Gjest sjirafff Skrevet 4. juni 2023 #61 Del Skrevet 4. juni 2023 22 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ble tjukk. hvorfor? Vel, jeg ble seksuelt misbrukt av en nabo. Mat og spesielt godteri ble en måte en « confort» for meg. Og så ville jeg bli feil. Hvorfor? Fordi jeg trodde og håpet at hvis jeg ble feil så ville min overgriper miste interessen for meg. Anonymkode: a8843...bbb Du overspiste fordi du ble misbrukt. Grunnen til at du ble overvektig var at du spiste for mye. Det er ikke komplekse grunner til at man blir tjukk, det er veldig rett frem. Men grunnene til at folk overspiser kan være varierte og mange Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #62 Del Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det finnes ulike og komplekse grunner til at barn er overvektig. Det finnes sjeldent en enkel årsak til det. Anonymkode: 8249b...d3e Usunn mat er nok en del av det mange kalorier inn og bare stillesitting. Er ikke vanskelig matte. Hvis ikke du bare har gitt sunn mat. Og det tviler jeg på. Anonymkode: 8ce6c...2e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjirafff Skrevet 4. juni 2023 #63 Del Skrevet 4. juni 2023 6 minutter siden, Sofakona said: Han trener 2 ganger i uken..gjort det siste 5 årene. Han får små porsjoner, jeg lager mat fra bunnen, grønnsaker etc. Han får bare litt godteri på lørdag. Jeg sier ofte nei... 17 mai fikk han 1 is...som var uten kalorier... Ikke kom her og tro at du har løsningen..jeg har ikke dårlig samvittighet..for jeg jobber og tenker på dette hverdag... pga slike som deg..som tror alt er så lett Så du mener at ungen din trøkker i seg tusenvis av kalorier når han er sammen med venner, på besøk og i bursdag? Hver eneste dag? Eller en gang i uka? Hadde foreldrene mine latt meg bli overvektig så hadde jeg aldri tilgitt dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #64 Del Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Derfor må foreldrene ha stålkontroll på hva de har i huset og hva ungen får i seg. Hvorfor var det ikke feite barn før? Anonymkode: 92d06...aae Jeg er født på 70 tallet, og hadde da noen overvektige venner som barn. En kraftig overvektig. Mens jeg har barn på en ungdomsskole med nesten 700 elever, og det er veldig få tykke barn der. Anonymkode: 5faa4...847 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #65 Del Skrevet 4. juni 2023 Det jeg reagerer mest på i innlegget ditt er at du har vært på et idrettsarrangement for barn, og det du, som voksen, fokuserer på, og kritiserer, er at du har sett at mange av barna som koste seg sammen med fysisk aktivitet, hadde mer vekt på kroppen enn det som liksom er "akseptabelt". Det virker bare helt utrolig ekkelt og dømmende. Dette har du sittet og tenkt på mens barna har kost seg. 🤮 Anonymkode: 42196...cc3 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 4. juni 2023 #66 Del Skrevet 4. juni 2023 sjirafff skrev (8 minutter siden): Så du mener at ungen din trøkker i seg tusenvis av kalorier når han er sammen med venner, på besøk og i bursdag? Hver eneste dag? Eller en gang i uka? Hadde foreldrene mine latt meg bli overvektig så hadde jeg aldri tilgitt dem. Hadde jeg latt mitt barn bli så dømmende og lite empatisk som deg hadde jeg blitt lei meg 8 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #67 Del Skrevet 4. juni 2023 sjirafff skrev (26 minutter siden): Det er kun din feil. Som forelder har du 100% kontroll over hva barnet ditt får i seg, kanskje med unntak av en og annen bursdag. Det er ikke vanskelig å hindre at et barn blir overvektig. Barna er ikke så gamle, da man får mindre kontroll. Og det er så stor forskjell på barn, noen er tynne som streker, samme hvor mye de spiser. Andre legger på seg veldig lett. Og da skal det ikke mye til før barna blir overvektige. Ene barnet mitt har alltid elsket søtsaker, og har snoket i skap og skuffer. Så vi kunne jo ikke ha noe i hus. Men barnet er en del med venner, og fra barneskolealder, så har de barna fått mye penger til å handle hva de vil for. Da kjøper de masse godis, som de gledelig deler med mitt barn. Mitt barn har hatt lett for å legge på seg, og alltid ligget i øvre sikte av normalvekt. Men vi hadde flaks, barnet har elsket idrett, og trent veldig mye. Og det er vel eneste grunnen til at barnet er normalvektig. Anonymkode: 5faa4...847 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #68 Del Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Fatshamer? Mener du at vi skal forherlige selvpåført dårlig helse? Anonymkode: 1ac2c...c1a Nei det var jo ikke det jeg sa. Det jeg sa ( mellom linjene, men her kommer det i klartekst) var at dere mangler kunnskap om fedme og overvekt og så bruker dere uvitenheten deres til å spre fatshaming og uvitenhetsoppgulp basert på utdatert kunnskap. Anonymkode: 19a9f...61f 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #69 Del Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg tolket innlegget ditt som om tykke barn nærmest var motbydelige. Selvsagt er det vondt for de ungene som er så tunge at de ikke kan utføre normale aktiviteter, men her var det vel snakk om hver 3. til 4. unge? Og jeg vil anta at ikke alle dem var så store at det var fysisk umulig for dem å utføre øvelsen? Uansett mener jeg at hvis det skal være sjans til å snu den statistikken som du er bekymret for, altså at problematikken skal følge dem livet ut; så må man jo rose det at de faktisk deltar! Alle skal med. Skap gode vaner og glede med idrett, ikke stå å vær gretten sidekommentator fordi øvelsen ikke er korrekt utført. Hva er din løsning på problemet egentlig, hva tenker du foreldrene skal gjøre? Tror du at hvis barnet ikke hadde fått et kakestykke på det turnstevnet så hadde det ikke vært overvektig? Jeg er bare nysgjerrig, fordi jeg har selv små/tynne barn, men tror ikke det er fordi jeg er noe bedre på kosthold og fysisk aktivitet enn andre foreldre. Anonymkode: f2778...b9e Tykke barn ER motbydelige. Og som regel har tykke barn motbydelige og tykke foreldre. Anonymkode: 6135f...e96 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #70 Del Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Tykke barn ER motbydelige. Og som regel har tykke barn motbydelige og tykke foreldre. Anonymkode: 6135f...e96 Har du barn? Anonymkode: f2778...b9e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #71 Del Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg er født på 70 tallet, og hadde da noen overvektige venner som barn. En kraftig overvektig. Mens jeg har barn på en ungdomsskole med nesten 700 elever, og det er veldig få tykke barn der. Anonymkode: 5faa4...847 Jeg tenkte ikke spesifikt på deg og din omgangskrets.. Jeg tenkte mer generelt, typ sjekk statistikken Anonymkode: 92d06...aae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 4. juni 2023 #72 Del Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Tykke barn ER motbydelige. Og som regel har tykke barn motbydelige og tykke foreldre. Anonymkode: 6135f...e96 Og så har du deg..som også er motbydelig 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #73 Del Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Syns det er ekstra dårlig gjort å være så nedlatende til både foreldre og barn som faktisk velger å delta i idretten. Det skal vi virkelig klappe å juble for! Det eneste som er trist er at de barna før eller siden kommer til å slutte, fordi det finnes idioter som deg som syns at kroppsstørrelsen deres er avvikende i forhold til hvordan du tenker de «enkle» øvelsene skulle vært utført. Anonymkode: f2778...b9e 👏 Anonymkode: d8eec...ec1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #74 Del Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det jeg reagerer mest på i innlegget ditt er at du har vært på et idrettsarrangement for barn, og det du, som voksen, fokuserer på, og kritiserer, er at du har sett at mange av barna som koste seg sammen med fysisk aktivitet, hadde mer vekt på kroppen enn det som liksom er "akseptabelt". Det virker bare helt utrolig ekkelt og dømmende. Dette har du sittet og tenkt på mens barna har kost seg. 🤮 Anonymkode: 42196...cc3 👆 dømmende voksne er en forbanna uting og sier veldig mye om de Anonymkode: d8eec...ec1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #75 Del Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Tykke barn ER motbydelige. Og som regel har tykke barn motbydelige og tykke foreldre. Anonymkode: 6135f...e96 🤦🏻♀️skjerp deg Anonymkode: d8eec...ec1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #76 Del Skrevet 4. juni 2023 sjirafff skrev (49 minutter siden): Så du mener at ungen din trøkker i seg tusenvis av kalorier når han er sammen med venner, på besøk og i bursdag? Hver eneste dag? Eller en gang i uka? Hadde foreldrene mine latt meg bli overvektig så hadde jeg aldri tilgitt dem. Hadde mine foreldre lært meg holdninger som du har , så hadde jeg aldri tilgitt de Anonymkode: d8eec...ec1 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #77 Del Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde mine foreldre lært meg holdninger som du har , så hadde jeg aldri tilgitt de Anonymkode: d8eec...ec1 Blir jo ødelagt i kroppen av å være feit, burde vært bekymringsmelding til bv. Anonymkode: 8ce6c...2e2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #78 Del Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Derfor må foreldrene ha stålkontroll på hva de har i huset og hva ungen får i seg. Hvorfor var det ikke feite barn før? Anonymkode: 92d06...aae Overvektige barn har alltid eksistert. Jeg er oppvokst fra 60 tallet og da jeg startet på skolen på 70 tallet var jeg overvektig, selv om vi sjelden hadde kaker og annet snack hjemme. Brus var ikke vanlig ei heller sjokolade. Hadde en mor som var veldig streng med maten. Den holdingen dere har her er den samme som den gang. Tenk litt før dere snakker, jeg utviklet alvorlig spiseforstyrrelse da jeg var tidlig tenåring pga kommentarer hele tiden. Det tok meg over 25 år og komme ut av det. Barn blir mer såret enn dere aner. Vi er flinke til og holde ting for oss selv. Det er faktisk ikke alltid overspising som er skylden. Anonymkode: 4d935...5e0 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #79 Del Skrevet 4. juni 2023 Jobber i butikk. Ser dette hver dag. Anonymkode: e99eb...62e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjirafff Skrevet 4. juni 2023 #80 Del Skrevet 4. juni 2023 2 hours ago, Sofakona said: Hadde jeg latt mitt barn bli så dømmende og lite empatisk som deg hadde jeg blitt lei meg Jeg har ikke så mye empati for folk som kommer med unnskyldninger for å ikke ta vare på barna sine. Du trenger ikke empati, du trenger å åpne øynene dine, og bestemme deg for å slutte å syns synd på deg selv og gjøre det riktige for ungen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå