Gå til innhold

Kommentarer rundt gravidmagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ved flere anledninger har det blitt påpekt at jeg bærer lavt. Måten det blir sagt på av noen er som om at det er feil. Er så lei det! Jeg er/var super stolt av magen min og synes den er fin, jeg var så fornøyd med at jeg fortsatt har midjen min osv, men pga alle kommentarene er det akkurat som om at det er noe feil med den. Dette hadde jeg ikke tenkt selv før det ble påpekt. Eller "Så rart, du har typisk guttemage, men venter jente." 

Jeg er førstegangsfødende og dette er heelt nytt for meg og nå skjønner jeg at gravide blir drittlei kommentarer om kroppen sin. 

Anonymkode: c955e...19e

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må faktisk ta deg sammen og slutte å lete etter drama.

Anonymkode: 01d2f...415

  • Liker 12
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må faktisk ta deg sammen og slutte å lete etter drama.

Anonymkode: 01d2f...415

Nyttig kommentar. Takk for at du brukte tiden din på å dele denne utrolig viktige innsikten du har anskaffet deg. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten. 

Anonymkode: c955e...19e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ved flere anledninger har det blitt påpekt at jeg bærer lavt. Måten det blir sagt på av noen er som om at det er feil. Er så lei det! Jeg er/var super stolt av magen min og synes den er fin, jeg var så fornøyd med at jeg fortsatt har midjen min osv, men pga alle kommentarene er det akkurat som om at det er noe feil med den. Dette hadde jeg ikke tenkt selv før det ble påpekt. Eller "Så rart, du har typisk guttemage, men venter jente." 

Jeg er førstegangsfødende og dette er heelt nytt for meg og nå skjønner jeg at gravide blir drittlei kommentarer om kroppen sin. 

Anonymkode: c955e...19e

Nå tar du deg nær av alt for mye. Dette er smalltalk. Folk vet ikke helt hva de skal snakke om og de velger noe som de tror du setter pris på nemlig noe som du selv er veldig opptatt av. Å kommentere jente og guttemage er helt vanlig. 

Anonymkode: db6eb...f9f

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste som kommenterer en gravidmage mener det bare godt - de er helt sikkert ikke ute etter å påpeke at de synes magen din er feil på noe vis. For noen gravide er enhver kommentar feil, for andre er det feil når folk ikke kommenterer eller viser interesse for mage og graviditet - det er et minefelt hvor man fort kan trå feil uansett hva man gjør. Prøv å tenke på at folk flest ikke er tankelesere, men stort sett har gode  intensjoner. Det er ikke åpenbart for andre hva du (ikke) vil høre.

Endret av Daria
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sagt det på samme måte som den som kommenterte over, men jeg er litt enig i essensen.

jeg får også sykt mange kommentarer på magen pga størrelsen. Jeg er liten og tynn, med mage på 90% percentil. Jeg pleier bare å jatte med når folk kommenterer - eller enda verre TAR på magen. Så forteller jeg til samboeren når jeg kommer hjem og så himler vi med øynene og ler av hvor tankeløse folk er. De aller aller fleste mener det bare godt, og det er bare kjipt for en selv om man går rundt å skal ta seg nær av folks tankeløse kommentarer. 
 

fortsett å vær fornøyd med magen din, alle gravidmager er fantastiske, uansett om man bærer høyt eller lavt, om magen er stor eller liten. 
 

god klem fra en annen førstegangsgravid som er overrasket over hva folk får seg til å si, men som ikke lar disse personene ødelegge min dag eller min selvfølelse for den saks skyld! 

Anonymkode: 2c9ef...3de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«Du har jo nesten ikke mage?!»

Og der gikk Hormonella og var SÅ stolt over magen. Neida. Ikke stor nok.. 

Hata å gå gravid. Alt var så sårt. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Du må faktisk ta deg sammen og slutte å lete etter drama.

Anonymkode: 01d2f...415

Eller folk kan slutte å kommentere andres utseende. Det er uhøflig. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Eller folk kan slutte å kommentere andres utseende. Det er uhøflig. 

Eller bare lære seg å tåle mer. Dette ee ikke kommentarer som er stygt ment. Det er small talk. 

Anonymkode: db6eb...f9f

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå tar du deg nær av alt for mye. Dette er smalltalk. Folk vet ikke helt hva de skal snakke om og de velger noe som de tror du setter pris på nemlig noe som du selv er veldig opptatt av. Å kommentere jente og guttemage er helt vanlig. 

Anonymkode: db6eb...f9f

Ok, så neste gang jeg ser en tjukk person, kan jeg kommentere at han har fått nye valker siden sist, og at hans mage er stressmage?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eller bare lære seg å tåle mer. Dette ee ikke kommentarer som er stygt ment. Det er small talk. 

Anonymkode: db6eb...f9f

Det spiller ingen rolle. Da kan vi begynne å kommentere på ikke-gravide også?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men akkurat sånne kommentarer tenker jeg du bør tåle... 

Husker en litt usikker men veldig koselig kollega (som ikke har barn selv) kom til meg og spurte: "hvor mange kilo har du lagt på deg?". Akkurat den kunne hun kanskje spart seg for, men jeg tenkte at det var da et forsøk på å snakke litt om den situasjonen jeg var i :P

Anonymkode: 0e032...035

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Ok, så neste gang jeg ser en tjukk person, kan jeg kommentere at han har fått nye valker siden sist, og at hans mage er stressmage?

Selvsagt kan du det.

Anonymkode: e909c...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvsagt kan du det.

Anonymkode: e909c...a38

Men da starter vi alle sammen kommentere hverandres kropper i tide og utide. Blir sikkert kjempekoselig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Ok, så neste gang jeg ser en tjukk person, kan jeg kommentere at han har fått nye valker siden sist, og at hans mage er stressmage?

Ja, du kan begynne med det å se hvor mange som liker deg til slutt.

Anonymkode: 037be...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (5 minutter siden):

Ok, så neste gang jeg ser en tjukk person, kan jeg kommentere at han har fått nye valker siden sist, og at hans mage er stressmage?

Det er da forskjell på å kommentere på noe som er helt naturlig og noe som er selvforskyldt og ikke sunt. Ser du ikke det? 

Anonymkode: db6eb...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er da forskjell på å kommentere på noe som er helt naturlig og noe som er selvforskyldt og ikke sunt. Ser du ikke det? 

Anonymkode: db6eb...f9f

Det er naturlig å være tjukk når man spiser for mye eller har en sykdom. Hvorfor skal man i det hele tatt kommentere hverandres kropper? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Det er naturlig å være tjukk når man spiser for mye eller har en sykdom. Hvorfor skal man i det hele tatt kommentere hverandres kropper? 

Hvorfor tar du deg nær av en kommentar på hvor høy eller lav magen er? Det er jo fordi folk prøver å vise interesse. 

Anonymkode: db6eb...f9f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kommenterer gjerne gravidmagen for å være hyggelige - starte en samtale om graviditeten din. Du velger selv om du ønsker å ta det som en invitasjon til å snakke om at du snart skal bli mor, eller som en fornærmelse.

Anonymkode: 76262...b33

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er upassende å kommentere kropp, gravid eller ei. Et svangerskap er private saker selv om det er synlig. 

Jeg får kommentarer på jobb når det ikke passer seg, jeg er opptatt av å gjøre jobben min der og ikke dele privatlivet mitt, så jeg har begynt å si rett ut at jeg er lei kommentarer. Om folk spør om jeg har noen plager (Akkurat som om de har rett til å vite helseopplysninger) sier jeg at generelt sett plages jeg med folk som stikker nesen sin borti andres saker. 

Det er de to tingene som er veldig irriterende, kommentarer på kropp og forventninger til å vite alt. 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nå tar du deg nær av alt for mye. Dette er smalltalk. Folk vet ikke helt hva de skal snakke om og de velger noe som de tror du setter pris på nemlig noe som du selv er veldig opptatt av. Å kommentere jente og guttemage er helt vanlig. 

Anonymkode: db6eb...f9f

 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Eller bare lære seg å tåle mer. Dette ee ikke kommentarer som er stygt ment. Det er small talk. 

Anonymkode: db6eb...f9f

Small talk, ja... kan jeg feks si at noen har stygg nese da? Eller er blitt tjukke? Kan jeg si til en kreft pasient at jeg ser kreften og cellegiften tærer på utseende? Eller le og si til slagpasienter, at jammen er du blitt skakk i trynet! 

Så hvis noen sier halla tjukka, til oss, kan vi si: Halla skakkis! til den som har hatt slag??

Anonymkode: 1c49e...125

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...