Gå til innhold

Gutt som blir ekstremt mobbet, foreldre gjør lite for å stanse det

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om en gutt i tidlig tenårene som blir trakassert og mobbet hver dag på skolen. Han har ingen venner, og da mener jeg virkelig ingen. Han har blitt mobbet på samme skole i over to år, han får drapstrusler og de har tilogmed tvunget han til å sende et intimt bilde av seg selv ved å true han på livet hvis ikke. Nå holder de dette imot han. Denne mobbingen er så ekstrem og grov at jeg klarer ikke engang skrive alt han går gjennom.

«Problemet» her er også foreldrene. De gjør lite for å stoppe dette. De har hatt samtaler med skolen og det er det. De vil ikke anmelde forholdet heller. 
Jeg har dessverre ingen mulighet til å gå inn i dette da jeg egentlig ikke har noe forhold til foreldrene. Men jeg har blitt fortalt dette via et familiemedlem som kjenner gutten og foreldrene. Jeg kjenner jeg blir så fryktelig provosert, forbanna og ikke minst ufattelig lei meg på hans vegne. Han har også uttrykt at han vil ta livet sitt. 
Har dere noen tips jeg kan gi familiemedlemmet mitt, som kan gi det videre til foreldrene? Jeg føler at jeg må gjøre noe. Mest av alt vil jeg dra på meg finlandshette og banke livskiten ut av disse forferdelige drittungene som plager denne stakkars gutten. 

Anonymkode: 4d765...1d5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Siden du ikke kjenner foreldrene vet du lite om hvilke kamp de kjemper. Du har kun hørt via via.. 

Men som medmennske og en voksen som sitter på informasjon om hva gutten opplever er du pliktig til å gripe inn! 
Du kan ta kontakt med foreldrene og fortelle de det du vet, og tilby deg å hjelpe. Du kan også kontakte skolen og melde bekymring om en ungdom som blir mobbet. 
Du kan også kople inn politiet opp mot skolen, som tydeligvis ikke gjør jobben sin. 
Eller du kan oppsøke jævlene og ta de. 
Vil tro denne gutten blir glad for den hjelpen du gir 

Anonymkode: f03ff...172

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siden du ikke kjenner foreldrene vet du lite om hvilke kamp de kjemper. Du har kun hørt via via.. 

Men som medmennske og en voksen som sitter på informasjon om hva gutten opplever er du pliktig til å gripe inn! 
Du kan ta kontakt med foreldrene og fortelle de det du vet, og tilby deg å hjelpe. Du kan også kontakte skolen og melde bekymring om en ungdom som blir mobbet. 
Du kan også kople inn politiet opp mot skolen, som tydeligvis ikke gjør jobben sin. 
Eller du kan oppsøke jævlene og ta de. 
Vil tro denne gutten blir glad for den hjelpen du gir 

Det er foreldrene selv som har fortalt alt han går gjennom til mitt familiemedlem. Foreldrene er klekkelig klar over situasjonen, og skolen gjør ingenting med det. De ønsker ikke å koble inn politiet. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette må du gjøre noe med! Meld til barnevernet øyeblikkelig. 

Vi har ingen flere unge å miste. 

Anonymkode: 85a24...be4

• Liker 12
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er foreldrene selv som har fortalt alt han går gjennom til mitt familiemedlem. Foreldrene er klekkelig klar over situasjonen, og skolen gjør ingenting med det. De ønsker ikke å koble inn politiet. 

Du må snakke med foreldrene og hjelpe her! 

• Nyttig 1
Skrevet

Er problemet at foreldrene ikke gidder å ta kampen, eller har de kanskje prøvd i lange tider uten hell og vet ikke hva mer de kan gjøre? Jeg ser du skriver at de ikke vil anmelde for eksempel, men kan det være en god forklaring på dette eller er du helt sikker på at foreldrene er en del av problemet? Det er veldig avgjørende her. 

Om foreldrene ikke har gjort en innsats i å få til en endring, ville jeg nok kontaktet barnevernet. Ikke for å "straffe" foreldrene, men fordi de tydelig trenger hjelp og veiledning. Det er en vanskelig situasjon å stå i, men noe må gjøres før gutten får irreversible skader (om han ikke allerede har fått det). Ellers vet jeg ikke om man kan kontakte statsforvalteren, skolen eller politiet på vegne av andres barn, men isåfall hadde jeg gjort det også, for å forsikre meg om at dette ble tatt tak i. Evt kan familiemedlemmet ditt ta kontakt, om de går på samme skole eller har barn på samme skole vil det kanskje være lettere å få medhold. 

Om foreldrene derimot har tatt kampen med skolen i lange tider uten at det har ført til noen endring og de rett og slett bare er slitne og fortvilet over situasjonen, ville jeg tatt kontakt med de og tilbudt hjelp til å melde ifra til statsforvalteren, kanskje skaffe en advokat og snakke med politiet. Dersom skolen ikke har satt inn tiltak for å forhindre mobbingen, eller om de ikke passer på at tiktakene har en effekt, må dette politianmeldes. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her skal du kontakte mobbeombudet/fylkesmannen og politianmelde + melde bekymring til barnevernet. Foreldrene har sikkert kjempet lenge allerede. Blir enorme erstatningskrav pt mest sannsynligvis et dødsfall om dette fortsetter (førstnevnte blir det nok uansett).

Anonymkode: e9f8e...422

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med politiet på din nærmeste stasjon/kontor så setter de deg enten i kontakt med forebyggende avdeling om de har det eller så tar en betjent det selv. 

Ta også kontakt med skolen! 

Elsker innstillingen din, men husk at det allerede kan være mye som skjer i kulissene som du ikke vet om. Har du barn på ca samme alder som kan være en støtte for gutten? Enten på samme skole eller på fritiden? 

Anonymkode: 0375c...3b5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Her skal du kontakte mobbeombudet/fylkesmannen og politianmelde + melde bekymring til barnevernet. Foreldrene har sikkert kjempet lenge allerede. Blir enorme erstatningskrav pt mest sannsynligvis et dødsfall om dette fortsetter (førstnevnte blir det nok uansett).

Anonymkode: e9f8e...422

Bare elev/foreldre som kan melde sak til Statsforvalteren. Tviler også på at mobbeombudet tar i en sak som andre melder.

Anonymkode: 4e19b...e0c

AnonymBruker
Skrevet

Politianmeldelse og mld til bv. Ring bv i dag ikke vær anonym!

Anonymkode: fb45a...437

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her må du forstå at det er DITT ansvar å hjelpe gutten. Ellers er du like ille som mobberene. 

Anonymkode: 7ef7c...5d4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt barnevernet med en gang.
Ring skolen og fortell at de har en elev du vet er mobbet i mange år som nå snakker om å ta livet av seg, så de kjenner til det. Og at du nå har kontaktet barnevernet. Ring alle du kan på vegne av deg selv, så ikke du har noe ugjort i å skaffe gutten hjelp. Dessverre ikke alt man får gjort når foreldrene ikke makter oppgaven, men gjør det du kan.

Anonymkode: ea6b1...950

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I vårt nærmiljø tok en 13 år gammel gutt nettopp livet sitt - ikke sitt stille å se det skje, snakk med folk, skole, barnevern, politiet, foreldrene til mobberene, si at du ser og at du ikke kan med god samvittighet vente på at utfallet skal bli tragisk. Se ungene som mobber i øynene og fortell at du vet hva de gjør og at det er mange som følger med dem både irl og via sosiale medier - du trenger ikke skambanke noen for å nå frem.. 

Anonymkode: f353b...502

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo som foreldrene hvis du ikke gjør noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noe må gjøres for hans liv er i fare !!!! Han bli drevet til selvmord eller bli drept til slutt.

Anonymkode: 46f84...b6b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjelp han til å ville leve. 

AnonymBruker
Skrevet

Gutten er tenåring. Jeg ville startet og snakket med gutten. Det kan være at gutten selv holder igjen, fordi han fryktet at det blir verre.

Ikke bli den ekstra som går bak ryggen på gutten, men snakk med gutten (foreldrene) selv først. Du kan si at du har kjennskap til at han blir mobbet og at du ønsker å hjelpe.

Jeg ville startet der.

Å blande seg inn uten at du vet alt, kan også være den siste dråpen i begeret for gutten. Har dere ikke tenkt på det??

Anonymkode: f5d63...e92

AnonymBruker
Skrevet

send en bekymringsmelding til barnevernet

Anonymkode: 61023...8b4

AnonymBruker
Skrevet

Forresten visste en dame noe alvorlig om sønnen min på 17 og varslet meg ikke. Det kommer jeg ALDRI til å tilgi. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du prate med vedkommende som gir deg denne infoen?

Anonymkode: 8c3e6...682

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...