AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #1 Skrevet 6. juni 2023 Har en datter som begynner i 7. klasse som det siste året har lagt på seg mye, og man kan tydelig se at hun har blitt større og har fått mage / valker. Jeg har ikke tatt opp dette direkte med henne fordi jeg har såre minner fra dette i min barndom, men heller fokusert på at hele familien (hun har to yngre brødre) skal spise sunn og god mat og være i aktivitet. Hun spiser sjeldent frokost, men til lunsj på skolen har hun ofte 2-3 grove brødskiver med skinke / egg / ost. Eller eventuelt 1 skive med omelett + en skyr og eple. Varier litt etter hva vi har. Til middag spiser vi på hverdagene alltid sunn mat, gjerne fiskegryte + salat, spaghetti bolognaise + salat, hjemmelaget hamburger med hjemmelaget søtpotetfries. Mye svin og fisk. Hun spiser helt normale porsjoner. Kveldsmat er ofte smoothiebowl, havregrøt, bananpannekaker o.l. Jeg tror problemet ligger etter skolen da hun ofte raider skuffer og skap. Alt fra rosinpakker til tørre nudler til en halv pakke med havregryn med syltetøy og melk. Hun er ofte på kjøpesenteret med venninner og jeg mistenker at de kjøper mye mat der. Hvordan kan jeg ta opp dette på en ordentlig måte? Jeg vet jo at jeg selv i den alderen var ekstremt sulten og kunne spise hva som helst. Er det noe jeg skal overse og tenke at det går over? Tar gjerne i mot råd. Anonymkode: fbc55...f7e
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #2 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en datter som begynner i 7. klasse som det siste året har lagt på seg mye, og man kan tydelig se at hun har blitt større og har fått mage / valker. Jeg har ikke tatt opp dette direkte med henne fordi jeg har såre minner fra dette i min barndom, men heller fokusert på at hele familien (hun har to yngre brødre) skal spise sunn og god mat og være i aktivitet. Hun spiser sjeldent frokost, men til lunsj på skolen har hun ofte 2-3 grove brødskiver med skinke / egg / ost. Eller eventuelt 1 skive med omelett + en skyr og eple. Varier litt etter hva vi har. Til middag spiser vi på hverdagene alltid sunn mat, gjerne fiskegryte + salat, spaghetti bolognaise + salat, hjemmelaget hamburger med hjemmelaget søtpotetfries. Mye svin og fisk. Hun spiser helt normale porsjoner. Kveldsmat er ofte smoothiebowl, havregrøt, bananpannekaker o.l. Jeg tror problemet ligger etter skolen da hun ofte raider skuffer og skap. Alt fra rosinpakker til tørre nudler til en halv pakke med havregryn med syltetøy og melk. Hun er ofte på kjøpesenteret med venninner og jeg mistenker at de kjøper mye mat der. Hvordan kan jeg ta opp dette på en ordentlig måte? Jeg vet jo at jeg selv i den alderen var ekstremt sulten og kunne spise hva som helst. Er det noe jeg skal overse og tenke at det går over? Tar gjerne i mot råd. Anonymkode: fbc55...f7e Dette er en vanlig tid å bli lubben på før puberteten og da strekker hun seg. Har hun fått mensen enda? Du må hjelpe henne med å unngå raiding av skapene. Det høres ut som at hun spiser for lite mat midt på dagen, særlig etter å ikke ha spist frokost. Start der. Har du kontroll over pengene hennes? Anonymkode: b0f3e...ac4 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #3 Skrevet 6. juni 2023 Stor lunsj, raide skapene eller spise/snope på kjøpesenteret, middag og til sist kveldsmat. Det er et stort matinntak. Om man ikke er veldig mye i aktivitet og/eller trener mye. Mine på 13 år spiser 1-2 skriver eller en mellombar til lunsj. Litt frukt etter skolen. Og 1 posjon middag. Anonymkode: bb964...f19 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #4 Skrevet 6. juni 2023 Her er det fritt valg og fri tilgang til skapene med godiser. De første årene var det spennende, men nå er det "meh" og barnet velger selv sunne ting som gjør godt for kroppen uten at vi trenger å si noe. Og det var det som var vår intensjon, at barnet selv skal klare å kjenne etter hva som gjør godt for kroppen. Ingen overvekt. Anonymkode: 8b0ba...2a3 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #5 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Her er det fritt valg og fri tilgang til skapene med godiser. De første årene var det spennende, men nå er det "meh" og barnet velger selv sunne ting som gjør godt for kroppen uten at vi trenger å si noe. Og det var det som var vår intensjon, at barnet selv skal klare å kjenne etter hva som gjør godt for kroppen. Ingen overvekt. Anonymkode: 8b0ba...2a3 Noen barn kommer ferdig regulert, andre blir aldri regulert. Har en av hver…. Det er ikke så enkelt å lære å regulere seg selv som barn som du tror. Anonymkode: 08c6a...3b3 21 7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #6 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Stor lunsj, raide skapene eller spise/snope på kjøpesenteret, middag og til sist kveldsmat. Det er et stort matinntak. Om man ikke er veldig mye i aktivitet og/eller trener mye. Mine på 13 år spiser 1-2 skriver eller en mellombar til lunsj. Litt frukt etter skolen. Og 1 posjon middag. Anonymkode: bb964...f19 Ikke frokost og ikke kveldsmat? Høres ut som et for lite dagsinntak 1 mellombar inneholder 99kcal. 1-2 brødskiver de dagene ungen ikke bytter ut maten med mellombaren høres mere fornuftig ut (mellombar et ment til å være et mellommåltid. Ikke til å erstatte måltid med. Uansett er 1-2 skiver for lite ila en hel skoledag for et barn i vekst. Anonymkode: 93d9a...23b 8 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #7 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en datter som begynner i 7. klasse som det siste året har lagt på seg mye, og man kan tydelig se at hun har blitt større og har fått mage / valker. Jeg har ikke tatt opp dette direkte med henne fordi jeg har såre minner fra dette i min barndom, men heller fokusert på at hele familien (hun har to yngre brødre) skal spise sunn og god mat og være i aktivitet. Hun spiser sjeldent frokost, men til lunsj på skolen har hun ofte 2-3 grove brødskiver med skinke / egg / ost. Eller eventuelt 1 skive med omelett + en skyr og eple. Varier litt etter hva vi har. Til middag spiser vi på hverdagene alltid sunn mat, gjerne fiskegryte + salat, spaghetti bolognaise + salat, hjemmelaget hamburger med hjemmelaget søtpotetfries. Mye svin og fisk. Hun spiser helt normale porsjoner. Kveldsmat er ofte smoothiebowl, havregrøt, bananpannekaker o.l. Jeg tror problemet ligger etter skolen da hun ofte raider skuffer og skap. Alt fra rosinpakker til tørre nudler til en halv pakke med havregryn med syltetøy og melk. Hun er ofte på kjøpesenteret med venninner og jeg mistenker at de kjøper mye mat der. Hvordan kan jeg ta opp dette på en ordentlig måte? Jeg vet jo at jeg selv i den alderen var ekstremt sulten og kunne spise hva som helst. Er det noe jeg skal overse og tenke at det går over? Tar gjerne i mot råd. Anonymkode: fbc55...f7e Har 13åring, hun handler med bankkort. Hvis jeg vil kan jeg sjekke hvor hun har handlet. Får ikke stappe innpå etter skolen, men ta et knekkebrød, en brødskive, litt frokostblanding uten tilsatt sukker eller et eple og en gulrot. Ikke så ofte hun spiser/blir oppmuntrer til/får tilbud om kveldsmat. Klarer seg uten pga litt sen middag fordi hun har spist etter skolen. Da er det gjerne en go’morgen jogurt eller en bygglunsj etter sen trening. Av og til blir det noe frukt. Frokost «forlanger» vi at hun spiser. Litt havregrøt, et knekkebrød, en brødskive, en bygglunsj, en bygglunsj eller litt usukret frokostblanding. Anonymkode: ef7a0...d5f
Tuttifrutti843950 Skrevet 6. juni 2023 #8 Skrevet 6. juni 2023 Du må kontrollere pengene hennes mer rett og slett, har en sønn på samme alder som begynte få skikkeli mage. Hovedgrunnen er at han dro med kompiser på kjøpesenter og kjøpte masse godis hver dag etter skolen. Så vi sluttet la han ha bankkortet hele tiden og kontrollerer pengebruken hans bedre, ser allerede endring 5 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #9 Skrevet 6. juni 2023 Og i tillegg til mat og småspising kommer flytende kalorier som ofte er det som kan bikke lasset for noen også🥹 Jeg ville forsøkt å oppmuntre til frokost, det er gunstig både for forbrenningen og for fokus på skolen - deretter kuttet til max 2 brødskiver til lunsj + enten en frukt eller en yoghurt, ikke begge deler. Spist mer fisk, kylling og grønnsaker - ikke så mye svin og rødt kjøtt, fortsatt å lage pasta/ris/poteter i men minsket heller litt på mengde og økt med proteiner og grønnsaker for å kompensere. Potet/linser/bønner er ikke grønnsaker. Begrens tilgangen til flytende kalorier. Kjøp kun melk ment til matlaging, ikke tørstedrikke - isåfall bytt til ekstra lett eller skummet melk om dere drikker lett eller hel melk per nå. Generelt gjør det med alt - selv de i normal vekt har ikke vondt av magre produkter, de kan bare spise mer av det om nødvendig. Kanskje byttet ut noe med vegetarvarianter. og til slutt så er det veldig bra du er varsom i å snakke med henne om det, jeg har også mye bagasje hva gjelder mor som har påpekt min vektoppgang fra jeg gikk opp og det har skadet forholdet vårt veldig. Prøv å si det på en varsom måte; at nå som hun er på vei inn i puberteten og hormoner setter inn for fullt så er det viktig å enten øke aktivitetsnivået til samme mengde mat, eller å være bevisst i matveien. Snakk om din egen erfaring fra samme tid og si at du syns det er vanskelig tema å ta opp fordi det kan være sårbart❤️ heier på deg, fine mamma som bare vil ditt barns beste! Anonymkode: dfab1...97f 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #10 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke frokost og ikke kveldsmat? Høres ut som et for lite dagsinntak 1 mellombar inneholder 99kcal. 1-2 brødskiver de dagene ungen ikke bytter ut maten med mellombaren høres mere fornuftig ut (mellombar et ment til å være et mellommåltid. Ikke til å erstatte måltid med. Uansett er 1-2 skiver for lite ila en hel skoledag for et barn i vekst. Anonymkode: 93d9a...23b Hvorfor gidder du å kommentere hvis du ikke gidder å lese hele teksten? Jeg skriver i detalj hva hun får til kveldsmat også skriver du «ikke kveldsmat? Høres for lite ut» ….. Takk for alle innspill forøvrig Anonymkode: fbc55...f7e 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #11 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor gidder du å kommentere hvis du ikke gidder å lese hele teksten? Jeg skriver i detalj hva hun får til kveldsmat også skriver du «ikke kveldsmat? Høres for lite ut» ….. Takk for alle innspill forøvrig Anonymkode: fbc55...f7e Ts! Beklager så meget, her var det jeg som ikle fulgte med Så nå at du siterte et annet innlegg, gikk litt fort i svingene. Anonymkode: fbc55...f7e 1
frivis Skrevet 6. juni 2023 #12 Skrevet 6. juni 2023 1000 dollar spørsmålet er hvilke livsstilsendringer kan regulere hormoner som fører til overspising eller vegring. Søvn er viktig. Det psykiske og fysiske kan ofte henge sammen med sosiale omstendigheter eller hvordan barnet har det hjemme og på skolen. Det er mange faktorer, men ofte kan det være noe åndelig og psykiske elementer inne i bildet. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #13 Skrevet 6. juni 2023 Mat må hun ha, faste måltider og har en kropp og hjerne i full utvikling. Det jeg ville gjort ville vært å begrense penger siden du mistenker de handler en del mat når hun er sammens med venner. Det kan du vel forsåvidt også se? Så ville jeg pratet om fysisk aktivitet, kanskje det er noe dere to kan gjøre i lag? Anonymkode: 6eada...a90 1
PM75 Skrevet 6. juni 2023 #14 Skrevet 6. juni 2023 Jeg tipper at det vil justere seg helt fint ved vekst, samt ved å kutte ut snacksen på kjøpesenteret & avtale hva hun kan spise etter skolen som mellommåltid. 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #15 Skrevet 7. juni 2023 Hun bør selvfølgelig nektes å gå på senteret, samt at dere ikke oppbevarer usunn mat i huset. Fries er en versting til middag. Hvorfor får hun la være å spise frokost? Anonymkode: 50079...d69
Mt3 Skrevet 7. juni 2023 #16 Skrevet 7. juni 2023 Hva med å prøve å ha sunne alternativer klar til hun kommer hjem fra skolen, så en ikke blir så fristet til å kjøpe noe eller til å raide skuffer og skap. At en har igjen middagsrester... 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #17 Skrevet 7. juni 2023 Hvis hun liker noe godt når hun kommer hjem fra skolen, så er hjemmelaget smoothie-is kjempegodt. Masse gode oppskrifter. Anonymkode: 9ec18...dfb 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #18 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hun bør selvfølgelig nektes å gå på senteret, samt at dere ikke oppbevarer usunn mat i huset. Fries er en versting til middag. Hvorfor får hun la være å spise frokost? Anonymkode: 50079...d69 Vi spiser ikke fries til middag, vi lager hjemmelaget søtpotetfries, altså søtpotet i staver stekt i ovnen Hun er ofte ikke sulten om morningen, da sender jeg med en ekstra brødskive / yoghurt som hun spiser på skolen før lunsj. Skal prøve å stramme inn på turer på senteret. Hun tjener litt småpenger på å jobbe i en stall her vi bor Anonymkode: fbc55...f7e
RockyRose Skrevet 7. juni 2023 #19 Skrevet 7. juni 2023 Kva med å lage grønsaks/fruktfat som ho kan ete etter lunsj. Lag det litt fristande så ho vil ete det. Ikkje ha snacks i skuffene som ho kan knaske på. Ver meir aktive ilag. Også ville eg snakka om turane på kjøpesenter, det er heilt unødvendig å kjøpe mat der når ho får gratis heime...
solsolsol Skrevet 7. juni 2023 #20 Skrevet 7. juni 2023 Tror du hun faktisk spiser det du sender med, eller kjøper hun noe usunt til lunsj? Det vet jeg mange i klassene til mine gjør. Jeg er ganske liberal på hva jeg sender med på skolen til mine ungdommer, fordi nesten alt de kan finne på å få med hjemmefra er bedre enn nudler og tull de kan kjøpe selv. Har alltid (relativt) sunne pizzahorn i fryseren, lager gode smoothier, kjøleskapsgrøt med masse bær, salater ol. Jeg var selv en sånn raider som tenåring, det hjalp ikke at vi ikke hadde usunne ting i huset fordi man kan raide hva som helst, lage kakedeig av egg og mel og sukker liksom. Jeg tror egentlig at det eneste som hadde hjulpet meg da er det samme som hjelper meg nå, få måltider med skikkelig mat, minst mulig hvete og sukker, og godt med mat de måltidene jeg faktisk spiser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå