Prizilla Skrevet 5. juni 2023 #1 Skrevet 5. juni 2023 Har en jente på 9 år som har gått i korps i snart 2 år. Hun viser lite musikalsk interesse men trives godt med det sosiale rundt det. Hun øver aldri hjemme og kvier seg ikke for å ta seg fri fra en felles øving heller. Er alltid ivrig når det kommer til det sosiale som dugnad,konserter osv. Nå er det snart klart form tur til NM og jenten gleder seg stort til denne turen. Jeg som forelder synest det er feil å sende henne avgårde til et musikkmesterskap når hun knapt kan spille da jeg vet at mesteparten av medlemmene har øvet og jobbet for at det skal gå bra med korpset. Hun er absolutt ikke lydhør for min argumentasjon. Hva synes egentlig dere om denne saken. Spør her da hennes far er enig med sin datter at her er det bare til å delta.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #2 Skrevet 5. juni 2023 Hun er en del av korpset, så selvsagt kan hun bli med. Anonymkode: b60e4...a8f 4 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #3 Skrevet 5. juni 2023 Absolutt bare å delta, men få henne til å øve fram mot konkurransen. Fra Norges musikkorps forbunds retningslinjer for NM: Det kan være utviklende for korpset å delta i konkurranser. Forutsetningen for å lykkes er å bruke konkurransen som et virkemiddel i korpsets musikalske utvikling. Fokuseres det kun på resultatet, kan skuffelsen bli stor for musikantene. Med riktig fokus oppnår en både at korpsets og enkeltmedlemmets selvfølelse og identitet blir styrket. Konkurransen bør være et middel for musikalsk utvikling, ikke et mål i seg selv. I tillegg til egne prestasjoner, er NM også en mulighet til å oppleve andre korps, la seg begeistre over andres prestasjoner og bli inspirert til videre innsats. Anonymkode: d837e...42c 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #4 Skrevet 5. juni 2023 Prizilla skrev (8 minutter siden): Har en jente på 9 år som har gått i korps i snart 2 år. Hun viser lite musikalsk interesse men trives godt med det sosiale rundt det. Hun øver aldri hjemme og kvier seg ikke for å ta seg fri fra en felles øving heller. Er alltid ivrig når det kommer til det sosiale som dugnad,konserter osv. Nå er det snart klart form tur til NM og jenten gleder seg stort til denne turen. Jeg som forelder synest det er feil å sende henne avgårde til et musikkmesterskap når hun knapt kan spille da jeg vet at mesteparten av medlemmene har øvet og jobbet for at det skal gå bra med korpset. Hun er absolutt ikke lydhør for min argumentasjon. Hva synes egentlig dere om denne saken. Spør her da hennes far er enig med sin datter at her er det bare til å delta. det finnes ingen reservebenk i korpset 🙂 Min jente øvet heller ikke de første årene hun gikk i korpset, men så kom motivasjonen, og hun valgte musikklinje og videre musikkstudier etter vgs. NM kan være en kjempemotivasjon - la henne reise!!! Anonymkode: 3e552...5e1 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #5 Skrevet 5. juni 2023 Ser hva du forsøker å si men husk at for jenta kan det plutselig løsne, et eller annet kan trigge øvingslysten og spillegleden så hun får mer interesse for å øve. Selv om hun aldri øver kan hun ha lært ting på øvelsene og gruppetimene. Går hun i kulturskolen? Jeg underviser selv i kulturskolen og noen av mine elver øver "aldri" hjemme, men de utvikler seg noe likevel. Hvis hun synes det er gøy og trives må du ikke finne på å nekte henne å bli med. Likevel, forsøk å finne noe som kan motivere henne. Snakk med læreren hennes. Noen får belønning for å øve, noen korps har øvekonkurranser. Selv startet jeg å øve som 14 åring etter et kurs som jeg ble inspirt av. For meg var det i mange år det sosiale som var greia i korpset, men jeg ble altså musiker til slutt, så slik kan det gå. Anonymkode: 81f80...ce0 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #6 Skrevet 6. juni 2023 Det er i hvert fall ikke greit å trekke seg rett før nm. Men at dere bør ta en prat og drøfte om neste skoleår skal inneholde korps, det syns jeg. Men så lenge hun trives og selv vil fortsette tenker jeg det er det riktige. Når det kommer til hjemmeøving så er de fleste foreldre for redde for å mase på barna sine, og overlater hele ansvaret for øvingen til barnet alt for tidlig. Som med så mye annet, så kunne jeg ønske foreldre så verdien i å pushe barnet litt, vise at man ikke gjør ting halvveis eller bare surfer på andres innsats, og ikke minst hjelper barna å jobbe mot langsiktige mål (som barn ikke er i stand til selv). Man lærer så utrolig mye av å øve selv, alt fra å løse små problemer på egenhånd til selvdisiplin og å ta ansvar. Hilsen korpsdirigent og instrumentallærer. Anonymkode: d805b...695 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #7 Skrevet 6. juni 2023 Ingen øving, ingen korps. En ting er om det er et individuelt instrument. Hadde hun spilt piano, og det var snakk om solo-opptreden, så helt fair, da er det bare henne det går ut over. Men når resten av korpset har øvd og jobbet, er det helt fullstendig feil å la datteren deres ødelegge for dem. For det er jo det hun gjør. Det fins ikke noe mer irriterende enn å ha jobbet knallhardt for at noe skal bli bra, og så kommer en løk som ikke har giddet gjøre en dritt og er med kun for det sosiale, og ødelegger alt for alle de andre. Så her ville jeg satt foten ned. Hun må lære seg å tenke på andre. Om hun vil være sosial, så kan hun heller gå på en annen aktivitet, hvor det sosiale er i fokus, eller hvor man er i en klubb men konkurrerer individuelt (kampsport, friidrett, o.l.). Anonymkode: 59250...d96 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #8 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ingen øving, ingen korps. En ting er om det er et individuelt instrument. Hadde hun spilt piano, og det var snakk om solo-opptreden, så helt fair, da er det bare henne det går ut over. Men når resten av korpset har øvd og jobbet, er det helt fullstendig feil å la datteren deres ødelegge for dem. For det er jo det hun gjør. Det fins ikke noe mer irriterende enn å ha jobbet knallhardt for at noe skal bli bra, og så kommer en løk som ikke har giddet gjøre en dritt og er med kun for det sosiale, og ødelegger alt for alle de andre. Så her ville jeg satt foten ned. Hun må lære seg å tenke på andre. Om hun vil være sosial, så kan hun heller gå på en annen aktivitet, hvor det sosiale er i fokus, eller hvor man er i en klubb men konkurrerer individuelt (kampsport, friidrett, o.l.). Anonymkode: 59250...d96 De aller fleste som går i korps har individuelle spilletimer i kulturskolen ved siden av. Altså samme som de som går på piano. Og med alt opplegget som kulturskilen tilbyr (konserter osv). Anonymkode: d805b...695
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #9 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De aller fleste som går i korps har individuelle spilletimer i kulturskolen ved siden av. Altså samme som de som går på piano. Og med alt opplegget som kulturskilen tilbyr (konserter osv). Anonymkode: d805b...695 Ja, men poenget er altså at ungen ikke kan spille sammen med korpset når hun ikke har øvd. Helt greit å stille opp på konsert og spille et solostykke helt jævlig dårlig. IKKE ok å stille opp på konsert og spille sammen med andre som har øvd og øvd og øvd, og spille dårlig så det ødelegger hele fremføringen for dem som faktisk har jobbet. Anonymkode: 59250...d96 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #10 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ja, men poenget er altså at ungen ikke kan spille sammen med korpset når hun ikke har øvd. Helt greit å stille opp på konsert og spille et solostykke helt jævlig dårlig. IKKE ok å stille opp på konsert og spille sammen med andre som har øvd og øvd og øvd, og spille dårlig så det ødelegger hele fremføringen for dem som faktisk har jobbet. Anonymkode: 59250...d96 De som ikke har øvd pleier ikke å spille så det høres… De pleier å sitte og mime og bare prøve å dilte etter resten. Selv om jeg ser ned på de som aldri gidder å yte noen innsats for seg selv eller fellesskapet, så er det stort sett sånn at de ikke ødelegger i korps. Så lenge de ikke ødelegger, så får de gjerne være med og betale kontingent og bidra på dugnader😝 Anonymkode: d805b...695 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #11 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ingen øving, ingen korps. En ting er om det er et individuelt instrument. Hadde hun spilt piano, og det var snakk om solo-opptreden, så helt fair, da er det bare henne det går ut over. Men når resten av korpset har øvd og jobbet, er det helt fullstendig feil å la datteren deres ødelegge for dem. For det er jo det hun gjør. Det fins ikke noe mer irriterende enn å ha jobbet knallhardt for at noe skal bli bra, og så kommer en løk som ikke har giddet gjøre en dritt og er med kun for det sosiale, og ødelegger alt for alle de andre. Så her ville jeg satt foten ned. Hun må lære seg å tenke på andre. Om hun vil være sosial, så kan hun heller gå på en annen aktivitet, hvor det sosiale er i fokus, eller hvor man er i en klubb men konkurrerer individuelt (kampsport, friidrett, o.l.). Anonymkode: 59250...d96 100 prosent uenig, Skivebom. Det er ikke sånn man tenker i skolekorps. I korpset er det plass til alle. Det er ikke fotball. Og det er veldig vanlig at de yngste ikke øver mye hjemme de første årene. Det kommer etter hvert. Når det gjelder de yngste, så er det ingenting som er viktigere enn at de trives og holder motivasjonen oppe mens de er små. Alle i korpset forstår at de yngste er fremtidens erfarne musikanter. Hvis et korps har med seg seg barn som bare har gått 2 år, uten at de har et eget juniorkorps for de yngste, så har jo korpset selv bestemt at det er det en del av pakken å ha med de små. Og jeg kan love deg at det er mange av de yngste i skolekorpsene som øver svært lite. Som musikklæreren over her sa, så har de en utvikling likevel, og det er jo fordi de spiller 2-3 timer per uke likevel, på gruppetimene og korpsøvelsene. Mine barn går i et korps som spiller i en høy divisjon, og gjør det bra i NM. Vi har likevel med oss ikke bare en, men flere små, som ikke kan så mye. Det er ikke nødvendig å ta dem med før etter sommeren, men de blir med til NM nettopp fordi det er motiverende å ha noe å strekke seg etter. De lager jo litt grums i noen av partiene, men stort sett spiller de så svakt i forhold til de eldre musikantene, at det er grenser for hvor mye "skade" de får gjort. Men som sagt - det er ingenting som er viktigere enn å motivere for at korpset har en bemanning i årene som kommer, og derfor er alle hjertelig velkommen. Anonymkode: 3e552...5e1 7 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #12 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): De som ikke har øvd pleier ikke å spille så det høres… De pleier å sitte og mime og bare prøve å dilte etter resten. Selv om jeg ser ned på de som aldri gidder å yte noen innsats for seg selv eller fellesskapet, så er det stort sett sånn at de ikke ødelegger i korps. Så lenge de ikke ødelegger, så får de gjerne være med og betale kontingent og bidra på dugnader😝 Anonymkode: d805b...695 Nemlig. Og hvis de har det gøy, så kommer motivasjonen til å øve litt etter hvert. Hvis ikke den kommer, så slutter de. Det går se til, men det er viktig å holde valget åpent og ikke utestenge dem. Dette er dessuten en 9-åring som kun har gått et par år i følge ts. Det er forskjell på en 9-åring som ikke har øvd, og en 15-åring. Den siste vil nok de andre se på med irritasjon, men ikke en 9-åring. Anonymkode: 3e552...5e1 4
Splittbinders Skrevet 6. juni 2023 #13 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): 100 prosent uenig, Skivebom. Det er ikke sånn man tenker i skolekorps. I korpset er det plass til alle. Det er ikke fotball. Og det er veldig vanlig at de yngste ikke øver mye hjemme de første årene. Det kommer etter hvert. Når det gjelder de yngste, så er det ingenting som er viktigere enn at de trives og holder motivasjonen oppe mens de er små. Alle i korpset forstår at de yngste er fremtidens erfarne musikanter. Hvis et korps har med seg seg barn som bare har gått 2 år, uten at de har et eget juniorkorps for de yngste, så har jo korpset selv bestemt at det er det en del av pakken å ha med de små. Og jeg kan love deg at det er mange av de yngste i skolekorpsene som øver svært lite. Som musikklæreren over her sa, så har de en utvikling likevel, og det er jo fordi de spiller 2-3 timer per uke likevel, på gruppetimene og korpsøvelsene. Mine barn går i et korps som spiller i en høy divisjon, og gjør det bra i NM. Vi har likevel med oss ikke bare en, men flere små, som ikke kan så mye. Det er ikke nødvendig å ta dem med før etter sommeren, men de blir med til NM nettopp fordi det er motiverende å ha noe å strekke seg etter. De lager jo litt grums i noen av partiene, men stort sett spiller de så svakt i forhold til de eldre musikantene, at det er grenser for hvor mye "skade" de får gjort. Men som sagt - det er ingenting som er viktigere enn å motivere for at korpset har en bemanning i årene som kommer, og derfor er alle hjertelig velkommen. Anonymkode: 3e552...5e1 I rettferdighetens navn; når de er små skal man ikke "toppe" lag i fotball heller, sånn egentlig. Det syndes det sikkert mot rundt omkring, men det er ikke greit der heller. Sånn eeegentlig. Men det var en avsporing. Ellers er jeg 100% enig med deg. Skolekorps er for alle. Det er ingen reservebenk, og det er ikke vanlig å sette krav til hvem som får være med på NM/DM/konserter etc. Alle får være med, på det nivået de er. Noen øver mye, andre øver lite. Hun er garantert ikke alene om å øve lite i den alderen! Sånn er det i korpset til mine barn også - men alle er med på alt de ønsker likevel. Dessuten kan det hende at det å være med i NM blir den utløsende faktoren for å få lyst til å begynne å øve! Og vips har det gått noen år og hun er en del av de største og flinkeste. 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #14 Skrevet 6. juni 2023 Jeg tipper at korpset ikke har så høye forventninger til 9-åringen. De vet godt hvilket nivå hun er på, og hvor mye/lite hun klarer å spille. Med mindre dirigent/korpsledere kommer til dere foreldre og sier "vær så snill å hold barnet hjemme, for hun ødelegger for de andre", eller dere faktisk opplever at de andre irriterer seg over at hun ødelegger, så gjør hun antagelig ikke det. Det er nemlig sånn med korps, at det er plass til alle. Både de som er ivrige og øver mye, og de som ikke er så ivrige og øver lite. Det er rom for de som ikke har spilt så lenge, og for de som spiller mye. Det viktigste her er nok at du forsøker å motivere datteren for å øve. Og at dere krever at hun stiller på fellesøvinger, og ikke lar henne slippe fordi hun har mer lyst til noe annet. Om hun stiller opp og gjør sitt beste, så skal det være godt nok. Det er MANGE som ikke er så motiverte for øving når de er 9 år. Men for mange endrer det seg når de begynner å kjenne på mestring. (Og ikke minst når det kommer mange mindre som ser opp til dem. Da føler de seg store og flinke, og mange blir mer motiverte for å vise hvor flinke de faktisk er. ) Jeg mener hun skal stille opp, for det er dette hun har meldt seg på. Dessuten er slike arrangementer veldig mye sosialt, både innad i korpset og på tvers av korps. Anonymkode: 894d6...7a9 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #15 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tipper at korpset ikke har så høye forventninger til 9-åringen. De vet godt hvilket nivå hun er på, og hvor mye/lite hun klarer å spille. Med mindre dirigent/korpsledere kommer til dere foreldre og sier "vær så snill å hold barnet hjemme, for hun ødelegger for de andre", eller dere faktisk opplever at de andre irriterer seg over at hun ødelegger, så gjør hun antagelig ikke det. Det er nemlig sånn med korps, at det er plass til alle. Både de som er ivrige og øver mye, og de som ikke er så ivrige og øver lite. Det er rom for de som ikke har spilt så lenge, og for de som spiller mye. Det viktigste her er nok at du forsøker å motivere datteren for å øve. Og at dere krever at hun stiller på fellesøvinger, og ikke lar henne slippe fordi hun har mer lyst til noe annet. Om hun stiller opp og gjør sitt beste, så skal det være godt nok. Det er MANGE som ikke er så motiverte for øving når de er 9 år. Men for mange endrer det seg når de begynner å kjenne på mestring. (Og ikke minst når det kommer mange mindre som ser opp til dem. Da føler de seg store og flinke, og mange blir mer motiverte for å vise hvor flinke de faktisk er. ) Jeg mener hun skal stille opp, for det er dette hun har meldt seg på. Dessuten er slike arrangementer veldig mye sosialt, både innad i korpset og på tvers av korps. Anonymkode: 894d6...7a9 veldig enig. Å droppe øvelser etter eget forgodtbefinnende er IKKE greitt. Det er likevel kultur for at de yngste kan prioritere klassekameraters bursdagsselskaper. Men bortsett fra det, så stiller man på øvelsene. Å øve lite hjemme mens man er liten - helt vanlig. Det kommer etter hvert, og personlig synes jeg ikke det er verd å krangle om hvis det ødelegger motivasjonen. Det jeg gjorde med min yngste i de første par årene, var å bruke premier for å få ham til å øve til han nådde det mestringsnivået som gjorde at det ikke lenger er en lidelse for ham å øve. For det er tungt å øve alene før man har nådd et grunnleggende mestringsnivå, og det må man ha forståelse for som forelder. Mitt barn hater å øve alene, men kan heldigvis øve med sitt søsken eller sin far. Hvis man ikke har den muligheten, så går det jo an å lage en øveavtale med en venn i korpset, for å motivere begge? Anonymkode: 3e552...5e1 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #16 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, men poenget er altså at ungen ikke kan spille sammen med korpset når hun ikke har øvd. Helt greit å stille opp på konsert og spille et solostykke helt jævlig dårlig. IKKE ok å stille opp på konsert og spille sammen med andre som har øvd og øvd og øvd, og spille dårlig så det ødelegger hele fremføringen for dem som faktisk har jobbet. Anonymkode: 59250...d96 poenget er vel at de som går i korps uansett har 2-3 timer spilletid med instrumentet sitt i løpet av en uke, så de har faktisk spilt en del hver uke, selv om de ikke øver hjemme. En individuell time i kulturskolen er 20 minutter, og spiller du piano, så er det 20 minutter du får og resten er øving hjemme. I korpset derimot, slår man gjerne sammen 2 eller 3 musikanters individuelle timer, slik at 3 musikanter får 60 minutter sammen istedet for 20 minutter en og en. I tillegg kommer selve korpsøvelsen som typisk varer to timer. I vårt korps er det to fellesøvinger i uka for hovedkorpset, så de får 4 timer spilletid bare på korpset. Anonymkode: 3e552...5e1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #17 Skrevet 6. juni 2023 Er ikke rart enkelte korps høres helt ræva ut når de ikke øver hjemme i tillegg. Anonymkode: 6d704...d71 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #18 Skrevet 6. juni 2023 Hun er bare 9 år. Hvis hun går på alle øvelser så vil hun bli flinkere etter hvert som hun blir eldre og modnes. Det går helt fint. Det viktigste for henne er at hun trives. Jeg har vert instruktør i korps for 9-12 åringer og svært få av de har øvd hjemme og men de lærer allikevel. De på 12 kan mere enn de på 9, det er helt naturlig. Anonymkode: f9491...fd9 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #19 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er ikke rart enkelte korps høres helt ræva ut når de ikke øver hjemme i tillegg. Anonymkode: 6d704...d71 kan du lese? i innlegget rett over ditt oppgulp har jeg forklart at de uansett spiller 2-4 timer per uke ifm individuelle spilletimer og fellesøvinger. Tror du de lærer mer alene hjemme, enn sammen med profesjonelle instruktører i kulturskolen? Du høres ræva ut. Anonymkode: 3e552...5e1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #20 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De aller fleste som går i korps har individuelle spilletimer i kulturskolen ved siden av Er dette noe som har kommet etter årtusenskiftet? Da jeg begynte i korps som 10åring(90-tallet) hadde vi ikke det. De få jeg kjente som gikk på kulturskolen, spilte piano. Anonymkode: f1522...8b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå