Gugglo Skrevet 7. juni 2023 #61 Del Skrevet 7. juni 2023 Refreng skrev (2 minutter siden): Har det blitt bevist at skytingen var rettet mot pride? Jeg så at det var mistanke om det, men jeg har ikke sett saken oppdatert og har ikke sett om det faktisk ble bevist at det var hovedintensjonen. Den ene døde var ikke på den homoseksuelle baren og han var hetero. Har du en link der de skriver mer om at de fant ut at det faktisk var pride og ikke terror mot nordmenn som var motivasjon? Terrorsiktede Arfan Bhattis budskap om drap på homofile lå på hans åpne Facebook-side, men ble ikke plukket opp av PST, ifølge VGs opplysninger. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0Q0xo6/opplysninger-til-vg-pst-fant-ikke-bhattis-brennende-pride-flagg-fikk-bildet-timer-foer-terroren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leeloo Skrevet 7. juni 2023 #62 Del Skrevet 7. juni 2023 13 minutter siden, Isambard said: Jeg tror ikke det henger sammen med frykt for flaggbremning og skyting. Den risikoen er omtrent null nå som "alle" heiser pride-flagg. Det handler nok mer om at deler av Pride bevegelsen har kjempet gjennom svært kontroversielle ting. For eksempel å gi hormonbehandling av barn uten psykiatrisk utredning. Det er langt forbi å bare kjempe for toleranse og mangfold. Senest i fjor måtte vår lokale skole henge opp flere nye flagg etter hvert som de ble brent. En tidligere nabo la ut bilde av at noen hadde revet ned flagget hun hadde hengende senest i går. Ikke minst har vi terroraksjonen i fjor sommer. Det er helt greit å være skeptisk til deler av hva Pride og FRI har blitt, der er jeg enig i at det tidvis går litt over stokk og sten, men ettersom det fortsatt ikke er like akseptert å være LGBTQ som å være hetero, som er det grunnleggende budskapet til Pride, mener jeg at vi fortsatt trenger både flagg og parade. Jeg mener også at det må være opp til hver bedrift om de ønsker å delta med regnbuelogo etc., men det er forskjell på å ikke delta offisielt, og å legge ned forbud. Det er bra Thon snudde, selv om det kun var pga. dårlig PR. Kjeden het jo forøvrig ironisk nok Rainbow Hotels før de byttet navn vil Thon Hotels, da var det regnbueflagg overalt 😄 🏳️🌈 Lakk og lær er en forsvinnende liten del av paraden, for det meste er det fargerike, glade mennesker. I fjor hadd evi vår egen lille parade da den store ble avlyst, i år håper jeg å kunne gå sammen med tusenvis av mennesker gjennom Oslos gater. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 7. juni 2023 #63 Del Skrevet 7. juni 2023 Refreng skrev (7 minutter siden): Har det blitt bevist at skytingen var rettet mot pride? Jeg så at det var mistanke om det, men jeg har ikke sett saken oppdatert og har ikke sett om det faktisk ble bevist at det var hovedintensjonen. Den ene døde var ikke på den homoseksuelle baren og han var hetero. Har du en link der de skriver mer om at de fant ut at det faktisk var pride og ikke terror mot nordmenn som var motivasjon? Nei, men deg var mistanke om det og PST trodde det. Det var hvert fall det siste jeg leste om det. I tillegg er det det faktum at skeive og homofile er en del av fiendebildet til ekstreme islamister. Samtidig ble det til en viss grad satt i forbindelse med Bhattis post to uker før, der han kom med et sitat som oppfordret til drap på homofile, postet sammen med et brennende regnbueflagg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglaise Skrevet 7. juni 2023 #64 Del Skrevet 7. juni 2023 Urias skrev (6 minutter siden): Det er flere grunner til at jeg ikke støtter Pride-markeringen slik som den fremstår i dag. Problemet er at den siden som støtter det har bestemt seg på forhånd: Er du i mot markering av Pride, så er du hatefull og du misliker homofile. På denne måten kveler de debatten, og de slipper å ta stilling til motargumentene. For hvis man blir stemplet som hatefull fordi man ikke støtter Pride, så behøver man jo ikke å forholde seg til de argumentene som kommer. Skremmende å se hvor godt de har lyktes. Og dette er nok bare starten. Flere og flere av de som er kritiske til FRI og Pride, holder bare kjeft. Jeg respekterer 100% homofile og deres rett til å leve sitt liv med hvem de måtte ønske. 100%. Jeg kjenner flere homofile. Fantastiske folk. Det er ikke det kritikken mot Pride handler om. Hovedårsakene til at jeg ikke støtter Pride-markeringen slik den er i dag, er at det er FRI som står bak Pride. Jeg er fundamentalt uenig i deres standpunkt om å tillate f.eks. irreversibel kjønnskorrigerende behandling for barn. Jeg er i mot oppheving av sexkjøpsloven, og jeg er også i mot at barn i barnehager og barneskoler skal lære om at man bestemmer selv hvilket kjønn man er. Men disse argumentene faller som nevnt for døve ører. Er man i mot Pride, er man i mot homofile, og man blir stemplet som hatefull og diskriminerende. Hersketeknikker som blir brukt er f.eks. "Hvorfor er dere så redde for at to menn elsker hverandre?", "Hvorfor vil dere nekte folk å elske hvem de vil?". Dette er svært effektivt, og man slipper da å måtte svare på en del spørsmål. F.eks.: Pride fremhever mangfold og inkludering - gjelder det også de som ikke støtter Pride? Jeg skjønner det er et ubehaglig spørsmål å svare på - og da er det bedre å stemple dette spørsmålet som hatefullt, så slipper man å komme med motargumenter. Jeg synes denne artikkelen er veldig bra. Det har litt mer tyngde når homofile selv er kritiske til Pride: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-er-ikke-hatefullt-a-onske-fritak-fra-pride/o/5-95-1138148 Veldig bra oppsummering. Slutter meg til alt dette. Mitt problem med Pride handler også om ståstedene til FRI først og fremst hva gjelder behandling av barn med kjønnsikongruens og benektelsen av biologiske realiteter. Samt den aggressive tonen og retorikken de fører. Det er fullstendig uakseptabelt, grovt og skummelt at man beskyldes for generelt homohat om man er kritisk til dette. Vitner om en utrolig banal og infantil svart-hvitt-tankegang, der verden deles i de onde mot de gode. 10 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 7. juni 2023 #65 Del Skrevet 7. juni 2023 Gugglo skrev (6 minutter siden): Men hadde det vært feil hadde du argumentert ut fra at det er feil. Det er ikke feil. Mener du at det er mulig å ta avstand fra Pride, som ble utsatt for et terrorangrep i fjor, og samtidig hevde seg å ikke være homofob? Utdyp. Selvfølgelig! Er pride i dagens form riktig markering? Trenger vi strengt tatt en Pride markering helt uavhengig av terror angrepet. Jeg er ganske sikker på at jeg kunne gått på kjøpesenteret i en furries drakt hvilken som helst dag i uken og det eneste jeg ville provosert var smil. Har ingen ting med hva man mener om homoer/transer/furries /super-streite/ Whatever. Grupperinger som Bhatti og co kommer aldri til å akseptere Pride : er fjorårets terrorangrep deres stonewall? For det er ikke mulig å få alle til å akseptere alle. (Husk at det er DET vi egentlig markerer : vi anerkjenner at karneval feiring er mer sosialt akseptabelt enn gateopptøyer mot væpnet politi, men er det tilbake til opptøyene vi sikter nå?) Ingenting av dette handler om at jeg synes det å putte pikken i en mannerompe er avskyelig og strider mot naturen, og at jeg er redd noen av dem skal voldta meg. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Refreng Skrevet 7. juni 2023 #66 Del Skrevet 7. juni 2023 3 minutter siden, Anglaise said: Veldig bra oppsummering. Slutter meg til alt dette. Mitt problem med Pride handler også om ståstedene til FRI først og fremst hva gjelder behandling av barn med kjønnsikongruens og benektelsen av biologiske realiteter. Samt den aggressive tonen og retorikken de fører. Det er fullstendig uakseptabelt, grovt og skummelt at man beskyldes for generelt homohat om man er kritisk til dette. Vitner om en utrolig banal og infantil svart-hvitt-tankegang, der verden deles i de onde mot de gode. Det er religiøs tenking. Du er enten en snill person som har gud i ditt hjerte, eller du er ukristen og djevelen har grep om deg og du har ingen moral. Du er enten snill og støtter pride, eller du er imot menneskerettigheter og er en ond og farlig person 🤷♂️ Man ser jo at de samme psykologiske mekanismene som har blitt brukt i årtusener fungerer veldig bra på folk også idag. Du skaper en følelse av at det er "oss mot dem". At "de" er de farlige, primitive og fæle uten moral. Mens "vi" er de moralske, empatiske og tolerante. Det er derfor det er så viktig å trene seg selv til å trekke pusten og lese meninger man syntes er provoserende. For dette er en felle man kan falle i gang på gang, selv når man vet om menneskets svakheter og hvor lett det er å utnytte menneskers evne til gruppekonformitet, bias, følelse av fare osv. Vi er like utsatt for å havne i religiøs tenking i våre meninger som mennesker alltid har vært. De samme psykologiske meknismene følger vår biologiske arv. Det er styrker der, men også store svakheter som kan utnyttes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 7. juni 2023 #67 Del Skrevet 7. juni 2023 Refreng skrev (8 minutter siden): Det er religiøs tenking. Du er enten en snill person som har gud i ditt hjerte, eller du er ukristen og djevelen har grep om deg og du har ingen moral. Du er enten snill og støtter pride, eller du er imot menneskerettigheter og er en ond og farlig person 🤷♂️ Man ser jo at de samme psykologiske mekanismene som har blitt brukt i årtusener fungerer veldig bra på folk også idag. Du skaper en følelse av at det er "oss mot dem". At "de" er de farlige, primitive og fæle uten moral. Mens "vi" er de moralske, empatiske og tolerante. Det er derfor det er så viktig å trene seg selv til å trekke pusten og lese meninger man syntes er provoserende. For dette er en felle man kan falle i gang på gang, selv når man vet om menneskets svakheter og hvor lett det er å utnytte menneskers evne til gruppekonformitet, bias, følelse av fare osv. Vi er like utsatt for å havne i religiøs tenking i våre meninger som mennesker alltid har vært. De samme psykologiske meknismene følger vår biologiske arv. Det er styrker der, men også store svakheter som kan utnyttes Dette 👆 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caniggia Skrevet 7. juni 2023 #68 Del Skrevet 7. juni 2023 Druid skrev (1 time siden): Selvfølgelig. Er dette vanskelig å forstå? Det store bruddet fra at kommersielle bedrifter undertrykket homofile til å rette seg mot dem som egen kundegruppe, komme ikke av Stonewall opptøyene; det kom da en markedsføringsanalytiker så potensialet i DINK's : Dual Income No Kids. Når man verdsetter at næringslivet støtter Pride, er det ikke fordi man tillegger dem noe hellig og universell veldedig sinnelag ; man synliggjør at disse menneskene har en menneskelig verdi. Fordi vi lever i et samfunn der økonomisk menneskelig verdi er den viktigste faktoren for å ta kontroll over eget liv. Og den viktigste motstanden mot Pride handler om ta fra dem deres menneskelige verdi i samfunnet. Jeg tror ikke du helt skjønte hva jeg skrev. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 7. juni 2023 #69 Del Skrevet 7. juni 2023 (endret) Druid skrev (21 timer siden): Var nok Gamle Thon som våknet opp og kom seg på telefonen og ga noen instrukser. Jeg synes jeg ser min mor gå mental på ledelsen hvis dette hadde skjedd i hennes tid. 😄 (Dette er elendig ledelsesstyring i en service bransje; Du casher inn på trender...hver gang, Alltid! Uansett! ) . Endret 8. juni 2023 av Lurven Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 7. juni 2023 #70 Del Skrevet 7. juni 2023 Caniggia skrev (13 minutter siden): Jeg tror ikke du helt skjønte hva jeg skrev. Fullt mulig. Gitt dette var det jeg svarte på : Sitat Dette viser til fulle at næringslivets «støtte» til Pride utelukkende dreier seg om opportunisme basert på rent kommersielle interesser. satt jeg igjen med en følelse at dette var å regne som noe negativt, eller annerledes enn det som er næringslivet generelle oppgave i samfunnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 7. juni 2023 #71 Del Skrevet 7. juni 2023 (endret) Thon har snudd nå, og det skjønte jeg de kom til å gjøre. Det er ikke lov å velge bort Pride. "Det er ikke en nøytral handling". Ja, og det er ikke lov at en hotellkjede tar det standpunktet. De ansatte i firmaet og peanøttgalleriet på sosiale media tvinger fram at deres syn er det eneste som gjelder. Det skaper mer skjult motstand mot Pride enn tusen prester og imamer ville klart. Folk liker ikke tvang, og de ser at det er tvang og man kan ikke stå fram og si "jeg synes det er for mye konformitet nå" under eget navn. Er det rart at kommentarer blir moderert bort. Denne følelsen av at det er ikke lov å si noe, ville kommet fram i mer ordnete former hvis det var lov til å kritisere åpent. Anonymt kan man legge på litt ekstra av frustrasjon. Nå kommer motviljen sterkere fram for hvert år som Pride blir noe som ikke kan velges bort. Kunne et foreldreråd, kommune eller firma si nei takk uten denne fordømmelsen? Da blir flagget hengt opp og de som føler seg kneblet, brenner Prideflagg som en ren ytring mot tvang, ikke nødvendigvis mot Pride, men mot at det skal tvinges på alle. Endret 7. juni 2023 av ops2 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 7. juni 2023 #72 Del Skrevet 7. juni 2023 Bra at de tok til vett! 🏳️🌈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lenelarsen Skrevet 7. juni 2023 #73 Del Skrevet 7. juni 2023 ops2 skrev (8 minutter siden): Det er ikke lov å velge bort Pride. Hvorfor ikke? Man må jo ikke markere noe, pride eller andre ting. Ingen skal bestemme hva andre skal flagge for. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 7. juni 2023 #74 Del Skrevet 7. juni 2023 3 minutter siden, Hoppetaujenta said: Bra at de tok til vett! 🏳️🌈 Ja, hurra for tvangsflagging... Det skal gåes i takt nå. Jeg hadde hatt mer respekt for Thon om han hadde sagt som Netflix, at de som ikke godtar bestemmelsen kan finne en ny jobb. https://nypost.com/2022/05/13/netflix-tells-woke-workers-to-quit-if-they-are-offended-culture-memo/ 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janzypants Skrevet 7. juni 2023 #75 Del Skrevet 7. juni 2023 Jeg undres egentlig om dette kun er et PR-stunt fra Thons. De MÅ ha visst at dette ville bli plukket opp av flere, og de må ha visst at dette ville bli kritisert. Og hva skjer når slike ting kommer frem i media? Jo, da snur man plutselig helt om. Slik som nå. Hvorvidt «all PR er god PR» gjenstår å se, men jeg tror oppriktig at dette er planlagt! Første tanken da jeg leste dette var at nå går det noen timer, og så snur Thon og flagger likevel. Og det skjedde! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 7. juni 2023 #76 Del Skrevet 7. juni 2023 Ja, det er helt innafor å velge og ikke flagge pride-flagg. Det er idiotiske stråmenn å påstå at da er det det motsatte de står for, nemlig hate homofile etc. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 7. juni 2023 #77 Del Skrevet 7. juni 2023 2 minutter siden, Lenelarsen said: Hvorfor ikke? Man må jo ikke markere noe, pride eller andre ting. Ingen skal bestemme hva andre skal flagge for. Jaha... så Thon sa nei og ingen godtok det. Så måtte Thon gi seg. Tvang betyr ikke bare at noen står og retter et våpen mot deg. Tvang er like mye represalier økonomisk og sosialt. Jeg husker noen år siden, da var det stortingsrepresentant for KrF som sa han ikke ville gå i Pride. Han ble intervjuet av alle media og måtte forklare seg. Et enkelt "nei" var ikke nok. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lenelarsen Skrevet 7. juni 2023 #78 Del Skrevet 7. juni 2023 ops2 skrev (Akkurat nå): Jaha... så Thon sa nei og ingen godtok det. Så måtte Thon gi seg. Tvang betyr ikke bare at noen står og retter et våpen mot deg. Tvang er like mye represalier økonomisk og sosialt. Jeg husker noen år siden, da var det stortingsrepresentant for KrF som sa han ikke ville gå i Pride. Han ble intervjuet av alle media og måtte forklare seg. Et enkelt "nei" var ikke nok. Man må ingenting. Men Thon valgte å gi etter, dessverre. Feighet. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 7. juni 2023 #79 Del Skrevet 7. juni 2023 ops2 skrev (7 minutter siden): Ja, hurra for tvangsflagging... Det skal gåes i takt nå. Kommer an på hvordan du velger å se det. Hoteller skal selvfølgelig også være for homofile etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 7. juni 2023 #80 Del Skrevet 7. juni 2023 (endret) Jeg liker ikke at Fri har så mye makt over pride egentlig. Det er ikke noe mer seksuelt å være bi eller homofil enn heterofil så hvorfor skape forskjeller? Jeg savner og at det tas tak i spørsmålet vedrørende om alle skal med. Hva med eks pedofile som ikke forgriper seg på noen? Skal de med eller skal ikke alle med allikevel? Jeg savner en nyansert debatt. Men det er viktig at debattene ikke overdøver skeiv kjærlighet. Endret 7. juni 2023 av Majer 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå