Gå til innhold

Smertestillende til barn før kamp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hat en gutt på 12 som i perioder har vondt i kneet. Han er utredet med MR og de fant ikke noe spesielt annet enn at det så ut som det hadde vært et bittelite brudd der for lenge siden (som han ikke har merka når det skjedde). Kun fått beskjed om å tilpasse aktiviteten i perioder med mye vondt, men at det heller ikke er farlig å spille da det ikke kan bli verre. 

Har gått veldig fint i hele vårsesongen, bortsett fra akkurat nå hvor det gjør litt vondere. Imorgen har han en viktig cupkamp. Er ikke glad i å gi smertestillende med mindre jeg må, men tenker egentlig å gi ham det denne gangen slik at han kan spille, for så å droppe treningene resten av uka. Hva tenker dere? De er litt få på kampen og avslår vi nå går det utover resten. 

Tilsvarende problem med datter på 10. Hun slo tåa si igår og skal spille kamp idag. Regner med den tåa er fin ila et par dager, men tenkte å gi henne smertestillende akkurat idag på kampen, så får hun heller stå over resten av uka. 

Er jeg helt på bærtur her? De vil jo så gjerne spille også, og tror ikke det forverrer skadene å spille uansett. 

Anonymkode: 9aadc...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

12 år, "viktig cupkamp" 🙄😂

Anonymkode: 2abeb...fc9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir som å pisse på seg for å holde varmen. 

Anonymkode: 1546d...cc7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Smerter er en måte for kroppen å si ifra at man skal roe litt ned for å bli bedre, så jeg ville stått over, det kan føre til at man presser seg hardere enn det som er lurt fordi man ikke kjenner de signalene kroppen prøver å gi 

Anonymkode: ba1ab...906

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha. Var det meg, ville jeg ikke fortalt dette til noen. Var det min kropp, ville jeg heller brukt kinesiotape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

12 år, "viktig cupkamp" 🙄😂

Anonymkode: 2abeb...fc9

"viktig" da, for dem betyr det alt i verden bare. Er et mesterskap man går videre i, derfor "viktig" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nope.

Du må lære ungene å ta restitusjon på alvor. 

Anonymkode: 7bd0e...0ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gratulerer - du har nettopp ramset opp oppskriften på å skade egne barn!

Du gir IKKE barn smertestillende for å trene eller spille kamp eller delta i konkurranse!

Skadepotensialet for barn i vekst er langt større enn for voksne (som kanskje kan forstå følgene av og risikoen ved egen idioti med å ta smertestillende i slike situasjoner).

Om du gir ungene dine smertestillende i en slik situasjon viser du manglende omsorgsevne.

Du bør seriøst snakke med fagfolk og få hjelp til å sette grenser for deg selv og for dine barn!

Anonymkode: 29540...117

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, vi gjorde det ved noen få anledninger (gjaldt håndball, men samme greia). Laget trenger spilleren, spilleren ønsker å spille.

Jeg banner sikkert i kirka, men det funket greit her. Den ene ibuxen gjør ikke at smertene blir borte, ihvertfall ikke under belastning. Det ble ingen større skader, og det var jo ikke sånn at man dopet ungen på smertestillende på permanent basis. Mange tapet, tok på "gel", iste ned også, så det var jo bare et alternativ til andre ting som skjulte smerte.

Garantert ikke politisk korrekt måte å gjøre det på, men det er garantert mange som har gått for den løsningen en sjelden gang.

Anonymkode: 55163...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vel, vi gjorde det ved noen få anledninger (gjaldt håndball, men samme greia). Laget trenger spilleren, spilleren ønsker å spille.

Jeg banner sikkert i kirka, men det funket greit her. Den ene ibuxen gjør ikke at smertene blir borte, ihvertfall ikke under belastning. Det ble ingen større skader, og det var jo ikke sånn at man dopet ungen på smertestillende på permanent basis. Mange tapet, tok på "gel", iste ned også, så det var jo bare et alternativ til andre ting som skjulte smerte.

Garantert ikke politisk korrekt måte å gjøre det på, men det er garantert mange som har gått for den løsningen en sjelden gang.

Anonymkode: 55163...2a8

Ja ser flere av gutta på laget hans både går med teip og knestøtte under kamper, i lange perioder. 

Her er det også snakk om et engangstilfelle eller to, til sommeren blir det uansett lang pause, og som sagt er dette noe som har kommet og gått i såpass lang tid at det blir ikke verre, legen har også sagt at det ikke kan bli verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja ser flere av gutta på laget hans både går med teip og knestøtte under kamper, i lange perioder. 

Her er det også snakk om et engangstilfelle eller to, til sommeren blir det uansett lang pause, og som sagt er dette noe som har kommet og gått i såpass lang tid at det blir ikke verre, legen har også sagt at det ikke kan bli verre. 

Kan ikke sammenligne tape og knestøtte med smertestillende.

Jeg har gjennom jobb mange ganger sett barn av foreldre som deg. Tro meg, det kan bli verre, når gutten allerede nå har for mye smerter til å spille uten smertestillende.

Jeg har også sett flere barn av slike foreldre som deg, som har fått varige skader, store talenter som har måttet slutte med idrett fordi de voksne rundt ikke har greid å sette sunne grenser for sine barn, ikke brydd seg om sine barns fremtidige helse.

Anonymkode: 29540...117

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt ikke. Har man smerter er det kroppens måte å si at man må roe ned og hvile. Knær er finurlige greier, ta det på alvor.

Anonymkode: 95c0c...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei vet du hva. Du holder han hjemme fra den fotballkampen. Tar han ikke hensyn til smerten, vil han aldri bli bedre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

"viktig" da, for dem betyr det alt i verden bare. Er et mesterskap man går videre i, derfor "viktig" 

De har vel reserver og fotball er det minst viktige i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde aldri kjørt smertestillende på mine barn for å være med på kamp! Det har skjedd nok dødsfall hvor man ikke vet om smertestillende hadde noe å si! 

Anonymkode: 6a3bd...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...