Gå til innhold

Ordinær ultralyd

smilepia

Anbefalte innlegg

Må starte med en liten digresjon først - vi har vært til første time hos jordmor i dag, og da fikk vi høre hjertelyden for første gang!! :hjerte: Utrolig gøy og spesiellt. Det første tydeliget tegnet på liv (foruten litt større mage og ingen mens da ;))

Men til mitt egentlige spørsmål.

Vi skal på UL på torsdag, og jeg lurer litt på hva jeg kan forvente meg...

Er det lege, jordmor eller sykepleier som utfører undersøkelsen?

Hva med andre prøver - skal det tas noen?

f.eks blodprøve og urinprøve til mor og barn undersøkelsen? (Det sto ingenting om det i brevet fra sykehuset som jeg fikk)

Pleier de forresten å være flinke (og tolmodige) med bildene og peke ut for oss? Antar at med våre utrente øyne kan det være vanskelig å se hva som er på skjermen nemlig, men vi vil jo så gjerne se mest mulig (untatt kjønn) :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være både jordmor eller lege som utfører UL. Vi har hatt begge deler i to forskjellige svangerskap.

Når det gjelder hvilke prøver blir dette opplyst om når dere snakker med jordmor etter undersøkelsen. Dere blir da mest sansynligvis sendt bort på lab'en for å ta blodprøver, og du får et uringlass - dersom dere er med på mor - barn undersøkelsen.

Ellers så pleier det ikke å være noen andre prøver som blir tatt nei

Ellers så pleier de å være flinke til å opplyse om hva de ser på. Og er du usikker så spør. De skal svare deg da...

Men du oppdager ganske raskt selv hva som er hva, altså. Babyen er jo så stor nå, og alt "utenpå" på babyen vises godt (litt avhengig av stilling da, selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang var det en jordmor som gjorde undersøkelsen. Hun var veldig flink til å forklare alt vi så på, som f.eks. hjertekamrene og andre indre organer, som ikke er så lett å se selv. Fikk noen flotte UL-bilder med oss også. Tok ingen prøver som jeg kan huske, selv om jeg var med i Mor&Barn-undersøkelsen. Mulig at det har forandret seg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ikke var vanskelig å se hva som var hva på UL, i alle fall ikke når jordmor hadde forklart litt i starten. Vi hadde god tid og hun forklarte også underveis. :) Spør hvis det er noe du lurer på!

Etterpå tok jeg urinprøve til mor-barn-undersøkelsen (på glass jeg fikk utdelt på sykehuset) og blodprøve til samme undersøkelse. De gjorde ikke de "vanlige" tingene som å måle størrelse på livmor, blodtrykk etc.

Lykke til på UL, jeg synes det var en kjempeflott opplevelse. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

på meg var det jordmor som utførte ul. men vi hadde en medisiner student med som var til opplæring, og det gjorde at hun forklarte mer til han enn til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...