Gå til innhold

Referanse. Sjefen vil ikke gi meg det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør jeg da? Jeg har søkt lenge og endelig kommet inn på intervju. Jeg tror sjefen ikke vil gi det fordi han ikke vil bli kvitt meg

Anonymkode: c1fb9...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør ikkje bruke noverande sjef som referanse. Har du ingen andre å sette opp?

Noverande sjef kan skryte for mykje for å bli kvitt ein dårlig ansatt, eller snakke ned ein god ansatt som han ikkje vil miste. Det er vanskelig å stole på noverande sjef, og det veit dei som spør etter referanse.

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollegaer? Andre ledere eller lignende som har fulgt deg i firmaet du jobber i? 

 

De aller fleste ledere forstår at mange ansatte vil videre, ha nye utfordringer etc. Men forstår at det er vanskelig å spørre. 

Anonymkode: 5af69...a75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner du å gjøre en dårlig jobb, sluntre unna, kanskje komme litt for sent, dra tidligere osv. Så ser du hvor langt du kan dra det, så sier du opp, går på dagpenger og lever på NAV resten av livet, om du ikke kan kvalifisere til AAP.

Slik blir samfunnet når man "lever etter jobb" Man blir slaver, ikke frie sjeler.

Det orker ikke jeg lenger.

Anonymkode: e91a6...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller aldri som referanse dersom jeg har lite godt å si om vedkommende. Jeg har vanskeligheter for å lyve, samtidig som jeg ikke ønsker å ødelegge for noen som ønsker seg videre. 

Andre ledere kan være stikk motsatt, de skryter av ansatte de ønsker å bli kvitt og snakker ned ansatte de vil beholde. Svært dårlig moralsk sett. 

Er det noen andre i bedriften du har arbeidet tett med som du kan spørre? Det viktigste når du velger en referanse er noen som du stoler på (som ikke ønsker å sabotere deg) og som gir et sannferdig bilde av deg og jobben du gjør. 

Anonymkode: 63161...87d

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke «lovt» å si noe negativt som referanse. Man må ikke skrøyte på løgn heller, men man skal ikke si noe negativt.

Anonymkode: 6472e...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da begynner du å gjøre en dårlig jobb, sluntre unna, kanskje komme litt for sent, dra tidligere osv. Så ser du hvor langt du kan dra det, så sier du opp, går på dagpenger og lever på NAV resten av livet, om du ikke kan kvalifisere til AAP.

Slik blir samfunnet når man "lever etter jobb" Man blir slaver, ikke frie sjeler.

Det orker ikke jeg lenger.

Anonymkode: e91a6...86b

Hvis du sier opp jobben selv så er det hele 4 mnd med karantene før du får dagpenger. 

Anonymkode: 78814...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke kollegaer som referanse.

Anonymkode: d14ca...31e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er faktisk ikke «lovt» å si noe negativt som referanse. Man må ikke skrøyte på løgn heller, men man skal ikke si noe negativt.

Anonymkode: 6472e...8a5

Hvilken lov sier det? Gjør du en dårlig jobb, ikke samarbeider med andre, kommer for sent osv får du en dårlig referanse av lederen din.

Anonymkode: 2067f...eae

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er faktisk ikke «lovt» å si noe negativt som referanse. Man må ikke skrøyte på løgn heller, men man skal ikke si noe negativt.

Anonymkode: 6472e...8a5

Hvor fant du den loven? 😅

Anonymkode: 1848a...c8f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er faktisk ikke «lovt» å si noe negativt som referanse. Man må ikke skrøyte på løgn heller, men man skal ikke si noe negativt.

Anonymkode: 6472e...8a5

Joda, det er det. Men det er også lurt å ikke være referanse for noen om en ikke synes vedkommende gjør en ok jobb. 

Anonymkode: 35148...431

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke referanse for folk jeg ikke kan anbefale. Har vært nødt til å si nei noen ganger grunnet dette.

Anonymkode: 413e7...8c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør helt klart styre unna en som ikke ønsker å være referanse, men attest for arbeidsforholdet er regulert i AML.

Synes dette svaret på ung.no var utfyllende og forklarende, anbefaler å lese det, TS.

https://www.ung.no/oss/zymX5A5CFD8wurTZ3YhGoP

Anonymkode: 0fb1b...ee9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er faktisk ikke «lovt» å si noe negativt som referanse. Man må ikke skrøyte på løgn heller, men man skal ikke si noe negativt.

Anonymkode: 6472e...8a5

Jo, det er "lovt" (eller lov, lovlig).

Anonymkode: 0fb1b...ee9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp blitt oppgitt som referanse for en kollega, men dessverre for kollegaen valgte ny arbeidsgiver å snakke med sjefen her. Det var synd for kollegaen, tror hun ikke får ny jobb...  Litt sært, for sjefen var ikke oppgitt som referanse. Med god grunn, egentlig visste kollegaen at det ville slå negativt ut om det var sjefen som ble kontaktet.

Anonymkode: 363f9...508

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er faktisk ikke «lovt» å si noe negativt som referanse. Man må ikke skrøyte på løgn heller, men man skal ikke si noe negativt.

Anonymkode: 6472e...8a5

Jo, du blandet sammen. 

Det er ikke lov å skrive negativt i attest, altså skriftlig bekreftelse fra arbeidsforholdet. Den har du rett på å få, men den trenger heller ikke inneholde ros. 

Referanse er noe man stiller opp til frivillig, for å fortelle hvordan noen gjorde jobben. Den foregår vanligvis som en samtale, og det skinner ofte igjennom om man liker personen eller ikke. F.eks er det vanlig å spørre om man ville ansatt personen igjen. Legitimt å svare nei. 

Anonymkode: 6f262...0d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...