Gå til innhold

Barnets beste, bare når det gagner foreldre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor går grensen angående barnets beste/sette barnet først? Det skrives oftest om her inne om at man setter barnet sitt først, fremfor alt annet

Men...

La oss ta f.eks tråden om mor som ikke vil gå fra sin samboer bare fordi sønnen ikke liker stefaren sin. Mor får full støtte av majoriteten, og barnets ønske er.. vel, null betydning. 

 

Er det virkelig slikt? At hvis det ikke gagner enn selv, så betyr ikke barnets meninger noe? Da er det liksom ikke noe "barna føst" 

 

Anonymkode: 33f45...d27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forskjell på å medvirke og å bestemme.

Det er heller ikke på noen måte til barns beste å få bestemme alt selv.

Anonymkode: edd68...6c9

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvor går grensen angående barnets beste/sette barnet først? Det skrives oftest om her inne om at man setter barnet sitt først, fremfor alt annet

Men...

La oss ta f.eks tråden om mor som ikke vil gå fra sin samboer bare fordi sønnen ikke liker stefaren sin. Mor får full støtte av majoriteten, og barnets ønske er.. vel, null betydning. 

 

Er det virkelig slikt? At hvis det ikke gagner enn selv, så betyr ikke barnets meninger noe? Da er det liksom ikke noe "barna føst" 

 

Anonymkode: 33f45...d27

Hva ER barnets beste da? Er barnets beste en mor som gir fra seg glede og viktige deler av livet sitt for barnet? Nei. Det er overhodet ikke for barnets beste

Anonymkode: 61211...b5c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva ER barnets beste da? Er barnets beste en mor som gir fra seg glede og viktige deler av livet sitt for barnet? Nei. Det er overhodet ikke for barnets beste

Anonymkode: 61211...b5c

Absolutt ikke. Det er det jrg også tenker.

Synes bare at det blir for dumt å si "barnets beste/barnet kommer først" når man i en annen setting mener det motsatte.

Ta f.eks en annen tråd hvor stemor bestemmer at stebarna må følge hennes regler i huset.. det er far som eier huset, men stemor som bestemmer regler og hva som er galt og riktig.

Der er det far som får pepper fordi han ikke setter barna sine først.

 

Anonymkode: 33f45...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal medvirke til mye. Men barn skal ikke ha det store ansvaret med å bestemme store avgjørelser de ikke hverken er i stand til eller er moden til. 
Barn skal høres, og en må komme til bunns i hva de tenker og reagerer på. 

Anonymkode: efae1...520

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Barn skal medvirke til mye. Men barn skal ikke ha det store ansvaret med å bestemme store avgjørelser de ikke hverken er i stand til eller er moden til. 
Barn skal høres, og en må komme til bunns i hva de tenker og reagerer på. 

Anonymkode: efae1...520

Helt enig. Derfor tenker jeg at man bør være forsiktig med å slenger ut "barnet først" 

Blir bare for dumt.

Anonymkode: 33f45...d27

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I hver bidene tråd som gjør steforeldrene til den store stygge ulven eller far/mor som velger samboeren fremfor barnet sitt

 

Anonymkode: 33f45...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater virkelig det begrepet, barna først.

Synes at familien først, er bedre. Ta valg og beslutninger til familiens beste.

 

Anonymkode: 15ca3...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å sette barnet først og barnets beste. Å sette barnet først i ett og alt er ikke nødvendigvis barnets beste. Et banalt eksempel her hjemme er at jeg har noen utfordringer som gjør at jeg ofte er langt mer enn normalt sliten etter en kort arbeidsdag. Den første halvtimen-timen etter jeg kommer hjem, setter jeg meg selv først. En kaffekopp, en podcast, fred og ro til en liten ladepause. Å ikke sette barnet først den korte stunden er barnets og vårt beste fordi jeg blir en bedre og mer tilstedeværende mor (og en bedre versjon av meg selv) resten av ettermiddagen.

Ofte er det slik at det som gavner familien som helhet er barnets beste. Noen ganger er det umiddelbare behov hos enkeltindivider som må settes først, andre ganger kan man finne en middelvei som gavner alle.

Så lenge barn ikke lider overlast fordi foreldrene kjører egotripp (det er forskjell på å måtte vente på noe til mamma har tisset og å ikke ha passende klær fordi mamma skal ha diverse skjønnhetsbehandlinger) så går det meste helt fint.

Anonymkode: a03f6...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...