AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #1 Skrevet 4. juni 2023 Frem til idag har jeg hatt inntrykk av at ingen i nabolaget egentlig bryr seg om støy på søndager og helligdager. Det er ingen som bråker noe voldsomt, men hører gjerne en skrumaskin, gressklipper eller høytrykksspyler. Vi har to bønder i nabolaget også, de jobber og "bråker" naturligvis på søndager også. Helt i orden for oss! Idag stod ene naboen og vasket hus og garasje med høytrykkspyler. Plutselig roper et nabopar at det ikke er lov å bråke på søndager og at man må overholde loven. Jeg vet at de klagete naboene har loven på sin side, men jeg blir uansett skikkelig provosert. Dette naboparet er selvfølgelig pensjonister og har all verdens med tid til å bråke på dagtid mandag-fredag mens "alle andre" er på jobb. Kan jo ikke si imot naboparet for de har jo helt rett, det er ikke lov å bråke på søndager. Men skulle tro man satte pris på at naboene forsøker å holde hus og hage ryddig og rent. Får håpe det pensjonerte naboparet setter pris på høytrykksspylere, kantklippere og skrumaskiner kl 22 mandagskveld 🥳🤡 Anonymkode: fbbad...de4 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #2 Skrevet 4. juni 2023 Kan hende du er nabo med mine besteforeldre, de er slitsomme sånn🤣 Anonymkode: b74d7...f11
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #3 Skrevet 4. juni 2023 Man kan ikke klage på at gårdbrukere jobber på søndager eller andre helligdager, for når man er gårdbruker må man jobbe på når været er bra eller dårlig i forhold til våronn, siloslått alle utkjøring av mørkk. Pensjonister trenger overhodet ikke bruke hele dagen på høytrykkspyler, når de har resten av uken til å gjøre det på. Jeg har hatt en nabo som har spylt med høytrykkspyler i snart et døgn utenfor vinduene mine, og er så sliten i hodet av den lyden. Har gitt han beskjed mange ganger, men han er østeuropeisk og gir blaffen i hvilken dag det er. Anonymkode: f64ed...4f0 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #4 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man kan ikke klage på at gårdbrukere jobber på søndager eller andre helligdager, for når man er gårdbruker må man jobbe på når været er bra eller dårlig i forhold til våronn, siloslått alle utkjøring av mørkk. Pensjonister trenger overhodet ikke bruke hele dagen på høytrykkspyler, når de har resten av uken til å gjøre det på. Jeg har hatt en nabo som har spylt med høytrykkspyler i snart et døgn utenfor vinduene mine, og er så sliten i hodet av den lyden. Har gitt han beskjed mange ganger, men han er østeuropeisk og gir blaffen i hvilken dag det er. Anonymkode: f64ed...4f0 Jeg klager ikke på bråk. Sier at vi er vant med "bråk" i nabolaget fordi det tross alt er to bønder her som må jobbe uansett om det er søndag eller julaften. Når det er først er litt "bråk" i nabolaget så ser ikke jeg problemet med at en nabo kan finne frem kantklipper og høytrykksspyler på en søndag 😅 Hverdagen er travel og det er i helgene, ofte søndager, man har tid til vedlikeholdsarbeid som bråker litt. Folk er så hårsåre 😅 Anonymkode: fbbad...de4 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #5 Skrevet 4. juni 2023 Jeg syns faktisk at helligdagsfred er litt avleggs. Dersom man venter til etter folkeskikken, dvs kirketid, bør man kunne gjøre enkelte ting i hagen som medfører litt støy. Ja, jeg vet hva loven sier. Men er glad for at det ikke er så nøye her i nabolaget. Jeg syns det er mye mer slitsomt når den ene naboen starter opp kl 07.00 med div støy, eller holder på til langt ut over kvelden. Anonymkode: c5656...576 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #6 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg syns faktisk at helligdagsfred er litt avleggs. Dersom man venter til etter folkeskikken, dvs kirketid, bør man kunne gjøre enkelte ting i hagen som medfører litt støy. Ja, jeg vet hva loven sier. Men er glad for at det ikke er så nøye her i nabolaget. Jeg syns det er mye mer slitsomt når den ene naboen starter opp kl 07.00 med div støy, eller holder på til langt ut over kvelden. Anonymkode: c5656...576 Helt enig med deg! Jeg blir litt irritert og barnslig, og er faktisk fristet til å bråke hverdager fra 07-23 bare fordi det er lov, når disse naboene klager på en høytrykkspyler kl 15 søndags ettermiddag. Synd jeg ikke har noen bråkete prosjekter 😅 Anonymkode: fbbad...de4 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #7 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg syns faktisk at helligdagsfred er litt avleggs. Dersom man venter til etter folkeskikken, dvs kirketid, bør man kunne gjøre enkelte ting i hagen som medfører litt støy. Ja, jeg vet hva loven sier. Men er glad for at det ikke er så nøye her i nabolaget. Jeg syns det er mye mer slitsomt når den ene naboen starter opp kl 07.00 med div støy, eller holder på til langt ut over kvelden. Anonymkode: c5656...576 Helt enig!! Når man jobber alle hverdager så hender det faktisk at man må gjøre ting i helgene om man skal få ting gjort. Dog er jeg også enig i at man trenger ikke å starte opp kl 7, hverken lørdag eller søndag, men å kunne klippe gresset eller spyle huset, også en søndag formiddag, har jeg aldri tenkt på som ett problem i "min" verden. Heldigvis for min del, har jeg flere naboer som også gjerne tar plenklippen midt på dagen, også en søndag. De kan til og med finne på å fortsette oppussingen på søndager, som innebærer bruk av elektrisk sag etc. Dette er ting som aldri noen gang har plaget meg personlig. Pluss at jeg for min del bor så nære hovedveien at støyen derfra er vel ett større problem enn 30 min gressklipping. Så, det er kanskje på tide å modernisere samfunnet her, søndagsfreden ER avleggs, og om man skal følge den, til stort hinder for mange gjøremål i hus og hjem for de med lange arbeidsdager og barn som skal hit og dit resten av uka. Anonymkode: 81abe...08c 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #8 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): H Så, det er kanskje på tide å modernisere samfunnet her, søndagsfreden ER avleggs, og om man skal følge den, til stort hinder for mange gjøremål i hus og hjem for de med lange arbeidsdager og barn som skal hit og dit resten av uka. Anonymkode: 81abe...08c Jeg synes tvert i mot, at helligdagsfreden er mer aktuell enn noen sinne! Tidligere hadde ikke hvert eneste hus bråkete maskiner. Hvis noen på 60-tallet hadde brutt helligdagsfreden hadde man hørt litt hamring, manuell saging, spyling med vann, manuell gressklipper. Det hadde vært lyder, ikke støy. I dag bråker alt, hele tiden, og det virker som om mange tror at desibel er hva som avgjør effektivitet. Og effektivitet skal det være fra morgen til kveld hele uka, både på jobb og hjemme. Stressykdommene florerer. Folk kan bråke rundt meg så mye som de orker, men jeg tror mange hadde hatt godt av å bli tvunget til å roe ned denne ene dagen i uken, la hodet få fred. Og det kan man få til hvis man virkelig vil. Alternativene som ikke bråker er mange! For eksempel kunne naboene i dette eksemplet latt høytrykkspyleren være, og heller vasket med kost og slange. Det går ikke like fort, og det kan være litt mer fysisk krevende, men det gir hodet ro, og er veldig mye stillere for naboer. Anonymkode: c7d15...54e 2 1
Adrenalina1 Skrevet 5. juni 2023 #9 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg synes tvert i mot, at helligdagsfreden er mer aktuell enn noen sinne! Tidligere hadde ikke hvert eneste hus bråkete maskiner. Hvis noen på 60-tallet hadde brutt helligdagsfreden hadde man hørt litt hamring, manuell saging, spyling med vann, manuell gressklipper. Det hadde vært lyder, ikke støy. I dag bråker alt, hele tiden, og det virker som om mange tror at desibel er hva som avgjør effektivitet. Og effektivitet skal det være fra morgen til kveld hele uka, både på jobb og hjemme. Stressykdommene florerer. Folk kan bråke rundt meg så mye som de orker, men jeg tror mange hadde hatt godt av å bli tvunget til å roe ned denne ene dagen i uken, la hodet få fred. Og det kan man få til hvis man virkelig vil. Alternativene som ikke bråker er mange! For eksempel kunne naboene i dette eksemplet latt høytrykkspyleren være, og heller vasket med kost og slange. Det går ikke like fort, og det kan være litt mer fysisk krevende, men det gir hodet ro, og er veldig mye stillere for naboer. Anonymkode: c7d15...54e Helt enig med deg. I dag er det ikke annet enn bråk,støy og kaos overalt. 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #10 Skrevet 5. juni 2023 Søndagsfred bør absolutt være som den er , i vår tid er det altfor mange som går i kjeller og pådrar seg ting pga stress. Folk har godt av å tvinges til å være litt stille. Og veldig få jobber 24 timer de andre dagene i uka så da får de heller ta bråket en ettermiddag i uka. Jeg har absolutt ingen medlidenhet med de som påstår at de ikke rekker det de skal hvis de ikke får bråke i helga. Dette gjelder i tettbygde strøk. I strøk med bønder på alle kanter er det en helt annen sak, da er " bråket " nødvendig for den daglige drift og må taes når været er riktig og årstida er der. Anonymkode: c8439...04e 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #11 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Søndagsfred bør absolutt være som den er , i vår tid er det altfor mange som går i kjeller og pådrar seg ting pga stress. Folk har godt av å tvinges til å være litt stille. Og veldig få jobber 24 timer de andre dagene i uka så da får de heller ta bråket en ettermiddag i uka. Jeg har absolutt ingen medlidenhet med de som påstår at de ikke rekker det de skal hvis de ikke får bråke i helga. Dette gjelder i tettbygde strøk. I strøk med bønder på alle kanter er det en helt annen sak, da er " bråket " nødvendig for den daglige drift og må taes når været er riktig og årstida er der. Anonymkode: c8439...04e Jeg tror ikke det er skrumaskin og høytrykksspyleren på søndager som gjør at folk går i kjelleren... Jeg har bare 1 barn under skolealder så jeg vil ikke kalle vår hverdag travel, men har full forståelse for at hverdagen er travel for de med flere barn over skolelalder hvor de skal kjøres til vennegrupper, følges på treninger, gjøre dugnadsarbeid osv, i tillegg til det "vanlige" som handle mat, lage middag, gjøre lekser, vaske og rydde innendørs osv. For mange er det ikke så mye tid igjen på hverdagene for å da klippe plenen, vaske utvendig, skru planker osv. Vil du heller at naboen din høytrykksspyler og klipper gresset osv frem til kl 23 en tirsdag, enn midt på dagen på en søndag? Jeg tar heller litt bråk på en søndag altså. Anonymkode: fbbad...de4 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #12 Skrevet 5. juni 2023 At det skal være stille på søndager er noe forbanna tull. Anonymkode: 571c4...e6a 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #13 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt enig med deg! Jeg blir litt irritert og barnslig, og er faktisk fristet til å bråke hverdager fra 07-23 bare fordi det er lov, når disse naboene klager på en høytrykkspyler kl 15 søndags ettermiddag. Synd jeg ikke har noen bråkete prosjekter 😅 Anonymkode: fbbad...de4 Er du sikker på du har lov mellom 7-23 i nabolaget ditt? Aner du om de skulle ha besøk eller hadde plan om og sitte ute på terrassen? Ja, jeg hadde blitt voldsomt irritert om du hadde ødelagt dagen min i går, det var meldt nydelig vær og jeg hadde invitert venner på besøk på verandaen. Dette hadde jeg planlagt fordi på søndager vet jeg at det er stille og hyggelig. Hadde bare ringt politiet. Her er det heldigvis ikke lov og bråke fra 07-23, men hvis en nabo hadde srått og bråket fra 8- 21 hver dag på hverdager ( tatt fri fra jobb? ) bare fordi det er lov som en barnslig hevn for Norges lover hadde jeg ledd godt, og vært spent på hvor lenge du holdt ut med din nye hverdag. Anonymkode: f4dc7...318
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #14 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tror ikke det er skrumaskin og høytrykksspyleren på søndager som gjør at folk går i kjelleren... DET har jeg da heller ikke sagt, det er bare litt av " dråpen som gjør at det renner over" . Man har stress og bråk i herdagen derfor er det så viktig med ro en dag i uka. Jeg har selv kjent på å gå i en bråkete jobb og kjenne hvor nyttig total fred er for psyken. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har bare 1 barn under skolealder så jeg vil ikke kalle vår hverdag travel, men har full forståelse for at hverdagen er travel for de med flere barn over skolelalder hvor de skal kjøres til vennegrupper, følges på treninger, gjøre dugnadsarbeid osv, i tillegg til det "vanlige" som handle mat, lage middag, gjøre lekser, vaske og rydde innendørs osv. For mange er det ikke så mye tid igjen på hverdagene for å da klippe plenen, vaske utvendig, skru planker osv. EN ettermiddag i uka får man prioritere sånn da. Det greier man, om man VIL. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vil du heller at naboen din høytrykksspyler og klipper gresset osv frem til kl 23 en tirsdag, enn midt på dagen på en søndag? Jeg tar heller litt bråk på en søndag altså. Anonymkode: fbbad...de4 Ja, det er helt greit hvis søndagen blir stille. Anonymkode: c8439...04e 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #15 Skrevet 5. juni 2023 Søndag er en helt vanlig arbeidsdag for mange av oss. Helligdagsfreden er avleggs. Bor gudskjelov sånn til at det ikke plager noen om jeg klipper plenen på søndag. Anonymkode: 17ea7...ffe
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #16 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): . For mange er det ikke så mye tid igjen på hverdagene for å da klippe plenen, vaske utvendig, skru planker osv. Anonymkode: fbbad...de4 Hvis søndag er den eneste dagen i uken man har tid til å gjøre støyende arbeid, handler det om dårlig planlegging og manglende vilje til å finne alternativer. For eksempel er det fullt ut mulig å flytte lørdagsplanene over til søndag, og bruke lørdagen på plenklipping, høytrykksspyling, skruing osv Og hvis du absolutt må gjøre hage- og snekkerarbeid ute på søndagene er det ikke nødvendig å bruke høytrykksspyler, elektrisk drill, elektrisk eller bensindrevet kantklipper, elektrisk eller bensindrevet hekklipper, elektrisk kapp- og gjæresag, malesprøyte, osv, du kan jo arbeide så mye som du vil hvis du bare velger manuelle og mindre støyende alternativer. Som nevnt over, en slange med kost, en manuell skrutrekker, en manuell kantklipper og hekklipper, manuell sag, malerulle og kost, bråker ikke halvparten så mye som de elektriske eller bensindrevne alternativene, og ingen vil reagere hvis du bruker disse. Og jeg gjentar, jeg bryr meg ikke om støy på helligdagene selv! Men jeg har naboer som gjør det, og derfor har jeg tilpasset meg på best mulig måte, uten sure miner, og uten å få dårlig naboforhold. Anonymkode: c7d15...54e
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #17 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du sikker på du har lov mellom 7-23 i nabolaget ditt? Aner du om de skulle ha besøk eller hadde plan om og sitte ute på terrassen? Ja, jeg hadde blitt voldsomt irritert om du hadde ødelagt dagen min i går, det var meldt nydelig vær og jeg hadde invitert venner på besøk på verandaen. Dette hadde jeg planlagt fordi på søndager vet jeg at det er stille og hyggelig. Hadde bare ringt politiet. Her er det heldigvis ikke lov og bråke fra 07-23, men hvis en nabo hadde srått og bråket fra 8- 21 hver dag på hverdager ( tatt fri fra jobb? ) bare fordi det er lov som en barnslig hevn for Norges lover hadde jeg ledd godt, og vært spent på hvor lenge du holdt ut med din nye hverdag. Anonymkode: f4dc7...318 Ja, vi har lov fra 7-23 her. De klagete naboene ødela ingenting for oss altså, det var en annen nabo de klagde på. Hadde du helt alvorlig ringt politiet om en nabo klippet plenen sin på en søndag? Snakk om å kaste bort politiets minimale ressurser på ditt "viktige" kaffebesøk 🙃 Anonymkode: fbbad...de4 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #18 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): DET har jeg da heller ikke sagt, det er bare litt av " dråpen som gjør at det renner over" . Man har stress og bråk i herdagen derfor er det så viktig med ro en dag i uka. Jeg har selv kjent på å gå i en bråkete jobb og kjenne hvor nyttig total fred er for psyken. EN ettermiddag i uka får man prioritere sånn da. Det greier man, om man VIL. Ja, det er helt greit hvis søndagen blir stille. Anonymkode: c8439...04e Hvis du har behov for total ro så er det vel strengt tatt du som bør flytte langt unna naboer og potensielt støy? Du evner jo ikke å se at andre kan ha travlere hverdager enn deg. Som sagt så har ikke vi en travel hverdag da vi bare har 1 barn, men jeg forstår likevel at de med flere barn og fritidsaktiviteter osv ikke har tid til slikt i hverdager og da ønsker å bruke søndager på vedlikehold. Anonymkode: fbbad...de4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #19 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis søndag er den eneste dagen i uken man har tid til å gjøre støyende arbeid, handler det om dårlig planlegging og manglende vilje til å finne alternativer. For eksempel er det fullt ut mulig å flytte lørdagsplanene over til søndag, og bruke lørdagen på plenklipping, høytrykksspyling, skruing osv Og hvis du absolutt må gjøre hage- og snekkerarbeid ute på søndagene er det ikke nødvendig å bruke høytrykksspyler, elektrisk drill, elektrisk eller bensindrevet kantklipper, elektrisk eller bensindrevet hekklipper, elektrisk kapp- og gjæresag, malesprøyte, osv, du kan jo arbeide så mye som du vil hvis du bare velger manuelle og mindre støyende alternativer. Som nevnt over, en slange med kost, en manuell skrutrekker, en manuell kantklipper og hekklipper, manuell sag, malerulle og kost, bråker ikke halvparten så mye som de elektriske eller bensindrevne alternativene, og ingen vil reagere hvis du bruker disse. Og jeg gjentar, jeg bryr meg ikke om støy på helligdagene selv! Men jeg har naboer som gjør det, og derfor har jeg tilpasset meg på best mulig måte, uten sure miner, og uten å få dårlig naboforhold. Anonymkode: c7d15...54e Tusen takk for innspill. Neste gang jeg er invitert i bryllup, konfirmasjon, familiebesøk, på fotballkamp osv, så skal jeg be de flytte det til søndager. Som du sikkert skjønner kan ikke alle avtaler legges til søndager nei 🙃 og som jeg har skrevet før så har ikke vi en travel hverdag, men jeg evner likevel å forstå at de med flere barn og aktiviteter osv har det, og derfor ønsker å bruke søndagen på vedlikehold. Jeg er fullt klar over at det finnes manuelle verktøy, men vi lever i 2023. Man klipper ikke plenen med kjøkkensaks kun for å please naboen vel. Så var det heller ikke vi som bråkte på en søndag da vi gjør det vi kan for å unngå det, men det blir bare for dumt når det er et pensjonert ektepar med all fritid i verden som skal klage på at en mann i full jobb vasker huset sitt på en søndag. Dette når vi i tillegg har bønder i nabolaget som selvfølgelig "bråker" uansett om det er søndag eller 17 mai. Anonymkode: fbbad...de4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #20 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvis du har behov for total ro så er det vel strengt tatt du som bør flytte langt unna naboer og potensielt støy? Snakker ikke om meg personlig, jeg bor langt fra naboer og har ikke de problemene. Men det finns andre folk enn meg som ikke har anledning til å flytte og da forventes at lover og regler overholdes. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du evner jo ikke å se at andre kan ha travlere hverdager enn deg. Som sagt så har ikke vi en travel hverdag da vi bare har 1 barn, men jeg forstår likevel at de med flere barn og fritidsaktiviteter osv ikke har tid til slikt i hverdager og da ønsker å bruke søndager på vedlikehold. Anonymkode: fbbad...de4 EN ettermiddag greier alle å prioritere for å slippe søndagsarbeid. Hva vet du om min hverdag er travel?Man gjør mye på et par timer en onsdagsettermiddag. Man trenger ikke underholde og kjøre barn hver eneste ettermiddag , det er faktisk et valg man som foreldre gjør. Anonymkode: c8439...04e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå