Gå til innhold

Jobbe redusert - fordeler og ulemper

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har en typisk 9-16 jobb der det ikke hår an å ta med arbeidsoppgaver hjem. Så for meg vil 80 være 80 og ikke som å jobbe 100 på 80 stilling.

Anonymkode: d2eec...e32

Nei, men også folk som ikke kan ta arbeidsoppgavene med hjem kan oppleve at de fremdeles har de samme arbeidsoppgavene, og de samme fristene for å gjøre dem - så man altså ender opp med å jobbe i lunsjpausen osv for å få det unna.. 

Anonymkode: 831d8...d0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vurderer å gå ned i 80 fra neste år, dersom hjemmekontor 2-3 dager i uken ikke blir mulig. Livet med hjemmekontor var så uendelig mye enklere og mindre slitsomt når man har barn som skal hentes og leveres i barnehage. Jeg sparte nesten 2 timer hver dag på å kunne stå opp litt senere og slippe å reise til/fra kontoret. 

Dersom sjefen sier nei til hjemmekontor går jeg nok ned i 80. Ikke bare for å få mer tid til barna, men også for å få litt sårt tiltrengt alenetid til å gjøre ting jeg vil. 

Akkurat sånn hadde jeg det også. Jeg vurderte alvorlig å gå ned i stilling, men det sitter forferdelig langt inne. 

Jeg byttet jobb i stedet, til et sted hvor jeg får ha hjemmekontor så mye jeg bare vil. Nå er jeg på hjemmekontor nesten hver eneste dag, er kanskje fysisk på jobb to dager i mnd. Og duverden som det hjelper. 

Og ja: det var ønske om tid til meg selv, tid til å trene, lese bøker, gjøre ting som gir meg energi og glede og gjør meg til en bedre mor, kone, kollega, venn, og medmenneske. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei!
jeg som sikkert mange andre opplever hverdagen som hektisk. Har to barn og mye dårlig samvittighet over lange dager i barnehagen, og et evig jag om å få gjort unna er minimum av husarbeid, klesvask osv. 

Den siste tiden har jeg vurdert å søke permisjon i deler av stillingen min slik at jeg jobber 80%. Ser for meg at jeg da kan ha en dag fri. Barna går i barnehage og kan da få en fridag, eventuelt bare en veldig kort dag så jeg får vasket hus og fått unna litt ekstra og har mer tid til kvalitetstid når de kommer hjem igjen. 
Det som stopper meg er jo økonomien. Bare det å redusere stillingen gir jo et solid økonomisk tap. Både hver måned, feriepenger, pensjon osv. Jeg er forøvrig sammen med far, og har råd til det, men vil jo da måtte leve litt trangere.

Vil dere med erfaring dele? 
og dere andre, hva er fordeler og ulemper ved å redusere stilling nå i småbarnsfasen?

Anonymkode: cf30d...fd9

Ulempen er at du kan bli sittende med å gjøre 100% jobb, for redusert lønn. Ikke alle arbeidsgivere er gode på å redusere arbeidsmengden selv om du jobber mindre. 

Anonymkode: eb524...13f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Klem til deg ❤️ 

ja! Jeg skal hvertfall ikke jobbe redusert først og fremst for husarbeid. Da kan jeg heller betale noen for å vaske for meg, det er billigere. Det ville først og fremst vært for å få mer tid til ungene ❤️

Det er nok intensjonen ja, men hva forventer mannen når du jobber redusert? 

Anonymkode: a0d8b...960

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er da revnende likegyldig, så fremt de ikke har felles økonomi og det at hun jobber redusert gjør at han må betale mer? 

Her betaler vi begge x kr inn på felleskontoen hver måned. Om jeg hadde gått ned i stilling, og brukt tiden på meg selv, hadde jeg fremdeles betalt x kr inn på felleskontoen, og mannen hadde ikke hatt en dritt med hva jeg brukte tiden MIN på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gjør mesteparten av husarbeidet i utgangspunktet. Mannen hjelper gladelig til om jeg ber om det, men har er ikke så flink til å se det og jeg er ikke så flink til å be om det. 
Men om jeg har en fridag i uken og har ungene hjemme denne dagen, forventer han absolutt ikke at huset skal være skinnende rent i tillegg. 
Jeg har en fantastisk støttende mann, og vi har aldri kranglet rundt husarbeid. Vi trår til der det er behov. Han tar seg ofte at ting ute som å klippe gresset, vaske biler, måke snø og lignende, mens jeg tar mye inne. Men som sagt, akkurat den biten med mannens forventninger ser jeg ikke på som noe problem. Han er som regel den første til å be meg slappe av litt når han ser det blir mye. Det er heller ikke sånn at jeg er sliten eller lignende, føler bare døgnet ikke har nok timer til at jeg får unna både husarbeid og nok kvalitetstid med ungene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det kommer også an på jobben, går du glipp av interessante oppgaver, mister muligheter for kurs og oppdatering av kompetanse? En annen faktor erotiske, tenker du et halvt år eller mange år.

Anonymkode: 00008...b7a

Kan du utdype hva du mener med den erotiske faktoren?

Anonymkode: 06dea...ba2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei, men også folk som ikke kan ta arbeidsoppgavene med hjem kan oppleve at de fremdeles har de samme arbeidsoppgavene, og de samme fristene for å gjøre dem - så man altså ender opp med å jobbe i lunsjpausen osv for å få det unna.. 

Jeg jobber på et callsenter så for min del er det ingen frister. Men ja, skjønner hva du mener.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...