Gå til innhold

Damebeger? Bedre enn tamponger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Søkte på startsiden for å finne ut hva TSS (tampongsyken) er og kom over noe som heter damebeger, har aldri hørt om det før men skal vist være bedre enn tamponger..

Noen som har noe erfaring med damebegeret? skjønner ikke helt hvordan det skal fungere, ser jo ut som det skulle kunne lekke om man ikke sitter det helt ordentligt inn.

Så skal man drive å tomme det og sette det inn på nytt... hmmm.. :riste:

http://www.damebeger.com/OmDamebeger.html

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mooncup

Denne er ca 300 kroner billigere, og inneholder medisinsk silikon i stedet for gummi. Skal visstnok være mykere (og dermed lettere å bruke) og mindre skummel med tanke på allergier.

Søk litt rundt her på forumet, og du finner flere tråder om slike innretninger. De aller fleste er fornøyd, og er du ikke fornøyd får du pengene igjen hos Mooncup, vet ikke hvordan der er med Damebeger.

Skrevet

Dette virker litt "uhygienisk" på meg. :forvirret:

Før i tiden, i hippiebevegelsens dager, var alternativet å bruke en

natursvamp-løsning, som man renset og brukte om igjen.

Virker ikke fristende noen av delene...

Gjest VillVakkerUng&Yndig
Skrevet

Nei æsj æsj, og fy og fy. Helle ut sin egen mens? får da være måte på.

Grisedamer.

Skrevet

Grisedamer.

:ler: Måtte bare flire av denne, selv om den ikke var så snill!

Men kunne selv ikke ha brukt den. I tillegg er den brun (på bildene jeg har sett) som minner meg om gammel mens, og da er den iallfall ikke innbydende!

Skrevet (endret)

Grisedamer.

Håper virkelig dette var ironi!

Og den jeg har (mooncup) er ikke brun! Den er ganske gjennomsiktig, kanskje litt brun i gummien, men minner absolutt ikke om gammel mens.. ikke normal i allefall!

Endret av Cuba
Skrevet

Synes ikke det virker mer grisete enn det er å bruke bind og tampong/OB når jeg tenker over hvor grisete det kan være.

Eneste når jeg så bilde av koppen lurer jeg på hvordan man får den inn? jeg har problemer nok med å dytte inn en blå OB.. Og hvordan tar man ut koppen igjen?

Skrevet
Synes ikke det virker mer grisete enn det er å bruke bind og tampong/OB når jeg tenker over hvor grisete det kan være.

Eneste når jeg så bilde av koppen lurer jeg på hvordan man får den inn? jeg har problemer nok med å dytte inn en blå OB.. Og hvordan tar man ut koppen igjen?

Jo.. jeg har kjøpt en! Prøvde å få den inn en gang, men ga fort opp! Får prøve igjen snart igjen vel.. syns det virker veldig kjekk og hygjenisk!

Teknikken er i allefall at du skal brette den og få den opp, når du har klart det skal du vri på den så den spretter ut..

Når man skal ha den ut må man sikkert lirke litt, bare være forsiktig så det ikke renner ut da..

Kunne virkelig tenkt meg å prøve!

Men om du kjøper deg en så prøv utenom mensen først, da er det mindre gris! :)

Skrevet

Tror jaggu jeg skal kjøpe meg en. Men har mareritt om at jeg ikke får den ut igjen..

Det står at de som har født og kvinner over 30 skal bruke den ene koppen, blir litt i tvil jeg siden legen min lurte på om jeg hadde tatt keisersnitt da han ikke så/kjente tegn til at jeg hadde født vaginalt. Og kom med forklaring at kvinner ble litt mer elastisk i skjedeveggen etter vaginal fødsel. Fastlegen og Ahus legen klager alltid over at det er så vanskelig å undersøke meg fordi det er så trangt.

Nah, får spørre legen neste gang, som dessverre ikke er så lenge til. Og samtidig spørre om han tar den ut om jeg ikke får det til :sjenert:

Disse som selger dem kunne jo hatt en bruksanvisning på hjemmesiden sin slik at vi fikk se hvordan det gjøres FØR vi kjøper.

Skrevet

Og det er samme bruksannvisning på Mooncup, bortsett fra at det ser ut som om den kan brettes “tettere” enn det viser på tegningen der.

Skrevet

Jeg har en sånn! Min heter Diva Cup - http://www.divacup.com/ og ser ut nesten som en tåteflaskesmokk. Hehe... Man bretter den sammen, putter inn, og så bretter den seg ut inni der og legger seg sånn at det ikke kommer noe forbi. Jeg syns tamponger er kvalmere enn dette, og er superfornøyd! Men om man ikke liker å se flytende blod så er det selvfølgelig litt guffent, men med mine mengder mens så kan jeg ikke dusje en gang uten å se flytende blod, så det er uansett ikke til å unngå.

Mens er guffent uansett, og blir ikke verre av en menskopp.

Skrevet
Jeg har en sånn! Min heter Diva Cup - http://www.divacup.com/ og ser ut nesten som en tåteflaskesmokk. Hehe... Man bretter den sammen, putter inn, og så bretter den seg ut inni der og legger seg sånn at det ikke kommer noe forbi. Jeg syns tamponger er kvalmere enn dette, og er superfornøyd! Men om man ikke liker å se flytende blod så er det selvfølgelig litt guffent, men med mine mengder mens så kan jeg ikke dusje en gang uten å se flytende blod, så det er uansett ikke til å unngå.

Mens er guffent uansett, og blir ikke verre av en menskopp.

Etter min mening er flytende mensblod atskillig enklere å håndtere enn når det er størknet i et bind eller en tampong...

Etter to år med DivaCup kan jeg bare si at bind og tamponger er mye eklere.

Skrevet

Det er like stor fare for TSS med damebeger som med tamponger. Det var en artikkel om det i Aftenposten i fjor, hvor en lege forklarte dette pga mange misforståelser. Poenget er at blodet holdes igjen inne i kroppen, det har ingenting å si om det er i et beger eller i en tampong.

Skrevet
Det er like stor fare for TSS med damebeger som med tamponger. Det var en artikkel om det i Aftenposten i fjor, hvor en lege forklarte dette pga mange misforståelser. Poenget er at blodet holdes igjen inne i kroppen, det har ingenting å si om det er i et beger eller i en tampong.

Hæ? Den var jeg ikke helt med på men..

Er det inni koppen, er det jo ikke i kontakt med kroppen i det hele tatt..

Er det i en tampong ligger det jo inni der og sprer bakterier.. Hm.. ikke at jeg helt vet hva TSS kommer av da men.. :forvirret:

Nei, leger vet sikkert best.. men noe sier meg likevel at det må være litt mer tryggere å ha det inni en kopp enn i en bommulsdott inni der..

Skrevet

Jeg elsker min divacup, tar den ut og skyller i dusjen om morgenen, og på badet om kvelden. Renslig, hygienisk og utrolig praktisk. Trenger ikke gå med ekstra tamponger og bind i veska og stresse med å finne en do hvis jeg er ute og handler feks.

Det tar litt tid å lære seg å bruke den skikkelig, men når man har teken på det er det ikke noe problem. Jeg har en gang trodd at jeg ikke skulle få den ut, men ved å følge bruksanvisningen gikk det greit. Den kommer uansett ut av seg selv til slutt, så det er ikke noe å bekymre seg om tror jeg.

Divacup anbefaler alle som har født eller er over tredve å bruke den største, men jeg tror de bytter uten kostnader hvis det ikke skulle passe allikevel.

Divacup (og mooncup tror jeg) er i medisinsk silikon, så de kan steriliseres. Jeg pleier å vaske min i vanlig intimsåpe under bruk, og så sterilisere den når jeg legger den vekk til neste gang.

Med det det koster å kjøpe bind og tamponger har jeg tjent inn kostnadene på under ett år. Jeg smiler for meg selv hver gang jeg går rett forbi hylla med den slags i butikken. Det er så deilig å slippe all søpla, alle bind som må kastes, dekkpapir, tamponghylser og jeg vet ikke hva.

Hvis man bestiller den rett fra www.divacup.com koster den ikke mer enn et par hundre kroner, og kommer i posten etter bare noen får dager.

Skrevet

Kjøpe en divacup før jul og hadde store forventninger til den. Men jeg har gått tilbake til tampax og bind. Syns divacupen ble for mye pes. Men nå har jeg kraftige blødninger og divacupen måtte tømmes ganske ofte. I tillegg skulle den skylles eller tørkes av og jeg syns det ble mye griseri av det.

Husmusa

• 4 uker senere...
Gjest Gjest_mimosa_*
Skrevet

Hadde nettopp en forelesning om dette, og en viktig årsak til TSS er at tampongen, på grunn av den voldsomme sugeeffekten, tørker ut slimhinnen i skjeden og forstyrrer den naturlige bakteriefloraen der inne... .. velkommen, ulumskheter og farlige bakterier!!

Tror selv at det er mindre fare for bakterievekst med damebeger, men om det er risikofritt vet jeg ikke.. :forvirret:

Har ikke prøvd damskopp-variantene selv, men er litt nysgjerrig, da! Hvis det fungerer så greit som mange sier, hadde det vært delilig å slippe utgifter på bind og tamponger og å drasse det med rundt overalt. :forvirret:

Skrevet

Hvordan gjør dere det når dere skal tømme den på offentlig do, uten vask i avlukket? Kan man bare tømme den og tørke med papir? Blir det ikke bakterievekst om man ikke får vasket den ren for hver gang?

Skrevet
Hvordan gjør dere det når dere skal tømme den på offentlig do, uten vask i avlukket? Kan man bare tømme den og tørke med papir? Blir det ikke bakterievekst om man ikke får vasket den ren for hver gang?

Jeg har aldri hatt behov for å gjøre det. Man blør mindre enn man tror, og selv på de verste dagene kan det fint gå åtte timer mellom hver gang jeg tømmer (jeg blør ikke lite).

Men det står på sidene til Divacup at man bare kan tømme og sette den inn igjen, så lenge man vasker den med såpe og vann morgen og kveld. Eventuelt kan man ha med en liten flaske vann til å skylle med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...