AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #141 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er helt sykt at det selges kake, vafler, is, o.l. på idrettsarrangement for barn. Dette er jo ikke bra for tynne barn heller. Anonymkode: 30d0d...e34 Enig i dette. Barn som har vært fysisk aktive trenger skikkelig mat som er sunn og næringsrik, ikke kaker fulle av sukker og fett. Anonymkode: 33594...663
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #142 Skrevet 5. juni 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Det er helt sykt at det selges kake, vafler, is, o.l. på idrettsarrangement for barn. Dette er jo ikke bra for tynne barn heller. Anonymkode: 30d0d...e34 Enig! Er litt sjokkert faktisk. Når jeg gikk på svømmeskole som barn fikk jeg en kjærlighet på pinne på vei hjem fordi vi hadde lang vei å kjøre, eller en frukt, ikke et kakestykke på 300 kalorier. Så fikk vi frukt på alle idrettsstemmene vi var på. Aldri noe usunt. Nå har ikke jeg egne barn, men jeg har nieser og nevøer. Nevøen min er stor, men han trener 6-7 dager i uka. Men foreldrene hans sier de gir han for mye usunn mat også så da er det jo klart at han har litt ekstra. Niesene mine er tynne, de har aldri fått brus, de sier til og med i fra hvis jeg glemmer at de ikke drikker det, og da tar de vann i stedet for den brusen jeg var på vei å gi de. De har veldig sunt kosthold med litt snacks på lørdag. De er også veldig aktive, og de vet at spiser man for mye og trener for lite så blir man tjukk, uten at de har spiseforstyrrelser av den grunn. Når jeg var barn så stjal jeg penger til å kjøpe godteri, mamma måtte sette lås på fryseren der isen var. Det hjalp ikke så mye, men jeg var også et aktivt barn og vi hadde et sunt kosthold ellers hjemme. Jeg fikk lommepenger, men kun nok til å kjøpe litt smågodt på lørdagen. Jeg holdt meg normalvektig (eller mer riktig mamma holdt meg) til jeg var 20 år. Etter har jeg vært feit hele mitt voksne liv med unntak av et par år. Alle overvektige barn er ikke syke. Det finnes syke barn som er overvektige. Det er aldri barna sine feil at de er overvektige. Og ja, det er svært uheldig vei samfunnet tar. Derfor er det også viktig å diskutere dette tema. Og som en annen skrev her. Det er ikke bare det kakestykket, det er altfor mange "unntak" i året. Altfor mye "kos" med usunn mat. Også for oss voksne. Og ja vi voksne må slutte med kake i idretten og kanskje heller selge fruktsalat. Anonymkode: 7214e...9b5 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #143 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig! Er litt sjokkert faktisk. Når jeg gikk på svømmeskole som barn fikk jeg en kjærlighet på pinne på vei hjem fordi vi hadde lang vei å kjøre, eller en frukt, ikke et kakestykke på 300 kalorier. Så fikk vi frukt på alle idrettsstemmene vi var på. Aldri noe usunt. Nå har ikke jeg egne barn, men jeg har nieser og nevøer. Nevøen min er stor, men han trener 6-7 dager i uka. Men foreldrene hans sier de gir han for mye usunn mat også så da er det jo klart at han har litt ekstra. Niesene mine er tynne, de har aldri fått brus, de sier til og med i fra hvis jeg glemmer at de ikke drikker det, og da tar de vann i stedet for den brusen jeg var på vei å gi de. De har veldig sunt kosthold med litt snacks på lørdag. De er også veldig aktive, og de vet at spiser man for mye og trener for lite så blir man tjukk, uten at de har spiseforstyrrelser av den grunn. Når jeg var barn så stjal jeg penger til å kjøpe godteri, mamma måtte sette lås på fryseren der isen var. Det hjalp ikke så mye, men jeg var også et aktivt barn og vi hadde et sunt kosthold ellers hjemme. Jeg fikk lommepenger, men kun nok til å kjøpe litt smågodt på lørdagen. Jeg holdt meg normalvektig (eller mer riktig mamma holdt meg) til jeg var 20 år. Etter har jeg vært feit hele mitt voksne liv med unntak av et par år. Alle overvektige barn er ikke syke. Det finnes syke barn som er overvektige. Det er aldri barna sine feil at de er overvektige. Og ja, det er svært uheldig vei samfunnet tar. Derfor er det også viktig å diskutere dette tema. Og som en annen skrev her. Det er ikke bare det kakestykket, det er altfor mange "unntak" i året. Altfor mye "kos" med usunn mat. Også for oss voksne. Og ja vi voksne må slutte med kake i idretten og kanskje heller selge fruktsalat. Anonymkode: 7214e...9b5 Dette var et bra innlegg. For min umiddelbare reaksjon på den som sa "det er helt sykt at det selges is ect på idrettsarrrangementer for barn" var "hallo, sykt liksom, barn må få lov til å kose seg". Men du har helt rett, det er alle unntakene, som ikke lenger er unntak, det er ukentlig påfyll som skaper en kultur av kos hele tiden. Midt i uka, normalisert kosemat. Anonymkode: b3d05...1e6 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #144 Skrevet 6. juni 2023 Mobbing er et mye større problem enn overvekt. Håper de straffer mobbere og ikke mobbeofferet slik de har gjort i 100 år nå.. Anonymkode: a1a05...860
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #145 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Mobbing er et mye større problem enn overvekt. Håper de straffer mobbere og ikke mobbeofferet slik de har gjort i 100 år nå.. Anonymkode: a1a05...860 Hvorfor mener du det ene må utelukke det andre? Fokus på mobbing og overvekt kan da eksistere parallellt i et samfunn. Anonymkode: b3d05...1e6 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #146 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 22.38): Det jeg reagerer mest på i innlegget ditt er at du har vært på et idrettsarrangement for barn, og det du, som voksen, fokuserer på, og kritiserer, er at du har sett at mange av barna som koste seg sammen med fysisk aktivitet, hadde mer vekt på kroppen enn det som liksom er "akseptabelt". Det virker bare helt utrolig ekkelt og dømmende. Dette har du sittet og tenkt på mens barna har kost seg. 🤮 Anonymkode: 42196...cc3 Hvorfor må "kos" være synonymt med å stappe søppel i kjeften? Da er det virkelig noe grunnleggende feil et sted. Anonymkode: 33cbe...92b 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #147 Skrevet 6. juni 2023 Jeg tror ikke sjokolade er synderne i seg selv. Jeg tror det er ingridienser vanligvis brukt i prosessert mat. For eks i toro sine supper, mexikanske gryter osv. Jeg tror noen av ingridiensene tukler med kroppens magebakterier, sultfølelse osv. De kan også skape inflammasjon i tarmen. Det er som å røyke, rett og slett. Bortsett fra at langtidssymptomene er overvekt, ikke død. Ja, det er kjedelig, for de er overalt og de har blitt en naturlig del av norsk kosthold. men jeg tenker at dersom vi hadde bannlyst all den type produkter, så ville mange merket forskjell til det bedre over 2 år. Siden det er så mye penger i denne type mat, og det gjør at folk overspiser (jeg merker selv at de få gangene jeg spiser toro spiser jeg mer enn når jeg lager noe fra bunnen av), så vil det være vanskelig å få publisert og sponset forskning som påpeker det skadelige. Skal sies at det har begynt å komme forskning som forteller oss hvor ille det er med noen av stoffene. Anonymkode: 1fdfd...894 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #148 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva tenker DU kunne blitt gjort annerledes i din søsters oppvekst for å forhindre overspising og fedme? Ingenting? "Det var bare sånn hun var"? Anonymkode: b3d05...1e6 Jeg har absolutt ingen aning. Det er kanskje et svar som kan være vanskelig å godta? Men det var ingenting å gjøre. Er ikke det en stor del av problemet? Ingen kan gjete ungene sine 24/7. Og ingen sa eller tenkte "det var bare sånn hun var". Du forstår ikke drivkrafta. Til hun var 1 år var det enkelt å kontrollere. Til dels også som barnehagebarn. Men så blir barnet mer selvhjulpent. Hun var ofte i kraftforvogna å spiste. Hva sier det deg? Det var melk på tanken. Skulle mindre foreldre låst ned hele fjøset? Og hva med frukt, bær og grønnsaker som ble dyrket i småskala på gården? Skulle det ha blitt satt opp piggtrådgjerder? Skulle foreldre til alle hennes venner fått et skriv om at "ikke gi ongen mat under noen omstendighet". Skulle idretten hun deltok på få et skriv om at "ungen får bare ett pizzastykke på sammenkommster"? Og så videre. Hun ble mobbet, sant. Hele tiden. Tykk og dum. Tykk og dum. Tykk og dum. Tykk og dum. I tre tiår. Hun visste da godt at hun hadde ei utfordring med mat. Så fortell meg da, hva ville du ha gjort? Dette er en 80-tallsunge med stor frihet, som vi hadde på den tiden. Hun hadde masse venner og deltok på mange forskjellige idretter. Og vi handlet med mynt på den tiden. Mynter kunne stjeles, vi kunne finne de under sofaputene og vi kunne panteflasker. Hvordan? Få høre! Anonymkode: 29106...9ba 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #149 Skrevet 6. juni 2023 Som foreldre har man stort ansvar. Vi har to jenter på 10 og 12 år og vært mye alvorlig fedme i nær familie rundt oss. En periode var begge to i ferd med å utvikle overvekt. Vi tok følgende grep; - Fjernet all drittmat fra skuffer og skap , sluttet å ha sukker og melis hjemme. - Kuttet all industribakst. Har kun hjemmelagede grove brød (Ja vi er begge i 100% arbeid og har et like travelt liv som alle andre). - Mest mulig råvarebaserte måltider og middager og minimalt av ultraprosseserte produkter. - Begrenser hvor mye av pengene sine de har tilgang på for å hindre formye snackshandling på butikken. - Sluttet å mase på dem om at de absolutt måtte spise frokost og kveldsmat. Det er helt greit med 2-3 måltider pr dag, da er de sultne og mye mer lystne på den sunne maten enn når de går rundt halvmette hele døgnet. Hos begge har de ekstra kiloene forsvunnet og de har et helt annet energinivå både til skolen og aktiviteter hjemme. Anonymkode: 1ac2c...c1a 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #150 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har absolutt ingen aning. Det er kanskje et svar som kan være vanskelig å godta? Men det var ingenting å gjøre. Er ikke det en stor del av problemet? Ingen kan gjete ungene sine 24/7. Og ingen sa eller tenkte "det var bare sånn hun var". Du forstår ikke drivkrafta. Til hun var 1 år var det enkelt å kontrollere. Til dels også som barnehagebarn. Men så blir barnet mer selvhjulpent. Hun var ofte i kraftforvogna å spiste. Hva sier det deg? Det var melk på tanken. Skulle mindre foreldre låst ned hele fjøset? Og hva med frukt, bær og grønnsaker som ble dyrket i småskala på gården? Skulle det ha blitt satt opp piggtrådgjerder? Skulle foreldre til alle hennes venner fått et skriv om at "ikke gi ongen mat under noen omstendighet". Skulle idretten hun deltok på få et skriv om at "ungen får bare ett pizzastykke på sammenkommster"? Og så videre. Hun ble mobbet, sant. Hele tiden. Tykk og dum. Tykk og dum. Tykk og dum. Tykk og dum. I tre tiår. Hun visste da godt at hun hadde ei utfordring med mat. Så fortell meg da, hva ville du ha gjort? Dette er en 80-tallsunge med stor frihet, som vi hadde på den tiden. Hun hadde masse venner og deltok på mange forskjellige idretter. Og vi handlet med mynt på den tiden. Mynter kunne stjeles, vi kunne finne de under sofaputene og vi kunne panteflasker. Hvordan? Få høre! Anonymkode: 29106...9ba Jeg svarer det samme som jeg svarte da du spurte på forrige side. Selvfølgelig kunne foreldre unngått dette! Hadde dette vært mitt barn hadde jeg virkelig gjort alt jeg kunne for å tilrettelegge for at hun slapp å bli overvektig. Man kan fint alliere seg med besteforeldre, tanter og onkler. De kan leke med barnet, men ikke gi noe annet enn en frukt om hun ber om noe. Evt si at hun kan gå hjem og spise. Hjemme hadde jeg hatt alt usunt helt utilgjengelig, evt ikke kjøpt inn noe av godteri og snacks. En liten tilmålt mengde til lørdagsgodt. Og hadde foreldrene til mitt barns venner ringt meg og forklart at deres barn holder på å bli i største laget, og spurt om jeg kunne begrense snacks når dette barnet var på besøk, evt sende hjem til middag, så hadde jeg da lagt til rette for dette! Og det er ikke bursdagene eller sommeravslutningen som gjør at et barn får fedme. Det er hverdagen. Føler alle disse historiene i denne tråden handler om late foreldre eller på grensen til omsorgssvikt. Det er mange barn som trenger ekstra oppfølging på ett eller annet. Alt fra adhd eller skolevegring, til for høy apetitt. Dette er ansvar man har som foreldre. Ja lås døra til fjøset da! Grønnsaker fra hagen kunne vært et fristed der hun kunne spise fritt. Foreldrene kunne engasjert seg i idretten og fått til en endring i hvilken mat barna ble tilbudt. Foreldrene til vennene kunne absolutt fått beskjed om å ikke gi noe. Når jeg var barn på 80-tallet var det ikke vanlig at vi hadde tilgang på godteri annet enn lørdag. Ingen foreldre ga oss noe. Vi fikk bake av og til. Mine barn er 8 og 11, og jeg har så og si kontroll på hva de får i seg. 11-åringen får ikke ha med penger på skolen. Når de er ungdommer blir det selvfølgelig vanskeligere, men denne tråden handler om fedme blant barn. Anonymkode: c0db9...83e 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #151 Skrevet 6. juni 2023 Dømmende voksne er verre Anonymkode: 0789a...af4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #152 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er helt sykt at det selges kake, vafler, is, o.l. på idrettsarrangement for barn. Dette er jo ikke bra for tynne barn heller. Anonymkode: 30d0d...e34 Heller ikke publikum og foreldre osv. Anonymkode: 861c0...875
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #153 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er helt sykt at det selges kake, vafler, is, o.l. på idrettsarrangement for barn. Dette er jo ikke bra for tynne barn heller. Anonymkode: 30d0d...e34 det jo fordi laget trenger en inntekskilde, og alle vet at kake selger bedre enn grønnkål 🤷♀️ Anonymkode: 19a9f...61f 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #154 Skrevet 6. juni 2023 Aktive barn tåler da litt kake o.l. uten å legge på seg. Verre med passive tilskuere! Anonymkode: 8b223...e6e
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #155 Skrevet 6. juni 2023 Man kan jo bare sparke alle ekspert på barn og overvekt, kvinneguiden har jo løst hele problemet! Anonymkode: faa61...243 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #156 Skrevet 6. juni 2023 Det er trist ja, at foreldre i mange tilfeller ikke begrenser matinntaket til barna fra de er små. Jeg ser mange som lar ungene bælme innpå litervis med melk og de lar ungen proppe seg full av porsjoner med mat som størrelsesmessig er ment for voksne. Det er godt ment fra foreldrenes side, de vil ha polstrede friske barn som er motstandsdyktige mot sykdom kanskje? De har jo litt ekstra å gå på med ekstra fett, pluss at de er så søte. Jeg har hørt mye forskjellig. Men behovet for å proppe magesekken full hele tiden vedvarer jo da når ungen er større.. Bare til ettertanke.. Skriver dette som anonym, for dette er jo et nederlag for mange å lese, at man kan bidra til at sin egen unge er overvektig. Og jeg orker ikke svare på den stormen som kan komme i etterkant… Men dette er nok i mange tilfeller sant Anonymkode: fe2da...f49 1 2
Gjest Albbas Skrevet 6. juni 2023 #157 Skrevet 6. juni 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tror ikke sjokolade er synderne i seg selv. Jeg tror det er ingridienser vanligvis brukt i prosessert mat. For eks i toro sine supper, mexikanske gryter osv. Anonymkode: 1fdfd...894 Dette er å stikke hodet i sanden. Ja, ingredienser i ultraprosessert mat kan også spille en rolle, men vi MÅ ta innover oss at mengden snop, kake og chips i samfunnet SELVFØLGELIG påvirker vekta til ungene våre. Det er helt ekstreme mengder de møter mange dager i uka. Det er bursdager flere ganger i måneden, sønnen min er på cup 1-2 g i måneden, det er avslutninger og påske/jul/pinse/17 mai/høstferie med jevne mellomrom. Barna mine tilbys kaker og snop mange ganger i uka. Det er naboer og nabobarn og besteforeldre som tilbyr is hver dag, gjerne flere ganger per dag, fordi været er så fint! For hver enkelt som tilbyr kan det fremstå som noe uskyldig, det er lov å kose seg, men summen blir enorm. Det var enkelt å styre da barna gikk i barnehage, men jeg merker at nå som sønnen min går på skole og leker veldig selvstendig med vennene sine og springer rundt så har vi faktisk ingen kontroll på hva han får i seg ila dagen, og så kommer alle ekstra anledninger i tillegg. Forrige uke hadde vi to arrangement som ble finansiert av kake og issalg (fotball og skole) , og neste uke har vi TRE slike arrangement (barnehage, skole og fotball). Hver eneste anledning blir unnskyldt med at FAU eller idrettslaget trenger penger, og folk kjøper faktisk kake, de kjøper ikke vassen, dyr frukt og tørr havregrøt. Det blir for mye. Barna har ikke sjans i slike omgivelser, og samfunnet må trå til med gode vaner, rutiner og regelverk, for det er for omfattende for enkeltindivider å stå imot.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #158 Skrevet 6. juni 2023 sjirafff skrev (På 5.6.2023 den 1.17): Jeg også, og det kommer inn unger som kjøper godteri og store bokser med energidrikk HVER ENESTE DAG. Og det er ikke snakk om en liten kjærlighet eller en kindersjokolade. Neida, her er det brus, 4-pk med cookies, et helt rør med Pringles, sjokomelk og alt mulig. HVER dag. Og har de lite penger så ringer de til mamma eller pappa og nærmest kjefter til seg at de skal vippse penger. Og det gjør de selvsagt. At ikke foreldre skjønner at det er uansvarlig å la unger få ha penger i det hele tatt. Er vel vanskelig å få kjøpt et halvt rør med Pringles? Anonymkode: ee23f...863 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #159 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg svarer det samme som jeg svarte da du spurte på forrige side. Selvfølgelig kunne foreldre unngått dette! Hadde dette vært mitt barn hadde jeg virkelig gjort alt jeg kunne for å tilrettelegge for at hun slapp å bli overvektig. Man kan fint alliere seg med besteforeldre, tanter og onkler. De kan leke med barnet, men ikke gi noe annet enn en frukt om hun ber om noe. Evt si at hun kan gå hjem og spise. Hjemme hadde jeg hatt alt usunt helt utilgjengelig, evt ikke kjøpt inn noe av godteri og snacks. En liten tilmålt mengde til lørdagsgodt. Og hadde foreldrene til mitt barns venner ringt meg og forklart at deres barn holder på å bli i største laget, og spurt om jeg kunne begrense snacks når dette barnet var på besøk, evt sende hjem til middag, så hadde jeg da lagt til rette for dette! Og det er ikke bursdagene eller sommeravslutningen som gjør at et barn får fedme. Det er hverdagen. Føler alle disse historiene i denne tråden handler om late foreldre eller på grensen til omsorgssvikt. Det er mange barn som trenger ekstra oppfølging på ett eller annet. Alt fra adhd eller skolevegring, til for høy apetitt. Dette er ansvar man har som foreldre. Ja lås døra til fjøset da! Grønnsaker fra hagen kunne vært et fristed der hun kunne spise fritt. Foreldrene kunne engasjert seg i idretten og fått til en endring i hvilken mat barna ble tilbudt. Foreldrene til vennene kunne absolutt fått beskjed om å ikke gi noe. Når jeg var barn på 80-tallet var det ikke vanlig at vi hadde tilgang på godteri annet enn lørdag. Ingen foreldre ga oss noe. Vi fikk bake av og til. Mine barn er 8 og 11, og jeg har så og si kontroll på hva de får i seg. 11-åringen får ikke ha med penger på skolen. Når de er ungdommer blir det selvfølgelig vanskeligere, men denne tråden handler om fedme blant barn. Anonymkode: c0db9...83e Du forstår ikke. En fjøs kan ikke låses. Det sier seg selv. Det er ekstremt farlig for dyra. Alle de forslaga du kommer med er ekstremt vanskelig å gjennomføre. For å nå alle i bygda måtte det settes inn en kunngjøring i avisa. Og hva med når hun kunne handle selv? Skulle alle utsalg kontakes for å få til et forbud om at akkurat min lillesøster skulle få forbud mot å handle? Da er det bedre å være tykk enn å totalt ydmykes. For det var mobbinga som tok henne fra overvekt til fedme. La den synke inn er du snill. Bidrar du til mobbing av tykke? Direkte eller indirekte? Det bør du faktisk tenke på i din iver etter å redde andres barn. Du er veldig opptatt av å forherlige deg selv og rakke ned på andre. For DU vet hva som skal gjøres. Hadde alle vært som DEG hadde ingen barn blitt tykke. Hva om sånne som deg kunne ha forstått at alle ikke er like. Og at gå løs på andre foreldre for å selv føle deg bedre er skadelig. Kan du ikke løpe deg en tur eller lakke neglene for å føle deg bra i stedet? Anonymkode: 29106...9ba 1 1
Fru Uperfekt Skrevet 6. juni 2023 #160 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 22.55): Tykke barn ER motbydelige. Og som regel har tykke barn motbydelige og tykke foreldre. Anonymkode: 6135f...e96 Min mor sa alltid at om en av foreldrene er tykk er det trolig sykdom er begge tykke bør de legge om kostholdet sitt. Hvorfor finner du tykke folk motbydelige? Hvorfor dømmer du mennesker basert på utseende og ikke pga personlighet? 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå