skogsfugl Skrevet 7. juni 2023 #21 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Olivenolje er mye bedre til steking en fks. raps, solsikke, maisolje eller sesamolje. Tipper soya stiller i samme klasse som de forestående. https://www.bbc.co.uk/programmes/articles/3t902pqt3C7nGN99hVRFc1y/which-oils-are-best-to-cook-with Anonymkode: eb1a3...8c8 https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/handle/11250/216880 og her er motsatt resultat, der soya er bedre en oliven
Brunhilde Skrevet 7. juni 2023 #22 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Myte eller ei. De fleste tror tydeligvis fortsatt at svinekjøtt er rødt kjøtt, når det er HVITT kjøtt! Anonymkode: 7437a...52d Dette stemmer ikke. Tidligere ble svinekjøtt sett på som hvitt kjøtt, mens det nå er i samme kategori som stofe, geit og får, altså rødt kjøtt. 11
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #23 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Myte eller ei. De fleste tror tydeligvis fortsatt at svinekjøtt er rødt kjøtt, når det er HVITT kjøtt! Anonymkode: 7437a...52d Eh nei. https://www.matprat.no/artikler/ernaring/kostradene-knyttet-til-kjott/ Sitat I helse- og ernæringssammenheng er rødt kjøtt definert som kjøtt av storfe, sau/lam, svin og geit. Hvitt kjøtt er kjøtt fra fjærkre, som kylling, kalkun og høne. Anonymkode: 1b5e1...aa5 4 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #24 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): At man må spise animalsk for å få i seg nok og riktig næring. Anonymkode: 48a04...507 Haha, der har du blitt lurt. Studier viser at veganere har lavere nivåer av så godt som alle næringsstoffer. Kan du kanskje forklare hvor du får B12 fra? Kalsium? Jern? Sink? Vitamin K2? Eller vitamin A hvis du er av den halvdelen som ikke kan konvertere betakaroten til vitamin A? Anonymkode: 08e51...93b 9 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #25 Skrevet 7. juni 2023 Myte: planter er næringsrike Fakta: planter inneholder mye næring, men lite av det er tilgjengelig for opptak på grunn av antinæringsstoffer som hemmer opptak. Vi tar opp mye mer av næringen som er i kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter. For eksempel tar vi opp ca 20% av jernet i en biff, mens vi tar opp 0-2% av jernet i spinat. Anonymkode: 08e51...93b 3 6
Maleficenta Skrevet 7. juni 2023 #26 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 5.6.2023 den 17.19): Det at man må kaste de blåskjellene som ikke åpnet seg ved koking! Ingen hold I den påstand og det dukket første gang opp i en mindre populær kokebok fra 50-tallet og spredde seg etter det. Om annet, de som ikke åpner seg, kan være de ferskeste av blåskjellene. Det har jeg lært av QI. Anonymkode: 84e2b...92f mulig du har rett men jeg hadde ikke tatt sjansen. Vet om noen som ble matfirgiftet etter å ha knekt opp et skjell som ikke hadde åpnet seg skikkelig. 1
Nevrosererroser Skrevet 7. juni 2023 #27 Skrevet 7. juni 2023 At all alkohol fordamper i matlagingen. Mange tror at all vinen i en saus for eksempel blir alkoholfri automatisk ved oppkok. Praktisk har det for de fleste liten betydning, men det er greit å vite om for de det faktisk betyr noe for og de som lager mat til overnevnte. https://www.isu.edu/news/2019-fall/no-worries-the-alcohol-burns-off-during-cookingbut-does-it-really.html 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #28 Skrevet 7. juni 2023 At man trenger kjøtt for å bygge muskler Anonymkode: 645e1...a84 4 4
ElectricScum Skrevet 7. juni 2023 #29 Skrevet 7. juni 2023 Rullerusk skrev (På 5.6.2023 den 17.16): Vitenskapelig fremtoning 😎 Tilnærming, sant 😎 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #30 Skrevet 7. juni 2023 Myte: Aubergine må skjæres i skiver og saltes, deretter hvile en stund for å få ut bitterstoffer. Men auberginene vi kjøper nå er uten bitterstoffer. (Man kan likevel salte for å få ut væske, men det er en annen historie.) Anonymkode: 649ba...0f1 4
Maleficenta Skrevet 7. juni 2023 #31 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): At man trenger kjøtt for å bygge muskler Anonymkode: 645e1...a84 man trenger iallefall proteiner og det er ikke en myte at animalske proteiner er best 7 8
Hareena Skrevet 7. juni 2023 #32 Skrevet 7. juni 2023 At rester av ris og pasta må kastes fordi det er farlig å spise. 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #33 Skrevet 7. juni 2023 Maleficenta skrev (7 minutter siden): man trenger iallefall proteiner og det er ikke en myte at animalske proteiner er best Og de veganske kroppsbyggerne gjør det ikke så bra... Enten så inntar de masse kosttilskudd med næringsstoffer fra kjøtt, som for eksempel kreatin, og/eller så forfaller de. Og jeg har til dags dato ikke sett en eneste "vegansk" kroppsbygger som bygget muskler uten animalsk. De konverterer til veganisme etter at de har bygget muskler. For eksempel "verdens sterkeste veganer" som bygget muskler med animalsk. Kort tid etter at han konverterte til veganisme, så måtte han gi seg fordi han var ikke sterk nok til å hevde seg lenger. Til tross for at han spiste et lite apotek med kosttilskudd, inkludert kreatin. Anonymkode: 08e51...93b 12 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #34 Skrevet 7. juni 2023 Hareena skrev (29 minutter siden): At rester av ris og pasta må kastes fordi det er farlig å spise. Og så glemmer de å lese resten av setningen, nemlig at det er farlig hvis restene er oppbevart feil (f.eks i romtemperatur i mange timer). Lurer av og til på om folk som mener at restene må kastes uansett aldri har spist pastasalat eller riskrem/rislapper… Anonymkode: d71ee...4ac 7 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #35 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Haha, der har du blitt lurt. Studier viser at veganere har lavere nivåer av så godt som alle næringsstoffer. Kan du kanskje forklare hvor du får B12 fra? Kalsium? Jern? Sink? Vitamin K2? Eller vitamin A hvis du er av den halvdelen som ikke kan konvertere betakaroten til vitamin A? Anonymkode: 08e51...93b Nei det har jeg ikke. Anonymkode: 48a04...507
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #36 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Og de veganske kroppsbyggerne gjør det ikke så bra... Enten så inntar de masse kosttilskudd med næringsstoffer fra kjøtt, som for eksempel kreatin, og/eller så forfaller de. Og jeg har til dags dato ikke sett en eneste "vegansk" kroppsbygger som bygget muskler uten animalsk. De konverterer til veganisme etter at de har bygget muskler. For eksempel "verdens sterkeste veganer" som bygget muskler med animalsk. Kort tid etter at han konverterte til veganisme, så måtte han gi seg fordi han var ikke sterk nok til å hevde seg lenger. Til tross for at han spiste et lite apotek med kosttilskudd, inkludert kreatin. Anonymkode: 08e51...93b Da har ikke du gjort særlig mye research Anonymkode: 48a04...507 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #37 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 6.6.2023 den 13.52): 2. Man kan ikke steke med xv olivenolje. Vel den tåler høyere varme enn smør, blir brukt masse i steking i mange land, til og med friterimg Ja, klart man KAN steke i xv olivenolje, og det kan til og med hende det smaker like godt, men det er bevist ved flere studier at steking i stekepanne (220 grader) øker omdannelse til transfettsyrer i oljer, og disse er direkte usunne og øker risiko for hjerte og karsykdommer. Så selv om det GÅR AN å steke i olivenolje går den fra å inneholde sunne fettsyrer til usunne. Ikke bare mindre sunne, men direkte usunne. Av oljer så er det soya som tåler varmebehandling best og oliven dårligst. Med tåler så mener jeg motstandsdyktighet mot å vri seg til transfettsyrer. Anonymkode: dcdf4...b46 Det er sjelden du får så høy grad over lang nok tid i en stekepanne til at du lager transfett, selv med xv olivenolje. Det er derfor det kalles en myte. Skal du frityrsteke blir det noe annet, da bør man bruke noe annet. Anonymkode: 0459b...8dc 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #38 Skrevet 4. august 2024 On 6/5/2023 at 2:29 AM, Arild37 said: Jeg kan nevne noen inngrodde myter her, som jeg har hørt selv Ramsey og Hellstrøm snakke om, så kan dere slenge på noen dere også er lei av blir spredt videre Selv mistet jeg troen på Gordon Ramsay da han ikke klarte å lage ostesmørbrød. Problemet var ikke bare at han ikke klarte å lage ostesmørbrød, men at han først løy og fremstilte det som han klarte å smelte osten når han ikke klarte det. Og da han ble konfrotert med at han ikke hadde klart å smelte osten i ostesmørbrødet så løy han og ga skylden til på noen andre. Så kan man sikkert lure på "hvorfor klarte han ikke å lage noe så simpelt som et ostesmørbrød". Og det var nok fordi han er mer opptatt av å lage videoer som får mange klikk enn å lage videoer som har oppskrifter som fungerer. Det er ikke slik jeg tror at Ramsay ikke er i stand til å lage ostesmørbrød. Det er også mange andre av de populære youtube-kokkene som gjør tilsvarende. Fordi de vet at 99,99 prosent av alle som ser på videoene aldri kommer til å prøve å lage matretten. Så de lager kun mat for underholdning og ikke for å vise hvordan man faktisk bør lage maten. Anonymkode: 17c24...1ac
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #39 Skrevet 4. august 2024 Og mens vi er inne på ost/ostesmørbrød: Det er fremdeles folk som mener at smeltet ost inneholder flere kalorier enn samme mengde ost i kald tilstand. Jeg hørte først påstanden på Grete Roede-kurs for mange år siden, men fikk aldri noen forklaring på hvor de ekstra kaloriene kom fra. 100 g gulost inneholder like mange kalorier uansett om det er en hel bit, skiver, revet, kald eller smeltet. Anonymkode: d71ee...4ac 12
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #40 Skrevet 4. august 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Selv mistet jeg troen på Gordon Ramsay da han ikke klarte å lage ostesmørbrød. Problemet var ikke bare at han ikke klarte å lage ostesmørbrød, men at han først løy og fremstilte det som han klarte å smelte osten når han ikke klarte det. Og da han ble konfrotert med at han ikke hadde klart å smelte osten i ostesmørbrødet så løy han og ga skylden til på noen andre. Så kan man sikkert lure på "hvorfor klarte han ikke å lage noe så simpelt som et ostesmørbrød". Og det var nok fordi han er mer opptatt av å lage videoer som får mange klikk enn å lage videoer som har oppskrifter som fungerer. Det er ikke slik jeg tror at Ramsay ikke er i stand til å lage ostesmørbrød. Det er også mange andre av de populære youtube-kokkene som gjør tilsvarende. Fordi de vet at 99,99 prosent av alle som ser på videoene aldri kommer til å prøve å lage matretten. Så de lager kun mat for underholdning og ikke for å vise hvordan man faktisk bør lage maten. Anonymkode: 17c24...1ac Edit: Dette handler ikke kun om ostesmørbrødet. Det handler om at om man ikke kan stole på kokken er redelig så gidder ikke jeg å forsøke å teste ut oppskriftene hans. Det koster både tid og penger å lage mat. Så da bruker jeg heller noen av oppskriftene jeg vet jeg kan stole på. Anonymkode: 17c24...1ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå