Gå til innhold

Feite barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest sjirafff
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sier jo at det ikke var tilfellet :) Foreldrene min kan bekrefte det. Vi har fått samme mat i alle år. Har aldri spist mer enn dem, men kanskje mer karbohydrater enn dem og de har spist mer av pålegg/kjøtt/fisk, men jeg har aldri vært noen storspiser. Vi har vært like aktive, og har alltid vært ute og løpt/syklet/spilt fotball i hele barndommen vår. Moren min er som meg, faren min er motsatt og tynn, selv om han spiser mye. Klart mine brødre er høyere enn meg, men søster er ca samme høyde og har kroppen til min far. 

Anonymkode: 868a0...7b7

Det er ikke mye som skal til. Kanskje du fylte på litt ekstra frokostblanding, og litt mer melk til frokost. 50 kalorier. Kanskje et av søsknene dine bare spiste 1 av to brødskiver på skolen. 100 kalorier. Du spise en hvetebolle, mens de spiste en halv. 150 kalorier. 300 umerkelige kalorier på 1 dag, 2100 ekstra kalorier på 1 uke. Det er som om du har en hel dag ekstra med spising i forhold til de.

Om du vil ned i vekt så kan du kun tenke på hva DU spiser, og hva ditt kaloribehov er. Noen trenger ikke å tenke på hva de spiser, for de har en mye bedre metthetsfølelse, og stopper naturlig når de har fått nok, og det er jævlig urettferdig for oss andre, men sånn er det bare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sofakona skrev (22 timer siden):

Jepp..alt der et gjort. Gratulerer du har funnet ut løsninger for alle overvektige personer..at vi ikke tenke på dette 🤦🤦🤦

Noen mennesker er bare fantastiske! Jeg lurer på hvorfor det finnes krig, fattigdom, overvekt og klimautfordringer når løsningene er så opplagte!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du hørt om Prader-Willi syndrom? Det er en sjelden genetisk sykdom med alvorlige symptomer, men et av symptomene er at barnet aldri blir mett, og vil spise uhemmet dersom det får muligheten. Foreldre med slike barn har ofte hengelås på kjøleskapet og kodelås til kjøkkenet. De må konstant regulere inntaket til barnet. 

Jeg sier overhodet ikke at jeg tror søsteren din har dette. Misforstå meg rett. Men foreldre med slike barn er pliktige til å regulere matinntaket. Det er en livsviktig del av behandlingen. 

Så da lurer jeg på hvorfor ikke foreldre med friske, men umettelige barn, føler det er så feil å gjøre en ekstra innsats for dette barnet også? Kanskje fedmeoperasjon som voksen kunne vært unngått?

Anonymkode: b3d05...1e6

Hva kunne de gjøre tenkte du? Gi henne kjevelås og låse henne inne på rommet? Bare for å slippe henne ut for hjemmeskole? 

Dette skjønner du deg ikke på. Jeg var der. Hele tiden. 

Anonymkode: 29106...9ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hva kunne de gjøre tenkte du? Gi henne kjevelås og låse henne inne på rommet? Bare for å slippe henne ut for hjemmeskole? 

Dette skjønner du deg ikke på. Jeg var der. Hele tiden. 

Hva tenker DU kunne blitt gjort annerledes i din søsters oppvekst for å forhindre overspising og fedme? Ingenting? "Det var bare sånn hun var"?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjirafff
12 hours ago, AnonymBruker said:

En teori. Mange foreldre syns det er rasende festlig å la baby smake på alt mulig. De får puttet små smakebiter i munnen gjennom hele dagen. Og gjerne en yoghurtpose eller smoothie hver gang de triller tur. Blir vant til å få noe i munnen utenom faste måltider fra før de får tenner 😔.

Og mange foreldre og barn lever omtrent av feit kjøttdeigmat. Virker som det er kjøttdeig og pasta, burgere, lasagne, pizza osv flere ganger i uka. 

Men husk at overvekt er ikke barnas feil! Behandle dem fint. Kosthold og mengde pluss fysisk aktivitet er foreldrenes ansvar. En bitteliten prosent av barna har kanskje en sykdom eller gener som gjør at de er overvektige, resten får for mye og feil mat.

Anonymkode: fdcd4...294

Jeg har en niese som ikke fikk brus i det hele tatt som barn. Hun fikk Bris, og var selvfølgelig fornøyd med det, for hun kjente ikke noe annet. Og i dag som 20-åring drikker hun omtrent ikke brus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min lillesøster har alltid vært tykk. Hun var en liten bolle allerede da hun poppet ut av min mor. Hun lærte tidlig ordet "is". Noe hun brølte fra baksetet hver gang mine foreldre kjørte forbi en bensinstasjon eller dagligvare. Hver. Eneste. Gang. 

Fikk min lillebollesøster en eske med smurfedrops spiste hun alle med en eneste gang. Hun var sjokkert over de som klarte å spare på godt. 

Mine foreldre prøvde å stagge henne, men hva hjelper det når lillebolle går på besøk til besteforeldre, tanter, onkler og venner for å spise? Eller når hun når hun ble eldre, stjal penger og pantet flasker for å kjøpe snop? 

Det var ikke bunn i den jenta. 

Det nytter ikke samme hva foreldrene gjør når man har ulv i hus. Så ha respekt for foreldre deres. 

Min søster fikk gastric sleeve til slutt. Hun fortalte meg i ettertid at hun aldri før hadde kjent følelsen mett før, bare sult. 

Det har vært fryktelig kjipt å være henne. Selv om hun alltid har vært min fine lille søting har samfunnet mobbet henne helt frem til hun måtte operere magen sin. 

Trist og helt for jævlig hvordan folk er med de som har et slags handikapp i et moderne samfunn. Når vi er ferdig med å kjempe for de skeives rettigheter kan vi ta et krafttak for de tykke (og de med andre funksjonsvariasjoner). 

Og dere som gneller sånn om tykke barn - ærlig talt? Unger? Er det det dere skal gå etter? Det er lavt. 

Hadde dette vært mitt barn hadde jeg virkelig gjort alt jeg kunne for å tilrettelegge for at hun slapp å bli overvektig. Man kan fint alliere seg med besteforeldre, tanter og onkler. De kan leke med barnet, men ikke gi noe annet enn en frukt om hun ber om noe. Evt si at hun kan gå hjem og spise. Hjemme hadde jeg hatt alt usunt helt utilgjengelig, evt ikke kjøpt inn noe av godteri og snacks. En liten tilmålt mengde til lørdagsgodt. Og hadde foreldrene til mitt barns venner ringt meg og forklart at deres barn holder på å bli i største laget, og spurt om jeg kunne begrense snacks når dette barnet var på besøk, evt sende hjem til middag, så hadde jeg da lagt til rette for dette! Og det er ikke bursdagene eller sommeravslutningen som gjør at et barn får fedme. Det er hverdagen. Føler alle disse historiene i denne tråden handler om late foreldre eller på grensen til omsorgssvikt. Det er mange barn som trenger ekstra oppfølging på ett eller annet. Alt fra adhd eller skolevegring, til for høy apetitt. Dette er ansvar man har som foreldre.

Anonymkode: c0db9...83e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 21.50):

Jeg er ikke personen du siterer, men jeg synes det hører til denne diskusjonen å si at det faktisk er den del mennesker der ute som er såpass uheldig med kroppens signaler at hjernen aldri oppfatter om at man har spist nok. Disse personene er alltid sultne. Forestill deg det! Å alltid være sulten. Og der skal det sitte en mor og en far og nekte et skrubbsultent barn mat fordi barnet strengt tatt har fått nok. Jeg forstår virkelig at det må være tøft. Også tror jeg at mange av disse barna i dag klarer å få tak i mat bak foreldrenes rygg på en helt annen måte enn det som var mulig tidligere.

Anonymkode: bd387...555

Og alle disse hormonforstyrrelsene, hvor tenker du at de kommer fra?
Det kommer fra mat og alle kjemikaliene vi omringer oss med hele tiden. Cocktail-effekten er der, uten tvil.

Anonymkode: 861c0...875

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

du har ikke greie på dette.

Nr 1 er et ubestridelig faktum og du finner ikke 1 seriøs forsker som bestrider det.

De eneste som bestrider det er akterutseilte idioter på KG og diverse kommentarfelt.

Anonymkode: 19a9f...61f

Er nok du som tar feil her😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker

Altså, overvekt er både et samfunnsproblem og et personlig problem. Løsningen ligger i både samfunnet og hvert individ/foreldre.

Det vil ikke overraske meg om at det blir på godteri som tobakk, advarsel og bak en sort vegg. Jeg håper faktisk at det blir det.

Godteri og snack burde også vært dyrere, men frukt, grønt og rene produkter burde også vært billigere. Det burde være lett å kjøpe seg et eple og banan framfor en troika og en brus.

Og ja, vi holder på å kose oss i hjel.

Anonymkode: 861c0...875

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Aldri noen som har lagt på seg ved kaloribalanse eller underskudd, fysikkens lover gjelder alle og enhver. Gener eller ei, men du må gjerne late som noe annet, selvbedrag er vel overvektiges nr 1 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 21.30):

Var på et idrettsarrangement med flere hundre barn samlet. Det var helt utrolig slående hvor mange feite unger det var der. Tipper at hver 3. eller 4. unge var overvektig.

Flere av dem så tjukke og tunge at de sleit med å gjennomføre enkle basic øvelser (turnstevne). Likevell står foreldrene og jubler, klapper og kjøper kake og brus til sine håpefulle i pausen.

Hvor er vi på veg egentlig?????

Anonymkode: 1ac2c...c1a

Merkelig ser sjeldent feite barn, noen lubne ja men ikke feite 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Enmanelskeråhate skrev (1 minutt siden):

Aldri noen som har lagt på seg ved kaloribalanse eller underskudd, fysikkens lover gjelder alle og enhver. Gener eller ei, men du må gjerne late som noe annet, selvbedrag er vel overvektiges nr 1 

god dag mann. Det er et økseskaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

god dag mann. Det er et økseskaft.

Som regel smågodt og søtsaker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 22.07):

Alle feite barn blir ikke misbrukt av naboen altså

Anonymkode: 92d06...aae

Nei, jeg ble missbrukt av min egen bror.

Veldig mange som utsettes for seksuelt missbruk/voldtekt legger på seg for ikke å være attraktive.

Anonymkode: 86eed...ca1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Enmanelskeråhate skrev (6 minutter siden):

Som regel smågodt og søtsaker:)

jeg vet ikke hvorfor du insisterer på å avspore om noe annet enn det som var temaet i det du siterte. Veldig merkelig argumentasjonsteknikk. Og ekstremt uinteressante synspunkter. 

Dette er det som var spørsmålet - om overvekt og fedme har genetiske årsaker:

https://www.google.com/search?q=guyenet+genetics+obesity&oq=guyenet+genetics+obesity&aqs=chrome..69i57j33i160.362143359j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:aa1db0e3,vid:Q__UOCI7P4Q

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har du lest disse artiklene du vedlegger eller går du bare ut fra tittel for å få frem et poeng? De første to er ikke forskningsartikler. Tidskrift for DNL du linker til konklulderer med "De fleste tilfeller av fedme er multifaktorielle tilstander, der miljøet spiller en betydelig rolle". Forskning.no artiklene er ikke vitenskapelige. De har sakset fra forskning og tilbyr et populærvitenskapelig bilde. De fleste av disse har mangelfulle referanser til å gi et så bastant bilde som overskriften tilsier. 

National Library of Medicine artiklen tar for seg de sjeldne genetiske årsakene til fedme "Inherited susceptibility to obesity can, in rare cases, be attributed to a large-effect mutation that perturbs energy homeostasis or fat deposition". 

Noen av de artiklene nevner også Prader Willis syndrom som er en sjelden genetisk sykdom hvor et av symptomene er ubegrenset matlyst. 

Hva er poenget ditt? Ansvarsfraskrivelse?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du lest disse artiklene du vedlegger eller går du bare ut fra tittel for å få frem et poeng? De første to er ikke forskningsartikler. Tidskrift for DNL du linker til konklulderer med "De fleste tilfeller av fedme er multifaktorielle tilstander, der miljøet spiller en betydelig rolle". Forskning.no artiklene er ikke vitenskapelige. De har sakset fra forskning og tilbyr et populærvitenskapelig bilde. De fleste av disse har mangelfulle referanser til å gi et så bastant bilde som overskriften tilsier. 

National Library of Medicine artiklen tar for seg de sjeldne genetiske årsakene til fedme "Inherited susceptibility to obesity can, in rare cases, be attributed to a large-effect mutation that perturbs energy homeostasis or fat deposition". 

Noen av de artiklene nevner også Prader Willis syndrom som er en sjelden genetisk sykdom hvor et av symptomene er ubegrenset matlyst. 

Hva er poenget ditt? Ansvarsfraskrivelse?

Jeg sa i mitt opprinnelige innlegg at fedme skyldes en kombinasjon av tre faktorer, som er 1) genetisk disposisjon, og det er en viktig faktor, og som 2)  en personlighet med tendens til spontane beslutninger, og 3) som lever i et miljø der mat med høy belønningsfaktor er lett tilgjengelig.

Så var dere en som bestred det første punktet, dvs det om genetisk disposisjon, og jeg la inn en del artikler om det. Beklager så mye hvis noen gikk ut over det temaet i sin snevreste forstand - jeg brukte ikke flere timer på å studere alle for det ene innleggets skyld, selv om jeg har leste dem før. Ikke glem at vi er i en krangletråd på KG, det er ikke en doktordisputas.De fleste spyr ut gørr uten noen form for dokumentasjon. Foreslår at du kritiserer dem, istedet for de av oss som prøver å si noe som faktisk er begrunnet i forskning på området.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt sykt at det selges kake, vafler, is, o.l. på idrettsarrangement for barn. Dette er jo ikke bra for tynne barn heller.

Anonymkode: 30d0d...e34

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...