Gå til innhold

Dele myter om mat som ikke stemmer?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er jeg fullstendig klar over, det er derfor jeg sier det.

Anonymkode: 84611...241

Jeg forstår at du er klar over det. Jeg bare bekreftet innlegget ditt 😊

Anonymkode: ae1a3...d98

Skrevet

Ikke direkte myte. Men mange kjente kokker driver med umerket reklame akkurat slik som influencere gjør. Så ville vært obs på oppskrifter som i virkeligheten er reklame for kjøkkenutstyr, ingredienser  og restauranter.  Når det kommer til kjøkkenutstyr er det stor sjanse for at noe du kjøper etter å ha sett en reklamefilm knapt kommer til å bli brukt og kun ta opp mye plass. 

Anonymkode: db9f7...1b1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.8.2024 den 22.49):

At svinekjøtt kun er forbudt for muslimer. Står nøyaktig det samme om svin i bibelen. 

Anonymkode: 7e4b8...69f

Det er forbudt i gml testamente, de fleste kristne følger nye

Skrevet
On 8/15/2024 at 9:16 AM, AnonymBruker said:

Jeg har hørt at grunnen til at mange kokker sier dette er fordi de jobber på profesjonelle kjøkken og der er det langt varmere romtemperatur enn i et vanlig kjøkken. Den høye romtemperaturen gjør at biffen varmes raskere enn på et vanlig kjøkken.  Nå har jeg aldri jobbet på et profesjonelt kjøkken så jeg skal ikke si at dette stemmer.  Men jeg ser for meg at det kan være ganske varmt på et kjøkken som lager biffer. 

Anonymkode: 17c24...1ac

Kan legge til at det er en del oppskrifter til TV-kokker som ikke fungerer like bra på kjøkkenet. TV-kokker har f.eks typisk langt bedre kjøkkenvifte enn folk har på kjøkkenet. TV-kokker har samme kjøkkenvifter som de  har på restaurant.   Så om man forsøker å brune biffen like mye som de gjør på restauranter så vil kjøkkenet bli ekstremt røykfullt. 

Anonymkode: 17c24...1ac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2023 den 2.38):

Myte eller ei. De fleste tror tydeligvis fortsatt at svinekjøtt er rødt kjøtt, når det er HVITT kjøtt!

Anonymkode: 7437a...52d

Hæ, svinekotletter hvitt kjøtt? Det er jo rødt før man steker. Trodde hvitt kjøtt var kun fra kylling, fugl og fisk ish, jeg. 

Anonymkode: f9718...d14

Skrevet
Pawn Hearts skrev (På 19.8.2024 den 16.20):

Angående alkohol i saus: Jeg har lest at det ikke er rusvirkningen (hvis det er noen) som trigger tørrlagte alkiser, men smaken. Hjernen gjenkjenner den og sier: Ah, den ja! Gi meg mer! og gir man etter, er man i gang igjen.

EDIT: Jeg presterte utrolig nok å skrive saus i alkohol. Jeg fortet meg å rette det da jeg så det, men jeg ler fremdeles.😅

Eller bare vissheten om at der er alkohol. Etter flere år, rusbehandling, psykologtimer og endelig en følelse av frihet ville jeg synes det var kjipt om noen andre skulle ta valget om at tre år, to måneder og to dager var lenge nok å ikke røre en dråpe alkohol, og at det ikke gjør noe om jeg havner på null dager igjen.

Ikke at det er antallet dager som gjør noe, på samme måte som det ikke er antallet spiseskjeer. Men den følelsen av å starte på null dager igjen, for hundrede gang, kan føre til at man strekker det litt for lenge før en ny dag 1 kommer.

Kanskje ikke av litt saus da, men veldig typisk etter en venn eller kollega som mener at "kom igjen da, et lite glass vil ikke skade".

Anonymkode: 93b13...680

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er en myte at kjøtt er tungt fordøyelig. Det er motsatt! Kjøtt er kjempebra for tarmhelse.

Anonymkode: 08e51...93b

• 9 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
Arild37 skrev (På 5.6.2023 den 2.29):

3. Tempere biffen 20m på benken får å få den til romtemperatur, men en biff må stå på benken i mange timer for å få romtemp, og skulle biffen av en eller annen grunn bli bedre av å stå på benken noen min, så er det ikke fordi biffen er romtemp.

Arild37 skrev (På 7.6.2023 den 2.09):

Så Guga foods på YT testet dette, og resultatet ble jevnere stekt, de målte også hvor lang tid det tar før den er romtemperert, og det var rundt 5t om jeg husker rett, det var ihvertfall mange timer, så myten her mener jeg er hvor lenge som trenger. Hørt Ramsay si man bør tempere den i 20min, hørt andre kokker si 30min, andre opp mot en time, men alt dette er altså langt unna at biffen blir romtemperatur

Noe som også er relevant for folk flest. Er at biffene de fleste kjøper i matbutikken er mye tynnere enn restaurant-biffene.  Så det går raskere å få opp temperaturen på disse butikk-biffene.  Nå går det neppe så raskt at den er romtemperert på 20-minutter. Men det går nok raskere enn biffene du har sett på Guga. 

For de tynne matbutikk-biffene er også problemet omvendt. Det er vanskelig å både få stekeskorpe  og at biffen ikke blir for mye stekt på innsiden. Å romtemperere biffen før man steker den vil bare gjøre dette vanskeligere fordi da vil det gå enda raskere før biffen er for mye stekt.  

Skal man steke biff og både få stekeskorpe og at den ikke skal bli tørr på innsiden så bør man kjøpe tykke biffer. Men disse koster mer og derfor blir de sjeldnere kjøpt.

Ser du har nevnt flere myter når det kommer til biffsteking. En annen myte er at man kan kjenne på biffen når den er klar. Også Ramsay har kommet med denne myten og sagt at man skal kjenne på biffen og se om den har samme motstand som like under tommelen. Men det er en dårlig regel. Både fordi folk har ulike hender, slik at nedenfor tommelen hos en person ikke vil føles likt som for en annen person. Men også fordi fettinhold i biffen, tykkelsen på biffen, hva slags biff det er snakk om og mye annet vil påvirke hvordan biffen føles når den er ferdigstekt. 

Steker man biff ofte og steker samme type biff hver gang så vil man selvsagt lære seg hvor lang tid det tar å steke biffen riktig lengte. Men om man ikke har den erfaringen så er det mest praktiske tipset å bruke steketermometer.  Biffer koster såpass mye at man har tjent inn det steketermomterert sikkert allerede på første biffen man lagde og som man hadde feilstekt om man ikke brukte steketermometer.  Men finn et steketermometer som viser riktig temperatur, som  har god holdbarhet og som ikke koster så mye. 

Arild37 skrev (På 5.6.2023 den 2.29):

Og til slutt, ikke blindt stol på en erfaren kokk, ta til deg kunnskap og lær, men ikke stol blindt på noen og prøv deg frem selv😊

Enig.  Når det kommer til ingredienser som er billige og utstyr man allerede har så er det også relativt greit å teste ting selv. Om det er snakk om dyrt utstyr så ville jeg sjekket på nettforumer om de som har utstyret fortsatt bruker det eller om det bare tar opp støv.  Om det er snakk om dyre ingredienser så kan det også være et alternativ å sjekke om man kan øve på billigere ingredienser. 

Anonymkode: c2e48...bcb

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...