Gå til innhold

Feite barn

Fremhevede innlegg

Skrevet
sjirafff skrev (På 5.6.2023 den 1.17):

Jeg også, og det kommer inn unger som kjøper godteri og store bokser med energidrikk HVER ENESTE DAG. Og det er ikke snakk om en liten kjærlighet eller en kindersjokolade. Neida, her er det brus, 4-pk med cookies, et helt rør med Pringles, sjokomelk og alt mulig. HVER dag. Og har de lite penger så ringer de til mamma eller pappa og nærmest kjefter til seg at de skal vippse penger. Og det gjør de selvsagt. At ikke foreldre skjønner at det er uansvarlig å la unger få ha penger i det hele tatt.

Det finnes mellomting og barn har godt av å lære om pengenes verdi. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2023 den 10.00):

Det er veldig bra at unger driver med idrett, men må vi alltid koble innsats med mat? Kake som premie?! Fylle på med snacks fordi de har forbrent litt ekstra? Jeg tar meg aldri et kakestykke fordi jeg har løpt en tur i skogen. Det er en helt normal aktivitet, ingen kraftanstrengelse som krever tilførsel av energitett mat. 

Hva er egentlig tanken bak kiosk på et idrettsarrangement? Er det klubben som trenger inntekter? Hva med å tilby frukt og smoothie i stedet for kake, pølser og vafler? Eller hva med å stenge hele kiosken? Det er vi voksne som har ansvaret. La ungene lære idrettsglede, istedenfor å koble innsats med mat. En annen ting…det er vel like mange overvektige tilskuere i køen? 

Og igjen dette argumentet….det ene kakestykket betyr ingenting. Det er hva vi spiser resten av året som bryr noe. Vel, mange av disse 364 dagene spiser vi det ene påskeegget fordi det er påske, lørdagsgodt fordi det er lørdag, kake fordi bestemor har bursdag, tre is fordi det er 17. mai, chips og dipp fordi det er finale i Maskorama, smultringer og gløgg fordi det snart er jul, absurde mengder godteri fordi det er Halloween… Det er ikke så mange vanlige dager igjen! Da burde vi kanskje se litt mer på all denne unntaks-kosen?

Anonymkode: a713a...293

Smoothie er ikke sunt.

Men vet at enkelte lag har prøvd på ekte og frukt selger ikke på sånne stevner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (6 minutter siden):

Smoothie er ikke sunt.

Men vet at enkelte lag har prøvd på ekte og frukt selger ikke på sånne stevner.

Da lurer jeg på hvordan du lager smoothie. Tilsetter du sukker, yoghurt, vaniljeis? Smoothie laget av 100 prosent frukt (og eventuelt grønnsaker) er sunt for aktive unger.

At frukt og smoothie ikke selger viser vel bare at deltagerne ikke er sultne, og da er det ingen grunn til å ha kiosk i utgangspunktet? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Da lurer jeg på hvordan du lager smoothie. Tilsetter du sukker, yoghurt, vaniljeis? Smoothie laget av 100 prosent frukt (og eventuelt grønnsaker) er sunt for aktive unger.

At frukt og smoothie ikke selger viser vel bare at deltagerne ikke er sultne, og da er det ingen grunn til å ha kiosk i utgangspunktet? 

poenget er vel at frukt ideelt sett bør spises hel, slik at man får i seg fiber sammen med karbohydratene. Frukt i flytende form tas veldig raskt opp som sukker, og vi legger mer på oss av det som er lett for kroppen å ta opp (smoothie, juice) enn det som er vanskeligere (hel frukt).

Anonymkode: 19a9f...61f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du forstår ikke. 

En fjøs kan ikke låses. Det sier seg selv. Det er ekstremt farlig for dyra. 

Alle de forslaga du kommer med er ekstremt vanskelig å gjennomføre. For å nå alle i bygda måtte det settes inn en kunngjøring i avisa. 

Og hva med når hun kunne handle selv? Skulle alle utsalg kontakes for å få til et forbud om at akkurat min lillesøster skulle få forbud mot å handle? 

Da er det bedre å være tykk enn å totalt ydmykes. 

For det var mobbinga som tok henne fra overvekt til fedme. La den synke inn er du snill. Bidrar du til mobbing av tykke? Direkte eller indirekte? Det bør du faktisk tenke på i din iver etter å redde andres barn. 

Du er veldig opptatt av å forherlige deg selv og rakke ned på andre. For DU vet hva som skal gjøres. Hadde alle vært som DEG hadde ingen barn blitt tykke. 

Hva om sånne som deg kunne ha forstått at alle ikke er like. Og at gå løs på andre foreldre for å selv føle deg bedre er skadelig. Kan du ikke løpe deg en tur eller lakke neglene for å føle deg bra i stedet? 

Anonymkode: 29106...9ba

Nei dette handler ikke om mine holdninger, har aldri mobbet eller sagt noe nedsettende om overvektige i hele mitt liv. Jeg har full forståelse for bakenliggende årsaker, og at dette er vanskelig. Og voksne med fedme tenker jeg alltid at har noe vondt psykisk i bagasjen, og man klarer ikke styre seg fordi mat er en mestringsstrategi. Men barna kan vi faktisk styre ganske mye. Har selv et barn som sliter med angst og adhd. Det krever enormt av oss som foreldre å alltid ligge foran. Kontakte dem hun skal besøke, legge til rette, kontakt med skole, nøye avtaler med slekt og familie om hvordan vi håndterer hen, hva som blir riktig. Nøye avtaler med trenere og venners foreldre. Og jeg ser da virkelig for meg at dette er mulig når det kommer til overspising også? Det er så kjipt både helsemessig og sosialt, men også ift selvbilde (det blir påvirket også, selv om ingen noensinne hadde mobbet, fordi man sammenlikner seg med andre, og det man ser på tv, helt selv), at jeg ville gjort alt for å unngå det for mitt barn.

Anonymkode: c0db9...83e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nei dette handler ikke om mine holdninger, har aldri mobbet eller sagt noe nedsettende om overvektige i hele mitt liv. Jeg har full forståelse for bakenliggende årsaker, og at dette er vanskelig. Og voksne med fedme tenker jeg alltid at har noe vondt psykisk i bagasjen, og man klarer ikke styre seg fordi mat er en mestringsstrategi. Men barna kan vi faktisk styre ganske mye. Har selv et barn som sliter med angst og adhd. Det krever enormt av oss som foreldre å alltid ligge foran. Kontakte dem hun skal besøke, legge til rette, kontakt med skole, nøye avtaler med slekt og familie om hvordan vi håndterer hen, hva som blir riktig. Nøye avtaler med trenere og venners foreldre. Og jeg ser da virkelig for meg at dette er mulig når det kommer til overspising også? Det er så kjipt både helsemessig og sosialt, men også ift selvbilde (det blir påvirket også, selv om ingen noensinne hadde mobbet, fordi man sammenlikner seg med andre, og det man ser på tv, helt selv), at jeg ville gjort alt for å unngå det for mitt barn.

Jeg tror ikke det er bra at barn vokser opp med foreldre som konstant overvåker, kontrollerer og legger til rette i enhver situasjon heller. I hvert fall hvis man ønsker at barnet skal vokse opp til å bli selvstendige som voksne. 

Anonymkode: 33594...663

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

poenget er vel at frukt ideelt sett bør spises hel, slik at man får i seg fiber sammen med karbohydratene. Frukt i flytende form tas veldig raskt opp som sukker, og vi legger mer på oss av det som er lett for kroppen å ta opp (smoothie, juice) enn det som er vanskeligere (hel frukt).

Jeg er enig i at vi voksne som har stillesittende jobber ikke bør bøtte nedpå litervis med smoothie. Her er det, imidlertid, snakk om aktive unger på idrettsstevne. Da er frukt (både hel og blendet) et godt alternativ til kake og brus. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er enig i at vi voksne som har stillesittende jobber ikke bør bøtte nedpå litervis med smoothie. Her er det, imidlertid, snakk om aktive unger på idrettsstevne. Da er frukt (både hel og blendet) et godt alternativ til kake og brus. 

ja, men spørsmålet var egentlig bare hvorfor noen sa at smoothie er usunt. Jeg prøvde bare å forklare hvorfor noen mener det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2023 den 12.11):

Det tror de fleste om mitt barn også, som dessverre har nyresvikt som gjør at han har mye væske i kroppen. Har hørt lignende kommentarer  om han på treninger og kamper, så uvitende mennesker dømmer fort.

Anonymkode: cfb66...0e8

Ok, de aller fleste har lappet innpå for mye.

Anonymkode: 6facf...e11

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg tror ikke det er bra at barn vokser opp med foreldre som konstant overvåker, kontrollerer og legger til rette i enhver situasjon heller. I hvert fall hvis man ønsker at barnet skal vokse opp til å bli selvstendige som voksne. 

Anonymkode: 33594...663

Absolutt ikke ideelt, men hvis alternativet er å vokse opp med fedme, vet jeg hva jeg selv ville foretrukket.

• Liker 2
Gjest Albbas
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Absolutt ikke ideelt, men hvis alternativet er å vokse opp med fedme, vet jeg hva jeg selv ville foretrukket.

Den type kontroll kan jo HELT KLART lede til spiseforstyrrelser, overspising og fedme. Det vil være langt mer krevende å behandle i etterkant. Anbefales ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (21 minutter siden):

Den type kontroll kan jo HELT KLART lede til spiseforstyrrelser, overspising og fedme. Det vil være langt mer krevende å behandle i etterkant. Anbefales ikke. 

Det å ha fedme som barn er den største risikofaktoren for spiseforstyrrelse. Selvfølgelig ikke ideelt å kontrollere for mye, men man må jo gjøre det med list. Og det gjelder jo barn som ikke har apetittregulering selv (dvs de færreste).  Og det er jo snakk om kontroll av godteri, is og kake. Samt ting som at etter to brødskiver til kvelds, er det kun oppkuttede gulrøtter og eplebåter som serveres dersom barnet vil ha mer. Vi steker bare 3 pølser til hver osv.

Jeg har tynne barn, men har da bedt besteforeldre om å unngå søtsaker og boller på hverdagsbesøk likevel(de har dem ofte). De får kun velge en ting å kjøpe på idrettsarrangementer. Kun ett glass brus til tacoen osv. Det er helt vanlig å regulere barnas kosthold. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 22.04):

Er det noen gang man burde kunne unne barna kaker og godt er vel det faktisk på et idrettsarrangement. Når man har vært aktiv, og forbrent ekstra kalorier! Det er i hvertfall ikke den kaka ungene blir feite av!

Anonymkode: 3cd63...2ad

Jo, det ER den kaka ungene blir tjukke av. Jeg drev med barneidrett på -70-tallet, og vi spiste kake til egen bursdag, aldri ellers. Vi spiste kneipp og middag etter trening. 

• Liker 2
Gjest sjirafff
Skrevet
5 hours ago, Anonym11223344 said:

Jo, det ER den kaka ungene blir tjukke av. Jeg drev med barneidrett på -70-tallet, og vi spiste kake til egen bursdag, aldri ellers. Vi spiste kneipp og middag etter trening. 

Vokste opp på 80-90 tallet, og det var godteri 1 gang i uka, porsjonert og fordelt. Nå kjøper ganske små unger godteri hver eneste dag, i porsjoner som hadde vert nok lørdagskos til en voksen mann.

Og det som er skummelt er at så mye sukker faktisk kan ødelegge tarmfloraen, og de barna som ikke blir tjukke spiser ofte godteri I STEDET for vanlig mat, og kan ende opp med mangelsykdommer. Tenk det.

Gjest sjirafff
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det å ha fedme som barn er den største risikofaktoren for spiseforstyrrelse. Selvfølgelig ikke ideelt å kontrollere for mye, men man må jo gjøre det med list. Og det gjelder jo barn som ikke har apetittregulering selv (dvs de færreste).  Og det er jo snakk om kontroll av godteri, is og kake. Samt ting som at etter to brødskiver til kvelds, er det kun oppkuttede gulrøtter og eplebåter som serveres dersom barnet vil ha mer. Vi steker bare 3 pølser til hver osv.

Jeg har tynne barn, men har da bedt besteforeldre om å unngå søtsaker og boller på hverdagsbesøk likevel(de har dem ofte). De får kun velge en ting å kjøpe på idrettsarrangementer. Kun ett glass brus til tacoen osv. Det er helt vanlig å regulere barnas kosthold. 

Det virker som om folk tror det er barnemishandling å si nei 😑

Gjest sjirafff
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Årsaken til vektnedgangen var at deltagerne var mindre sultne og spiste mindre, slik livsstilsbehandlingen la opp til.

mer utsatt for å utvikle overvekt og fedme

Spiste like mye, men ble tynnere

- Hvis man stenger folk inne i et bur uten mat, går de ned i vekt.

- Resultatene viser at vi ikke er slaver av genene våre. Selv om vi fødes arvelig disponert for fedme, er livsstilen viktig.

Ikke EN eneste av disse kildene kan vise til at noen som spiser i KALORIUNDERSKUDD forblir feite. Det eneste de kan vise til er at noen mennesker kan spise litt mer enn andre uten å legge på seg like mye. 

Du kan fortsatt gå ned i vekt ved å opprettholde et kaloriunderskudd, samme hva slags gener du har.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Når du knuser frukt og bær mister så mye næring at det ikke lenger er sunt. Smoothie er regnet som godteri her i huset. 
Frukt og smoothie selger ikke fordet det ikke er det folk ønsker å kjøpe, kiosken er der for å få inn penger til laget

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Korrekt, smoothie er snop

AnonymBruker
Skrevet
sjirafff skrev (2 timer siden):

Årsaken til vektnedgangen var at deltagerne var mindre sultne og spiste mindre, slik livsstilsbehandlingen la opp til.

mer utsatt for å utvikle overvekt og fedme

Spiste like mye, men ble tynnere

- Hvis man stenger folk inne i et bur uten mat, går de ned i vekt.

- Resultatene viser at vi ikke er slaver av genene våre. Selv om vi fødes arvelig disponert for fedme, er livsstilen viktig.

Ikke EN eneste av disse kildene kan vise til at noen som spiser i KALORIUNDERSKUDD forblir feite. Det eneste de kan vise til er at noen mennesker kan spise litt mer enn andre uten å legge på seg like mye. 

Du kan fortsatt gå ned i vekt ved å opprettholde et kaloriunderskudd, samme hva slags gener du har.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5639963/

Sitat:

"A consistent picture has emerged. Even though excessive amounts of energy are consumed, over a year it is, on average, associated with only small increases in body weight. Clearly to understand the development of obesity we need to look beyond the number of calories that pass our lips. The impression gained is of finely tuned control mechanisms that monitor and respond to energy intake and expenditure."

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (27 minutter siden):

Når du knuser frukt og bær mister så mye næring at det ikke lenger er sunt. Smoothie er regnet som godteri her i huset. 
Frukt og smoothie selger ikke fordet det ikke er det folk ønsker å kjøpe, kiosken er der for å få inn penger til laget

Regner ikke smoothie laget av frukt og bær som godteri . Men mengden må selvsagt begrenses for både barn og voksne.

Anonymkode: 8b223...e6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...