Arild37 Skrevet 5. august 2024 Forfatter #41 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 13.47): Selv mistet jeg troen på Gordon Ramsay da han ikke klarte å lage ostesmørbrød. Problemet var ikke bare at han ikke klarte å lage ostesmørbrød, men at han først løy og fremstilte det som han klarte å smelte osten når han ikke klarte det. Og da han ble konfrotert med at han ikke hadde klart å smelte osten i ostesmørbrødet så løy han og ga skylden til på noen andre. Så kan man sikkert lure på "hvorfor klarte han ikke å lage noe så simpelt som et ostesmørbrød". Og det var nok fordi han er mer opptatt av å lage videoer som får mange klikk enn å lage videoer som har oppskrifter som fungerer. Det er ikke slik jeg tror at Ramsay ikke er i stand til å lage ostesmørbrød. Det er også mange andre av de populære youtube-kokkene som gjør tilsvarende. Fordi de vet at 99,99 prosent av alle som ser på videoene aldri kommer til å prøve å lage matretten. Så de lager kun mat for underholdning og ikke for å vise hvordan man faktisk bør lage maten. Anonymkode: 17c24...1ac Den hendelsen fikk meg til å miste respekt også. Det er ingen tvil om at han er en veldig dyktig kokk, og at han kan lage ostesmørbrød hvis han vil, derfor var det vanskelig å forstå hvordan han kunne late som han laget en god rett, når han garantert visste at han gjorde flere store feil. Jeg kan forstå man tar visse snarveier iblant for tv sin skyld, det tar jeg litt med i beregningen, men å lyve og late som man ikke har gjort flere helt åpenbare feil som ødelegger hele retten, det er litt vanskeligere å tilgi
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #43 Skrevet 11. august 2024 On 8/5/2024 at 2:37 PM, Arild37 said: Den hendelsen fikk meg til å miste respekt også. Det er ingen tvil om at han er en veldig dyktig kokk, og at han kan lage ostesmørbrød hvis han vil, derfor var det vanskelig å forstå hvordan han kunne late som han laget en god rett, når han garantert visste at han gjorde flere store feil. Jeg kan forstå man tar visse snarveier iblant for tv sin skyld, det tar jeg litt med i beregningen, men å lyve og late som man ikke har gjort flere helt åpenbare feil som ødelegger hele retten, det er litt vanskeligere å tilgi Enig og som nevnt tidligere så må man kunne stole på informasjonen for at man skal gidde å bruke tid og penger på oppskriftene. Ikke alltid man engang får til oppskriften på første forsøk. Så man trenger ikke nødvendigvis å merke at oppskriften er feil selv om man får dårlig resultat. Man kan jo tro at en selv gjorde noe feil. Og de som lager Youtube-videoer er som regel mer opptatt av å få flest mulig klikk i stedet for å gi gode råd. Anonymkode: 17c24...1ac
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #44 Skrevet 11. august 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Enig og som nevnt tidligere så må man kunne stole på informasjonen for at man skal gidde å bruke tid og penger på oppskriftene. Ikke alltid man engang får til oppskriften på første forsøk. Så man trenger ikke nødvendigvis å merke at oppskriften er feil selv om man får dårlig resultat. Man kan jo tro at en selv gjorde noe feil. Og de som lager Youtube-videoer er som regel mer opptatt av å få flest mulig klikk i stedet for å gi gode råd. Anonymkode: 17c24...1ac Det kan se visuelt penere ut når Ramsay lager ostesmørbrødet i peisen i stedet for å gjøre det på komfyren selv om det siste både er enklere og ville gitt bedre resultat. Det finnes neppe noen god grunn til å lage ostesmørbrødet i peisen annet enn at de tenkte det ville bli bra video. For selv Ramsay som er en profesjonell kokk ender jo med å både brenne brødet og ikke klare å smelte osten. Anonymkode: 17c24...1ac 1
Djungelvrål Skrevet 11. august 2024 #45 Skrevet 11. august 2024 Nevrosererroser skrev (På 7.6.2023 den 11.12): At all alkohol fordamper i matlagingen. Mange tror at all vinen i en saus for eksempel blir alkoholfri automatisk ved oppkok. Praktisk har det for de fleste liten betydning, men det er greit å vite om for de det faktisk betyr noe for og de som lager mat til overnevnte. https://www.isu.edu/news/2019-fall/no-worries-the-alcohol-burns-off-during-cookingbut-does-it-really.html Man spiser kanskje 1/2 dl saus til en biff, i den halve desiliteren er det kanskje 2 ss rødvin. Tror det går helt fint. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #46 Skrevet 11. august 2024 Ikke direkte myter. Men svært mange av oppskrifter av typen "middag på under 15 minutter" og "middag til under 100-lappen" tar lenger tid og koster mer enn det står i oppskriften. Anonymkode: 17c24...1ac 4 7
Djungelvrål Skrevet 11. august 2024 #47 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 14.07): Og mens vi er inne på ost/ostesmørbrød: Det er fremdeles folk som mener at smeltet ost inneholder flere kalorier enn samme mengde ost i kald tilstand. Jeg hørte først påstanden på Grete Roede-kurs for mange år siden, men fikk aldri noen forklaring på hvor de ekstra kaloriene kom fra. 100 g gulost inneholder like mange kalorier uansett om det er en hel bit, skiver, revet, kald eller smeltet. Anonymkode: d71ee...4ac Dette med kald vs smelta ost skjønner jeg ikke hvordan kan misoppfattes. Hvor i all verden skulle de ekstra kaloriene komme fra etter osten er varmebehandlet?? Magi? Kaldt fett blir til varmt fett og dermed synlig! Det samme skjer jo når man steker f.eks kjøttdeig. Folk er dumme! 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #48 Skrevet 11. august 2024 1 minutt siden, Djungelvrål said: Dette med kald vs smelta ost skjønner jeg ikke hvordan kan misoppfattes. Hvor i all verden skulle de ekstra kaloriene komme fra etter osten er varmebehandlet?? Magi? Kaldt fett blir til varmt fett og dermed synlig! Det samme skjer jo når man steker f.eks kjøttdeig. Folk er dumme! Ikke meg du siterer. Enig i at det er veldig rart at en del tror at smeltet ost har mer kalorier. Men tipper det henger sammen med at en del liker smeltet ost bedre enn usmeltet ost og har tenkt at det som smaker godt må ha mer kalorier enn det som smaker mindre godt. Anonymkode: 17c24...1ac
Kvist Skrevet 11. august 2024 #49 Skrevet 11. august 2024 Djungelvrål skrev (11 minutter siden): Dette med kald vs smelta ost skjønner jeg ikke hvordan kan misoppfattes. Hvor i all verden skulle de ekstra kaloriene komme fra etter osten er varmebehandlet?? Magi? Kaldt fett blir til varmt fett og dermed synlig! Det samme skjer jo når man steker f.eks kjøttdeig. Folk er dumme! Enig. Om man skal skikkelig flisespikke kan man jo regne smeltet ost som bittelitt mindre fettete enn kald ost, siden noe av fettet har smeltet og blir igjen i panna/på tallerken. Så man kan få i seg mer fett av å spise en skive kald ost enn av en smeltet en. Noe annet er om man sammenligner en skive brød med to ostehøvelskiver ost, med et ostesmørbrød laget med to brødskiver, fire ganger så mye ost, og som er stekt i smør. Men da er vi tilbake til den siste setningen din. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #50 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ikke direkte myter. Men svært mange av oppskrifter av typen "middag på under 15 minutter" og "middag til under 100-lappen" tar lenger tid og koster mer enn det står i oppskriften. Anonymkode: 17c24...1ac Helt enig. Leser ofte oppskrifter der det står at man skal kunne lage retten på veldig kort tid, men når man ser nærmere på ingrediensene og hva som skal til for å lage retten, så skjønner jeg umiddelbart at jeg vil bruke mye lenger tid på den. Mulig drevne kokker klarer det, men ikke folk som kun har et normalt forhold til matlaging. Har tenkt at det kanskje gjøres for å skape flere klikk, for det er jo mange som ønsker å kunne lage et raskt måltid. Blir bare irriterende når du ser at det kun er tull. Anonymkode: ebf3f...b7a 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #51 Skrevet 11. august 2024 Djungelvrål skrev (27 minutter siden): Man spiser kanskje 1/2 dl saus til en biff, i den halve desiliteren er det kanskje 2 ss rødvin. Tror det går helt fint. Det går ikke fint for de som har hatt et rusproblem. Man skal aldri servere mat med alkohol til alkoholikere. Du risikerer å ødelegge hele deres liv. Anonymkode: 5b954...503 2 6
Arild37 Skrevet 12. august 2024 Forfatter #52 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det kan se visuelt penere ut når Ramsay lager ostesmørbrødet i peisen i stedet for å gjøre det på komfyren selv om det siste både er enklere og ville gitt bedre resultat. Det finnes neppe noen god grunn til å lage ostesmørbrødet i peisen annet enn at de tenkte det ville bli bra video. For selv Ramsay som er en profesjonell kokk ender jo med å både brenne brødet og ikke klare å smelte osten. Anonymkode: 17c24...1ac Selve tilberedning var ganske krise ja, spesielt når det var så tykke skiver. Men valget av ost var nesten det verste, den var vel så hard at den knapt kan smeltes, uansett tilberedning 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #53 Skrevet 12. august 2024 3 minutter siden, Arild37 said: Selve tilberedning var ganske krise ja, spesielt når det var så tykke skiver. Men valget av ost var nesten det verste, den var vel så hard at den knapt kan smeltes, uansett tilberedning Meg du siterte og jeg er helt enig med deg. Anonymkode: 17c24...1ac
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #54 Skrevet 13. august 2024 On 8/11/2024 at 11:16 PM, AnonymBruker said: Helt enig. Leser ofte oppskrifter der det står at man skal kunne lage retten på veldig kort tid, men når man ser nærmere på ingrediensene og hva som skal til for å lage retten, så skjønner jeg umiddelbart at jeg vil bruke mye lenger tid på den. Mulig drevne kokker klarer det, men ikke folk som kun har et normalt forhold til matlaging. Har tenkt at det kanskje gjøres for å skape flere klikk, for det er jo mange som ønsker å kunne lage et raskt måltid. Blir bare irriterende når du ser at det kun er tull. Anonymkode: ebf3f...b7a Selv ikke drevne kokker klarer oppskriften på tiden i mange av oppskriftene. En av "klassikerne" er oppskrifter hvor det står at det tar fem minutter å karamellisere løk. Angående andre ting som irriterer meg er TV-kokker som sier "en spiseskje olivenolje" eller "en klype salt" og helt åpenbart bruker langt mer når de filmes. Da dynkes maten i olivenolje. Anonymkode: 17c24...1ac 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #55 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (På 6.6.2023 den 13.43): At man må spise animalsk for å få i seg nok og riktig næring. Anonymkode: 48a04...507 Sier veganere som propper i seg kosttilskudd for å få i seg det de trenger.. Anonymkode: a51af...42d 5 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #56 Skrevet 13. august 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Selv ikke drevne kokker klarer oppskriften på tiden i mange av oppskriftene. En av "klassikerne" er oppskrifter hvor det står at det tar fem minutter å karamellisere løk. Angående andre ting som irriterer meg er TV-kokker som sier "en spiseskje olivenolje" eller "en klype salt" og helt åpenbart bruker langt mer når de filmes. Da dynkes maten i olivenolje. Anonymkode: 17c24...1ac Til de som ikke vet så tar det enormt mye lengre tid enn fem minutter å karamellisere løk. Anonymkode: 17c24...1ac 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #57 Skrevet 15. august 2024 On 6/5/2023 at 2:29 AM, Arild37 said: 3. Tempere biffen 20m på benken får å få den til romtemperatur, men en biff må stå på benken i mange timer for å få romtemp, og skulle biffen av en eller annen grunn bli bedre av å stå på benken noen min, så er det ikke fordi biffen er romtemp. Jeg har hørt at grunnen til at mange kokker sier dette er fordi de jobber på profesjonelle kjøkken og der er det langt varmere romtemperatur enn i et vanlig kjøkken. Den høye romtemperaturen gjør at biffen varmes raskere enn på et vanlig kjøkken. Nå har jeg aldri jobbet på et profesjonelt kjøkken så jeg skal ikke si at dette stemmer. Men jeg ser for meg at det kan være ganske varmt på et kjøkken som lager biffer. Anonymkode: 17c24...1ac 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #58 Skrevet 15. august 2024 At det er en fasit på hva som er "best". Vel, det er det altså ikke. Anonymkode: 45895...a5e 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #59 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (På 11.8.2024 den 23.22): Det går ikke fint for de som har hatt et rusproblem. Man skal aldri servere mat med alkohol til alkoholikere. Du risikerer å ødelegge hele deres liv. Anonymkode: 5b954...503 Hysteri fra en annen verden. Alkoholen i så små mengder er umerkelig og vil uansett fordampe. Anonymkode: 45895...a5e
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #60 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 14.07): Det er fremdeles folk som mener at smeltet ost inneholder flere kalorier enn samme mengde ost i kald tilstand. Jeg hørte først påstanden på Grete Roede-kurs for mange år siden, men fikk aldri noen forklaring på hvor de ekstra kaloriene kom fra. 100 g gulost inneholder like mange kalorier uansett om det er en hel bit, skiver, revet, kald eller smeltet. Anonymkode: d71ee...4ac Djungelvrål skrev (På 11.8.2024 den 22.57): Dette med kald vs smelta ost skjønner jeg ikke hvordan kan misoppfattes. Hvor i all verden skulle de ekstra kaloriene komme fra etter osten er varmebehandlet?? Magi? Kaldt fett blir til varmt fett og dermed synlig! Det samme skjer jo når man steker f.eks kjøttdeig. Folk er dumme! AnonymBruker skrev (På 11.8.2024 den 23.02): Enig i at det er veldig rart at en del tror at smeltet ost har mer kalorier. Men tipper det henger sammen med at en del liker smeltet ost bedre enn usmeltet ost og har tenkt at det som smaker godt må ha mer kalorier enn det som smaker mindre godt. Anonymkode: 17c24...1ac Kvist skrev (På 11.8.2024 den 23.13): Om man skal skikkelig flisespikke kan man jo regne smeltet ost som bittelitt mindre fettete enn kald ost, siden noe av fettet har smeltet og blir igjen i panna/på tallerken. Så man kan få i seg mer fett av å spise en skive kald ost enn av en smeltet en. Noe annet er om man sammenligner en skive brød med to ostehøvelskiver ost, med et ostesmørbrød laget med to brødskiver, fire ganger så mye ost, og som er stekt i smør. Men da er vi tilbake til den siste setningen din. Når du smelter ost, så forsvinner lufta i osten, melkeproteinet krymper og osten blir mer kompakt. Dette merkes best på volum og ikke like mye på vekt. Så en dl smeltet ost veier mer enn en dl ikke-smeltet ost. Man kan jo sammenligne dette med tørket frukt vs fersk frukt. Kaloriene forsvinner ikke fra frukten når man tørker, men vannet gjør. Så derfor har 100 gram tørket frukt mer kalorier enn 100 gram fersk frukt. Anonymkode: 08e51...93b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå