AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #1 Skrevet 6. juni 2023 I forrige uke ble vi, 7 ansatte, invitert hjem til en kollega på middag. Det var god mat, dessert og god vin. Alle som var der spleiset 60 kr og kjøpte en felles gave til vertinnen, jeg ønsket ikke å være med i spleisen selv om jeg ble spurt, da jeg av prinsipp ikke ønsker å gjøre det. I min vennekrets gjør vi ikke det og jet synes det er en amerikansk trend som tar helt av, det er nesten så man betaler for den maten man skal spise. Jeg ønsker heller ikke at folk tar med ræl når jeg inviterer hjem og jeg ender opp med mye søppel. Hun skal slutte, så vi kommer sikkert til å spleise også da og da er jeg såklart med. Er jeg urimelig? Anonymkode: c81b6...bde 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I forrige uke ble vi, 7 ansatte, invitert hjem til en kollega på middag. Det var god mat, dessert og god vin. Alle som var der spleiset 60 kr og kjøpte en felles gave til vertinnen, jeg ønsket ikke å være med i spleisen selv om jeg ble spurt, da jeg av prinsipp ikke ønsker å gjøre det. I min vennekrets gjør vi ikke det og jet synes det er en amerikansk trend som tar helt av, det er nesten så man betaler for den maten man skal spise. Jeg ønsker heller ikke at folk tar med ræl når jeg inviterer hjem og jeg ender opp med mye søppel. Hun skal slutte, så vi kommer sikkert til å spleise også da og da er jeg såklart med. Er jeg urimelig? Anonymkode: c81b6...bde Ja Anonymkode: 05dbd...b6d 78 19
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #4 Skrevet 6. juni 2023 Ja, det syns jeg. Du kommer med vertinne gave for å takke for innbydelsen + at hun slutter. Hadde skjønt hvis det var noe tvang på selve arbeidsplassen, men hun åpner hjemmet sitt for deg og du kan ikke offre 60 kr 🤦♀️ Her tar vi med blomster eller en konfekt når vi blir invitert til hverandre sånn som 17 mai frokost, bursdager, jubileumet osv. Det er ren høflighet. Anonymkode: 5007e...097 37 9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #6 Skrevet 6. juni 2023 Ja. Utrolig kjip🫣 Anonymkode: 9afba...325 17
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #8 Skrevet 6. juni 2023 Ja, men det er de andre som tenkte 60 kroner var nok også. Anonymkode: bfaf6...e94 2 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #9 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det syns jeg. Du kommer med vertinne gave for å takke for innbydelsen + at hun slutter. Hadde skjønt hvis det var noe tvang på selve arbeidsplassen, men hun åpner hjemmet sitt for deg og du kan ikke offre 60 kr 🤦♀️ Her tar vi med blomster eller en konfekt når vi blir invitert til hverandre sånn som 17 mai frokost, bursdager, jubileumet osv. Det er ren høflighet. Anonymkode: 5007e...097 Men jeg har ikke spurt om å bli invitert 😅 det var koselig, men hvis man skal ta med konfekt, blomst osv hver gang man blir invitert så blir man fattig. Anonymkode: c81b6...bde 3
godfisk Skrevet 6. juni 2023 #10 Skrevet 6. juni 2023 Ja, det er tøysete. Det er hyggelig å gi en oppmerksomhet til vertskapet når man blir bedt på noe. I tillegg har alle de andre nå lagt merke til at 60 kroner er viktigere for deg enn å gjøre noe hyggelig for en kollega. Og de tenker sitt om deg på grunn av det. 22 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #11 Skrevet 6. juni 2023 Du er sær, vanskelig og gjerrig. Burde vært skikkelig flau nå i ettertid. Anonymkode: e02a0...1cb 26 9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #12 Skrevet 6. juni 2023 Vertinnegave er gammel tradisjon, om det er bidrag til serveringen, blomster eller vin. Ikke noe amerikansk med det. Sært å ikke ville være med hvis du ikke hadde med egen oppmerksomhet. Anonymkode: c74c1...e99 28 14
Ulven Skrevet 6. juni 2023 #13 Skrevet 6. juni 2023 Du var veldig uhøflig, og du må forvente at du blir snakket om på jobben etter dette. 10 10
visp Skrevet 6. juni 2023 #14 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men jeg har ikke spurt om å bli invitert 😅 det var koselig, men hvis man skal ta med konfekt, blomst osv hver gang man blir invitert så blir man fattig. Anonymkode: c81b6...bde Du slapp jo å spise hjemme? Middagen du sparte hjemme koster nok mer enn 60 kroner. Men uansett, så er det utrolig usjarmerende:) Jeg hadde også sagt det til deg direkte om du var kollegaen min. 16 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #15 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men jeg har ikke spurt om å bli invitert 😅 det var koselig, men hvis man skal ta med konfekt, blomst osv hver gang man blir invitert så blir man fattig. Anonymkode: c81b6...bde Du slipper jo å lage middag til deg selv den dagen, så de pengene sparer du jo… Anonymkode: f0c97...fc5 12 4
Fjaselina Skrevet 6. juni 2023 #16 Skrevet 6. juni 2023 60 kroner? Snautt frå alle kollegaene, faktisk.Ei gåve til 500 kroner på deling frå alle, det er ikkje for mykje akkurat... Og ja, du er urimelig. Prinsipp meg både her og der, eg ser ikkje at det er "amerikansk" å ha med seg ei lita gåve til den som inviterer. 11 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #17 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men jeg har ikke spurt om å bli invitert 😅 det var koselig, men hvis man skal ta med konfekt, blomst osv hver gang man blir invitert så blir man fattig. Anonymkode: c81b6...bde Da takker man nei… Anonymkode: 251f0...e97 16 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #18 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du er sær, vanskelig og gjerrig. Burde vært skikkelig flau nå i ettertid. Anonymkode: e02a0...1cb Men jeg forventer ikke gaver når jeg inviterer, det er en prinsippsak for meg, jo mindre søppel jo bedre. Anonymkode: c81b6...bde 3
Fjaselina Skrevet 6. juni 2023 #19 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men jeg har ikke spurt om å bli invitert 😅 det var koselig, men hvis man skal ta med konfekt, blomst osv hver gang man blir invitert så blir man fattig. Anonymkode: c81b6...bde Å, hallo... kor mykje betaler du for mat til deg sjølv til eit måltid heime? Det er ikkje gratis. Så om du tek med ein blomst eller sjokolade til den som lagar middag til deg, er det berre ei ørlita utjamning. Og dersom du er redd for å bli fattig av dette, har du eit rart syn på livet. Du får takke nei av og til. Og ta med noko billig dei gongane du går. 9 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #20 Skrevet 6. juni 2023 Vertinnegave er da ingen nymotens adoptert tradisjon fra Amerika, det gjorde da min mor og hennes venninner også da jeg vokste opp. Ja, jeg synes du var uhøflig. Å unnskylde dette med prinsipper og at man ikke ønsket å bli invitert blir for dumt for du hadde garantert skrevet et innlegg på KG og klaget hvis alle kollegaene dine hadde blitt invitert og ikke du 😉 Anonymkode: 01a6c...667 18 1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå