AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #41 Skrevet 4. juni 2023 Sofakona skrev (1 minutt siden): Jepp..alt der et gjort. Gratulerer du har funnet ut løsninger for alle overvektige personer..at vi ikke tenke på dette 🤦🤦🤦 Alle feite barn ihvertfall Anonymkode: 92d06...aae
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #42 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ble tjukk. hvorfor? Vel, jeg ble seksuelt misbrukt av en nabo. Mat og spesielt godteri ble en måte en « confort» for meg. Og så ville jeg bli feil. Hvorfor? Fordi jeg trodde og håpet at hvis jeg ble feil så ville min overgriper miste interessen for meg. Anonymkode: a8843...bbb Trist! Men jeg tror ikke 15-21% (FHI) av dagens unge blir utsatt for seksuelle overgrep. I såfall har vi et stort problem. Anonymkode: 1ac2c...c1a 6 2
fru Alving Skrevet 4. juni 2023 #43 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ble tjukk. hvorfor? Vel, jeg ble seksuelt misbrukt av en nabo. Mat og spesielt godteri ble en måte en « confort» for meg. Og så ville jeg bli feil. Hvorfor? Fordi jeg trodde og håpet at hvis jeg ble feil så ville min overgriper miste interessen for meg. Anonymkode: a8843...bbb Veldig kjipt at du har opplevd dette. Ingen barn skal oppleve noe slikt, håper naboen din har fått sin straff. Men de fleste barn som blir overvektige har nok ikke blitt misbrukt. Det er jo foreldrene som må styre hva som spises hjemme. 5 2
Heln Skrevet 4. juni 2023 #44 Skrevet 4. juni 2023 Greier du ikke heller å se hvor bra det er at foreldrene melder disse barna på idrett da? Istede for å gjemme dem for samfunnet bare pga måten de ser ut? 6 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #45 Skrevet 4. juni 2023 Snowcat skrev (10 minutter siden): Overvekt er et MASSIVT samfunnsproblem. Det sluker, og vil i fremtida sluke milliarder av skattekroner. Det angår oss alle. Samtidig tipper jeg du som så mange andre som hyle om «skattepenga mine» synes det er helt hårreisende at feite folk får hjelp i form av slankeoperasjon eller medisiner. Anonymkode: e9cc1...743 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #46 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Var på et idrettsarrangement med flere hundre barn samlet. Det var helt utrolig slående hvor mange feite unger det var der. Tipper at hver 3. eller 4. unge var overvektig. Flere av dem så tjukke og tunge at de sleit med å gjennomføre enkle basic øvelser (turnstevne). Likevell står foreldrene og jubler, klapper og kjøper kake og brus til sine håpefulle i pausen. Hvor er vi på veg egentlig????? Anonymkode: 1ac2c...c1a men er det ikke fantastisk at de deltar i idrettsarrangementer da? Dømmende surpomp!!! Du vet ingenting om ha de spiste i går eller tidligere i uka, eller hva de skal spise i uka som kommer. Det kakestykket betyr ingenting. Kanskje det var premie for at de har stått på og deltatt i idrett hele året. Anonymkode: 19a9f...61f 4 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #47 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Samtidig tipper jeg du som så mange andre som hyle om «skattepenga mine» synes det er helt hårreisende at feite folk får hjelp i form av slankeoperasjon eller medisiner. Anonymkode: e9cc1...743 Ja det stemmer egentlig godt. Jeg mener det er viktig med tidlig innsats for å forebygge at vi kommer dit at det må slankeoperasjon og medisiner til. Derfor mener jeg at foreldre har et gigantisk ansvar. Anonymkode: 1ac2c...c1a 1 1
MHH Skrevet 4. juni 2023 #48 Skrevet 4. juni 2023 Det er mange grunner til at barn sliter med overvekt, noen ganger er det medisinske grunner, andre ganger kan det være psykisk relatert og noen få ganger kan det handle det om omsorgssvikt. Vi har en sønn på 14 som har blitt mobbet og utestengt gjennom store deler av barneskolen.. for han ble mat en slags trøst. Som forelder er det kjempe vanskelig, vi hadde et barn foran oss som lett kunne bli en del av en dyster selvmordsstatistikk. I samråd med lege var vi tilstede for han, gav han gode råd om rett mat og trening. Veien har vært lang men for et år siden klarte han med god hjelp å støtte og snu om livsstilen sin.. i dag er han normalvektig. Man skal være svært forsiktig med å fokusere så mye på mat at de får et usunt og anstrengt forhold til det. Man skal være forsiktig med å dømme andre, for vi vet fint lite om hva andre mennesker har med seg i bagasjen. Jeg er en mamma med god kunnskap om forebyggende helsearbeid, jeg jobber som helsesykepleier selv men likevel opplevde jeg at mitt barn ble overvektig. Det er viktig å trå varsomt, vi bygger mennesker som skal ha god psykisk helse for et langt liv. 2 4 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #49 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): men er det ikke fantastisk at de deltar i idrettsarrangementer da? Dømmende surpomp!!! Du vet ingenting om ha de spiste i går eller tidligere i uka, eller hva de skal spise i uka som kommer. Det kakestykket betyr ingenting. Kanskje det var premie for at de har stått på og deltatt i idrett hele året. Anonymkode: 19a9f...61f Litt synd å lære tjukke barn at mat er belønning for god innsats. Anonymkode: 1ac2c...c1a 8 3
Gjest sjirafff Skrevet 4. juni 2023 #50 Skrevet 4. juni 2023 39 minutter siden, Sofakona said: Med slike innlegg og folk som ikke tenker lenger en se...feit barn spiser kake... ikke langt nok. Hilsen mor til overvektige gutt som jobber hardt vær dag med dette og må lese slike innlegg og holding hele tiden Det er kun din feil. Som forelder har du 100% kontroll over hva barnet ditt får i seg, kanskje med unntak av en og annen bursdag. Det er ikke vanskelig å hindre at et barn blir overvektig.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #51 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Samtidig tipper jeg du som så mange andre som hyle om «skattepenga mine» synes det er helt hårreisende at feite folk får hjelp i form av slankeoperasjon eller medisiner. Anonymkode: e9cc1...743 jeg skulle med glede brukt masse skattepenger på å sette disse fatshamerne på skolebenken igjen, så de kunne tatt til seg litt kunnskap. Anonymkode: 19a9f...61f 4 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #52 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva er det som er nedlatende? Det handler ikke om kroppsstørrelsen i seg selv men den helsemessige belastningen disse ungene utsettes for og som statistisk sett vil forfølge dem livet ut. Og tenk så vondt det må være for de ungene som er så tunge at de ikke klarer å delta i normale aktiviteter. Anonymkode: 1ac2c...c1a Jeg tolket innlegget ditt som om tykke barn nærmest var motbydelige. Selvsagt er det vondt for de ungene som er så tunge at de ikke kan utføre normale aktiviteter, men her var det vel snakk om hver 3. til 4. unge? Og jeg vil anta at ikke alle dem var så store at det var fysisk umulig for dem å utføre øvelsen? Uansett mener jeg at hvis det skal være sjans til å snu den statistikken som du er bekymret for, altså at problematikken skal følge dem livet ut; så må man jo rose det at de faktisk deltar! Alle skal med. Skap gode vaner og glede med idrett, ikke stå å vær gretten sidekommentator fordi øvelsen ikke er korrekt utført. Hva er din løsning på problemet egentlig, hva tenker du foreldrene skal gjøre? Tror du at hvis barnet ikke hadde fått et kakestykke på det turnstevnet så hadde det ikke vært overvektig? Jeg er bare nysgjerrig, fordi jeg har selv små/tynne barn, men tror ikke det er fordi jeg er noe bedre på kosthold og fysisk aktivitet enn andre foreldre. Anonymkode: f2778...b9e 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #53 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Litt synd å lære tjukke barn at mat er belønning for god innsats. Anonymkode: 1ac2c...c1a det var virkelig ikke poenget. Anonymkode: 19a9f...61f 1
Sofakona Skrevet 4. juni 2023 #54 Skrevet 4. juni 2023 sjirafff skrev (Akkurat nå): Det er kun din feil. Som forelder har du 100% kontroll over hva barnet ditt får i seg, kanskje med unntak av en og annen bursdag. Det er ikke vanskelig å hindre at et barn blir overvektig. Sp flott for deg at du lever i denne drømme verden. 12 burdager i året, snikking hjemme, anlegg at han fort legger på seg .. hjemme med venner og spiser der....nei ..jeg har ikke 100 prosent kontroll på barnet mitt 7
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #55 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): jeg skulle med glede brukt masse skattepenger på å sette disse fatshamerne på skolebenken igjen, så de kunne tatt til seg litt kunnskap. Anonymkode: 19a9f...61f Fatshamer? Mener du at vi skal forherlige selvpåført dårlig helse? Anonymkode: 1ac2c...c1a 5
Gjest sjirafff Skrevet 4. juni 2023 #56 Skrevet 4. juni 2023 2 minutter siden, Sofakona said: Sp flott for deg at du lever i denne drømme verden. 12 burdager i året, snikking hjemme, anlegg at han fort legger på seg .. hjemme med venner og spiser der....nei ..jeg har ikke 100 prosent kontroll på barnet mitt Da får du tvinge han ut i fysisk aktivitet, eller minske mengden mat han får hjemme. Eventuelt snakke med foreldre om at hen ikke skal få mat hjemme hos de. Og 12 ganger i året er ikke det som gjør barnet ditt overvektig. Det er nok heller din dårlige samvittighet og at du ikke greier å si nei, men er jo selvsagt lettere å skylde på ytre faktorer.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #57 Skrevet 4. juni 2023 Voldsomt så frekke voksne det var her da. Snakker dere slik til venner som har et barn som er overvektig? Skam dere! Voksne mennesker! Anonymkode: d8167...2cc 6 1
Gjest sjirafff Skrevet 4. juni 2023 #58 Skrevet 4. juni 2023 31 minutter siden, AnonymBruker said: Det finnes ulike og komplekse grunner til at barn er overvektig. Det finnes sjeldent en enkel årsak til det. Anonymkode: 8249b...d3e Det finnes ulike og komplekse årsaker til at de spiser for mye. Overvekten kommer kun av det faktum at de spiser for mye.
Sofakona Skrevet 4. juni 2023 #59 Skrevet 4. juni 2023 sjirafff skrev (Akkurat nå): Da får du tvinge han ut i fysisk aktivitet, eller minske mengden mat han får hjemme. Eventuelt snakke med foreldre om at hen ikke skal få mat hjemme hos de. Og 12 ganger i året er ikke det som gjør barnet ditt overvektig. Det er nok heller din dårlige samvittighet og at du ikke greier å si nei, men er jo selvsagt lettere å skylde på ytre faktorer. Han trener 2 ganger i uken..gjort det siste 5 årene. Han får små porsjoner, jeg lager mat fra bunnen, grønnsaker etc. Han får bare litt godteri på lørdag. Jeg sier ofte nei... 17 mai fikk han 1 is...som var uten kalorier... Ikke kom her og tro at du har løsningen..jeg har ikke dårlig samvittighet..for jeg jobber og tenker på dette hverdag... pga slike som deg..som tror alt er så lett 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #60 Skrevet 4. juni 2023 Sofakona skrev (Akkurat nå): Han trener 2 ganger i uken..gjort det siste 5 årene. Han får små porsjoner, jeg lager mat fra bunnen, grønnsaker etc. Han får bare litt godteri på lørdag. Jeg sier ofte nei... 17 mai fikk han 1 is...som var uten kalorier... Ikke kom her og tro at du har løsningen..jeg har ikke dårlig samvittighet..for jeg jobber og tenker på dette hverdag... pga slike som deg..som tror alt er så lett Men, hvem har gitt ham alle kaloriene som har gjort han tjukk? Anonymkode: 92d06...aae 5 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå