Gjest sjirafff Skrevet 4. juni 2023 #81 Skrevet 4. juni 2023 2 hours ago, Sofakona said: Hadde jeg latt mitt barn bli så dømmende og lite empatisk som deg hadde jeg blitt lei meg Fint at du heller vil la barnet bli mobbeoffer med diabetes enn å bli "lei deg"
Gjest sjirafff Skrevet 4. juni 2023 #82 Skrevet 4. juni 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jobber i butikk. Ser dette hver dag. Anonymkode: e99eb...62e Jeg også, og det kommer inn unger som kjøper godteri og store bokser med energidrikk HVER ENESTE DAG. Og det er ikke snakk om en liten kjærlighet eller en kindersjokolade. Neida, her er det brus, 4-pk med cookies, et helt rør med Pringles, sjokomelk og alt mulig. HVER dag. Og har de lite penger så ringer de til mamma eller pappa og nærmest kjefter til seg at de skal vippse penger. Og det gjør de selvsagt. At ikke foreldre skjønner at det er uansvarlig å la unger få ha penger i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #83 Skrevet 4. juni 2023 sjirafff skrev (14 minutter siden): Jeg har ikke så mye empati for folk som kommer med unnskyldninger for å ikke ta vare på barna sine. Du trenger ikke empati, du trenger å åpne øynene dine, og bestemme deg for å slutte å syns synd på deg selv og gjøre det riktige for ungen din. 🤦🏻♀️ Anonymkode: d8eec...ec1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #84 Skrevet 4. juni 2023 sjirafff skrev (12 minutter siden): Fint at du heller vil la barnet bli mobbeoffer med diabetes enn å bli "lei deg" Du antar mye du! Anonymkode: d8eec...ec1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #85 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Blir jo ødelagt i kroppen av å være feit, burde vært bekymringsmelding til bv. Anonymkode: 8ce6c...2e2 Burde vært bekymringsmelding til bv for dumme, dømmende og empatiløse foreldre hvertfall Anonymkode: d8eec...ec1 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #86 Skrevet 4. juni 2023 Sofakona skrev (3 timer siden): Med slike innlegg og folk som ikke tenker lenger en se...feit barn spiser kake... ikke langt nok. Hilsen mor til overvektige gutt som jobber hardt vær dag med dette og må lese slike innlegg og holding hele tiden Mulig moren burde jobbe mer med saken, og gutten mindre. Anonymkode: b5584...cdc 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #87 Skrevet 4. juni 2023 Det er en realitet at det er en blitt vesentlig økt andel av barn med sterk overvekt. Noen få av disse kan knyttes til sykdom etc. Resten er dessverre et resultat av dårlig kosthold, og til dels mindre aktivitet. Dere vil blitt sjokkert hvis dere visste hva noen av disse barna får lov til å spise. Og hvor mange foreldre som ikke klarer å begrense fordi de synes synd på barna sine. Kjeks, potetgull, enorme middagsporsjoner, brus, saft +++ er for mange dagligdags. Slik var det ikke før. Jobber med dette, og det er vanskelig å få foreldre til å innse at barna er overvektig og må endre kosthold dessverre. De er vant til fri tilgang av usunn mat, og den vanen er vond å vende. Fedme hos barn blir i de aller fleste tilfeller med gjennom ungdom og inn i voksen alder. Unge voksne med fedme som vi snakker med bebreider i all hovedsak foreldrene for ikke å ha tatt tak på et tidlig tidspunkt. Og mange har derav anstrengte forhold til de voksne. Overvekt og fedme blant barn må taes på alvor særlig hos foreldrene. Anonymkode: 0a949...d06 8 2
Gjest Adobyen Skrevet 5. juni 2023 #88 Skrevet 5. juni 2023 (endret) Hva feiler det folk med alle disse fordommene og som sier stygge ord? Vi vet at det er mye mobbing i skolen, og det lærer de hjemme hos sine fordomsfulle foreldre, som snakker nedlatende om hvordan andres barn ser ut. Vi vet alle at bevegelse er sunt og idrett er sosialt og morsomt for de som er med. Men hva gjør mobbing med folk? De som mobbes for hvordan de ser ut trekker seg unna og idrettsgleden forsvinner jo. Det er tryggere å sitte hjemme på rommet og spille. Ord kan lage smertefulle sår i sjelen, og det kan bli kronisk. Et skrubbsår på kneet blir bra med en fin plasterlapp og en kos. Endret 5. juni 2023 av Adobyen
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #89 Skrevet 5. juni 2023 sjirafff skrev (8 timer siden): Jeg har ikke så mye empati for folk som kommer med unnskyldninger for å ikke ta vare på barna sine. Du trenger ikke empati, du trenger å åpne øynene dine, og bestemme deg for å slutte å syns synd på deg selv og gjøre det riktige for ungen din. det er faktisk du som trenger å åpne øynene her. Du har åpenbart store hull i kunnskapen din om dette temaet og uttaler deg som er person som ikke har lært noe nytt siden 60-tallet. Eller som ikke kan lære noe nytt. Anonymkode: 19a9f...61f 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #90 Skrevet 5. juni 2023 det vi vet idag er at det skal tre ting til for å utvikle overvekt: 1. En genetisk disposisjon. Vi vet at årsakene til overvekt ligger 70 % i genene, 2. En personlighet med tendens til impulsive avgjørelser. Og for barn er vel det de fleste? 3. Et miljø der matvarer med høy belønningsfaktor er lett tilgjengelig. Dvs hele den vestlige verden i dag Anonymkode: 19a9f...61f 5 1
Cyndaquil Skrevet 5. juni 2023 #91 Skrevet 5. juni 2023 For en holdning du har! Så FLOTT at de overvektige barna trener og deltar på turn. Det viser godt selvbilde som er en fin grobunn til fin sunn psykisk utvikling tross sin vekt. Det er også sunt og trene uansett hvor stor du er. du sier de spiste kake og brus. Vel det samme gjorde vel de andre barna? Det er et stevne. Å bruke det som arena til å shame barna er ikke riktig sted. Kan godt hende de spiser sunt og variert ellers, men får ta litt søtsaker på stevner 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #92 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): men er det ikke fantastisk at de deltar i idrettsarrangementer da? Dømmende surpomp!!! Du vet ingenting om ha de spiste i går eller tidligere i uka, eller hva de skal spise i uka som kommer. Det kakestykket betyr ingenting. Kanskje det var premie for at de har stått på og deltatt i idrett hele året. Anonymkode: 19a9f...61f Det er veldig bra at unger driver med idrett, men må vi alltid koble innsats med mat? Kake som premie?! Fylle på med snacks fordi de har forbrent litt ekstra? Jeg tar meg aldri et kakestykke fordi jeg har løpt en tur i skogen. Det er en helt normal aktivitet, ingen kraftanstrengelse som krever tilførsel av energitett mat. Hva er egentlig tanken bak kiosk på et idrettsarrangement? Er det klubben som trenger inntekter? Hva med å tilby frukt og smoothie i stedet for kake, pølser og vafler? Eller hva med å stenge hele kiosken? Det er vi voksne som har ansvaret. La ungene lære idrettsglede, istedenfor å koble innsats med mat. En annen ting…det er vel like mange overvektige tilskuere i køen? Og igjen dette argumentet….det ene kakestykket betyr ingenting. Det er hva vi spiser resten av året som bryr noe. Vel, mange av disse 364 dagene spiser vi det ene påskeegget fordi det er påske, lørdagsgodt fordi det er lørdag, kake fordi bestemor har bursdag, tre is fordi det er 17. mai, chips og dipp fordi det er finale i Maskorama, smultringer og gløgg fordi det snart er jul, absurde mengder godteri fordi det er Halloween… Det er ikke så mange vanlige dager igjen! Da burde vi kanskje se litt mer på all denne unntaks-kosen? Anonymkode: a713a...293 6 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #93 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er veldig bra at unger driver med idrett, men må vi alltid koble innsats med mat? Kake som premie?! Fylle på med snacks fordi de har forbrent litt ekstra? Jeg tar meg aldri et kakestykke fordi jeg har løpt en tur i skogen. Det er en helt normal aktivitet, ingen kraftanstrengelse som krever tilførsel av energitett mat. Hva er egentlig tanken bak kiosk på et idrettsarrangement? Er det klubben som trenger inntekter? Hva med å tilby frukt og smoothie i stedet for kake, pølser og vafler? Eller hva med å stenge hele kiosken? Det er vi voksne som har ansvaret. La ungene lære idrettsglede, istedenfor å koble innsats med mat. En annen ting…det er vel like mange overvektige tilskuere i køen? Og igjen dette argumentet….det ene kakestykket betyr ingenting. Det er hva vi spiser resten av året som bryr noe. Vel, mange av disse 364 dagene spiser vi det ene påskeegget fordi det er påske, lørdagsgodt fordi det er lørdag, kake fordi bestemor har bursdag, tre is fordi det er 17. mai, chips og dipp fordi det er finale i Maskorama, smultringer og gløgg fordi det snart er jul, absurde mengder godteri fordi det er Halloween… Det er ikke så mange vanlige dager igjen! Da burde vi kanskje se litt mer på all denne unntaks-kosen? Anonymkode: a713a...293 nei, vi må ikke det. Men det vi i alle fall IKKE må, er å dømme barn som spiser et kakestykke som blir servert på et idrettsarrangement. Og det er det TS gjør. Du tar opp en annen problemstilling, som jeg er enig i, for du legger ansvaret kollektivt på alle oss voksne, og samfunnet vi lever i, der det skal ligge. Men TS legger det på det individuelle barnet og dets foreldre. Og det blir feil. Anonymkode: 19a9f...61f 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #94 Skrevet 5. juni 2023 En teori. Mange foreldre syns det er rasende festlig å la baby smake på alt mulig. De får puttet små smakebiter i munnen gjennom hele dagen. Og gjerne en yoghurtpose eller smoothie hver gang de triller tur. Blir vant til å få noe i munnen utenom faste måltider fra før de får tenner 😔. Og mange foreldre og barn lever omtrent av feit kjøttdeigmat. Virker som det er kjøttdeig og pasta, burgere, lasagne, pizza osv flere ganger i uka. Men husk at overvekt er ikke barnas feil! Behandle dem fint. Kosthold og mengde pluss fysisk aktivitet er foreldrenes ansvar. En bitteliten prosent av barna har kanskje en sykdom eller gener som gjør at de er overvektige, resten får for mye og feil mat. Anonymkode: fdcd4...294 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #95 Skrevet 5. juni 2023 Tynne folk er motbydelige for de tror de er bedre enn andre Anonymkode: 0789a...af4 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #96 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tynne folk er motbydelige for de tror de er bedre enn andre Anonymkode: 0789a...af4 Da er det jo bra det stadig blir færre av oss 🙃 Anonymkode: a713a...293 4 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #97 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): nei, vi må ikke det. Men det vi i alle fall IKKE må, er å dømme barn som spiser et kakestykke som blir servert på et idrettsarrangement. Og det er det TS gjør. Du tar opp en annen problemstilling, som jeg er enig i, for du legger ansvaret kollektivt på alle oss voksne, og samfunnet vi lever i, der det skal ligge. Men TS legger det på det individuelle barnet og dets foreldre. Og det blir feil. Anonymkode: 19a9f...61f Vi er nok enige i mye, men jeg mener at den enkelte far og mor også har et ansvar. Når samfunnet flommer over av fet og søt mat, bør det være en del av oppdragelsen å sette fornuftige grenser og lære barnet å nyte med måte. Dette er viktig lærdom for resten av livet, og kan hjelpe barnet med å få et sunt forhold til kropp og mat. Jeg mener at barn må kunne delta på arrangementer uten å gå berserk i kiosken i pausene. Vi foreldre må våge å sette grenser, for eksempel ved å kjøpe brus ELLER kake. Eller avtale med de andre foreldrene i klubben/vennegjengen at denne gangen skal de ikke kjøpe noe, eventuelt avtale at ungene kan handle for et lite beløp. Det er sikkert flere foreldre som er glad for en slik løsning. Anonymkode: a713a...293 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #98 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): De har lappet innpå for mye. Anonymkode: 6facf...e11 Det tror de fleste om mitt barn også, som dessverre har nyresvikt som gjør at han har mye væske i kroppen. Har hørt lignende kommentarer om han på treninger og kamper, så uvitende mennesker dømmer fort. Anonymkode: cfb66...0e8 3 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #99 Skrevet 5. juni 2023 Hit er vi på vei: Anonymkode: e816b...b54 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #100 Skrevet 5. juni 2023 Overvekt hos barn er foreldrenes skyld PUNKTUM Var selv overvektig som barn, foreldrene mine hadde alle slags muligheter til å hjelpe meg (det var for eksempel aldri jeg som handlet inn mat/snacks). Ble mobbet hele oppveksten og sliter den dag idag med følgene av det. Anonymkode: bd107...07f 3 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå