Gå til innhold

Noen her som slet med å ta lappen, men klarte det likevel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er godt voksen. Har vært kjemperedd for å kjøre, men tar kjøretimer og kjører en del hjemme. Har holdt på i et års tid med noen opphold. Føles likevel ut som det er SÅ lenge til jeg kan tørre å tenke på oppkjøring.

Hvor lang tid brukte dere og hvordan gikk det? Trenger solskinnshistorier :)

Anonymkode: 582d4...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Husker ikke, for det er mange år siden. Men jeg slet veldig med sosial angst. Det var helt grusomt å sitte i bilen alene med en kjørelærer - som ikke var spesielt forståelsesfull eller hyggelig. Jeg ble så stresset av ham at det å klare å følge med i trafikken var helt håpløst. Jeg brukte litt tid, men fikk lappen til slutt. Fikk verdens hyggeligste sensor, som var utrolig beroligende, skulle gjerne hatt ham i pilleform. 

Anonymkode: caaf0...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg prøver ikke engang fordi jeg enten ikke klarer det eller blir det så jævlig dyrt...😔 Jeg har ikke mulighet til å øve med noen venner eller familie. Har vurdert å ta lappen i mange år, men...Er allerede 40. 

Anonymkode: 6add1...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Husker ikke, for det er mange år siden. Men jeg slet veldig med sosial angst. Det var helt grusomt å sitte i bilen alene med en kjørelærer - som ikke var spesielt forståelsesfull eller hyggelig. Jeg ble så stresset av ham at det å klare å følge med i trafikken var helt håpløst. Jeg brukte litt tid, men fikk lappen til slutt. Fikk verdens hyggeligste sensor, som var utrolig beroligende, skulle gjerne hatt ham i pilleform. 

Anonymkode: caaf0...829

Off, så dumt at du fikk en sånn kjørelærer! Jeg turte ikke ta kjøretimer nettopp fordi jeg var redd for det. Synes det å få «kjeft» er utrolig ubehagelig. Men så møtte jeg tilfeldigvis en kjørelærer jeg likte veldig godt i en annen setting, så da bestemte jeg meg for å kjøre med ham. Veldig godt å høre at du fikk en hyggelig sensor da! Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal tørre å kjøre opp, kommer til å være så nervøs! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg prøver ikke engang fordi jeg enten ikke klarer det eller blir det så jævlig dyrt...😔 Jeg har ikke mulighet til å øve med noen venner eller familie. Har vurdert å ta lappen i mange år, men...Er allerede 40. 

Anonymkode: 6add1...1ed

Så leit å høre. Det er veldig dyrt ja! Jeg er også tidlig i 40-årene. Prøver selv å tenke på alle de jeg kjenner som har lappen. Om de klarer det, så burde vel jeg det også? 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg surret mye som ungdom, og strøk på teori flere ganger - mest fordi jeg ikke klarte å konsentrere meg om å faktisk lese og lære stoffet. Tok endelig teori når jeg var 25, og ringte en kjøreskole for å få pakkepris frem til oppkjøring. Etter første time der, ringte kjørelærer meg og sa "dette kan du jo, så jeg har meldt deg til oppkjøring om en måned! nå må vi bare få unna langkjøring/glattkjøring osv. sånn at du får lappen":) Det hjalp veldig å møte noen som var litt dynamisk/effektiv, og som så at jeg hadde lyst til å få det gjort.

Jeg sto på den oppkjøringen!

Anonymkode: 404e6...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan gjerne fortelle min historie:) Jeg begynte å kjøre for første gang i høst 2021 privat. Var litt vanskelig å få tak i folk som kunne kjøre med meg siden foreldrene mine ikke har førerkort (noe som også resulterte i at jeg måtte ha flere kjøretimer). I januar 2022 begynte jeg med kjøretimer. Det gikk veldig fint i begynnelsen og ble kjapt ferdig med trinn 1, 2 og 3 og besto teorien i april 2022. Men i mai så møtte jeg på et problem: kjørelæreren skulle på ferie i sommer, så hadde ingen kjøretimer da. Jeg hadde egentlig en plan om å bli ferdig med lappen før jeg ble ferdig på vgs, men det skjedde ikke dessverre. Etter sommeren begynte jeg ikke igjen med kjøretimer før oktober. 

Da jeg begynte igjen med kjøretimer bestilte han oppkjøring i november. Jeg hadde mange kjøretimer med han i forkant, men følte at jeg fortsatt var veldig usikker på min kjøring. Jeg fikk ikke kjørt så mye hjemme, i tillegg til at kjørelæreren min ikke var tilgjengelig så ofte. Dagen jeg hadde oppkjøring i november, gjorde jeg masse småfeil på kjøretimen jeg hadde før oppkjøring. Den usikkerheten tok jeg dessverre med meg på oppkjøringen, og strøyk. Det var så utrolig flaut for min del siden det var mange som har mast på meg om jeg har fått lappen/når jeg får lappen. Jeg har også en jobb hvor vi trenger et førerkort og hvor noen noen ganger må dra på kjøringer. Dette kunne jeg ikke siden jeg ikke hadde lappen, så presset ble bare større for meg å bestå.

Tok en prat med kjørelæreren om neste oppkjøringstime, og han bestilte den i slutten av desember. Jeg har hatt ingen kjøretimer med han siden, fordi han aldri svarte meg da jeg spurte om vi kunne kjøre. Jeg klarte å øve mye privat den måneden og var klar for oppkjøring. Men nøyaktig to dager før får jeg en melding av kjørelæreren hvor han sier at han er i Mexico og ikke kunne ta oppkjøring. Dette gjorde meg opprørt ettersom at jeg brukte mye tid på øvekjøring ukene før. Og de neste månedene utsatte vi oppkjøringene mine pga at han enten ikke kunne/var tilgjengelig for å ta den, eller at han mente at jeg ikke var klar enda og trengte mer kjøretimer

Alt dette gjorde meg usikker på meg selv. Ingen trodde på meg da jeg sa at vi hadde utsatt oppkjøring. Jeg vurderte å bytte til automat siden jeg kjørte med manuell og tenkte at det kunne vært lettere for meg å bestå. Men da tenkte jeg på all tiden jeg brukte på å lære meg å kjøre manuell og at jeg ikke kunne ‘gi opp’ nå. Men etter 4 måneder siden første oppkjøring, besto jeg med manuell:) Det tok meg 14 måneder å få lappen og brukte over 40 000kr, men det var verdt det🤣 Ts, du er nok flink til å kjøre, og anbefaler deg om å bestille oppkjøring slik at du har et mål du kan sikte deg mot:) har du tatt teorien enda?

Anonymkode: cbdcf...e73

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sleit med å ta teorien og når jeg tok den 3 eller 4 gangen, så klarte jeg det akkurat 😊

Oppkjøringen derimot, der stod jeg på første forsøk og var heller ikke særlig nervøs. Hadde også en veldig grei sensor, som gjorde at jeg slappet mer av. Jeg øvelseskjørte ikke hjemme. Pappa var den eneste som hadde lappen og han er ingen god læremester, for å si det sånn 😂 Så jeg tok alle kjøretimer på trafikkskole. Men jeg er nok mye flinkere praktisk, enn teoretisk. Og at det var derfor jeg klarte oppkjøringen så greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Starta da jeg var 29. Fikk lappen da jeg var 33. Brukte litt tid, men fikk det til til slutt! Hadde en pause en lang stund før jeg fortsatte. Hadde jeg bare kjørt på og ikke vært så usikker og treig Hadde jeg nok hatt lappen tidligere. Jeg holdt vel på med kjøretimer og øvelseskjøring effektivt i ett år til sammen. 

Anonymkode: 28bc4...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde helt forferdelig angst og fikk en forferdelig kjørelærer som tok alt motet fra meg. Hadde hørt at han var så kul, men han var jo ekstremt svingende i humøret og snill mot noen, ufin mot andre. Jeg var så usikker på meg selv, så tok lang tid før jeg fikk byttet kjørelærer. Ny kjørelærer hadde dog alt å si for meg. Strøk to ganger på oppkjøringen, men fikk den den 3.gangen. 

Anonymkode: b9bc8...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Strøk to ganger - stod med glans på tredje, og fikk godkjenning for utrykningskjøretøy seks år senere.

Anonymkode: 3cd67...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...