Tunique Skrevet 7. juni 2023 #81 Del Skrevet 7. juni 2023 Dette er jo i god kommunist ånd. Man må ikke velge bort dette nydelige flagget. Her skal alle mene det samme, ellers blir de kastet til ulvene. Synd at Thon måtte gi etter 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 7. juni 2023 #82 Del Skrevet 7. juni 2023 Nå er jeg så lei av hele opplegget. Jeg har mange homofile venner og støtter det fullt ut. Men nå tar det helt av 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr X Skrevet 7. juni 2023 #83 Del Skrevet 7. juni 2023 Jeg finner det veldig underlig at mange av de som snakker så høyt om hat og fobi mot LGHBT ikke på noen måte står tilbake mtp hatful opptreden, selv mot folk som argumenterer saklig. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 7. juni 2023 #84 Del Skrevet 7. juni 2023 (endret) Det er selvsagt Thon-kjeden sitt prerogativ å velge om de vil flagge eller ikke. Det er også like selvsagt at jeg velger om jeg vil bo på Thon eller et Strawberry-hotell. Det er også den skeive resepsjonisten sitt prerogativ å velge arbeidsgiver. Dette er Capitalism 101. Endret 7. juni 2023 av Snok1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 7. juni 2023 #85 Del Skrevet 7. juni 2023 ops2 skrev (14 minutter siden): Thon har snudd nå, og det skjønte jeg de kom til å gjøre. Det er ikke lov å velge bort Pride. "Det er ikke en nøytral handling". Ja, og det er ikke lov at en hotellkjede tar det standpunktet. De ansatte i firmaet og peanøttgalleriet på sosiale media tvinger fram at deres syn er det eneste som gjelder. Det skaper mer skjult motstand mot Pride enn tusen prester og imamer ville klart. Folk liker ikke tvang, og de ser at det er tvang og man kan ikke stå fram og si "jeg synes det er for mye konformitet nå" under eget navn. Er det rart at kommentarer blir moderert bort. Denne følelsen av at det er ikke lov å si noe, ville kommet fram i mer ordnete former hvis det var lov til å kritisere åpent. Anonymt kan man legge på litt ekstra av frustrasjon. Nå kommer motviljen sterkere fram for hvert år som Pride blir noe som ikke kan velges bort. Kunne et foreldreråd, kommune eller firma si nei takk uten denne fordømmelsen? Da blir flagget hengt opp og de som føler seg kneblet, brenner Prideflagg som en ren ytring mot tvang, ikke nødvendigvis mot Pride, men mot at det skal tvinges på alle. Flaggforbud er tvang. Kritikerne får også klare å stå for sin egen motstand og slutte og skylde på at det bare er pride som skaper motstand mot seg selv. Det er det ikke. Det er produsert en rekke forestillinger om pride de siste årene som glir motstandsløst ned i svelget på mange kritikere som var lettirriterte fra før, og som så bare blir spyttet opp igjen i nøyaktig den formen de gled ned i. Før kalte ofte de samme kritikerne pride for oppmerksomhetssykt og skrullete, men de skjønte i hvert fall at det var et arrangement. Mange av disse forestillingene er unyanserte eller direkte feil - de blir i hvert fall nesten aldri dokumentert, og argumenterer man for det er det alltid kamp for pubertetsblokkere = skader barn = pride eller fire menn i lakk og lær i bånd = perverst og skadelig for barn = pride. Den saklige kritikken om for eksempel pubertetsblokkere drukner i generelle fremstillinger av pride og fri som en hel og ødeleggende ideologi. I alle de mest betente debattene ser det ut som at hele språket har daua og at folk bare repeterer hverandre. Meningen om at alle må ta ansvar for alle de reaksjonene som rettes mot dem er tøv. Som kritiker har man ansvar for å informere seg selv før man slenger ut masse vage og grove påstander. Disse forestillingene bidrar selvfølgelig også til motstand fordi de former et statisk drittbilde av noe man ikke liker uten at man stiller et eneste spørsmål til hvordan bildet man produserer og reproduserer ser ut. Og når man er ferdig med å hjelpe til med å etablere det bildet, skylder man på at det er alle andre som får motstanden til å vokse. Total ansvarsfraskrivelse. For øvrig begynner også denne overforståelsen for folk som brenner folks, skolers og bedrifters private flagg, å bli ganske kjedelig. I tillegg er det ikke lov å brenne andres private eiendom. Hvis man ikke ønsker å bli tolket i lys av en kontekst man ikke liker, så får man søke om fritak fra det å være et sosialt samfunnsmenneske. At nedriving og påtenning av prideflagg bare skal signalisere en følelse av ufrihet, er umulig, all den tid brenning av slike flagg også gjøres av hardbarka homofobe. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 7. juni 2023 #86 Del Skrevet 7. juni 2023 (endret) Lenelarsen skrev (36 minutter siden): Man må ingenting. Men Thon valgte å gi etter, dessverre. Feighet. Ja, Thon hotels øverste ledelse opphevet det generelle flaggFORBUDET sitt. Nå er det til og med lov for de ansatte og tillitsvalgte ved hvert enkelt hotell å ha en samtale om hvorvidt de skal flagge eller ikke. Fryktelig. Endret 7. juni 2023 av Lava Anne 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 7. juni 2023 #87 Del Skrevet 7. juni 2023 Undrende123 skrev (3 timer siden): Og der innså Thon selv hvilken tabbe dette var, forbrukermakt virker. Nå bør de også komme med en beklagelse av de helt spinnville uttalelsene som kom på trykk i avisene i går. Kanskje mer aktivistmakt enn forbrukermakt dette. IDK. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buck Skrevet 7. juni 2023 #88 Del Skrevet 7. juni 2023 yamask skrev (6 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4oGE5R/thon-hotell-nekter-aa-heise-pride-flagg Thon Hotels ønsker ikke prideflagg utenfor deres hoteller i år. Istedenfor å respektere dette helt lovlige valget blir det skrik og hyl om homofobi og hat. Pride har gått fra å være en fin feiring av inkludering og kjærlighet til å bli rimelig ekstremistisk og totalitært der selv deres egne homofile medlemmer føler seg ekskludert. Pridetilhengere bruker skytingen i fjor som ammo, for hvis man ikke støtter pride så støtter man visst i følge dem skyting av mennesker. Hadde man ikke blitt påtvunget til å mene og si ting man ikke tror på (som at menn kan bli kvinner og vica verca) så tror jeg ikke motstanden mot pride hadde vært så stor. Nå er det politisk, men ikke demokratisk. Hva tenker dere? Er det innafor at en bedrift ikke vil flagge for pridebevegelsen? Det er ingen offentlig flaggdag, så her kan man flagge om man vil. Støtter Thon 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 7. juni 2023 #89 Del Skrevet 7. juni 2023 Hoppetaujenta skrev (1 time siden): Kommer an på hvordan du velger å se det. Hoteller skal selvfølgelig også være for homofile etc. Ganske sikker på at jeg som homofil hadde vært velkommen på hotellene til Thon:) 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 7. juni 2023 #90 Del Skrevet 7. juni 2023 (endret) Denne tvangen og det å presse en bedrift til de gir etter, og hat kommentarer fordi noen velger å ikke flagge må bli en slutt på. Folk blir forbanna på press og hets, og det forstår jeg godt. Nå går det for langt og det synes de fleste. La pride være pride og frivillig å feire. Folk som kommer med hat kommentarer mot både homofile og hat mot folk som ikke feirer pride ødelegger for alle. Folk er nødt til å tenke seg om. At en bedrift skal få så mye sinne og negativitet etter seg på grunn av de ikke ville flagge. Det er bare ikke greit. Pride skal være flott og gøy feiring for alle som vil feire. Ikke ødelegg en flott feiring med å starte med tvang. Endret 7. juni 2023 av Warrior Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 7. juni 2023 #91 Del Skrevet 7. juni 2023 Warrior skrev (4 minutter siden): Denne tvangen og det å presse en bedrift til de gir etter, og hat kommentarer fordi noen velger å ikke flagge må bli en slutt på. Folk blir forbanna på press og hets, og det forstår jeg godt. Nå går det for langt og det synes de fleste. La pride være pride og frivillig å feire. Folk som kommer med hat kommentarer mot både homofile og hat mot folk som ikke feirer pride ødelegger for alle. Folk er nødt til å tenke seg om. At en bedrift skal få så mye sinne og negativitet etter seg på grunn av de ikke ville flagge. Det er bare ikke greit. Pride skal være flott og gøy feiring for alle som vil feire. Ikke ødelegg en flott feiring med å starte med tvang. Enig i det du skriver. Tror faktisk det blir mot sin hensikt å "påtvinge" dette på feks denne hotellkjeden. Folk som er skeptisk til Pride i utgangspunktet, vil få det enda mer i vrangstrupen. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 7. juni 2023 #92 Del Skrevet 7. juni 2023 Warrior skrev (1 minutt siden): Denne tvangen og det å presse en bedrift til de gir etter, og hat kommentarer fordi noen velger å ikke flagge må bli en slutt på. Folk blir forbanna på press og det forstår jeg godt. Nå går det for langt og det synes de fleste. La pride være pride og frivillig å feire. Folk som kommer med hat kommentarer mot både homofile og hat mot folk som ikke feirer pride ødelegger for alle. Folk er nødt til å tenke seg om. At en bedrift skal få så mye sinne og negativitet, etter seg på grunn av de ikke ville flagge. Det er bare ikke greit. Pride skal være flott og gøy feiring for alle som vil feire. Ikke ødelegg en flott feiring med å starte med tvang. Å innføre forbud mot flagging er vel ikke å understreke at man er for frivillighet, eller? Forbudet er nå fjernet. Det betyr ikke at det er påbud for hotellene å flagge, men at de kan gjøre det hvis de ønsker. Er ikke den friheten og frivilligheten hele poenget? Forbud og påbud er tvang, ikke valgfrihet. Hva er det med denne saken egentlig, som gjør det så enkelt å starte en diskusjon helt bakvendt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 7. juni 2023 #93 Del Skrevet 7. juni 2023 (endret) Kom ikke som noe overraskelse at Thon bråsnudde. Var ikke fruktbart Men det er noe bittersøtt over kjendiser som klager på vegne av alle. Disse får uansett haugevis av spons, så å true med boikott fremstår bare urimelig 🙈 Så også at gjester som bor der skulle være homofobe. Sånn type argumentering skaper bare uro 🌈 Endret 7. juni 2023 av Tradegy 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
navnet Skrevet 7. juni 2023 #94 Del Skrevet 7. juni 2023 Hannah80 skrev (3 minutter siden): Folk som er skeptisk til Pride i utgangspunktet, vil få det enda mer i vrangstrupen. jeg skjønner så absolutt hvor du kommer fra, men samtidig så får jeg avsmak på at vi skal "stryke" slike folk med hårene. "åh du synes det er fælt at vi feirer kjærlighet og mangfold? Du tror det handler om å normalisere pedofili og at vi ønsker at barn skal se på at voksne har seg? ja jo nei er jo ikke det som er poenget, men det er jo din rett til å tro det du vil, å jeg skjønner at du synes det er slemt at vi andre bare vil vise støtte, jeg skal ta ned flagget jeg sånn at du slipper å forholde deg til rettigheter å menneskeverd". (satt på spissen) 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 7. juni 2023 #95 Del Skrevet 7. juni 2023 Mye av problematikken er hva en assosierer prideflaget med. Det er uten tvil flere og flere i samfunnet som støtter homofiles rettigheter, men ikke liker hva pride har blitt. Om en er skeptisk til en del av tankegodset eller framferden til organisasjonen FRI så er muligens ikke prideflagget måten en ønsker å vise støtte. Der ligger problemet med at en bærer ideologiske meninger bak ett flagg og avfeier all motstand med at personer som ikke støtter flagger er homofober. Dette er også kjent som "Motte-and-bailey fallacy" 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 7. juni 2023 #96 Del Skrevet 7. juni 2023 (endret) Lava Anne skrev (58 minutter siden): Å innføre forbud mot flagging er vel ikke å understreke at man er for frivillighet, eller? Forbudet er nå fjernet. Det betyr ikke at det er påbud for hotellene å flagge, men at de kan gjøre det hvis de ønsker. Er ikke den friheten og frivilligheten hele poenget? Forbud og påbud er tvang, ikke valgfrihet. Hva er det med denne saken egentlig, som gjør det så enkelt å starte en diskusjon helt bakvendt? Det er ikke frivillighet mer når en bedrift ikke får bestemme selv om det skal være forbud eller ikke. På grunn av folks press, ja til og med hat bare fordi Thon hotels valgte å ha forbud mot flagging. Ett forbud var helt innafor. Thon hotels må få bestemme det selv. Det er jo bare å flagge hjemme de som vil. Bedrifter og folk må få bestemme selv uten press og hatkommentarer for da er det ikke noe frivillig mer og det er dette folk reagerer på. Hva som er greit med å presse noen til å ta vekk et forbud? Er ikke Norge ett fritt land? Jo det er det. Denne oppførselen folk har holdt på med er ikke greit. Å presse, og hate, kalle folk og bedrifter for homofobe kun på grunn av de ikke flagger osv. Ikke greit i det hele tatt. Endret 7. juni 2023 av Warrior Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
navnet Skrevet 7. juni 2023 #97 Del Skrevet 7. juni 2023 Warrior skrev (1 minutt siden): Det er ikke frivillighet mer når en bedrift ikke får bestemme selv om det skal være forbud eller ikke Var ingen som tvang thon til noe som helst. Å være bedrift i offentlig rom, og så ta valget om å forby flagg (ikke at de ikke skulle flagge, men det var ikke lov å flagge) gjør at de mottar kritikk. Vi kan ikke være så hårsåre at vi ikke kan være kritisk mot forbud som kommer opp. Er ikke det en av favorittargumentene mot pride? Må vÆrE LoV å VæRe LiTt KrItiSk. Da må man tåle det i retur også. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 7. juni 2023 #98 Del Skrevet 7. juni 2023 navnet skrev (2 minutter siden): Var ingen som tvang thon til noe som helst. Å være bedrift i offentlig rom, og så ta valget om å forby flagg (ikke at de ikke skulle flagge, men det var ikke lov å flagge) gjør at de mottar kritikk. Vi kan ikke være så hårsåre at vi ikke kan være kritisk mot forbud som kommer opp. Er ikke det en av favorittargumentene mot pride? Må vÆrE LoV å VæRe LiTt KrItiSk. Da må man tåle det i retur også. Det er forskjell på å være kritisk og komme med hat og hets mot noen som valgte forbud mot å flagge. Det er ett flagg! At folk ska drive med hets bare for noen ikke flagger. Det har gått for langt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 7. juni 2023 #99 Del Skrevet 7. juni 2023 (endret) Warrior skrev (14 minutter siden): Det er ikke frivillighet mer når en bedrift ikke får bestemme selv om det skal være påbud eller ikke. På grunn av folks press, ja til og med hat bare fordi Thon hotels valgte å ha forbud mot flagging. Ett forbud var helt innafor. Thon hotels må få bestemme det selv. Det er jo bare å flagge hjemme de som vil. Bedrifter og folk må få bestemme selv uten press og hatkommentarer for da er det ikke noe frivillig mer og det er dette folk reagerer på. Hva som er greit med å presse noen til å ta vekk et forbud? Er ikke Norge ett fritt land? Jo det er det. Denne oppførselen folk har holdt på med er ikke greit. Å presse, og hate, kalle folk og bedrifter for homofobe kun på grunn av de ikke flagger osv. Ikke greit i det hele tatt. Unnskyld meg - men skal det virkelig bli så meta at man skal si at motstand mot forbud handler om motstand mot frivillighet? Det er jo bare sirkelargumentasjon. Jeg tror ikke jeg gidder å bli med på den karusellen der, når det først er snakk om valgfrihet. Et hotell kan godt nok anses som en bedrift selv om den er del av en kjede. De fleste hoteller fungerer som egne bedrifter som har egen drift, administrasjon og grad av økonomistyring. Det enkleste i dette tilfellet hadde selvfølgelig vært om thon-ledelsen ikke brukte myndigheten sin til formulere et overordnet forbud eller påbud om hvordan hvert enkelte hotell skal bruke flaggstanga si. Det er ingen som sier at hat er greit. Jeg skjønner ikke hvorfor dette stadig kommer opp. Press og motstand er derimot del av et demokrati, sorry - det får vi tåle. Virker som folk er blitt ekstremt konfliktsky med årene. Nå er ALT farlig. Endret 7. juni 2023 av Lava Anne 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
navnet Skrevet 7. juni 2023 #100 Del Skrevet 7. juni 2023 Warrior skrev (1 minutt siden): navnet skrev (6 minutter siden): Det er forskjell på å være kritisk og komme med hat og hets mot noen som valgte forbud mot å flagge. Det er ett flagg! At folk ska drive med hets bare for noen ikke flagger. Det har gått for langt For all del. Jeg støtter ikke de som kom med hatefulle ytringer, men trusler og hets er ulovlig så det håper jeg Thon tok med seg til politiet. Tror nok ikke de valgte å snu på flisa pga et fåtall som kom med trusler heller. var nok mer den rettmessige kritikken de fikk ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå