisk sykdom»? Om vedkommende hadde feks diabetes og valgte å ikke følge med på blodsukker så er det også helt ok. Vedkommende vil dø en tidlig og fæl død, men det er ingen som kan nekte deg det, ts. Anonymkode: 96109...c1c 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #14 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, ærlig talt. Du passer dine egne saker. Anonymkode: 67571...e3e Nei, ærlig talt. Flere burde bry seg, det kalles medmenneskelighet. Anonymkode: 6133b...389 9 4 2
17.11 Skrevet 7. juni 2023 #15 Skrevet 7. juni 2023 22 minutter siden, AnonymBruker said: Har ikke personen en pårørende du kan spørre? I elektronisk helsejournal har man da om man er registrert oppgitt en pårørende. Ment som kontaktperson i nødstilfeller om hen trenger helsehjelp. Anonymkode: 11681...365 Og hvordan i alle dager mener du at ts skulle fått tilgang til vedkommendes journal? 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #16 Skrevet 7. juni 2023 Fint du bryr deg. Jeg har tidligere kontaktet legevakt og fastlegen til min eks, da han var langt nede og snakket mye om å ta livet sitt. Kontakt kommunelegen eller legevakt, så vurderer de situasjonen og kan også kontakte personens fastlege. I min varsling ringte helsepersonell eksen og dro hjem til han. Anonymkode: ade7c...cb2 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #17 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, ærlig talt. Du passer dine egne saker. Anonymkode: 67571...e3e Nordmenn er altfor god til å passe sine saker når det gjelder ubehagelige ting. Det rette er å varsle helsepersonell som har rett utdannelse til å vurdere en person og tilby eventuell oppfølging. Anonymkode: ade7c...cb2 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #18 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, ærlig talt. Flere burde bry seg, det kalles medmenneskelighet. Anonymkode: 6133b...389 Da går man direkte til personen det gjelder. Jeg jobber også deltid, og er rammet av migrene spesielt på sommertid så jeg holder meg inne dørs store deler av døgnet og av og til er jeg sengeliggende hele dagen pga dette. Hadde jeg gått en tlf fra kommunelegen om at naboen har tatt kontakt og er bekymret for mitt ve og vel så hadde jeg blitt lynende forbanna altså. Ts, kontakt personen det gjelder. Ingen andre!! Anonymkode: b20b6...ba6 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #19 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nordmenn er altfor god til å passe sine saker når det gjelder ubehagelige ting. Det rette er å varsle helsepersonell som har rett utdannelse til å vurdere en person og tilby eventuell oppfølging. Anonymkode: ade7c...cb2 Joda, men så har man en del av dem som synes alt som ikke passer inn i deres personlige, ytterst snevre definisjon av «normal», er bekymringsverdig. Det kan jo tenkes at selv en psykisk frisk person kan føle det ubehagelig og invaderende å bli beskyldt for å være psykisk syk? Anonymkode: 237f3...561 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #20 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ikke personen en pårørende du kan spørre? I elektronisk helsejournal har man da om man er registrert oppgitt en pårørende. Ment som kontaktperson i nødstilfeller om hen trenger helsehjelp. Anonymkode: 11681...365 Jeg er vel i grunnen nærmeste pårørende. Personen har ikke gjenlevende slektninger. Jeg har ikke tilgang på journal. Jeg vet ikke navn på fastlege. Vedkommende har en deltidsjobb, startet etter pandemien og basert hjemme. Jeg kjenner ikke til hvem som er overordnet, eller hvor i verden "hovedkontoret" er. Anonymkode: 459bf...eb1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå