Gå til innhold

Pyrea / tannkjøttsykdom erfaring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg har anskaffet meg en tannlegetime i slutten av uka da jeg mistenker at jeg har fått tannkjøttsykdom.. Noen som har erfaring med det? Behandling, pris, hvordan det er nå?

Anonymkode: 143e1...a46

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg er det tannpleier en gang hver 6 mnd nå. 1500kr per gang. Mulig det er dyrere første gang og at du må gå oftere i begynnelsen. Du kan jo ringe og spørre? :) 

Anonymkode: cdd07...501

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei,

jeg har anskaffet meg en tannlegetime i slutten av uka da jeg mistenker at jeg har fått tannkjøttsykdom.. Noen som har erfaring med det? Behandling, pris, hvordan det er nå?

Når det er tannkjøttsykdom søker tannpleieren nav om tilbakebetaling, så det blir billigere for deg. Nå er det lenge siden jeg gjorde det, men husker jeg fikk tilbake penger. 

Anonymkode: 7dca5...e3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hos meg er det tannpleier en gang hver 6 mnd nå. 1500kr per gang. Mulig det er dyrere første gang og at du må gå oftere i begynnelsen. Du kan jo ringe og spørre? :) 

Anonymkode: cdd07...501

Hvor lenge har du holdt på med behandling, og hvordan står det til med tannkjøtt og tenner nå?

Uka går fort, så orker ikke ringe, men skal snakke med dem på fredag om det. 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Etter en tid med tannpleier gikk jeg over til å bare ha god tannhygiene selv. Har holdt det i sjakk i mange år. Bruk av tannpirker og tanntråd samt god, elektrisk tannbørste er viktig. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Etter en tid med tannpleier gikk jeg over til å bare ha god tannhygiene selv. Har holdt det i sjakk i mange år. Bruk av tannpirker og tanntråd samt god, elektrisk tannbørste er viktig. 

Så bra! Bruker elektrisk tannbørste, og prøver å være flink med tanntråd, men det gjør så vondt og hovner opp i tannkjøttet. Hevelsen går bare ned om jeg ikke bruker det på to/tre dager, så må spørre om de har noen råd når jeg skal til tannpleieren. Blir en ond sirkel det her..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det i 3-4 år og har det under kontroll. 

Jeg renser hver fjerde måned. Jeg betaler mellom 1500 og 2000 (etter frikort). Det kommer ann på om de skal ha bilder eller ikke. 

Jeg bruker corsodyl 3-4 dager etter rensen. Deretter tar jeg en airflow. Så blir tennene pene også. 

Jeg går til tannlege for rens. Jeg synes de er flinkere enn tannpleiere. 

Jeg har ingen smerter eller hovent tannkjøtt. Jeg er heldig slik. Men betennelsen er jo der for det. 

Dette gjør jeg: 

Pusser tenne grundig før frokost. Bruker elektrisk tannbørste og solobørste. Så bruker jeg mellomromsbørste for å forhindre plakkdannelse mellom tennene. Så gjør det samme før jeg legger meg. 

Jeg bruker mellomromsbørstene etter hvert måltid. 

Det har blitt en vane. 

Dette går vel greit frem til jeg blir så gammel at jeg Ikke klarer ut med det praktisk sett. Så da blur blir det gebiss. 

Anonymkode: b5a87...470

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så bra! Bruker elektrisk tannbørste, og prøver å være flink med tanntråd, men det gjør så vondt og hovner opp i tannkjøttet. Hevelsen går bare ned om jeg ikke bruker det på to/tre dager, så må spørre om de har noen råd når jeg skal til tannpleieren. Blir en ond sirkel det her..

Tipper du bare har ginigvitt. Det er ikke kronisk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tipper du bare har ginigvitt. Det er ikke kronisk. 

Mulig jeg har det også, men da skal det vel ikke lukte vondt av tannkjøttet, slik jeg har forstått det. Får vel svar uansett på fredag.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble henvist til spesialist i periodontitt. Han kontrollerte og renset hver 3. måned i begynnelsen, og ga opplæring i bruk av mellomromsbørster osv for å holde det i sjakk. Etterhvert økte intervallene mellom spesialisttimene, og nå får jeg innkalling annenhver år. Jeg har blitt forespeilet at dette er noe jeg skal fortsette med resten av livet.

Helfo dekker deler av behandlingen, men jeg betaler allikevel rundt 1500 kr timen. 

Jeg ble litt sjokkert da jeg først fikk denne sykdommen, fordi jeg har alltid vært nøye med renhold og har aldri hatt hull 😕

Anonymkode: 0bda5...de2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...