Gå til innhold

Mat til barnas venner

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (6 minutter siden):

Alle barn har alltid vært velkomne til oss. Spaghetti med ketchup koster ca 2 kr pr hode, ostesmørbrød ca 3. Gulerøtter og epler koster nærmest ingenting. dermed er problemet løst før det har startet…

Men det skyldes jo enkle, løsningsorienterte meg da. Andre liker jo å lage problemer ut av ingenitng. 

Du er virkelig holier than thou🤣

TS:

Kneipp er billig? Ev. Billig knekkebrød. Kjøp de svære syltetøyboksene fra Rema, og billigste smøret.

det er det de kan spise. Sett på bordet og si at this is it. Blir jo litt mer i mnd. Men tror det vil være verdt det. 

Anonymkode: 04a27...e86

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vanskelig, men jeg tror jeg ville prioritert det. Dere har SÅ mye igjen for å invistere i barnas vennskap. Så blir de ungdommer og dere kjenner dem, og de er trygge hos dere. Jeg hadde lett ofret en bil for dette. (Vi har alltid bare hatt en bil)

Anonymkode: b1383...02f

Selge ene bilen for å ha råd til å fø på nabobarna.

Ja ja 

Anonymkode: a999a...57c

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Bak opp boller, rundstykker og ha i fryseren. Et kneippbrød koster 10 kroner og et spann med syltetøy en tjuekroning.

Er vel verdt å investere i barnas venner og tenk hvor mye du har igjen for å bygge tillit i vennegjengen før de blir ungdommer.

• Liker 1
Skrevet

Ha regler for hva de får lov å spise når de har venner med hjem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dere har råd til stort hus med trampoline i hagen, men ikke råd til tre pakker knekkebrød + pålegg til barnas venner? Her høres det ut som prioriteringene er litt (mye) feil for å være ærlig.

Anonymkode: 3f44b...c06

Det er snakk om flere hundre kroner på mat til andres barn pr måned, det er jaggu fullt forståelig at man ikke har mulighet til med økte matpriser, økt rente på lån, økte drivstoffpriser, ja økte utgifter til omtrent alt. Blir helt feil når barna ikke bytter på hvem de er hos.

Anonymkode: 197d7...e81

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Boligen har vi hatt i flere år, og vi bor også i en by hvor boligprisene ikke er så høye. Men vi har rett i overkant av en million i inntekt, boliglån på over tre millioner, to biler, hus som skal vedlikeholdes, høye strømregninger. Så så klart merker vi jo at vi har mindre å rutte med. Og knekkebrød og pålegg til 4 ekstra hver dag utgjør faktisk en god del hundrelapper i måneden… 

Anonymkode: 27b30...5cf

😭Dere har det fælt. 

Anonymkode: 85342...fce

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er virkelig holier than thou🤣

TS:

Kneipp er billig? Ev. Billig knekkebrød. Kjøp de svære syltetøyboksene fra Rema, og billigste smøret.

det er det de kan spise. Sett på bordet og si at this is it. Blir jo litt mer i mnd. Men tror det vil være verdt det. 

Anonymkode: 04a27...e86

Kneip er et ord jeg knapt har hørt siden 1985

Endret av Rotemor
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

😭Dere har det fælt. 

Hvis du mener dette spydig, sitter du neppe med bil og boliglån. Lett å være trygdet og kun ha økende matpriser å forholde seg til! Røyker bort halve trygda gjør du sikkert også. Men deg er det synd på, du har jo ikke råd til noe! Bortsett fra tusenvis av kroner på røyk. Vi andre må betale drivstoff for å komme oss på jobb vi, skjønner du.

Anonymkode: 197d7...e81

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de som mener det  ør fordeles mer rettferdig. De er stort sett hos dere og da får dere utgiften. Å servere et barn ekstra er en ting, men å servere flere, og gjerne når alle barna har med 1-3 venner, blir dyrt. 

Kanskje besøk kan planlegges? Kommer de rett fra skolen kan de få beskjed om å ta med matpakke/et par ekstra skiver? Har dere et greit forhold til foreldrene og det er faste barn som kommer, så kan du jo høre om de har lyst å sende med noe av og til? F.eks noe til fryseren. Horn, pizzasnurrer el. Eller kanskje barna kan få med litt penger så de kan kjøpe et brød og ost og skinke på vei hjem? Men jeg skjønner om du syns det er rart å be om. Samtidig blir jeg litt sjokkert over at foreldre som sender ungene på besøk ofte, ikke tenker gjennom at de skal ha mat og hvem som står for det. 

Et annet alternativ er å be vennene hjem etter middag. Beskjed om at alle må spise hjemme også kan de treffes. Eller kanskje du kan be barna dra hjem til Ole for å spise "etter skolen mat" før de kommer til dere? Så skjønner kanskje foreldrene tegningen.

Hvis du vil ha noe billig liggende så foreslår jeg knekkebrød med smøreost, toro tomatsuppe, bananer, havregryn med melk og syltetøy, havregrøt. Kanskje du innimellom kan lage en porsjon vafler, boller, horn og fryse. Begrens! F.eks 2 knekkebrød, et horn, en banan osv. Gi beskjed om at de må ta med hjemmefra om de ønsker mer. Dere er ikke et hotell. 

Anonymkode: 8e832...1ff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (6 timer siden):

Alle barn har alltid vært velkomne til oss. Spaghetti med ketchup koster ca 2 kr pr hode, ostesmørbrød ca 3. Gulerøtter og epler koster nærmest ingenting. dermed er problemet løst før det har startet…

Men det skyldes jo enkle, løsningsorienterte meg da. Andre liker jo å lage problemer ut av ingenitng. 

Alle barn har vært velkomne hit også. Vi har aldri sagt nei, og alltid servert mat. Men vi merker jo at vi bruker mye penger på andres barn! Gulerøtter og epler koster absolutt….

Det er jo ikke å lage problemer ut av ingenting, når det går veldig mange ekstra tusenlapper til økte renter, strøm og mat. 

ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er en av de som mener det  ør fordeles mer rettferdig. De er stort sett hos dere og da får dere utgiften. Å servere et barn ekstra er en ting, men å servere flere, og gjerne når alle barna har med 1-3 venner, blir dyrt. 

Kanskje besøk kan planlegges? Kommer de rett fra skolen kan de få beskjed om å ta med matpakke/et par ekstra skiver? Har dere et greit forhold til foreldrene og det er faste barn som kommer, så kan du jo høre om de har lyst å sende med noe av og til? F.eks noe til fryseren. Horn, pizzasnurrer el. Eller kanskje barna kan få med litt penger så de kan kjøpe et brød og ost og skinke på vei hjem? Men jeg skjønner om du syns det er rart å be om. Samtidig blir jeg litt sjokkert over at foreldre som sender ungene på besøk ofte, ikke tenker gjennom at de skal ha mat og hvem som står for det. 

Et annet alternativ er å be vennene hjem etter middag. Beskjed om at alle må spise hjemme også kan de treffes. Eller kanskje du kan be barna dra hjem til Ole for å spise "etter skolen mat" før de kommer til dere? Så skjønner kanskje foreldrene tegningen.

Hvis du vil ha noe billig liggende så foreslår jeg knekkebrød med smøreost, toro tomatsuppe, bananer, havregryn med melk og syltetøy, havregrøt. Kanskje du innimellom kan lage en porsjon vafler, boller, horn og fryse. Begrens! F.eks 2 knekkebrød, et horn, en banan osv. Gi beskjed om at de må ta med hjemmefra om de ønsker mer. Dere er ikke et hotell. 

Anonymkode: 8e832...1ff

Takk for godt svar 😊 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

😭Dere har det fælt. 

Det har jeg aldri påstått. Men vi merker økte utgifter på alt veldig godt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dere har råd til stort hus med trampoline i hagen, men ikke råd til tre pakker knekkebrød + pålegg til barnas venner? Her høres det ut som prioriteringene er litt (mye) feil for å være ærlig.

Anonymkode: 3f44b...c06

Unnskyld meg,men man skal jo ikke prioritere å stå for mat til 3 barn ekstra hver eneste dag..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her for vennene mat, alltid. 

Anonymkode: aff31...a2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er aleneforsørger til gutt på 11 år, han har med kompiser hjem 4 dager i uken. I dag serverte jeg skiver med peanøttsmør og syltetøy, kun syltetøy, en snei brunost, en hvitost, 6 tynne skiver akurg og 6 strimler paprika i en skål, vannmelon, pizza laget på tacolefser, bruker kun ketchup på og kjøper revet ost til 29kr, den varer til en del slike lomper. Krydrer med litt grillkrydder.

Dette tok meg 5-6 minutter.

De dagene jeg ikke er hjemme har jeg eget brød/knekkebrød til barna på besøk, og eget pålegg i en boks slik det er enkelt for sønnen min å dra frem. Ellers kan de også spise havregryn med melk, med litt sukker eller syltetøy på. Serverer frukt og grønt til alle måltid, alltid. Og vi alle drikker kun vann i ukedagene. 

Er det en haug med barn her når det er middagstid blir det pannekaker. 

Jeg bruker ca 1000-1500kr mnd på mat til andre sine barn.

Anonymkode: 26098...257

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Brødskiver.

Anonymkode: b4885...57e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Selge ene bilen for å ha råd til å fø på nabobarna.

Ja ja 

Anonymkode: a999a...57c

Ja, virkelig helt utrolig hva enkelte kan få seg til å si….. 🤦‍♀️

Anonymkode: edb71...ca4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

For vår del går disse prisene helt ok. Men om du ser på prisene i butikken om dagen er epler til ca 40kr kg, og selv de billigste gulerotposene har økt til 25kr. Så «nærmest ingenting» føler jeg ikke gjelder lenger.. 

Anonymkode: b6644...cd9

First price eplepose med 1 kg epler kostet 19kr i går. Og gulrøtter kostet 22kr for 1,5 kg. 

til TS: kan dere kutte opp noen billige grønnsaker/frukt og kjøpe de billigste knekkebrødene og helt ok pålegg? Om dere har råd med litt planlegging ville jeg prioritert det. 

Anonymkode: bdee3...0de

AnonymBruker
Skrevet

Her har også barna med venner hjem ofte, de spiser også middag her av og til. Men de er ikke kun her, de er til andre barn også. Også til de som bor trangt, de har jo som regel eget soverom å leke på.. Høres rart ut at de KUN er til dere? 

Anonymkode: 149f1...c15

AnonymBruker
Skrevet
Blizz1 skrev (17 timer siden):

Bak opp boller, rundstykker og ha i fryseren. Et kneippbrød koster 10 kroner og et spann med syltetøy en tjuekroning.

Er vel verdt å investere i barnas venner og tenk hvor mye du har igjen for å bygge tillit i vennegjengen før de blir ungdommer.

Syns ikke det høres så fornuftig ut at unger skal hive innpå med kneip og syltetøy et par timer før middag....

Anonymkode: 48747...ca8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...