AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #1 Skrevet 6. juni 2023 Hei, Jeg har en 10kg propanflaske jeg skulle byttet. Hvordan er reglene for å ta dette på buss. Har funnet lovverket, men finner ikke ut hvilken kategori dette havner under. Noen som vet? Anonymkode: f9219...9ab
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #2 Skrevet 6. juni 2023 Det er kan være lov å transportere inntil 11 kg propan hvis det oppbevares adskilt fra passasjerer, flasken må altså stå i bagasjerommet eller lignende. Er det en typisk by-buss uten adskilt bagasjerom så er det ikke lov. Du må uansett forhøre deg med busselskapet siden de kan ha egne regler for slik transport. Anonymkode: b273d...a9b 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #3 Skrevet 6. juni 2023 Det har jeg gjort flere ganger. De skal ha oss over på kollektivt, men vi får ikke bringe med oss nødvendige ting? Pff. Anonymkode: eadc9...6df 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #4 Skrevet 6. juni 2023 Går greit om den ikke er i rute Anonymkode: c87fd...40f
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #5 Skrevet 7. juni 2023 Ser ut til å bli dyrt påfyll denne gangen. Kunne sikkert gått greit om jeg ikke hadde spurt. Drosje neste. Anonymkode: f9219...9ab
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #6 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det har jeg gjort flere ganger. De skal ha oss over på kollektivt, men vi får ikke bringe med oss nødvendige ting? Pff. Anonymkode: eadc9...6df Ja, men gass under trykk (i væskeform) hører ikke hjemme på buss eller tilsvarende kollektivtransport uten at det minimum er separat bagasjerom under. Og det er det mange rutebusser som ikke har. Selv om sannsynligheten er ganske liten for at noe skjer, så er konsekvensen potensielt mye større siden det er mange på bussen. Det er vel ikke så ofte man trenger å bytte, så her får man nesten spandere på seg taxi, låne en bil, bruke bilkollektiv eller få noen til å kjøre seg hvis man ikke kan gå/sykle. Anonymkode: bae44...528 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #7 Skrevet 7. juni 2023 Just now, AnonymBruker said: Ja, men gass under trykk (i væskeform) hører ikke hjemme på buss eller tilsvarende kollektivtransport uten at det minimum er separat bagasjerom under. Og det er det mange rutebusser som ikke har. Selv om sannsynligheten er ganske liten for at noe skjer, så er konsekvensen potensielt mye større siden det er mange på bussen. Det er vel ikke så ofte man trenger å bytte, så her får man nesten spandere på seg taxi, låne en bil, bruke bilkollektiv eller få noen til å kjøre seg hvis man ikke kan gå/sykle. Anonymkode: bae44...528 Så hva skal vi som ikke har egen bil, gjøre da? Ikke ha gassgrill? Må vi BÆRE flasken til og fra påfylling? Anonymkode: 857d2...d4b 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #8 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så hva skal vi som ikke har egen bil, gjøre da? Ikke ha gassgrill? Må vi BÆRE flasken til og fra påfylling? Anonymkode: 857d2...d4b Det står i innlegget du siterte. Taxi, bilkollektiv/leiebil, låne eller få noen til å kjøre seg. Anonymkode: bae44...528 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #9 Skrevet 7. juni 2023 Er det en menneskerett å ha gassgrill? Anonymkode: f5b3e...ea3 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #10 Skrevet 7. juni 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Er det en menneskerett å ha gassgrill? Anonymkode: f5b3e...ea3 Ja. Anonymkode: 857d2...d4b
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #11 Skrevet 7. juni 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Det står i innlegget du siterte. Taxi, bilkollektiv/leiebil, låne eller få noen til å kjøre seg. Anonymkode: bae44...528 Ble dyr påfylling av beholderen når jeg må ut med bensin + bilutgifter + gass. Men OK SJEF. Anonymkode: 857d2...d4b 1
spinner Skrevet 7. juni 2023 #12 Skrevet 7. juni 2023 Putt beholderen i en ryggsekk eller IKEA bag og ta bussen. Jeg skal ikke sladre
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #13 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ble dyr påfylling av beholderen når jeg må ut med bensin + bilutgifter + gass. Men OK SJEF. Anonymkode: 857d2...d4b Men hvor ofte er det man bytter? Med mindre man griller til krampa tar en, så har man en 10 kg beholder rimelig lenge. Man kan jo også sjekke om det er noen firmaer som leverer gass hjem, ikke helt utenkelig det heller. Anonymkode: bae44...528
Million Skrevet 7. juni 2023 #14 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så hva skal vi som ikke har egen bil, gjøre da? Ikke ha gassgrill? Må vi BÆRE flasken til og fra påfylling? Anonymkode: 857d2...d4b Da ber du en venn eller et familiemedlem om å kjøre deg. En nabo kan kanskje gjøre det for en hundrelapp i drivstoff? NOEN finnes det vel i nærheten som har bil og kan kjøre deg til og fra så du får returnert den tomme og hentet en ny gassflaske...? 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #15 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ble dyr påfylling av beholderen når jeg må ut med bensin + bilutgifter + gass. Men OK SJEF. Anonymkode: 857d2...d4b Nå er det en gang slik at det er DU som har innrettet deg på en måte som gjør at du har gassgrill, men ikke bil. Da er det DU som må finne ut hvordan du kan bytte gass uten å utsette andre mennesker for unødig fare. (Som det er å ha med seg dette på kollektivtransport. Det er derfor det ikke er lov.) Og da kan det lønne seg å tenke seg litt om, før man blir så høy på seg selv at man tenker at verden skal tilpasse seg etter det som passer en selv best. Og istedenfor forsøke å være løsningsorientert innenfor regelverk. 1. Hvis du bor så sentralt at du ikke trenger bil. Så er det antagelig også gang/sykkel-avstand til nærmeste byttested. Da kan du jo gå eller sykle. (Og om det er tungt, så skaff deg en type tralle til denne jobben (sekketralle, trillekoffert eller tilsvarende fungerer nok fint.)) 2. Er det ikke gang/sykkelavstand, så er det nok flere rundt deg som har bil. Snakk med dem, og spør om de enten kan fikse det for deg, eller at de kan kjøre deg. Enten mot penger, eller mot en gjentjeneste. (Kanskje kan de ta med din når de uansett skal bytte sin egen?) 3. Kjenner du heller ingen med bil som kan hjelpe deg, kan du jo betale noen for kjøringen. Taxi, budfirma eller tilsvarende. 4. Det kan jo være det finnes en service som leverer hjem. Det viktigste er at du forstår at det er regler i verden. Og at de gjelder for deg også, selv om noen ting da blir dyrere eller vanskeligere for deg. Det er normalt sett en grunn for at reglene er der. Anonymkode: 6cfe9...001 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #16 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ble dyr påfylling av beholderen når jeg må ut med bensin + bilutgifter + gass. Men OK SJEF. Anonymkode: 857d2...d4b Hvis du ikke har bil så må du jo selvfølgelig legge opp transportbehovet ditt deretter, kan ikke forvente at man skal kunne dra med seg alt mulig rart på kollektivtransport. Du kan jo selv tenke deg hvordan det hadde blitt hvis f.eks. håndverkere skulle drasset med seg verktøy og materialer på kollektivtransporten, eller storfamilier som ukeshandler med ørten bæreposer på bussen. Når man må transportere ting åpenbart ikke hører hjemme på bussen så må man ordne seg på andre måter, enten få noen andre til å levere mot betaling eller leie bil. Anonymkode: b273d...a9b 1
Maskinfører Skrevet 13. juni 2023 #17 Skrevet 13. juni 2023 Som tidligere Brannmann har jeg sett hva disse flaskene kan gjøre av skade og forstår at de ikke vil ha disse inne på en buss med masse mennesker men en løsning må vel finnes ?
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #18 Skrevet 13. juni 2023 Putt den i en sekk. De eksploderer jo ikke helt ut av det blå! Anonymkode: 61179...7c7
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #19 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 7.6.2023 den 14.22): Nå er det en gang slik at det er DU som har innrettet deg på en måte som gjør at du har gassgrill, men ikke bil. Da er det DU som må finne ut hvordan du kan bytte gass uten å utsette andre mennesker for unødig fare. (Som det er å ha med seg dette på kollektivtransport. Det er derfor det ikke er lov.) Og da kan det lønne seg å tenke seg litt om, før man blir så høy på seg selv at man tenker at verden skal tilpasse seg etter det som passer en selv best. Og istedenfor forsøke å være løsningsorientert innenfor regelverk. 1. Hvis du bor så sentralt at du ikke trenger bil. Så er det antagelig også gang/sykkel-avstand til nærmeste byttested. Da kan du jo gå eller sykle. (Og om det er tungt, så skaff deg en type tralle til denne jobben (sekketralle, trillekoffert eller tilsvarende fungerer nok fint.)) 2. Er det ikke gang/sykkelavstand, så er det nok flere rundt deg som har bil. Snakk med dem, og spør om de enten kan fikse det for deg, eller at de kan kjøre deg. Enten mot penger, eller mot en gjentjeneste. (Kanskje kan de ta med din når de uansett skal bytte sin egen?) 3. Kjenner du heller ingen med bil som kan hjelpe deg, kan du jo betale noen for kjøringen. Taxi, budfirma eller tilsvarende. 4. Det kan jo være det finnes en service som leverer hjem. Det viktigste er at du forstår at det er regler i verden. Og at de gjelder for deg også, selv om noen ting da blir dyrere eller vanskeligere for deg. Det er normalt sett en grunn for at reglene er der. Anonymkode: 6cfe9...001 Vil bare gjøre det klart at den du svarer ikke er TS. Det er nemlig meg 🙂 Jeg har fått mange gode svar her. Det var vel egentlig som jeg tolket regelverket. Buss, men adskilt fra passasjerene. Da er jeg like langt med kollektivt. Sikkerhetsperspektivet på dette setter jeg høyt, selv om det er fristende å putte i en bag som flere sier. Fikser nok en bil på et vis. Ikke noe problem det. Det var bare utrolig fristende å få fikset det der og da når jeg skrev innlegget 🙂 Anonymkode: f9219...9ab
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #20 Skrevet 13. juni 2023 Men, ut i fra hva en kar på AGA sa til meg en gang så er komposittflaskene trygge nok til å stå ute i allslags vær og midt i solsteiken på varmeste sommerdagen. Men helt klart, skulle nå denne flasken finne på å revne så er det grådig dumt om det skjer på en buss. Anonymkode: f9219...9ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå