Gå til innhold

Slik behandler du orkidéene dine


Gjest Bjørnsdatter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest gjest1

:kys_2:

Takk takk! Elsker orkideer, men er nok ikke spesielt flink til å passe på dem. Men nå som jeg vet hva jeg skal gjøre er forhåpentligvis mine orkide-killer dager over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, det var et bra innlegg. Men jeg har et tilleggsspørsmål: Jeg har fått mye luftrøtter på et par av mine (ja, har vært for sløv med vanningen, jeg vet det). Kan jeg legge disse ned i potta ved ompotting? Det ser jo ikke så pent ut med masse luftrøtter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Det er mange som ikke liker luftrøttene, men de har sin misjon! Ikke klipp dem av. Det er tvert imot et sunnhetstegn når planten har friske og fine luftrøtter. Er de inntørka og stygge, så kan du klippe dem av.

De skal heller ikke dekkes til med jord, da får de ikke gjort det de skal. I verste fall kan planta miste vannforsyningen sin og dø, for luftrøtter klarer ikke å ta opp vann fra jorda.

Tips: Skaff deg en høyere potteskjuler og sett orkideen din i - da får luftrøttene være i fred og du behøver ikke å se så mye til dem ;)

Endret av Bjørnsdatter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange  som ikke liker luftrøttene, men de har sin misjon! Ikke klipp dem av. Det er tvert imot et sunnhetstegn når planten har friske og fine luftrøtter. Er de inntørka og stygge, så kan du klippe dem av.

De skal heller ikke dekkes til med jord, da får de ikke gjort det de skal. I verste fall kan planta miste vannforsyningen sin og dø, for luftrøtter klarer ikke å ta opp vann fra jorda.

Tips: Skaff deg en høyere potteskjuler og sett orkideen din i - da får luftrøttene være i fred og du behøver ikke å se så mye til dem ;)

Takk. Har ikke noe i mot vanlige luftrøtter, men disse har blitt litt ekstreme, hehe. Får skaffe noen riktig høye potteskjulere da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for masse informasjon! Jeg fikk en orkide på nyttårsaften og vil gjerne at den skal vare i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! Fikk også min første orkide nyttårsaften, og den lever ennå! :)

Er jo noen stilige planter da, så nå vil jeg ha flere! Vi får nå se hvordan det går med denne første her. (Hilsen the cactuskiller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest christineemily

Takk skal du ha :-D ,- nå tør jeg kanskje å annskaffe meg flere enn den ene jeg har... Masse gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Mange gode tips der fra Bjørnsdatter.

Gav denne beskrivelsen mersmak og interesse for orkideer så kikk gjene innom hjemmesiden min på Auds Orkidevindu

Min erfaring er at det er mest lønnsomt å gå til innkjøp av en sunn og sterk plante (ikke alltid tilfelle når en kommer over planter på salg). Da kan du ha en plante i årevis.

mvh Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når det gjelder vanning, verserer det mange "historier" rundt om. Teskje, eggeglass, isbit, osv. Den beste måten å vanne orkidéen din på, er å holde potta under springen (lunkent vann!) i noen sekunder, så den blir gjennomvannet uten å bli druknet. Pass på at den får renne godt av seg før du setter den tilbake i pyntepotta og vinduskarmen, den må IKKE stå med røttene i vann! Dette kan du gjøre ca 1 gang i uka, oftere når det er varmt i været, og litt sjeldnere når det er kjølig.

Sånn gjør jeg det, og det fungerer veldig bra :) Det er klart hvis man tar den ut av plastpotten og planter den i en glasspotte så må man bruke eggeglassmetoden siden det vil bli vanskelig å la vannet renne gjennom uten hull i potten :):Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter
Sånn gjør jeg det, og det fungerer veldig bra :) Det er klart hvis man tar den ut av plastpotten og planter den i en glasspotte så må man bruke eggeglassmetoden siden det vil bli vanskelig å la vannet renne gjennom uten hull i potten :):Nikke:

Det er derfor man ikke skal plante noen slags blomster rett i en tett potte. Da har du null drenering, og null kontroll på om det er overskuddsvann som vil ta livet av planta over tid. Selv med eggeglassvanning kan det fort skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp!

Jeg kuttet min orkidé litt for mye... Går det greit? Ca. 5 cm med grønt ble klippet av...

Og: trenger noen Hortensia-råd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Det går nok bra, lillesky, men du må nok regne med at stilken vil visne ned mer enn den ellers ville ha gjort, kanskje helt ned. Men da kommer det en ny stilk, tar bare litt lenger tid.

Hortensia trenger mye vann, gjerne bøttevannes (dvs dypp den i en bøtte vann til den slutter å boble, la renne av seg på kjøkkenbenken før du setter den i potteskjuleren igjen). Gjerne stå kjølig, og masse lys, i hvert fall nå om vinteren. Gjødsle ca 1 gang i mnd.

Tørker den én gang, så blir blomstene brune i kantene, og knoppene visner.

Hvis bladene blir gule, så har du vært litt vel ivrig på vanninga. Blir bladene brune og tørre i kanten, har planten enten tørket inn, eller stått for varmt. Over en varmeovn, f.eks.

Håper du ble litt klokere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk, Bjørnsdatter! :hoppe:

Jeg lot Orkidé-stammen visne så langt den trengt, men klippet av litt for langt ned. Skal bli spennende å se om den vil blomstre, selv om det tar tid. :)

Jeg setter de fleste plantene i vasken, slik at de får trukket til seg vann. Det er vel ok for grønne planter iallefall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Det er en veldig grei måte å gjøre det på det! Men hvis jorda er veldig tørr, så kan den ha såpass vondt for å trekke til seg vann at den må senkes helt under vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klippet ned orkideene mine for flere måneder siden, rett over 3. "øye" (som ekspertene rådet meg til), men hvor lang tid tar det før det kommer ny stilk og dem begynner å blomstre igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Kan ta opptil et år. Kommer an på om det er noen skudd som ligger og venter i øyet. Gjør det ikke det, så kommer det en helt ny stilk, og det tar tid. Fra den nye stilken kommer til syne og til blomstringen faktisk begynner, kan det ta alt fra en mnd til tre mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...