AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #1 Skrevet 5. juni 2023 Hvorfor refererer mange «utdanning» som et tegn på mye kunnskap? Og hvem er det som forteller deg at denne kunnskapen er riktig? Og hvorfor mener enkelte at utdanning er synonymt med visdom? Jeg har møtt mennesker som ikke har en eneste utdanning- men er visere enn de fleste. Hvorfor har samfunnet blitt slik at «utdanning» henviser til dine kunnskaper og hvor «smart» du er? Det eneste utdanningen din forteller er jo at du kan slavisk lære deg de målene som myndighetene har satt for deg. Ingenting mer.. Om ikke det er indoktrinering så vet ikke jeg.. Anonymkode: 3c0ca...fcb 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #2 Skrevet 5. juni 2023 Ved å ta utdanning lærer man en annen måte å tenke på som gir innsikt og forståelse på en helt annen måte. Men man trenger ikke nødvendigvis å være vis fordi om. Livets harde skole gir mye visdom det og. Anonymkode: f4926...0b9 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #3 Skrevet 5. juni 2023 Tja, om utdanning korrelerer med visdom vet jeg ikke. Men det gir deg kunnskap. Ville du latt en med kun ungdomsskole utføre operasjon på deg? Anonymkode: 96951...308 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #4 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ved å ta utdanning lærer man en annen måte å tenke på som gir innsikt og forståelse på en helt annen måte. Men man trenger ikke nødvendigvis å være vis fordi om. Livets harde skole gir mye visdom det og. Anonymkode: f4926...0b9 Men det gjør jo ikke det. Det viser jo bare til at du har evnen til å lese bøkene som noen har sagt du skal lese. Anonymkode: 3c0ca...fcb 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #5 Skrevet 5. juni 2023 De eneste jeg har hørt forveksle utdanning med intelligens/visdom er sånne som ikke en gang vet hvor Kilimanjaro ligger. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ved å ta utdanning lærer man en annen måte å tenke på som gir innsikt og forståelse på en helt annen måte. Men man trenger ikke nødvendigvis å være vis fordi om. Livets harde skole gir mye visdom det og. Anonymkode: f4926...0b9 Med dagens system må jo det være en dummere måte å tenke på i så fall, for intellektuelt står det meget dårlig til med den yngre garde. Anonymkode: 2d602...4e3 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #6 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tja, om utdanning korrelerer med visdom vet jeg ikke. Men det gir deg kunnskap. Ville du latt en med kun ungdomsskole utføre operasjon på deg? Anonymkode: 96951...308 Med tanke på legen som opererte i Flekkefjord så tror jeg ikke jeg stoler på mange leger idag. Haha. Anonymkode: 3c0ca...fcb
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #7 Skrevet 5. juni 2023 Det er en snarvei til mer kunnskap? Jeg har kollegaer som har jobbet i 40 år og som har mye erfaring og visdom, men ingen formell kompetanse. Jeg har bare formell kompetanse og lærer enormt mye av dem. Jeg har jo ikke tid til å jobbe i 40 år for å bli like flink som dem. Anonymkode: 5d6c6...15a
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #8 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De eneste jeg har hørt forveksle utdanning med intelligens/visdom er sånne som ikke en gang vet hvor Kilimanjaro ligger. Med dagens system må jo det være en dummere måte å tenke på i så fall, for intellektuelt står det meget dårlig til med den yngre garde. Anonymkode: 2d602...4e3 Kan si med hånden på hjertet at jeg tror ungdommene for 100 år siden - var betydelig smartere enn ungdommer i dagens samfunn. Anonymkode: 3c0ca...fcb 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #9 Skrevet 5. juni 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Med tanke på legen som opererte i Flekkefjord så tror jeg ikke jeg stoler på mange leger idag. Haha. Anonymkode: 3c0ca...fcb Ja vel, deg om det. Det fins nok av alternative som ønsker å behandle deg. Anonymkode: 96951...308
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #10 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja vel, deg om det. Det fins nok av alternative som ønsker å behandle deg. Anonymkode: 96951...308 Jeg har Jesus. Så behøver ingen lege. Anonymkode: 3c0ca...fcb
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #11 Skrevet 5. juni 2023 Ved å ta en lang utdanning så tilegner man jo seg kunnskap men om denne kunnskapen er nyttig er en annen sak. Jeg har bekjente som nesten gikk rett ut i arbeidslivet etter ungdomskolen og VGS, de ble etablert med hus, familie og godt betalte jobber tidlig i 20 årene. Så er det de på den andre siden av skalaen som er evige studenter, det er ikke måte på hvor intellektuelle og hvor mange studier de har men kunnskapen kommer ikke til nytte, som godt voksne så sliter de med å komme seg ut på boligmarkedet og finne seg jobber som er relevante i forhold til utdanningen. Anonymkode: dc552...f18 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #12 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er en snarvei til mer kunnskap? Jeg har kollegaer som har jobbet i 40 år og som har mye erfaring og visdom, men ingen formell kompetanse. Jeg har bare formell kompetanse og lærer enormt mye av dem. Jeg har jo ikke tid til å jobbe i 40 år for å bli like flink som dem. Anonymkode: 5d6c6...15a Men hvordan vet man at kunnskapen er rett da? Hvem har ansvaret for å gi oss riktig kunnskap og materiale? Og hvordan vet man at det er korrekt og ikke lappet sammen av en gjeng «viktige» mennesker med «høye stillinger»? Er det en privat organisasjon? Og hvem har betalt de? Anonymkode: 3c0ca...fcb
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #13 Skrevet 5. juni 2023 Visdom er anvendelse av kunnskap. Intelligens er en annen attributt, men henger ofte sammen. (Wisdom and intelligence is different stats for a reason;) Anonymkode: 74da6...433
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #14 Skrevet 5. juni 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har Jesus. Så behøver ingen lege. Anonymkode: 3c0ca...fcb Ok. Vi to har veldig forskjellig syn på hva indoktrinering er. Men lykke til Anonymkode: 96951...308
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #15 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor refererer mange «utdanning» som et tegn på mye kunnskap? Og hvem er det som forteller deg at denne kunnskapen er riktig? Og hvorfor mener enkelte at utdanning er synonymt med visdom? Jeg har møtt mennesker som ikke har en eneste utdanning- men er visere enn de fleste. Hvorfor har samfunnet blitt slik at «utdanning» henviser til dine kunnskaper og hvor «smart» du er? Det eneste utdanningen din forteller er jo at du kan slavisk lære deg de målene som myndighetene har satt for deg. Ingenting mer.. Om ikke det er indoktrinering så vet ikke jeg.. Anonymkode: 3c0ca...fcb Vel, kunnskap og visdom er to forskjellige ting. En utdanning gir deg ofte mye kunnskap om et begrenset tema. Etter endt utdanning skal du da være mer kvalifisert i å jobbe med dette temaet enn de som ikke vet noe om det. Det er ganske fornuftig, synes jeg. Videregående utdanning gjør deg også ofte bedre i stand til kritisk tenking. Det er mange konspirasjonsteorier som ikke hadde eksistert om tilhengerne hadde vært litt mer kritiske. At myndighetene forteller hva vi skal lære gjelder vel først og fremst grunnskole og videregående. Det var i hvert fall ingen som fortalte meg på universitetet hva jeg skulle studere. Anonymkode: f7bac...9ee
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #16 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Visdom er anvendelse av kunnskap. Intelligens er en annen attributt, men henger ofte sammen. (Wisdom and intelligence is different stats for a reason;) Anonymkode: 74da6...433 Men hvorfor mener da enkelte at utdanning er relevant i forhold til intelligens? En hver løk kan jo lære noe som står i en bok. Det betyr jo ikke at man er smart. Bare at man har evnen til å lese og forstå. Anonymkode: 3c0ca...fcb
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #17 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vel, kunnskap og visdom er to forskjellige ting. En utdanning gir deg ofte mye kunnskap om et begrenset tema. Etter endt utdanning skal du da være mer kvalifisert i å jobbe med dette temaet enn de som ikke vet noe om det. Det er ganske fornuftig, synes jeg. Videregående utdanning gjør deg også ofte bedre i stand til kritisk tenking. Det er mange konspirasjonsteorier som ikke hadde eksistert om tilhengerne hadde vært litt mer kritiske. At myndighetene forteller hva vi skal lære gjelder vel først og fremst grunnskole og videregående. Det var i hvert fall ingen som fortalte meg på universitetet hva jeg skulle studere. Anonymkode: f7bac...9ee Men man stoler på blindt på myndighetene da? Som fastsetter materiell og hvilke kunnskap du skal lære deg? Du utvikler ikke kritisk tankegang av å lese i en historiebok hvem som vant krigen. For eksempel- hvem skriver historien etter en krig er vunnet? Er ikke det vinneren? Anonymkode: 3c0ca...fcb
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #18 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men man stoler på blindt på myndighetene da? Som fastsetter materiell og hvilke kunnskap du skal lære deg? Du utvikler ikke kritisk tankegang av å lese i en historiebok hvem som vant krigen. For eksempel- hvem skriver historien etter en krig er vunnet? Er ikke det vinneren? Anonymkode: 3c0ca...fcb Hvis du så hva jeg skrev nederst så var det ingen andre enn jeg som bestemte hva jeg skulle studere. Det er jo et pensum der også, men når du kommer lenger i utdannelser så nå du kanskje gjøre alt selv. Historieskriving vil alltid ha en slagside. Derfor kan det være viktig å ha flere kilder . Hvis du feks er interessert i 2. verdenskrig så finnes det masse litteratur både fra vinnerne og taperne. Anonymkode: f7bac...9ee
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #19 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ved å ta utdanning lærer man en annen måte å tenke på som gir innsikt og forståelse på en helt annen måte. Men man trenger ikke nødvendigvis å være vis fordi om. Livets harde skole gir mye visdom det og. Anonymkode: f4926...0b9 Man KAN lære det. Noen skjønner ikke en dritt. Anonymkode: efce8...43b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå